*🌹✍🏻تفسیر سوره آل عمران قسمت (2⃣1⃣)از آیه شریفه (82تا89)💐✅*
*📌سوره آل عمران مدنی است،ودارای200آیه است.📍*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🌻*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس یازدهم تا اینجا بود که از علي رضی الله عنه روايت شده است كه فرمود: «خداوند جلّ جلاله هيچ پيامبري را ـ ازآدم علیه السلام گرفته تا پيامبران بعد از وي ـ برنينگيخت، مگراين كه از وي درباره محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم پيمان گرفت كه اگر در زمانش به رسالت مبعوث گشت، بايد به او ايمان آورده و يارياش كند. همچنين خداوند متعال به هر يك از پيامبران دستور داد تا از قوم خويش نيز در اين باره پيمان بگيرد». در حديث شريف آمده است: «لو كان موسي وعيسي حيين لما وسعهما الا اتباعي: اگر موسي و عيسي زنده ميبودند، ايشان را جز پيروي از من، هيچ گنجايش ديگري نبود». پس پيامبر خاتم صلّی الله علیه و آله و سلّم درواقع امام اعظمي هستند كه اگر در هر عصري ميبودند، اطاعت ايشان بر همهانبيا علیهم السلام واجب بود و از اين جهت، در شب اسراء ـ آنگاه كه ارواح همه انبيا:در بيتالمقدس گردهم آمدند ـ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم امامت ايشان را در نماز عهدهدارشدند. همچنين آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم شفيع روز محشر هستند، قضيهاي كه در آن روزحتي پيامبران اوليالعزم از آن ميگريزند. «آنگاه» خداوند متعال خطاب بهپيامبرانش «فرمود: آيا اقرار كرديد و گرفتيد بر اين كار اصر مرا ؟» خداوند جلّ جلاله عهدي را كه از پيامبرانش گرفت، «اصر» ناميد زيرا اصر: به معناي پيمان سخت ومحكمي است كه صاحب خويش را به وفا نمودن به آنچه كه بر خود لازم گرفته واميدارد و اين خود نشان دهنده محكم ساختن اين پيمان از سوي پروردگار متعال است «گفتند: آري! اقرار كرديم. فرمود: پس گواه باشيد و من با شما ازگواهانم» يعني: من بر اقرار شما و گواهيدادن بعضي از شما بر بعضي ديگر دراين امر، از گواهان هستم.🔎🔄*
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
🌹↙فَمَن تَوَلَّى بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (82)
🌴↩«پس كساني كه بعد از اين» پيماني كه از تمام پيامبران علیهم السلام و تمام امتها گرفتهشده «روي برتابند» از تو اي محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم! «پس آن گروه، همانا فاسقان اند» يعني: بيرون رفتگان از دايره فرمان الهياند.
*https://t.me/gmohammaade*
🌻✒أَفَغَيْرَ دِينِ اللّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (83)
🌼📌«آيا جز دين الله را ميجويند؟» يعني: آيا مردم، ديني غير از دين خداي آفريننده موجودات را ميطلبند و از آن پشتيباني ميكنند؟ «با آن كه هركه در آسمانها» از فرشتگان «و» هر كه در «زمين است» از تمام مخلوقات موجود در آن «خواه و ناخواه براي الله منقاد است» مفسران در معني (كرها: ناخواه) گفتهاند: يعني همه چيز در آسمانها و زمين ـ حتي حيوانات و جمادات ـ منقاد فرمان الهي بوده، از قوانين كوني وي اجبارا اطاعت و انقياد ميكنند و حتي كافر نيز ناخواسته فرمانبردار خداي عزوجل و پيرو قوانين هستي اوست، هر چند كه دل و زبانش منكر باشد.
🌼✏به قولي: مراد، اسيران مسلمان امتها هستند كه در زنجيرها وقلادههاي اسارت خويش بهسوي بهشت برده ميشوند. همزه (أفغير الله ...) همزه انكار است، يعني طلب ديني جز دين الله جلّ جلاله، كاري بس نارواست. و مفعول كه: (غير دين الله) است بر فعل: (يبغون) مقدم ساخته شد زيرا مفعول در اينجا مهمتر است، از آن رو كه انكار متوجه معبودان باطل ميباشد. طلب ديني غير از دينالهي؛ فرمانبردن و تسليم شدن دربرابر آن دين و پرستش باطل ميباشد «و بهسوياو بازگردانيده ميشوند» در روز قيامت، پس حق تعالي هركس را مطابق عمل وي پاداش ميدهد.
🌹↙قُلْ آمَنَّا بِاللّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (84)
🌷📌اي محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم! «بگو: به خدا و آنچه بر ما نازل شده ايمان آورديم» و اين حقيقت را از سوي خود و امت خويش اعلام كن «و» بگو: ايمان آورديم به «آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل شده» اسباط: قبايل بنياسرائيل از احفاد و نوادگان فرزندان دوازدهگانه يعقوب علیه السلام اند كه به موسي علیه السلام ايمان آوردند «و» ايمان آورديم به «آنچه به موسي و عيسي و پيامبران» ديگر «از جانب پروردگارشان داده شده و ميان هيچيك از آنان فرق نميگذاريم» چنانكه يهود ونصاري فرق گذاشته، به بعضي از پيامبران علیهم السلام ايمان آوردند و به برخي ديگر كافرشدند. تفسير نظير اين آيه كريمه در سوره «بقره/136» گذشت. «و ما او را فرمانبرداريم» يعني: ما براي حق تعالي منقاد و مخلص هستيم.
