*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(3⃣) از آیه شریفه(4تا5)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دوم تا اینجا بود که ابنكثير ميگويد: «فقها برآنند كه تناول گوشت مردار ـ بر حسب حالات مختلف ـ گاهي واجب، گاهي مستحب و گاهي مباح است؛ و وجوب تناول آن در زماني است كه شخص بيم هلاك داشته و چيز ديگري غيراز آن را برايخوردن نيابد». همچنان ابنكثير ميگويد: «در جواز تناول گوشت مردار، اين امرشرط نيست كه بر شخص سه روز بگذرد و او غذاي حلالي براي خوردن نيابد ـ چنانكه بسياري از مردم عوام و غيرآنان چنين ميپندارند ـ بلكه هرگاه كه ناچار شد، خوردن آن برايش جايز است». در حديث شريف به روايت ابنعمر رضی الله عنه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «قطعا خداي عزوجل دوست دارد كه رخصتهايش عملي گردد، همانگونه كه از انجام معصيت خود بد ميبرد».اين آيه بنابر قول محققان، آخرين آيه نازل شده قرآن نيست بلكه آخرين آيه؛ آيه كريمه: (وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ) «بقره/281» ميباشد.🔁🔎*
2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
*https://t.me/gmohammaade*
🌼✏يَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (4)
🌱✒در بيان سبب نزول آمدهاست: عديبنحاتم و زيدبنمهلهل از رسولخدا صلّی الله علیه و آله و سلّم سؤال كردند: يارسولالله! حق تعالي گوشت مردار را حرام گردانيده پس بفرماييد كه از خوردنيها چهچيزهايي برما حلال است؟ همان بود كه نازل شد: «از توميپرسند چهچيز» از خوراكيها «برايشان حلال شده است؟ بگو» اي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «براي شما همه پاكيزهها حلال گرديده» يعني: هرآنچه كه پليد نيست بر شما حلال است. آري! اين پاكيزهها، شامل همه چيزهايي ميشود كه حكم تحريم آنها دركتاب خدا جلّ جلاله، يا سنت پيامبرش، يا اجماع امت، يا قياس اثبات نشده است.برخي (طيبات) را به حيوانات ذبحشدهاي كه به هنگام ذبح آنها نام خدا جلّ جلاله بردهميشود، تفسير كردهاند «و آنچه دستآموز كرده باشيد از حيوانات شكاري در حالتي كه شكار تعليمدهندگانيد» مكلب: مربي سگهاي شكاري است كه كيفيت شكاركردن را به آنها تعليم ميدهد و مربي ساير حيوانات و پرندگان شكاري را نيز مكلب مينامند.⬇
🌸↙پس مكلب كسي است كه انواع فوتوفنهاي شكار را به جانوران شكاري آموزش ميدهد. يعني: همچنين خداوند متعال بر شما صيد حيوانات شكاري دستآموزتان را حلال گردانيده است، كه اين حيواناتشكاري عبارتاند از: سگها تازيها و ساير درندگان و پرندگان شكاري، همچون چرغ و باز كه انسان بهكمك آنها شكار ميكند. قرطبي ميگويد: «اگرسگ از شكاري كه آن را صيد ميكند چيزي نخورد و در شكار از زخم يا نيشخود اثري بجا گذاشت و مسلمان شكارچي در هنگام فرستادن آن به شكار نامخدا جلّ جلاله را بر آن برد، قطعا شكار آن درست است و بي هيچ خلافي خوردهميشود». «كه با آنچه خدا به شما آموخته است»⬇
🌷✏ يعني: با آنچه كه خداوند جلّ جلاله درشما آفريده است، از عقل و خردي كه راهكارها و روشهاي آموزش و تمرين دادن حيوانات شكاري را بهوسيله آن فراميگيريد «آنها را دستآموز ميكنيد» و در نتيجه آن آموزشهاست كه اين حيوانات، شكاري ميشوند. نشانه شكاري بودن حرفهاي سگ بعد از آموزش دادن آن اين است كه: صيد را بهطور مكرر وحداقل تا سهبار متوالي بگيرد و از آن صيد چيزي هم نخورد. «پس» اگر حيوانات شكاري با اين شرايط براي شما شكار كردند «از آنچه براي شما نگهداشتهاند بخوريد»⬇
