بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره نساء  قسمت 15  از آیه شریفه 57تا63

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره نساء  قسمت 15  از آیه شریفه 57تا63

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(5⃣1⃣) از آیه شریفه (57تا63)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس چهاردهم  تا اینجا بود که الله تعالی در آیه‌ای (56نساء) می فرماید.در حقيقت‌ كساني‌ را كه‌ به‌ آيات‌ ما كفر ورزيده‌اند، به ‌زودي‌ در آتشي‌» عظيم ‌«درآوريم‌ كه‌ هرگاه‌ پوستهايشان‌ پخته‌» و سوخته‌ گردد «پوستهاي‌ ديگري‌» كه ‌ناسوخته‌ باشد «بر جايش‌ نهيم‌» زيرا اين‌ كار در رساندن‌ عذاب‌ به‌ بدنهايشان‌، تأثيري‌ فزونتر دارد. بعضي‌ گفته‌اند؛ معني‌ اين‌ است‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ همان‌ پوست ‌اولي‌ را دوباره‌ به‌ تنشان‌ باز مي‌گرداند «تا عذاب‌ را بچشند»يعني‌: از آنجا كه‌پوست‌ سوخته‌ احساس‌ درد و الم‌ را ازدست‌ مي‌دهد، پوستشان‌ را از نو بازمي‌گردانيم‌ تا هرگز احساس‌ درد و الم‌ از آنان‌ قطع‌ نشده‌ و هميشه‌ برآنان‌ دوام‌ واستمرار داشته‌ باشد. در روايتي‌ از عمر رضی الله عنه آمده‌ است‌: «در هر ساعت‌ صدبار پوست‌ بدنشان‌ عوض‌ مي‌شود» «هرآينه‌ الله غالب‌ حكيم‌ است‌» يعني‌: غالب‌ است ‌در انتقام‌ گرفتن‌، با حكمت‌ است‌ در آنچه‌ كه‌ با مجرمان‌ انجام‌ مي‌دهد.اين‌ آيه‌ از آيات‌ معجز علمي‌ قرآن‌ كريم‌ است‌ زيرا اين‌ حقيقت‌ علمي‌ كه ‌احساس‌ درد مستقيما با پوست‌ بدن‌ رابطه‌ داشته‌ و اعصاب‌ حسي‌ در پوست‌ بدن‌ قرار دارد، حقيقتي‌ است‌ كه‌ علم‌ طب‌ اخيرا به‌ كشف‌ آن‌ قادر شده‌است‌. 🔎🔁*

https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N

https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO

🌼✏وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً لَّهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلِيلاً ‏(57)

🌿↩«و به‌زودي‌ كساني‌ را كه‌ ايمان‌ آورده‌ و كارهاي‌ شايسته‌ كرده‌اند، در باغهايي‌ كه‌ از زير آن‌ جويباران‌ جاري‌ است‌، درآوريم‌. براي‌ هميشه‌ در آن‌ جاودانند و در آنجا براي‌ آنان‌ زنان‌ پاكيزه‌ وجود دارد» كه‌ از همه‌ پليديهايي‌ كه‌ بر زنان‌ دنيا عارض‌ مي‌شود، پاكند «و آنان‌ را به‌ سايه‌ساري‌ سايه‌گستر درآوريم‌» ظل‌ظليل‌: سايه‌ساري‌ انبوه‌ و خوب ‌و پايداري‌ است‌ كه‌ هرگز گرما و سموم‌ را به‌ اندرون‌ آن‌ راهي‌ نيست‌. بدين‌سان ‌است‌ كه‌ جاودانگي‌ در بهشت‌ براي‌ آنان‌، با لذت‌ نگاه‌ و لذت‌ برخورداري‌ و لذت‌فضا و محيط، يك‌جا مي‌گردد ـ كه‌ خداي‌ منان‌ روزيمان‌ گرداند ـ درحديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابوهريره‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  فرمودند: «همانا در بهشت‌ درختي‌ است‌ كه‌ سوار در سايه‌سار آن‌ صد سال‌ راه‌ مي‌پيمايد، اما آن‌ رابه‌پايان‌ نمي‌رساند ـ اين‌ درخت‌، شجره‌الخلد (درخت‌ جاويدان) است».
 