🌺↩وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (85)
🌹✒«و هركه جز اسلام، ديني ديگر بجويد، هرگز از او پذيرفته نميشود و او در آخرت از زيانكاران است» پس بعد از بعثت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم، دين ديگري جز دين ايشان پذيرفته نيست، چون دين ايشان ناسخ همه اديان ديگر است، لذا، كسي كه به دين اسلامگردن ننهادهباشد، در روز قيامت براي وي نجاتي نيست. در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است: «در روز قيامت، اعمال ميآيند، درآغاز نماز ميآيد و ميگويد: پروردگارا! من نماز هستم. پروردگار متعالميفرمايد: تو بر خير هستي. آنگاه زكات ميآيد و ميگويد: پروردگارا! منزكات هستم. پروردگار متعال ميفرمايد: تو بر خير هستي. آنگاه روزه ميآيد وميگويد: پروردگارا! من روزه هستم. پروردگار متعال ميفرمايد: تو بر خير هستي و امروز بهسبب تو ميگيرم و بهسبب تو ميدهم».
🌿↙مجاهد و سدي در بيان سبب نزول روايت كردهاند: اين آيه كريمه درباره حارثبن سويد انصاري نازل شد كه با دوازده تن از اسلام برگشته و به كفار مكه پيوست. ابنعباس رضی الله عنهما ميگويد: حارث بعد از نزول اين آيات مجددا به اسلامگراييد.
❄✏كَيْفَ يَهْدِي اللّهُ قَوْماً كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (86)
🌱✒«چگونه خداوند قومي را كه بعد از ايمانشان كافر شدند، هدايت ميكند؟ با آن كه شهادت دادند كه اين رسول، برحق است و برايشان دلايل روشن آمد» يعني: بعيداست كه خداوند جلّ جلاله قومي را بهسوي حق هدايت كند كه بعد از ايمان آوردن وگواهي دادن به حقانيت پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و بعد از آمدن دلايل روشن از كتاب خدايسبحان و معجزات پيامبر صلّی الله علیه و سلّم، و بعد از شناخت آنها از اين دلايل و آگاهي از مقتضيات آن، به كفر برگشتند «و خداوند قوم بيدادگر را هدايت نميكند» كه مرتدان از دين برگشته، از آن جمله اند. شكي نيست كه گناه مرتد بزرگتر از گناه كسياست كه بر كفر باقي مانده و اصلا اسلام را نپذيرفته است زيرا مرتد، حق را شناخته و سپس از روي عناد و تمرد از آن روي برتافته و سبب ايجاد شك و شبهه در دينگرديده است.
🌻✒أُوْلَئِكَ جَزَآؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللّهِ وَالْمَلآئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (87)
🌸✏«آنان» يعني: مرتدان «سزايشان اين است كه لعنت خدا» يعني: دوري و طرد از رحمت وي «و لعنت فرشتگان و مردم، همگي برآنان است» يعني: مرتدان سزاوار اين همه لعنت هستند.
🌿↙خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنظَرُونَ (88)
🌷↩«در آن» لعنت، يا در آتش دوزخ كه نشانه آن است «جاودانه ميمانند، نه عذاب از آنان كاسته ميگردد و نه به آنان مهلت داده ميشود» و در كار عذابشان به آنان تأخيري داده ميشود.
🌹✏سپس حق تعالي توبهكنندگان را استثنا كرده و ميفرمايد:⬇
🌸↩إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ الله غَفُورٌ رَّحِيمٌ (89)
🌼📌«مگر كساني كه پس از آن» يعني: پس از ارتداد «توبه كردند و به اصلاح آوردند» يعني: آنچه را كه با ارتداد از دين خويش تباه ساخته بودند، به وسيله اسلام به اصلاح و سامان آوردند «پس بيگمان خداوند آمرزنده مهربان است» و اين از لطف و رأفت و رحمت وي بر خلقش ميباشد كه توبه توبهكاران را ميپذيرد و برآنان ميآمرزد. بايد دانست كه توبه مرتد ـ چنانچه مخلصانه بهسوي اسلام بازگردد ـ نيز پذيرفته ميشود. امام شوكاني ميگويد: «در حد علم من، دراينباره ميان علما هيچ اختلافي نيست».
🌷✒از ابنعباس رضی الله عنهما در بيان سبب نزول آيه كريمه روايت شده است كه فرمود: مردي از انصار، اسلام آورد و سپس مرتد شده به شرك پيوست، آنگاه پشيمان گشته كسي را بهسوي قومش فرستاد كه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بپرسيد: آيا برايم توبهاي هست؟ همان بود كه اين آيهكريمه نازل شد و بعد از آن كه قومش به وي اطميناندادند، مجددا اسلام آورد.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره آل عمران از آیه شریفه (82تا89)توشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