🌼✏ اما اگر خودآنها از شكار خوردند، اين دليل بر آن است كه صيد را براي خود شكار كرده و براي خود نگهداشتهاند پس خوردن آن براي شما حلال نيست. كه اين حديث شريف رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در خطاب به عديبن حاتم نيز دليل بر حرمت آن است: «چون سگ دستآموز خويش را به شكار فرستادي و نام خدا جلّ جلاله را بر آن بردي، از آنچه براي تو ميگيرد و نگه ميدارد بخور ولي اگرخودش از آن صيد خورد، تو ديگر از آن نخور زيرا از آن بيم دارم كه آن را فقط براي خودش نگهداشته باشد».⬇
🌱📌ولي برخي از فقها گفتهاند: اگر پرنده شكاري از شكار خويش خورد، خوردن آن، شكار را حرام نميگرداند زيرا صرف انس گرفتن پرنده شكاري به صاحبش وبرگشتن وي نزدش همراه با شكار، نشانه آموزشديدگي وي است. «و نام خدا را بر آن ببريد» يعني: بر حيوان شكاري در هنگام فرستادن آن به شكار، نام خدا جلّ جلاله را ببريد و اگر صياد نام خدا جلّ جلاله را بر آن نبرد، آن شكار در نزد جمهور فقها ـ بجز شافعي ـ حلال نيست، مگر اين كه نام خدا جلّ جلاله را به فراموشي ترك كرده باشد. و اگر صياد شكار را درحالي دريافت كه صيد داراي حيات يقيني بود، بايد آن را ذبح كند و نام خدا جلّ جلاله را بر آن ببرد. گفتني است كه صيد تير نيز همانند صيد حيوان است و چنانكه در حديث شريف آمدهاست، بايد در هنگام شليككردن تير بهسوي صيد، نام خدا جلّ جلاله برده شود. «و از خداوند پروا كنيد» يعني: از مخالفت امر وي در تمام احكام فوق بپرهيزيد «كه الله زود حساب كننده است» و از شما در برابر افعالتان حساب ميگيرد.
🌻📌الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَا آتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ وَمَن يَكْفُرْ بِالإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (5)
🌹✒«امروز چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شده» حق تعالي اين حكم را به عنوان تأكيدي بر احسان و منت خويش، تكرار فرمود «و طعام اهل كتاب براي شما حلال است» طعام: نام هرچيزي است كه خورده ميشود، كه مذبوحه اهل كتاب از آن جمله است. لذا تمام خوراكيهاي پاكيزه يهود و نصاري ـ بدون فرق ميان گوشت و غيرآن ـ براي مسلمين حلال است. اما در اينجا مراد آيه از طعام ـ از باب ذكر عام و اراده خاص ـ مذبوحه اهل كتاب است. علي، عائشه و ابنعمر رضی الله عنهم گفتهاند: «اگر ميشنوي كه شخص كتابياي نام غيرخدا جلّ جلاله را در هنگام ذبح حيوان برآن ميبرد، از گوشت آن حيوان نخور». ولي مالك رحمه الله گفته است: «بردن نام غيرخدا جلّ جلاله از سوي اهل كتاب در هنگام ذبح حيوان، سبب كراهيت خوردن از آن ميشود نه سبب حرمت آن». ⬇
🌼↙ولي درصورتيكه مسلمان از اين امر آگاهي نداشت كه شخص كتابي در هنگام ذبح حيوان چه گفته است، در آن صورت، خوردن مذبوحه وي بيهيچ خلافي حلال است زيرا اين خبر به صحت رسيدهاست كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از گوسفند به زهرآلودهاي كه زن يهودي به ايشان اهدا كرد، تناول كردند. ليكن مذبوحه مجوس (آتشپرستان) حلال نيست، همچنين مذبوحه ملحدان و بتپرستان و هر كافر ديگري غير از يهود و نصاري حلال نيست. نكاح زنانشان نيز جايز نيست زيرا آنها اهل كتاب نيستند. اما بجز حيوانات مذبوحه، ساير غذاهايشان به اجماع حلال است، چراكه اين غذاها براي عموم مردم مباح ميباشد و هيچ دليلي بر تخصيص و تبعيض آنها وجود ندارد «وطعام شما براي آنان حلال است» يعني: طعام مسلمين براي اهل كتاب حلال است بنابراين، هيچ گناهي بر مسلمانان نيست كه اهل كتاب را از حيوانات مذبوحه خويش اطعام كنند چنانكه ايشان از حيوانات مذبوحه آنها ميخورند و اين از باب پاداشدهي و مقابله بهمثل و مبادله نيكوييهاست.
