*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(4⃣3⃣(از آیه شریفه (154تا159)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و سه تا اینجا بود که اهل كتاب از تو ميخواهند كه يكباره كتابي از آسمان برايشان نازل كني». در بيانسبب نزول آمده است: يهوديان از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم خواستند تا در برابر ديدگانشان بهآسمان بالا رفته و بر صحت ادعاي خود كتاب نوشته شدهاي را كه دليل راستگويي ايشان باشد، يكباره بر آنان فرود آورند چنانكه موسي يكباره تورات را به ميان آنان آورد. گفتني است كه اين درخواستشان به انگيزه عناد و سرسختي و لجاجت بود، نه از روي حقيقتجويي، بهدليل اين كه آن ملعونان: «از موسي بزرگتر از اينرا خواستند و گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده پس صاعقه آنان را فروگرفت» يعني: آتشي از آسمان برآنان فرود آمد و هلاكشانساخت «به سزاي ظلمشان» كه ازروي عناد ولجبازي چنين درخواستي را مطرح كردند و گرنه موسي علیه السلام خود نيز از خداوند جلّ جلاله همين درخواست را كرد ولي درخواست وي از روي ايمان و شوق بود اما آنان ايمان آوردن خود را به تحقق اين درخواست مشروط و معلق ساختند درحالي كه رؤيت عيني پروردگار در دنيا ممتنع است. البته اين امر، مستلزم امتناع رؤيت پروردگار در آخرت نيست، بهدليل اين كه در باره وقوع حتمي اين رؤيت احاديث متواتري آمده است پس هركه با اين آيه بر امتناع رؤيت پروردگار در روزقيامت استدلال كرده، مرتكب اشتباه آشكاري شدهاست. و از احاديث وارده درباره رؤيت پروردگار متعال در آخرت، اين حديث شريف رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم است: «بيگمان شما در آخرت پروردگارتان را خواهيد ديد چنان كه اين ماه را ميبينيد، در رؤيت پروردگار بر يكديگر ازدحام نميكنيد و در جاي بر يكديگر تنگ نميگيريد پس اگر ميتوانستيد كه نمازي قبل از طلوع خورشيد و نمازي قبل از غروب آن از شما فوت نشود، حتما اين كار را بكنيد».«سپس گوساله را به پرستش گرفتند»بجز خدا جلّ جلاله «بعد از آن كه بينات براي آنان آمد» يعني: بعد از آن كه معجزات نهگانه موسي علیه السلام را نيز ديدند، گوساله را بهپرستش گرفتند. بينات: معجزات روشن ـ چون يد بيضا، عصا و شكافته شدن درياست «و از آن هم درگذشتيم» يعني: از آن لجبازي و عناد و گوسالهپرستيشان هم ـ از روي فضل و بخشايش خويش ـ درگذشتيم و آنان را پاك برنينداختيم «و به موسي سلطاني روشن» يعني: حجتي آشكار «عطا كرديم» كه عبارت ازمعجزات و نشانههاي ديگر بود. اما آنان با وجود همه اين معجزات، باز هم بهانحراف و عناد خويش ادامه دادند.حق تعالي «حجت» را «سلطان» ناميد زيرا هر كس داراي حجت باشد، خصمش را مقهور و منكوب ميگرداند.🔁🔎*
2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
*https://t.me/gmohammaade*
🌹↩وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً وَقُلْنَا لَهُمْ لاَ تَعْدُواْ فِي السَّبْتِ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقاً غَلِيظاً (154)
🌴✒«و كوه طور را براي گرفتن پيمانشان بالاي سرشان برافراشتيم» روايت شده است كه: چون قوم يهود از قبول شريعت موسي علیه السلام و پايبندي به احكام تورات سرباز زدند، خداي عزوجل كوه طور را بر بالاي سرشان برافراشت تا بدانجا كه كوه همانند سايباني بر بالاي سرشان قرارگرفت «و به آنان گفتيم: سجدهكنان از در درآييد» يعني: به دروازه شهر بيتالمقدس در حالي وارد شويد كه سرهايتان را فروانداخته باشيد و اين در هنگامي بود كه خداوند جلّ جلاله به آنان اذن فتح بيتالمقدس را داد اما آنان فرمان خدا جلّ جلاله را دگرگون كردند و درحال خزيدن بر نشيمنگاههايشان وارد شهر شدند و در اينجا نيز عصيان ورزيدند، چرا كه طبيعتشان با عصيان و مخالفت در آميخته است «و به آنان گفتيم: در روز شنبه تجاوز نكنيد» و به شكار ماهي نپردازيد اما به شيوه هميشگيشان مخالفت ورزيدند و عصيان كردند «و از آنان پيماني محكم گرفتيم» اين همان پيماني است كه پروردگار متعال از آنان در تورات گرفت، بر اين كه: اوصاف حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم را كه در تورات است، بيان كنند و آن را پنهان ننمايند.
