بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره آل عمران  قسمت  8از آیه شریفه 52تا55

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره آل عمران  قسمت  8از آیه شریفه 52تا55

*🌹✍🏻تفسیر سوره آل عمران  قسمت  (8⃣)از آیه شریفه (52تا55)💐✅*
*📌سوره آل عمران مدنی است،ودارای200آیه است.📍*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🌻*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*

*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*


*🔄🔍آخرین سخن درس هفتم تا اینجا بود که عيسي علیه السلام صراحتا اعلام‌ كرد كه‌ پروردگارشان‌ نيست، لذا زياده‌روي‌ نصاري‌ در مورد وي‌ بعد از بردنش‌ به‌ آسمان‌ و ادعاي‌ اين‌ كه‌ او يكي‌ از سه‌خدا مي‌باشد، يك‌ بهتان‌ بيش‌ نيست، بلكه‌ عيسي علیه السلام خود گفت‌: من‌ نيز بنده‌خدايم، چنان‌كه‌ شما همگي‌ بندگان‌ خدا هستيد، پس‌ ديگر چرا نصاري‌ عيسي علیه السلام را به‌ خدايي‌ مي‌گيرند؟
🔎🔄*


 🌻↙فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَى مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللّهِ آمَنَّا بِاللّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ‏(52)
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
🌷✏«پس‌ چون‌ عيسي‌ از آنان‌ احساس‌ كفر كرد» يعني‌: دانست‌ به‌ علمي‌ كه‌ در آن ‌هيچ‌ شبهه‌اي‌ نيست، همچون‌ دريافت‌ آنچه‌ كه‌ به‌ وسيله‌ حواس‌ درك‌ مي‌شود. به‌كار گرفتن‌ «احساس» در ادراك‌ امور معنوي، مجاز است‌ نه‌ حقيقت، آري‌! اودر اين‌ هنگام‌ «گفت‌: انصار من‌ در راه‌ خدا چه‌ كساني‌اند؟» انصار: جمع‌ نصير، به‌معني‌ ياران‌ و ياوران‌ است‌. يعني‌: ياران‌ من‌ در دعوت‌ به‌سوي‌ خداوند جلّ جلاله ورساندن‌ پيام‌ وي‌ به‌ مردم‌ چه‌ كساني‌ اند؟ «حواريون» كه‌ دوازده‌ مرد از شاگردان‌ ومقربان‌ نزديك‌ عيسي علیه السلام بودند «گفتند: ما انصار خدا هستيم»
*https://t.me/gmohammaade*
 🌼✏يعني‌: ما ياوران‌ دين‌خدا جلّ جلاله و پيامبرانش‌ هستيم‌. حواري‌: در لغت‌ به‌ معني‌ يار و ياور است‌ «به‌ خدا ايمان‌ آورده‌ايم‌ و گواه‌ باش‌ كه‌ ما تسليم‌ هستيم» يعني‌: اي‌ عيسي‌! تو در روز قيامت‌ براي‌ ما گواهي‌ بده‌ كه‌ ما در ايمانمان‌ مخلص‌ و وفاكيش‌ و در برابر خواسته‌ تو فرمانبردار و منقاد بوده‌ايم‌. در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ بخاري‌ و مسلم‌ آمده‌ است‌: «رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  چون‌ در روز احزاب‌ داوطلب‌ خواستند، زبير رضی الله عنه داوطلب‌ ميدان‌شد، بار ديگر داوطلب‌ خواستند، باز هم‌ او داوطلب‌ شد، در اين‌ اثنا فرمودند: براي‌ هر پيامبري‌ حواريي‌ است‌ و حواري‌ من‌ زبير است».

 

🌼✒رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلَتْ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ ‏(53)

🌿📌حواريون‌ در ادامه‌ گفتند: «پروردگارا! به‌ آنچه‌ نازل‌ كرده‌اي‌ ايمان‌ آورديم‌ و ازپيامبرت‌ پيروي‌ كرديم، پس‌ ما را در زمره‌ گواهان» بر وحدانيت‌ خويش‌ و تصديق ‌پيامبرت‌ «بنويس» و قرار بده‌.

 

🌴✒وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ ‏(54)

🌼↙«و» كساني‌ كه‌ عيسي علیه السلام از آنان‌ احساس‌ كفر كرد، يعني‌ كفار بني‌اسرائيل‌ «مكر ورزيدند» مكر: تدبيري‌ پنهاني‌ است‌ كه‌ شخص‌ مكر شده‌ را به‌ ورطه‌هايي ‌مي‌افگند كه‌ در محاسبه‌اش‌ قرار نداشته‌ است‌ و استعمال‌ آن‌ در توطئه‌ و برنامه‌ريزي‌ بد و فتنه‌گرانه‌ غالب‌ شده‌ است‌ «و خداوند هم‌ مكر در ميان‌ آورد» و مكر وي ‌استدراج‌[5]وي‌ براي‌ بندگان‌ از جايي‌ است‌ كه‌ نمي‌دانند.
-------
*↩[5] استدراج‌: نزديك‌كردن‌ مجرمان‌ به‌ تدريج‌ و درجه‌به‌درجه‌ به‌سوي‌ عذاب‌ است، بدان‌سان‌ كه‌خداوند جلّ‌ جلاله به‌ آنان‌ با وجود گناه‌ و نافرماني‌شان‌ نعمت‌ مي‌بخشد تا به‌ آن‌ سرمست‌ شوند و از ياد مرگ‌ و توبه‌ غافل‌ گردند. پس‌ استدراج‌ درواقع، گرفتن‌ الهي‌ به‌طور آهسته‌ و به‌ شيوه‌اي‌ است‌ كه‌ گمانش‌ را نمي‌برند.↪*
---------------''
 🌼✏ بعضي‌ گفته‌اند: مكر خدا جلّ جلاله در اينجا؛ عبارت‌ از افگندن‌ شباهت‌ عيسي علیه السلام بر يكي‌ از حواريون‌ و بالابردن‌ خود عيسي علیه السلام به‌سوي‌ آسمان‌ بود، به‌طوري‌ كه‌ لشكريان‌ كفر كه‌ به ‌قصد كشتن‌عيسي علیه السلام به‌ محل‌ اقامت‌ وي‌ آمدند، همان‌ حواريي‌ را كه‌ شبيه‌ عيسي علیه السلام بود، گرفته‌ او را كشتند و به‌ دار آويختند و گمان‌ كردند كه‌ عيسي علیه السلام را كشته‌ و به‌ دارآويخته‌اند «و خداوند بهترين‌ مكركنندگان‌ است» يعني‌: او در مكرورزي‌ از آنان ‌قويتر، در تدبير و برنامه‌ريزي‌ از آنان‌ نافذتر و بر رساندن‌ ضرر به‌ آنان‌ كه ‌بخواهد ـ از جايي‌ كه‌ آنها هرگز حساب‌ آن‌ را هم‌ نكرده‌اند ـ نيرومندتر است، اما جز با مكركنندگان‌ مكر نمي‌كند.