🌺↩«و» نيز اي مؤمنان! براي شما حلال است «ازدواج با زنان عفيفه مؤمن» نه زنان زناكار. نسفي ميگويد: «عفيف بودن، يا آزاد بودن زن مؤمن، شرط صحت نكاح نيست بلكه از اين ارشاد الهي استحباب برميآيد نه وجوب بنابراين، نكاح كنيز مسلمان و نكاح زنان غيرپاكدامن نيز براي مسلمان حلال است». فقها نيز ـ بجز امام احمدبنحنبل ـ عفت را شرط صحت عقد ازدواج ميان مرد و زن مسلمان قرار ندادهاند «و زنان پاكدامن از كساني كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده» نيز براي شما با ازدواج حلالند.
🌴✒ملاحظه ميكنيم كه آيه كريمه از اين مسأله كه طعام ما مسلمين براي اهل كتاب حلال است ياد كرد اما از اين امر كه زنان مسلمان براي مردان اهل كتاب حلالند، ذكري بهميان نياورد، كه اين خود، دليل حرمت زنان مسلمان بر آنان است. شرط حلال بودن زن كتابي براي ما ـ در نزد جمهور فقها ـ پاكدامني اوست بنابراين، در تحت اين آيهكريمه زنان آزاد عفيفه يهودي و نصراني داخل ميشوند، نه زنان زناكار و بدكاره آنها «به شرط اين كه مهرهاي آنان را به آنان بپردازيد» اين قيد دليلبر آن است كه مهر، حق زن است ـ چه مسلمان باشد و چه غيرمسلمان ـ بنابراين، مهر گرفتن از زن حرام ميباشد چنانكه بعضي از غربيها چنينميكنند بلكه عكس آن كه همانا دادن مهر به زن باشد، واجب است «و» به شرط اين كه «عفت جوينده باشيد»⬇
🌻📌 يعني: انگيزه شما از ازدواج با زنان كتابي، طلب پاكدامني و عفت براي خودتان باشد «نه شهوت رانان» يعني: نه به زناي آشكارروآورندگان «و نه آن كه زنان را پنهاني دوست خويش بگيريد» با هدف شهوتراني و زناكاري با آنان. خدن: در اينجا به معناي دوست و معشوقه است و بر مرد و زن هر دو اطلاق ميشود.
🌻📌ملاحظه ميكنيم كه خداي عزوجل؛ عفتجويي، عدم روآوردن به زناي آشكار و عدم گرفتن دوستان پنهاني را در ازدواج مردان مسلمان با زنان كتابي شرط قرار داد چنانكه در زنان اهل كتاب نيز، عفيفه بودن آنها را شرط قرارداد «وهر كس به ايمان كفر ورزد» يعني: هر كس مرتد گرديده و به شرايع و قوانين اسلام كفر ورزد «قطعا عمل» نيك سابق «وي تباه شده و او در آخرت از زيانكاران است» زيرا بهشت را باخته و بهجاي آن جاودانگي ابدي در دوزخ را خريده استپس چه زياني از اين بزرگتر ميباشد؟!
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره مائده از آیه شریفه (4تا5)توشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