*https://t.me/gmohammaade*

🌻↙إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ سَمِيعاً بَصِيراً ‏(58)

🌺✒«خداوند به‌ شما فرمان‌ مي‌دهد كه‌ امانت‌ها را به‌ اهل‌ آنها بسپاريد» خطاب‌ الهي‌ در اين‌ آيه‌ شامل‌ تمام‌ مردم‌ در تمام‌ امانتها مي‌شود، پس‌ اين‌ خطاب‌، هم‌ اداي ‌فرايض‌ و تكاليف‌ را كه‌ امانت‌ حق‌ تعالي‌ بر دوش‌ انسان‌ است‌ و هم‌ امانت‌هاي ‌عادي‌ در ميان‌ مردم‌ را دربر مي‌گيرد. اما زمامداران‌ از نخستين‌ مخاطبان‌ آيه‌ كريمه‌ و در پيشاپيش‌ آنان‌ قراردارند، پس‌ ادا كردن‌ امانت‌، رد مظالم‌ و جستن‌ عدل‌ در احكام‌ و فرامين‌ صادره‌ از سوي‌ آنان‌، جزء اولين‌ واجبات‌ و تكاليفشان‌ در مسند زمامداري‌ است‌. و چنان‌ كه‌ گفتيم؛ غيرآنان‌ از مردم‌ نيز در اين‌ خطاب‌ داخلند بنابراين‌، بر همه‌ مردم‌ واجب‌ است‌ تا امانت‌ها را بازگردانده‌، در گواهي‌ها و اخبار تحقيق‌ و بررسي‌ نموده‌ و در همه‌ امور، داوري‌ صحيح‌ نمايند.⬇

🌻📌 در حديث‌ شريف‌آمده‌ است‌: «به‌ كسي‌كه‌ تو را امين‌ گردانيده‌، امانت‌ را بسپار و بر آن‌ كس‌ كه‌ به‌ توخيانت‌ كرده‌، خيانت‌ نكن». «و به‌ شما فرمان‌ مي‌دهد كه‌ چون‌ ميان‌ مردم‌ حاكم ‌شويد، به‌ عدالت‌ حكم‌ كنيد» مراد از عدالت‌ در اينجا اين‌ است‌ كه‌: حاكم‌ يا قاضي‌، به‌سوي‌ يكي‌ از طرفين‌ دعوي‌ گرايش‌ نيابد و بنابراين‌، هيچ‌ كس‌ را به‌خاطر قرابت ‌وي‌، يا جاه‌ و مقام‌، يا مصلحت‌ و منفعتي‌ كه‌ از او تمنا دارد، يا هر غرض ‌هوس‌آلود ديگري‌ بر خصمش‌ برتري‌ ندهد، بلكه‌ بايد مطابق‌ آنچه‌ كه‌ قرآن‌ عظيم‌و سنت‌ نبوي‌ كريم‌ براي‌ وي‌ روشن‌ ساخته‌ است‌، فقط به‌ نفع‌ همان‌ كسي‌ حكم‌ كند كه‌ حق‌ از آن‌ وي‌ است‌.⬇ 

🌼✏آري‌! حاكم‌ بايد در ميان‌ مردم‌ براساس‌ مساوات‌ حكم‌ كند، بي‌آن‌ كه‌ يكي‌ را بر ديگري‌ برتري‌ دهد، مگر اين‌ كه‌ كسي‌ واقعا صاحب‌ اين ‌فضل‌ و برتري‌ باشد، مثلا در عمل‌ صالح‌ سخت‌كوش‌ بوده‌، يا از اهل‌ خبره‌، ياعلم‌، يا نيرومندي‌ در جهاد، يا نظاير اينها باشد «در حقيقت‌ نيكو چيزي‌ است‌ آنچه ‌خدا شما را به‌ آن‌ پند مي‌دهد، در حقيقت‌ خدا شنوا» است‌ به‌ آنچه‌ حكم‌ مي‌كنيد «بيناست‌» به‌ حاكم‌، هنگامي‌كه‌ حكمش‌ را صادر مي‌كند، پس‌ او مي‌داند كه‌ آياحاكم‌ در حكم‌ خويش‌ جوياي‌ عدالت‌ است‌، يا اين‌ كه‌ مطابق‌ هواي‌ نفس‌ خويش‌حكم‌ كرده‌ است‌. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «خداي‌ عزوجل‌ همراه‌ حاكم‌ است ‌تا آن‌گاه‌ كه‌ ستم‌ نكند، پس‌ چون‌ ستم‌ كرد، او را به‌ خودش‌ وامي‌گذارد».

