بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره نساء  قسمت35⁦⁦ از آیه شریفه 160تا166

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره نساء  قسمت35⁦⁦ از آیه شریفه 160تا166

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(5⃣3⃣⁦⁦(⁩از آیه شریفه (160تا166)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس سی و چهارم تا اینجا بود که در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابوهريره‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول ‌اكرم‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «فرزند مريم‌ به‌ عنوان‌ حاكمي‌ عادل‌ در ميان‌ شما فرود مي‌آيد، صليب‌ رامي‌شكند، خوك‌ (دجال) را مي‌كشد، جزيه‌ را وضع‌ مي‌كند، مردم‌ را به‌ سوي ‌اسلام‌ فرامي‌خواند و خداي‌ عزوجل‌ در زمان‌ وي‌ تمام‌ ملل‌ ـ بجز ملت‌ اسلام‌ ـ را هلاك‌ مي‌گرداند... سپس‌ در روي‌ زمين‌ امنيت‌ عام‌ و تام‌ برپا مي‌شود... و عيسي‌چهل‌ سال‌ زندگي‌ مي‌كند، آن‌گاه‌ مي‌ميرد و مسلمانان‌ بر وي‌ نماز جنازه‌ مي‌گزارند...». «و روز قيامت‌ او» يعني‌: عيسي علیه السلام «بر آنان‌» يعني‌: بر اهل‌ كتاب ‌«گواه‌ است‌» عليه‌ يهود شهادت‌ مي‌دهد كه‌ او را تكذيب‌ كرده‌اند و عليه‌ نصاري ‌شهادت‌ مي‌دهد كه‌ در وي‌ غلو و افراط كرده‌اند تا بدانجا كه‌ گفتند: او فرزند خداست‌. همچنين‌ عيسي علیه السلام در حق‌ كساني‌ كه‌ حقيقتا به‌ او ايمان‌ آورده‌اند، گواهي‌ مي‌دهد.🔁🔎*

2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N

*https://t.me/gmohammaade*

🌷✏فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللّهِ كَثِيراً ‏(160)

🌿✒«پس‌ به‌ سزاي‌ ستمي‌ كه‌ از يهوديان‌ سر زد» كه‌ اين‌ ستم‌ بزرگ‌ عبارت‌ از: جرايم‌ متعدد آنهاست‌، همان‌ جرايم‌ و جناياتي‌ كه‌ در آيات‌ سابق‌ برشمرده‌ شد، «و» نيز «به‌سبب‌ اين‌ كه‌ آنان‌» خود و ديگران‌ «بسياري‌ را از راه‌ خدا بازداشتند» باجلوگيري‌ از پيروي‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم، تحريف‌ كتاب‌ خدا، كشتن‌ انبيا علیهم السلام و ديگرگناهان ‌معروفي‌ كه‌ از آنان‌ سرزد. آري‌! به‌ همه‌ اين‌ اسباب‌: «چيزهاي‌ پاكيزه‌اي‌ را كه‌ برآنان‌ حلال‌ بود، حرام‌ كرديم‌» نه‌ به‌سبب‌ ديگري‌ پس‌ اين‌ پندارشان‌ نادرست‌ است‌ كه‌اين‌ محرمات‌ بر پيشينيانشان‌ نيز حرام‌ بوده ‌است‌.