❄✏فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِم بَآيَاتِ اللّهِ وَقَتْلِهِمُ الأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقًّ وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (155)
🌹📌«پس به سزاي پيمانشكنيشان» حرام ساختيم برآنان پاكيزگيهايي را كه برآنان حلال بود. گفتني است كه تحريم پاكيزگيها بر آنان، همان نتيجهگيرياي است كه بعد از ادامه بحث در آيه (160): (فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا...) مطرح ميشود. و ادامه ماجرا اين است: «و انكارشان نسبت به آيات خدا و كشتار ناحق آنان از انبيا» كشتهشدگان حضرات يحيي و زكريا عليهماالسلام و غير ايشان بودند «و گفتارشان كه دلهاي ما غلف است» غلف: جمع اغلف، بهمعناي پوشيده با غلاف است، يعني: دلهايمان در پرده است، از اين رو آنچه را كه تو ميگويي، فهم نميكنيم «نه بلكه خدا به سبب كفرشان بر دلهايشان مهر زده» پس عدم پذيرشحق از سوي آنان، به سبب درغلاف بودن دلهايشان ـ به آن معنايي كه اراده دارند ـ نيست بلكه بر اساس مهر زدن حق تعالي بر دلهايشان است «و در نتيجه، جزشماري اندك ايمان نميآورند» بنابراين، سبب عدم پاسخگوييشان به نداي حق، كمي يا نبود ايمان در آنان است.
🍃↩وَبِكُفْرِهِمْ وَقَوْلِهِمْ عَلَى مَرْيَمَ بُهْتَاناً عَظِيماً (156)
🌸↙«و به سبب كفرشان» به مسيح علیه السلام «و سخنشان كه به مريم بهتان بزرگي زدند» آن سخن، متهم ساختنش به زنا با شخصي به نام يوسف نجار از صالحان، بود.
🌺✒وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً (157)
🌸↙«و بهسبب گفتهشان كه ما مسيح عيسي بن مريم، پيامبر خدا را كشتيم» يهوديان به دروغ ادعا كردند كه عيسي علیه السلام را كشتهاند و به قتل وي افتخار كردند. شايد يادكردن عيسي بهنام پيامبر خدا از سوي آنان نيز، به قصد استهزا و ريشخند بود زيرا يهود منكر رسالت عيسي علیه السلام هستند و به اين كه عيسي علیه السلام پيامبر است اعتراف نميكنند. بنابراين، آنها فقط به كفر اكتفا نكردند بلكه به ادعاي كشتن عيسي علیه السلام نيز افتخار و شادماني كردند «و حال آن كه نه او را كشتند و نه بر دار كردند» و اينادعايشان دروغي بيش نيست «وليكن امر بر آنان مشتبه شد» يعني: شبه عيسي علیه السلام بر غير وي افگنده شد و آنها كس ديگري را به جاي عيسي علیه السلام كشتند درحالي كه از حقيقت حال وي در شك بودند «و بيگمان كساني كه در باره عيسي اختلافكردند» به اين ترتيب كه برخي از آنان گفتند: او را كشتيم! اما كساني كه بالا بردن وي بهسوي آسمان را ديدند، گفتند: نه! او را نكشتيم. بعضي گفتهاند: اختلاف در ميانشان از آنجا ناشي شد كه فرقه نسطوريها از نصاري گفتند: عيسي ـ العياذباالله ـ از جهت انساني (ناسوت) خود بر دار كشيدهشد نه از جهتخدايي (لاهوت) خود. و فرقه ملكانيها گفتند: كشتن و بر دار كشيدن مسيح به كمال و تمام در ناسوت و لاهوت وي انجام شده. پس آنها «از حال او در شكند» و در تردد و سردرگمي، در اين شك و ترديدشان دست و پا زده و در جهل خويش سرگردان و متحيرند «و هيچ علمي بدان ندارند، فقط از حدس و گمان پيروي ميكنند» يعني: آنان به حال مسيح علمي قاطع ندارند بلكه فقط از گمانشان پيروي ميكنند و از اينرو مضطرب و مترددند «و او را به يقين نكشتهاند» يعني: كشتن وي در نزدشان يقيني نيست بلكه امري مشكوك و موهوم است. يا معني ايناست: قطعا و يقينا او را نكشتهاند.