🌿📌در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آمده‌ است‌: رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در روز فتح‌ مكه‌، كليد خانه‌ كعبه ‌را از عثمان‌بن‌ طلحه‌ گرفتند و وارد خانه‌ شدند و هنگامي‌ كه‌ از خانه‌ خارج‌ شدند اين‌ آيه‌ را تلاوت‌ مي‌كردند، آن‌گاه‌ عثمان‌بن‌ طلحه‌ را فراخوانده‌ و كليد را به‌ او بازپس‌ دادند.

🌱↩به‌ هر حال‌، بيشتر مفسران‌ برآنند كه‌: حكم‌ اين‌ آيه‌ عام‌ است‌ و شامل‌ همه‌ مردم ‌مي‌باشد. بعضي‌ هم‌ گفته‌اند: اين‌ آيه‌ فقط در مورد حكام‌ و زمامداران‌ جامعه ‌اسلامي‌ نازل‌ شده‌ است‌.

 

🍃✒يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً ‏(59)

🌴✏آن‌گاه‌ كه‌ خداي‌ سبحان‌ قضات‌ و ولات‌ امر جامعه‌ اسلامي‌ را فرمان‌ داد كه‌ چون‌ ميان‌ مردم‌ حكومت‌ و داوري‌ مي‌كنند، بايد به‌ حق‌ و عدل‌ حكم‌ نمايند؛ دراينجا مردم‌ را به‌ اطاعت‌ از آنان‌ فرمان‌ مي‌دهد: «اي‌ مؤمنان‌! خدا را اطاعت‌ كنيد» با اطاعت‌ از كتاب‌ وي‌ «و پيامبر را اطاعت‌ كنيد» با اطاعت‌ از شخص‌ وي‌ در حياتش‌و اطاعت‌ از سنت‌ وي‌ بعد از وفاتش‌ «و» اطاعت‌ كنيد «اولي ‌الامر را از جنس‌خويش‌» ⬇

🌺✏يعني‌: اولي‌الامر مسلمان‌ را، اما حاكم‌ غير مسلمان‌ نه‌ بر مسلمان‌ ولايتي ‌دارد و نه‌ طاعتي‌. فرمان‌ اطاعت‌ از خدا و رسول‌ بر فرمان‌ اطاعت‌ از حكام‌ از آن‌ رو مقدم‌ است‌ كه‌ اگر حاكم‌ يا قاضي‌ يا غيرآنان‌، حكمي‌ مخالف‌ با حكم‌ خداو رسول‌ وي‌ صادر نمايند، حكمشان‌ مردود است‌. و (اولي‌الامر) عبارت‌ اند از: سلاطين‌ و قضات‌ و كليه‌ كساني‌ كه‌ داراي‌ ولايت‌ شرعي‌ مي‌باشند نه‌ ولايت‌ طاغوتي‌. البته‌ مراد آيه؛ اطاعت‌ آنان‌ در اوامر و نواهي‌ ايشان‌ تا آن‌گاه‌ است‌ كه‌اين‌ اوامر و نواهي‌ متضمن‌ معصيت‌ الهي‌ نباشد زيرا براي‌ هيچ‌ مخلوقي‌ در معصيت‌الله جلّ جلاله اطاعتي‌ نيست‌، چنان‌كه‌ اين‌ حكم‌ در احاديث‌ بسياري‌ از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  نيز ثابت‌ شده‌ است‌. بعضي‌ گفته‌اند: اولي‌الامر؛ اهل‌ قرآن‌ و فقاهت‌ اند، يعني‌: آنان ‌كه‌ به‌ حق‌ امر مي‌كنند و به‌ حق‌ فتوي‌ مي‌دهند درحالي‌ كه‌ به‌ آن‌ علم‌ دارند.

🌹✒ابن‌كثير مي‌گويد: «روشن‌ است‌ كه‌ معناي‌ اولي‌الامر در آيه‌كريمه‌ عام‌ است‌ و علما و امرا هر دو را شامل‌ مي‌شود ـ والله اعلم». بايد دانست؛ از مفاد حديث‌ شريف‌ ديگري‌ به‌ روايت‌ ابوهريره‌ رضی الله عنه برمي‌آيد كه‌: در هنگام‌ كثرت‌ خلفا و امرا، بايد به ‌بيعت‌ اولين‌ آنها وفا كرد. «پس‌ هرگاه‌ اختلاف‌ كرديد» ميان‌ يك‌ديگر، يا اختلاف ‌كرديد با حكام‌ خود «در چيزي‌» از امور؛ «آن‌ را به ‌سوي‌ خدا و پيامبر عرضه‌ بداريد» عرضه‌ داشتن‌ به‌سوي‌ خدا؛ همانا ارجاع‌ دادن‌ امر مورد اختلاف‌ به‌ كتاب‌ حكيم‌ وي‌ است‌ و عرضه‌ داشتن‌ به‌سوي‌ پيامبر؛ ارجاع‌ دادن‌ آن‌ امر به‌سوي‌ ايشان ‌است‌ در حياتشان‌ با سؤال‌ نمودن‌ از ايشان‌ و عرضه‌ داشتن‌ آن‌ است‌ بر سنت‌ مطهره ‌ايشان‌ بعد از وفاتشان‌.⬇