🌼↙خداي‌ سبحان‌ چيزهاي‌ پاكيزه‌اي‌ را كه‌ بر آنان‌ حرام‌ شد، در آيه‌: (وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ...) «انعام/‌146» بيان‌ نموده‌ است‌. ابن‌كثير مي‌گويد: «ممكن‌ است‌ اين‌ تحريم‌، تحريم‌ قدري‌ باشد، به‌ اين‌ معني‌ كه‌ خداوند متعال‌ آنان‌ را برتأويل‌ و تحريف‌ كتابشان‌ برگماشت‌ به‌طوري‌ كه‌ چيزهاي‌ حلال‌ را بر خود حرام ‌كردند تا بر خود سخت‌ بگيرند. همچنين‌ محتمل‌ است‌ كه‌ اين‌ تحريم‌، تحريم‌ شرعي‌ بوده‌ و از سوي‌ حق‌ تعالي‌ انجام‌ گرفته‌ باشد. به‌ هر حال؛ مهم‌ اين‌ است‌ كه‌بدانيم‌: اين‌ فرموده‌ حق‌ تعالي (حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ ) ‌: (برآنان‌ چيزهاي ‌پاكيزه‌اي‌ را حرام‌ نموديم‌ كه‌ برايشان‌ حلال‌ شده‌ بود)، متعلق‌ به‌ تمام‌ ماقبل‌ و مابعد خود؛ يعني‌ به‌ تمام‌ آيات‌ (166) تا (155) مربوط است‌ و بسان‌ نتيجه‌گيري‌اي ‌براي‌ اين‌ آيات‌ مي‌باشد».

 

❄✏وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً ‏(161)

🌴📌«و نيز به‌سبب‌ رباگرفتنشان‌ ـ با آن‌ كه‌ از آن‌ نهي‌ شده‌ بودند ـ و به‌ ناروا مال‌ مردم‌ خوردنشان‌» به‌ رشوه‌ و ساير وجوه‌ حرامي‌ كه‌ مي‌گرفتند؛ ما آن‌ چيزهاي‌ پاكيزه‌ را برآنان‌ حرام‌ ساختيم‌ «و ما براي‌ كافرانشان‌ عذابي‌ دردناك‌ آماده‌ كرده‌ايم‌» در آخرت ‌هم‌، به‌ علاوه‌ عذاب‌ دنيا.

 

🌱✒لَّكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلاَةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أُوْلَئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيماً ‏(162)

🌿✒ابن‌كثير در بيان‌ سبب‌ نزول‌ مي‌گويد: آيه‌ كريمه‌ درباره‌ عبدالله بن‌ سلام‌، ثعلبه‌بن‌ سعيه‌، اسد و زيدبن‌ سعيه‌ و اسدبن‌ عبيد نازل‌ شد كه‌ به‌ اسلام‌ در آمده‌ ورسالت‌ حضرت‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم را تصديق‌ كردند.

🌺↩«ليكن‌ راسخان‌ آنان‌ در علم‌» يعني‌: پايداران‌ و ثابت‌قدمان‌ از اهل‌ كتاب‌ در علم ‌كتاب‌ «و مؤمنان‌» مراد از مؤمنان‌، يا مؤمنان‌ اهل‌ كتاب‌اند، يا مؤمنان‌ مهاجر وانصار، يا همگي‌ آنان‌. آري‌! اينان‌ «به‌ آنچه‌ بر تو نازل‌ شده‌ و به‌ آنچه‌ پيش‌ از تو نازل‌ شده‌، ايمان‌ دارند و بخصوص‌ نمازگزاران‌ و زكات‌ دهندگان‌ و مؤمنان‌ به‌ خدا و روزبازپسين‌، به‌زودي‌ به‌ ايشان‌ پاداشي‌ بزرگ‌ خواهيم‌ داد».

🌸↙آن‌گاه‌ حق‌ تعالي‌ خبر مي‌دهد كه‌ فرستادن‌ وحي‌ و فرودآوردن‌ كتاب‌ بر محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم امري‌ نوپديد نيست‌ بلكه‌ خداوند متعال‌ چنان‌كه‌ بر ساير پيامبران علیهم السلام وحي‌ فرستاد؛ به‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم نيز وحي‌ و كتاب‌ فرستاد:

 

🌻↩إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِن بَعْدِهِ وَأَوْحَيْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَعِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُوراً ‏(163)

🌷✒«ما همچنان‌كه‌ به‌ نوح‌ و پيامبران‌ بعد از او وحي‌ فرستاديم‌، به‌ تو نيز وحي‌فرستاديم‌» پس‌ اي‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم! كار تو در امر رسالت‌، مانند كار انبياي‌ پيشين‌ علیهم السلام است‌ و تو تافته‌ جدا بافته‌اي‌ نيستي‌. از نوح علیه السلام مخصوصا يادآوري‌ شد زيرا او اولين‌ پيامبري‌ است‌ كه‌ بر زبانش‌ قوانين‌ الهي‌ مشروع‌ گرديد.

