بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره مائده قسمت 5 از آیه شریفه 8تا12

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره مائده قسمت 5 از آیه شریفه 8تا12

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(5⃣) از آیه شریفه(8تا12)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس چهارم تا اینجا بود که خداي‌ عزوجل‌ اين‌ پيمان‌ را به‌ اين‌ دليل‌ به‌ خود منسوب‌ ساخت‌ كه‌ عقد آن‌ در «عقبه»،به‌ امر و اذن‌ او بود چنان‌كه‌ مي‌فرمايد: (إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ) : (اي‌ پيامبر! همانا كساني‌كه‌ با تو بيعت‌ مي‌كنند، جز اين‌ نيست‌ كه‌ با خدا بيعت‌مي‌كنند...) «فتح/‌10». بايسته‌ يادآوري‌ است‌ كه‌ اين‌ آيه‌ با آيه‌ اول‌ اين‌ سوره‌: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ) در معني‌ به‌هم‌ پيوسته‌ است‌. در كتب‌ حديث ‌آمده ‌است‌ كه‌ صيغه‌ بيعت‌ مؤمنان‌ با رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  چنين‌ بود: «بايعنا رسول‌ الله ‌علي‌ السمع‌ و الطاعه‌، في‌ منشطنا و مكرهنا، و أثره‌ علينا، و أن‌ لا ننازع ‌الامر أهله‌: بارسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  بر شنيدن‌ و فرمان ‌بردن‌ در همه‌ اوامر و در آساني‌ و سختي‌ بيعت ‌كرديم‌، به‌عنوان‌ يك‌ انتخاب‌ و گزينشي‌ كه‌ ما براي‌ خود برگزيده‌ايم‌ و بر اين‌ كه در كار (حكومت‌) با اهل‌ آن‌ كشمكش‌ نكنيم». به‌ قولي‌ ديگر: مراد از ميثاق‌ الهي‌ در اين‌ آيه‌، عهدي‌ است‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ در روز (الست‌) از بني‌آدم‌ گرفت‌، عهدي‌ كه‌ آيه‌ كريمه‌: (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ...) «اعراف/‌172»، از آن‌ خبر داده‌ است‌. مجاهد مي‌گويد: «هرچند كه‌ ما آن‌ پيمان‌ را به‌ ياد نمي‌آوريم‌ اما همين ‌كه‌ خداي‌ عزوجل‌ از آن‌ به‌ ما خبر داده‌، كافي‌است». «و از خدا پروا داريد» در شكستن‌ پيمان‌ «كه‌ خداوند به‌ راز دلها» يعني‌: به‌ آنچه‌ كه‌ دلها از خير و شر پنهان ‌مي‌دارند «آگاه‌ است» اين‌ جمله‌، هم‌ وعده‌ و هم‌ وعيد است‌.🔁🔎*

2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N

*https://t.me/gmohammaade*

 

🌼↩يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ‏(8)

🌱✒«اي‌ مؤمنان‌! به‌ داد برخيزيد براي‌ خدا» يعني‌: به‌ برپاداشتن‌ حق‌ الله جلّ جلاله متعهد باشيد و برآن‌ بپاخيزيد؛ به‌ منظور كسب‌ رضا و تعظيم‌ امر وي‌ و به‌ انگيزه‌ طمع‌ در ثواب‌ و بيم‌ از عقاب‌ وي‌، نه‌ براي‌ رضاي‌ مردم‌ و كسب‌ نام‌ نيك‌ در ميان‌ آنان‌.تفسير نظير آن‌ در سوره‌ نساء (آيه/‌135) نيز گذشت‌. تعبير (قوامين‌) به‌ صيغه‌ مبالغه‌، مفيد آن‌ است‌ كه‌ مؤمنان‌ مأمورند تا به‌ بهترين‌ شكل‌ به‌ برپاداشتن‌ حق‌ الهي ‌بپاخيزند «گواهي‌دهندگان‌ به‌ قسط باشيد» نه‌ به‌ ستم‌. قسط: عدل‌ است‌ «و دشمني ‌قومي‌، شما را بر ترك‌ عدالت‌ واندارد» در حق‌ آنان‌ تا گواهي‌اي‌ را كه‌ به‌ نفع‌ آنان ‌است‌، پنهان‌ كنيد «عدالت‌ كنيد كه‌ آن» يعني‌ عدالت‌ «به‌ تقوا نزديكتر است» همان‌ تقوايي‌ كه‌ نه‌ يك‌بار بلكه‌ هميشه‌ به‌ آن‌ مأمور شده‌ايد. يا عدالت‌ كنيد كه‌ عدالت‌ به‌ پرهيزنمودنتان‌ از آتش‌ دوزخ‌ نزديكتر است‌ «و از خدا پروا داريد» در اوامر ونواهي‌ وي‌ «كه‌ خدا به‌ آنچه‌ مي‌كنيد، آگاه‌ است» اين‌ جمله‌ نيز، هم‌ وعده‌ و هم‌ وعيد است‌. رعايت‌ مساوات‌ ميان‌ فرزندان‌ و عدم‌ تبعيض‌ ميان‌ آنها نيز، از عدالت ‌مي‌باشد.