💖↙ آري‌! بايد اين‌چنين‌ كنيد «اگر به‌ خداوند و روز بازپسين‌ ايمان ‌داريد» پس‌ اين‌ عرضه ‌داشتن‌ و بازگشت ‌دادن‌ امور مورد اختلاف‌ به‌ كتاب‌ و سنت‌، بر اختلاف‌كنندگان‌ امري‌ حتمي‌ و الزامي‌ بوده‌ و از شأن‌ كساني‌ است‌ كه‌ به‌ خدا جلّ جلاله و روز آخرت‌ ايمان‌ دارند زيرا بازگشت‌ به‌ كتاب‌ و سنت‌ در حالت‌ نزاع‌ وكشمكش‌، مقتضاي‌ طاعت‌ است‌ «اين‌» بازگشت‌ دادن‌ امر اختلافي‌ به‌ مراجع ‌ياد شده‌ «بهتر» است‌ براي‌ شما در كوتاه‌ مدت‌ «و نيكوتر است‌ به‌ اعتبار تأويل‌» يعني‌: اين‌ امر به‌ اعتبار عاقبت‌ و انجام‌ كار نيز براي‌ شما بهتر از تأويلي‌ است‌ كه‌خود در هنگام‌ اختلاف‌ و نزاع‌ به‌ آن‌ دست‌ مي‌يابيد ـ چنانچه‌ امر مورد اختلاف‌ را به‌ غير خدا و رسول‌ وي‌ برگردانيد.

🌷↩در اينجا علما سؤالي‌ را مطرح‌ كرده‌اند و آن‌ اين‌ است‌: اگر انسان‌ در شرايطي‌ قرار گرفت‌ كه‌ نظام‌ حاكم‌ بر جامعه‌، كافر يا غير مشروع‌ بود، او از چه‌ كسي‌ بايد اطاعت‌ كند؟ شيخ‌ سعيدحوي‌ در تفسير خويش‌ «الأساس‌ في‌التفسير» به‌ اين‌ سؤال ‌اين‌گونه‌ پاسخ‌ داده‌ است‌: «در اينجا دو نوع‌ طاعت‌ است؛ يكي‌ طاعت‌ اجباري‌ از نظام‌ و قانون‌ كه‌ انسان‌ در قبال‌ آن‌ اختياري‌ نداشته‌ باشد و خواه‌نخواه‌ بايد به‌ آن ‌گردن‌ نهد و ديگري‌ طاعت‌ اختياري‌ است‌. بايد گفت‌ كه‌: طاعت‌ اختياري‌ در همچو حالتي‌، نه‌ از آن‌حكام‌، بلكه‌ از آن‌ علماي‌ رباني‌ است‌ زيرا ايشان‌ ميراث‌بران‌ نبوت‌ هستند». در فتاواي‌ ابن‌عابدين‌ آمده‌ است‌: «فقهاي‌ احناف‌ در اين‌باره‌ كه‌ اگر زمامدار حكمي‌ صادر كرد كه‌ اكثريت‌ تنفيذ حكم‌ وي‌ را زيانبار مي‌دانستند، گفته‌اند: در همچو حالي‌ بايد از رأي‌ اكثريت‌ پيروي‌ كرد».

🌷↙سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌: مناقشه‌ خالدبن‌ وليد و عماربن‌ ياسر در يكي‌ از سريه‌ها (گروه‌هاي‌ اعزامي‌ براي‌ جنگ) بود زيرا عمار به‌ فردي‌ از مشركان‌ امان‌ داد، ولي‌خالد كه‌ امير گروه‌ بود، امان‌ دادن‌ وي‌ را نمي‌پذيرفت‌ و وقتي‌ آنها نزد رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  آمدند؛ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در عين‌ حالي‌كه‌ امان‌ دادن‌ عمار را نافذ ساختند، ولي‌ او را از اين‌ كه‌ در آينده‌ به‌ رغم‌ خواسته‌ امير به‌ كسي‌ امان‌ بدهد، نهي‌ كردند، آن‌گاه‌ آيه‌ كريمه‌ نازل‌ شد. بنابراين‌، از سبب‌ نزول‌ نيز بر مي‌آيد كه ‌اطاعت‌ امرا واجب‌ است‌.