🌼📌ابن‌اسحاق‌ از ابن‌عباس‌ رضی الله عنهما در بيان‌ سبب‌ نزول‌ روايت‌ مي‌كند: آيه‌ كريمه‌ درباره‌ جمعي‌ از يهوديان‌ ازجمله‌ عدي‌بن‌ زيد نازل‌ شد كه‌ به‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  گفتند: خداوند جلّ جلاله پس‌ از موسي‌ به‌ هيچ‌كس‌ وحي‌ نفرستاده‌ است‌. «و نيز به ‌سوي‌ ابراهيم‌ واسماعيل‌ و اسحاق‌ و يعقوب‌ و اسباط وحي‌ فرستاديم‌» اسباط: قبايل‌اند از تباريعقوب‌،⬇

🌷✏ يعني‌: به‌سوي‌ پيامبران‌ آن‌ قبايل‌ وحي‌ فرستاديم‌ ـ والله اعلم‌. «و» نيز وحي‌ فرستاديم‌ به‌سوي‌ «عيسي‌ و ايوب‌ و يونس‌ و سليمان‌ و به‌ داوود زبور بخشيديم‌» زبور: كتاب‌ نازل‌ شده‌ بر داوود علیه السلام است‌. قرطبي‌ مي‌گويد: «زبور داراي‌ يكصدوپنجاه‌ سوره‌ است‌ كه‌ در آنها حكمي‌ از احكام‌ و حلال‌ و حرام‌ بيان ‌نشده‌ بلكه‌ همه‌ آنها حكمت‌ و اندرز است». مزمور: فصلي‌ است‌ مشتمل‌ برسخناني‌ از داوود علیه السلام كه‌ در آن‌ به‌ بارگاه‌ خداي‌ عزوجل‌ از دشمنانش‌ دادخواهي ‌مي‌كند، خداوند جلّ جلاله را عليه‌ آنها به‌ ياري‌ مي‌خواند و گاهي‌ هم‌ در آن‌ به‌ موعظه‌هايي‌ مي‌پردازد.

 

🍃↩وَرُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِن قَبْلُ وَرُسُلاً لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيماً ‏(164)

🌻📌«و پيامبراني‌» يعني‌: فرستاديم‌ پيامبراني‌ را «كه‌ داستان‌ آنان‌ را بر تو خوانده‌ايم‌» و اخبار آنان‌ را به‌تو گفته‌ايم‌ «پيش‌ از اين‌» در همين‌ سوره‌ و در غيرآن‌ از سوره‌هاي‌ قرآن‌ ـ كه‌ ايشان‌ مجموعا بيست‌وپنج‌ پيامبر اند «و پيامبراني‌كه‌ داستان‌ آنان‌ را بر تو نخوانده‌ايم‌» و سرگذشت‌ آنان‌ را به‌ تو بازگو نكرده‌ايم‌ زيرا در قرآن‌ از آنها ذكري‌ نرفته‌ است‌ «و خداوند آشكارا با موسي‌ سخن‌ گفت‌» حقيقتا نه ‌مجازا، بي‌ميانجي‌ و واسطه‌اي‌. گفتني‌ است‌ كه‌ مخصوص ‌ساختن‌ موسي علیه السلام به‌سخن‌گفتن‌، تشريف‌ و گراميداشتي‌ براي‌ وي‌ است‌ كه‌ نشانه‌ قدر و منزلتش‌ به‌ بارگاه‌ خداي‌ سبحان‌ مي‌باشد و بدين‌ جهت‌، موسي علیه السلام «كليم‌الله» لقب‌ گرفت‌.⬇