 

🌼📌إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (55)‏

🌹✏«هنگامي‌ كه‌ خداوند گفت‌: اي‌ عيسي‌! من‌ برگيرنده‌ توام» از زمين‌. ابن ‌كثير مي‌گويد: «مراد از برگرفتن‌ (وفات) در اينجا، به‌ خواب‌ بردن‌ وي‌ است». آن‌گاه ‌او در اين‌باره‌ به‌ آيات‌ و احاديثي‌ استشهاد مي‌كند، از جمله‌ آيه‌: (وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ) (اوست‌ ذاتي‌ كه‌ شما را در شب‌ مي‌ميراند) «انعام/‌60». همچنين‌ به‌ اين‌حديث‌ شريف‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  هرگاه‌ از خواب‌ بيدار مي‌شدند، مي‌فرمودند: «الحمدلله‌ الذي‌ أحيانا بعد ما أماتنا...: سپاس‌ خدايي‌ را كه‌ ما را زنده‌ گردانيد بعداز آن‌ كه‌ ميرانيد...». 

🌴✏اما قرطبي‌ مي‌گويد: «صحيح‌ آن‌ است‌ كه‌ حق‌ تعالي، عيسي علیه السلام را بدون‌ وفات‌ و خواب‌ به‌ آسمان‌ برد». طبري‌ نيز همين‌ قول‌ را اختياركرده، از ابن‌ عباس‌ رضی الله عنهما نيز همين‌ قول‌ به‌ صحت‌ رسيده، امام‌ شوكاني‌ نيز بر همين ‌معني‌ تأكيد مي‌كند و قول‌ صحيح‌ نزد محققان‌ از علما نيز همين‌ است‌. «و بالابرنده‌ توام‌ به‌سوي‌ خويش» در آسمان، و بدين‌گونه‌ نگه‌دارنده‌ توام‌ از آسيب‌ كفار واين‌ كه‌ به‌ تو دست‌ يابند، يا تو را به‌ قتل‌ رسانند «و پاك‌ كننده‌ توام‌ از كساني‌ كه‌ كافرشده‌اند» يعني‌: پاك‌ كننده‌ توام‌ از مجاورت‌ با كفار؛ با بالابردنت‌ به‌سوي‌آسمان، دور كردنت‌ از آنان‌ و نجات‌ دادنت‌ از آنچه‌ كه‌ تو را بدان‌ متهم‌ مي‌كردند «و برترگرداننده‌ پيروان‌ تو تا روز قيامت‌ بر كافران‌ هستم» 

❄✒يعني‌: كساني‌ را كه‌ از تو وپيامت‌ پيروي‌ كرده‌اند تا روز قيامت‌ بر كافران‌ برتري‌ مي‌دهم‌. مراد از ايشان، نخبه‌ياران‌ و پيروان‌ عيسي علیه السلام هستند كه‌ زياده‌ روي‌ در تقديس‌ وي‌ را به‌ جايي‌ نرساندند كه‌ او را خدا بخوانند. همچنين‌ در اين‌ زمره‌اند مسلمانان‌ زيرا ايشان‌ نيز از آنچه‌عيسي علیه السلام آورد، پيروي‌ نموده‌ و او را ـ بي‌ هيچ‌ غلو و زياده‌ روي‌اي‌ ـ به‌ اوصافي‌كه‌ سزاوار آن‌ است‌ توصيف‌ كردند. به‌ قولي‌ ديگر معني‌ آيه‌ كريمه‌ اين‌ است‌: نصاراي‌ پيرو عيسي علیه السلام، پيوسته‌ و مدام‌ بر نسلهاي‌ باقي‌مانده‌ از يهوديان‌ غالبند زيرا يهوديان‌ به‌ عيسي علیه السلام كفر ورزيدند، و غلبه‌ نصاري‌ بر آنان‌ با قوت‌ و عزت‌ وپيروزي‌ آنهاست‌ ـ والله اعلم‌. «آن‌گاه‌ بازگشت‌ شما به‌سوي‌ من‌ است‌ و در آنچه‌ در آن‌ اختلاف‌ ورزيديد بين‌ شما داوري‌ مي‌كنم» در روز قيامت‌.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره آل عمران  از آیه شریفه  (52تا55)توشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ | ۶:۳۱ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.