 

🌼✒أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِيداً ‏(60)

🌻✒«آيا ننگريستي‌ به‌سوي‌ كساني‌ كه‌ مي‌پندارند» يعني‌: ادعا مي‌كنند كه‌ «به‌ آنچه‌ برتو نازل‌ شده‌» از وحي‌ و قرآن‌ «و به‌ آنچه‌ پيش‌ از تو نازل‌ شده‌» بر پيامبران‌ الهي‌ «ايمان‌ آورده‌اند» ولي‌ با اين‌همه‌ «مي‌خواهند كه‌ داوري‌ ميان‌ خود را به‌سوي‌ طاغوت‌ ببرند؟» اين‌ آيه‌ بيانگر انكار و استبعاد از سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ است‌ بر هر كسي‌ كه‌ ادعاي‌ ايمان‌ را دارد ولي‌ با وجود آن‌ مي‌خواهد تا در قضايا و دعاوي‌ خويش‌، به‌سوي‌ غيركتاب‌ خدا جلّ جلاله و سنت‌ رسولش صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ داوري‌ و دادخواهي‌ برود. پس‌چگونه‌ مي‌توان‌ گفت؛ كساني‌ كه‌ نزد كاهنان‌ و بتان‌ و طاغوتان‌ به‌ داوري‌ مي‌روند، به‌ كتابهاي‌ آسماني‌ ايمان‌ دارند؟! طاغوت‌: كاهن‌ و هركس‌ و هر مرجعي‌ است‌ كه ‌به‌ غير كتاب‌ و سنت‌ حكم‌ كند.⬇

🌹✒ به‌ قولي‌: مراد از طاغوت‌ در اينجا، شيطان‌ است‌ با لشكريان‌ و پيروان‌ خويش‌. به‌ قولي‌ ديگر: طاغوت‌ هر كسي‌ است‌ كه‌ در طغيان‌ وتجاوز و مبارزه‌ عليه‌ اسلام‌ از حد مي‌گذرد. و همه‌ اين‌ اقوال‌ صحيح‌ است‌ «باآن‌ كه‌ قطعا فرمان‌ يافته‌اند كه‌ بدان‌ كفر ورزند» يعني‌: چگونه‌ مي‌خواهند داوري‌ ميان‌خود را به‌سوي‌ طاغوت‌ ببرند، درحالي‌كه‌ كتابهاي‌ آسماني‌ به‌ آنان‌ چنين‌ فرمان ‌مي‌دهد كه‌ به‌ هركسي‌ كه‌ به‌ دين‌ و پيام‌ خداوند جلّ جلاله حكم‌ نمي‌كند، كفر ورزند «وشيطان‌ مي‌خواهد كه‌ آنان‌ را به‌ گمراهي‌ دور و درازي‌» از حق‌ «بكشاند» يعني‌: به ‌گمراهي‌اي‌ كه‌ تا هنگام‌ مرگشان‌ استمرار داشته‌ باشد.

 

🌳✏وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُوداً ‏(61)

🌺📌«و چون‌ به‌ آنان‌ گفته‌ شود» يعني‌: به‌ منافقان‌ «به‌سوي‌ آنچه‌ خدا نازل‌ كرده‌ و به‌سوي‌ پيامبر بياييد» يعني‌: به‌ داوري‌ خواهي‌ به‌ سوي‌ كتاب‌ خدا جلّ جلاله و شخص‌پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در حياتش‌ و به‌سوي‌ سنت‌ وي‌ پس‌ از وفاتش‌ بياييد «منافقان‌ را مي‌بيني ‌كه‌ به‌كلي‌ از تو اعراض‌ مي‌كنند» يعني‌: با تنفر و انزجار تمام‌، از داوري‌ قرآن‌ وپيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم روي‌ بر مي‌تابند.