🌷✏بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزاً حَكِيماً (158)
🌲📌«بلكه خدا او را بهسوي خود بالا برد» بيان بالا بردن عيسي علیه السلام به آسمان در سوره «آل عمران/55» گذشت. در روايت ابنعباس رضی الله عنه آمدهاست: «آنگاه كه خداي عزوجل اراده بالابردن عيسي را كرد... عيسي علیه السلام به يارانش كه دوازده تن از حواريون بودند، گفت: كداميك از شما حاضر است تا شباهت من در وي افگنده شده و بجايم كشته شود و بهپاداش اين كار، در عين درجه و مرتبهام (در بهشت) همراه من باشد؟ پس تازهجواني از كم سنوسالترين ايشان برخاست و داوطلب اين كار شد... آنگاه شباهت عيسي علیه السلام در وي افگنده شد و عيسي علیه السلام از روزنهاي كه در آن خانه بود، بهسوي آسمان بركشيده شد. يهوديان كه خانه را در محاصره خود داشتند، بهطلب وي به خانه درآمدند و شبيه وي را گرفته به قتلش رساندند، سپس بر دارش آويختند...». «و خدا غالب و حكيم است» غالب و تواناست؛ پس هر كس كه به آستانش التجا نمايد، بيپناه نميماند، با حكمت است؛ در تمامآنچه كه ميآفريند يا انجام ميدهد و از جمله در امر بالابردن عيسي علیه السلام .
🌿✒وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلاَّ لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً (159)
🌷↩«و از اهل كتاب كسي نيست، مگر آن كه پيش از مرگ خود حتما به او ايمان ميآورد» يعني: هيچ يهودي يا نصرانياي نميميرد، مگر اين كه به مسيح ايمان آورده باشد. به قولي معني اين است: عيسي علیه السلام نميميرد مگر اين كه تمام اهلكتاب در عصر وي ـ آخرالزمان ـ به او ايمان ميآورند. به قولي ديگر معني اين است: گروههايي از اهل كتاب در زمان برانگيختن عيسي علیه السلام در آخرالزمان، او را درمييابند و به او ايمان ميآورند. پس مراد؛ ايمان آوردن به وي در هنگام فرودآمدنش از آسمان در آخرالزمان است چنانكه احاديث زيادي در اين باره نقل شده و قول راجح نيز همين است. خاطر نشان ميشود كه امت اسلام برفرودآمدن عيسي علیه السلام از آسمان در آخرالزمان اجماع دارند و از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بيشتر از هفتاد حديث و از صحابه كرام رضی الله عنهم بيشتر از چهل اثر در اين باره وارد شدهاست. [11] نصاري نيز بر همين عقيدهاند و از كتابهاي يهود نيز اين استنباط برميآيد.
-------------
*↩[11] عبدالحي لكنوي در اين باره، كتابي بهنام: «التواتر الصريح في نزول المسيح» تأليف نموده است، كسي كه خواهان تحقيق در اين موضوع است، به آن كتاب مراجعه كند.↪*
----------------------
🌸↙در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه آمده است كه رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «فرزند مريم به عنوان حاكمي عادل در ميان شما فرود ميآيد، صليب راميشكند، خوك (دجال) را ميكشد، جزيه را وضع ميكند، مردم را به سوي اسلام فراميخواند و خداي عزوجل در زمان وي تمام ملل ـ بجز ملت اسلام ـ را هلاك ميگرداند... سپس در روي زمين امنيت عام و تام برپا ميشود... و عيسيچهل سال زندگي ميكند، آنگاه ميميرد و مسلمانان بر وي نماز جنازه ميگزارند...». «و روز قيامت او» يعني: عيسي علیه السلام «بر آنان»⬇
🌻↩ يعني: بر اهل كتاب «گواه است» عليه يهود شهادت ميدهد كه او را تكذيب كردهاند و عليه نصاري شهادت ميدهد كه در وي غلو و افراط كردهاند تا بدانجا كه گفتند: او فرزند خداست. همچنين عيسي علیه السلام در حق كساني كه حقيقتا به او ايمان آوردهاند، گواهي ميدهد.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره نساء از آیه شریفه (154تا159)توشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: فهرست موضوعی آیات قرآن
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