🌺✏درحديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابوذر رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌: «از رسول‌ خدا پرسيدم‌ كه‌ شمار انبيا چند تن‌ است‌؟ فرمودند: صد و بيست‌ و چهار هزار تن. گفتم‌: رسولان‌ ايشان‌ چند تن‌اند؟ فرمودند: سيصد و سيزده‌ تن‌ ـ جمعي‌ بسيارند». ابن‌كثير مي‌گويد: «انبيايي‌ كه‌ نامهايشان‌ در قرآن‌ ذكر شده‌ است‌ عبارتند از: آدم‌، ادريس‌، نوح‌، هود، صالح‌، ابراهيم‌، لوط، اسماعيل‌، اسحق‌، يعقوب‌، يوسف‌، ايوب‌، شعيب‌، موسي‌، هارون‌، يونس‌، داوود، سليمان‌، الياس‌، اليسع‌، زكريا، يحيي‌، عيسي‌، ذوالكفل‌ و سرور همه‌ آنان‌ محمد عليهم ‌الصلاه‌ والسلام».

 

🌷✏رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزاً حَكِيماً ‏(165)

🌹✒«پيامبراني‌ كه‌ مژده‌دهنده‌ و بيم‌دهنده‌ بودند» مژده‌دهنده‌ بودند به‌ مطيعان‌ و بيم‌دهنده‌ بودند به‌ گناهكاران‌ «تا پس‌ از فرستادن‌ پيامبران‌، مردم‌ را بر خداوند حجتي‌ نباشد» يعني‌: آنها را به‌خاطر آن‌ فرستاديم‌ تا بعد از فرستادنشان‌، هيچ‌ بهانه‌ و عذري‌ براي‌ هيچ‌ بهانه‌جويي‌ باقي‌ نماند. همين‌ مضمون‌ در سوره‌«طه‌/134» چنين‌ آمده‌ است‌: (و اگر پيش‌ از آن‌ آيات‌ و معجزات‌، آنان‌ را به ‌عذابي‌ نابود مي‌ساختيم‌، بي‌شك‌ مي‌گفتند: پروردگارا! چرا پيامبري‌ به‌سوي‌ ما نفرستادي‌ تا پيش‌ از آن‌ كه‌ خوار و زار شويم‌، از آيات‌ تو پيروي‌ كنيم‌؟) «و خدا عزيز و حكيم‌ است‌» يعني‌: بر مجازات‌ منكران‌ در برابر انكارشان‌ غالب‌ و تواناست ‌و در برانگيختن‌ پيامبران‌ داراي‌ حكمت‌ است‌.⬇

🌺↩ در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت ‌ابن‌مسعود رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  فرمودند: «هيچ‌ كس‌ ازخداوند جلّ جلاله غيرتمندتر نيست‌، بدين‌ جهت‌ بي‌حيايي‌ و زشتي‌ها را ـ چه‌ علني‌ باشد چه‌ پنهان‌ ـ حرام‌ گردانيد و هيچ‌ كس‌ از خداوند جلّ جلاله مدح‌ و ستايش‌ را بيشتر دوست ‌ندارد بدين‌ جهت‌، او خودش‌ را ستايش‌ گفت‌ و هيچ‌ كس‌ عذر را بيشتر ازخداوند جلّ جلاله دوست‌ ندارد، بدين‌ جهت‌ است‌ كه‌ او پيامبران‌ را مژده‌ دهنده‌ وبيم‌دهنده‌ فرستاد» تا براي‌ هيچ‌كس‌ در رد و انكار حق‌، عذري‌ باقي‌ نماند.