 

🌷↙فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآؤُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ إِحْسَاناً وَتَوْفِيقاً ‏(62)

🌱✒«پس‌ چگونه‌ است‌ آن‌ گاه‌ كه‌ به‌ آنان‌ به ‌سبب‌ كار و كردار پيشينشان‌ مصيبتي‌ برسد» يعني‌: حالشان‌ چگونه‌ خواهد بود و چه‌ خواهند كرد آن‌گاه‌ كه‌ به‌سبب‌ گناهاني‌ كه‌مرتكب‌ شده‌اند و از جمله؛ بردن‌ قضاياي‌ خويش‌ به‌ سوي‌ طاغوت‌، گرفتار مصيبت ‌سنگيني‌ گردند؟ آري‌! يقين‌ است‌ كه‌ آنان‌ در چنين‌ حالتي‌، از دفع‌ آن‌ مصيبت‌ناتوان‌ اند «سپس‌ نزد تو مي‌آيند» و از كاركرد خويش‌ عذرخواهي‌ مي‌كنند «و به‌خدا سوگند مي‌خورند كه‌ ما جز نيكويي‌ و موافقت‌ قصدي‌ نداشتيم‌» يعني‌: ما از بردن‌ قضاياي‌ خويش‌ به‌ داوري‌ نزد غير تو، جز احسان‌ و نيكوكاري‌ و ايجاد سازش‌ وتوافق‌ ميان‌ دو خصم‌، هيچ‌ قصد ديگري‌ نداشته‌ايم‌، پس‌ قطعا هدف‌ ما ستيز ومخالفت‌ با تو نبوده‌ است‌ و به‌ صحت‌ آن‌ داوري‌ هرگز اعتقاد نداشته‌ايم‌!

🌿✒اما خداي‌ عزوجل‌ آنان‌ را اين‌گونه‌ تكذيب‌ مي‌كند:⬇

 🌹↩أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغاً ‏(63)

«اينان‌ گروهي‌اند كه‌ خدا مي‌داند آنچه‌ در دلهايشان‌ است‌» از نفاق‌ و دشمني‌ باحق‌. يعني‌: قطعا مي‌داند كه‌ آنان‌ منافق‌اند «پس‌ از آنان‌ اعراض‌ كن‌» و از پذيرش‌عذرشان‌ روي‌ برتاب‌ «و پندشان‌ ده‌» يعني‌: از فرجام‌ شوم‌ نفاق‌ بيم‌ و هشدارشان‌ده‌ «و به‌ آنان‌ بگو در دل‌هاي‌ آنان‌» يعني‌: در حق‌ نفسهاي‌ آنان‌. يا به‌ آنها در خلوت‌كه‌ جز خودشان‌ كس‌ ديگري‌ در آن‌ محضر نباشد، بگو: «سخني‌ مؤثر را» يعني‌سخني‌ رسا و بليغ‌ را كه‌ در امر پنددهي‌ آنان‌، راه‌ به‌ مقصود برد و در آنان‌ مؤثرافتد، مثلا آنان‌ را به‌ ريختن‌ خونها و سلب‌ اموالشان‌ بيم‌ ده‌، يا سخني‌ به‌ آنان‌ بگوكه‌ در دلهايشان‌ مؤثر افتد و آنان‌ را به‌ بدي‌ و انحراف‌ راه‌ و روش‌شان‌ باورمند گرداند.

🌺↙در بيان‌ سبب‌ نزول‌ روايت‌ شده‌ است‌: اين‌ آيات‌ درباره‌ مردي‌ از انصار و مردي‌از يهود نازل‌ شد كه‌ با هم‌ در قضيه‌اي‌ دعوا و مرافعه‌ داشتند، يهودي‌ مي‌گفت‌: ميان‌ من‌ و تو محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم داور باشد! اما انصاري‌ مي‌گفت‌: ميان‌ من‌ و تو كعب‌بن‌اشرف‌ داور باشد! ابن‌كثير بعد از آن‌ كه‌ روايات‌ ديگر در بيان‌ سبب‌ نزول ‌اين‌ آيات‌ را نيز نقل‌ مي‌كند، چنين‌ مي‌گويد: «آيات‌ عام‌تر از همه‌ اينهاست‌ زيرادر مورد نكوهش‌ هر كسي‌ است‌ كه‌ از كتاب‌ و سنت‌ عدول‌ كرده‌ و به‌ داوري‌ باطل‌تن‌ در دهد. مراد از طاغوت‌ در اين‌ آيات‌ نيز هر باطلي‌ است».
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره نساء از آیه شریفه  (57تا63)توشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۷:۴۰ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.