🌲✒شهيد سيد قطب‌ در تفسير «في‌ظلال‌القرآن» مي‌گويد: «چون‌ خداي‌ سبحان‌ مي‌دانست‌ كه‌ عقل‌ انسان‌ در رساندن‌ وي‌ به‌ سرمنزل‌ هدايت‌، ابزار ناقصي‌ است‌ وعقل‌ از ترسيم‌ راه‌ و روشي‌ راستين‌ براي‌ انسان‌ در زندگي‌ دنيا قاصر است‌ پس ‌حكمت‌ و رحمت‌ وي‌ چنين‌ اقتضا كرد كه‌ پيامبران‌ را به‌سوي‌ مردم‌ بفرستد و مردم‌ را مورد بازپرسي‌ قرار ندهد مگر بعد از تبليغ‌ و رسالت».

 

🌺✏لَّكِنِ اللّهُ يَشْهَدُ بِمَا أَنزَلَ إِلَيْكَ أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلآئِكَةُ يَشْهَدُونَ وَكَفَى بِاللّهِ شَهِيداً ‏(166)

🌸↙ابن‌اسحاق‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ از ابن‌عباس‌ رضی الله عنهما روايت‌ كرده‌ است‌ كه ‌فرمود: گروهي‌ از يهوديان‌ نزد رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  آمدند، رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  به‌ آنان‌ فرمودند: به‌خدا سوگند من‌ خوب‌ مي‌دانم‌ كه‌ شما به‌ خوبي‌ مي‌دانيد كه‌ من ‌فرستاده‌ خدا هستم‌! ولي‌ آنان‌ در جواب‌ آن‌ حضرت‌ «گفتند: خير! ما به‌ چنين‌ چيزي‌ علم‌ و آگاهي‌ نداريم‌! اين‌ بود كه‌ خداي‌ عزوجل‌ نازل‌ فرمود: «ليكن‌ خدا به‌» حقانيت‌ «آنچه‌ بر تو نازل‌ كرده‌ است‌، گواهي‌ مي‌دهد و آن‌ را به‌ علم‌ خويش‌ نازل ‌كرده‌ است‌» ⬇

🍃↩يعني‌: چون‌ حق‌ تعالي‌ به‌ شايسته ‌بودنت‌ براي‌ رسالت‌، عالم‌ وداناست‌، از اين‌رو قرآن‌ را بر تو فرودآورده‌، علمي‌ كه‌ ديگران‌ از آن‌ بي‌بهره‌ اند. يا كتاب‌ را به‌ سبب‌ علمي‌ كه‌ به‌ مصالح‌ بندگان‌ داشت‌، فرودآورد. دليل‌ اين‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ قرآن‌ را به‌ علم‌ خويش‌ فروفرستاد اين‌ است‌ كه‌: قرآن‌ دربرگيرنده‌ اموري ‌است‌ كه‌ علم‌ انسان‌ مطلقا از آنها قاصر است‌ و هرگز ممكن‌ نيست‌ كه‌ علم‌ وي‌ به ‌آنها برسد ـ مانند دانستن‌ امور غيبي‌ ـ يا مخصوصا در زمان‌ نزول‌ قرآن‌ ممكن ‌نبود كه‌ علم‌ انسان‌ به‌ آنها برسد ـ چون‌ بسياري‌ از رازهاي‌ اين‌ كائنات‌ «و فرشتگان ‌نيز گواهي‌ مي‌دهند» به‌ نبوت‌ و رسالت‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  «و كافي‌ است‌ كه‌ خدا گواه ‌باشد» بر معجزاتت‌ كه‌ دليل‌ صحت‌ نبوت‌ توست‌، هرچند ديگران‌ گواهي‌ ندهند پس‌ بر تكذيب‌ كفار اندوهگين‌ نباش‌ زيرا گواهي‌ خداي‌ عزوجل‌ برايت‌ كافي‌ است ‌و معجزاتي‌ كه‌ به‌ تو داده‌ است‌ دلايل‌ روشن‌ و قاطعي‌ بر صحت‌ نبوت‌ توست‌.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره نساء از آیه شریفه (160تا166)توشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ | ۴:۲۸ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.