 

🌻✏وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ ‏(9)

🌳✒«خدا كساني‌ را كه‌ ايمان‌ آورده‌ و كارهاي‌ شايسته‌ كرده‌اند، به‌ آمرزش‌ و پاداشي‌ بزرگ‌ وعده‌ داده‌است» اين‌ پاداش‌ بزرگ‌ بهشت‌ است‌، وه‌! چه‌ بزرگ‌ است‌ اين‌ پاداش‌!

 

🌴📌وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ‏(10)

🌿↩«و كساني‌ كه‌ كافر شدند و آيات» تشريعي‌ و تكويني‌ «ما را تكذيب‌ كردند، ايشانند اهل‌ دوزخ» كه‌ هرگز از آن‌ جدايي‌ ندارند.

 

🌺↙يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ‏(11)

🌸↙«اي‌ مؤمنان‌! نعمت‌ الله را بر خود ياد كنيد، آن‌گاه‌ كه‌ قومي‌ آهنگ‌ آن‌ كردند كه‌ بر شما دست‌ يازند» و به‌ قتلتان‌ برسانند «و خدا دستانشان‌ را از شما كوتاه‌ داشت‌ و از خدا پرواداريد و مؤمنان‌ بايد تنها بر خدا توكل‌ كنند» زيرا اوست‌ كه‌ مصائب‌ و بليات‌ را از ايشان‌ دفع‌ مي‌كند و هم‌او ايشان‌ را كافي‌ است‌. آري‌! اين‌ نعمت‌ الهي‌، نعمتي ‌است‌ مكرر كه‌ صحابه رضی الله عنهم آن‌ را بارها مشاهده‌ كردند و مسلمانان‌ در هر عصر و زماني‌ آن ‌را لمس‌ مي‌كنند.

🌼✒از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه در بيان‌ سبب‌ نزول‌ روايت‌ شده‌ است‌: يهوديان‌ بني‌نضير خواستند تا در يك‌ سوء قصد برنامه‌ريزي‌ شده‌ عليه‌ جان‌ پيامبر‌ صلّی الله علیه و سلّم،  سنگي‌ بزرگ‌ را از فراز قلعه‌ خويش‌ بر سر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و همراهانشان‌ كه‌ به‌ منظور فيصله ‌دادن‌ قضيه‌اي‌ به‌ آنجارفته ‌بودند، بيفگنند. جبرئيل علیه السلام آمد و پيامبراكرم‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از اين‌ توطئه‌ باخبر ساخت‌، همان‌ بود كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  و ياران‌ همراهشان‌ بي‌درنگ‌ از آنجا برخاستند و به‌ مدينه‌ پيوستند، آن‌گاه‌ اين‌ آيه‌ نازل‌ شد.⬇

🌳📌 بعضي‌ برآنند كه‌ سبب ‌نزول‌ آيه‌ كريمه‌، اين‌ روايت‌ جابربن‌ عبدالله رضی الله عنه است‌: «رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در يكي‌ ازسفرها به‌ محلي‌ فرود آمدند و يارانشان‌ براي‌ دور ماندن‌ از آزار گرماي‌ سوزان‌آفتاب‌، به‌ سايه‌ درختان‌ بياباني‌ پناه‌ بردند، خود رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  نيز شمشير خويش ‌را به‌ درختي‌ آويخته‌ بودند. در اين‌ اثنا اعرابي‌اي‌ برجست‌ و شمشير آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم را برگرفته‌ از غلاف‌ كشيد و تهديدكنان‌ به‌سوي‌ ايشان‌ رو آورد وگفت‌: چه‌كسي‌ تو را از دست‌ من‌ نجات‌ مي‌دهد؟ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  با آرامش‌ واطمينان‌ كاملي‌ فرمودند: خداوند! اعرابي‌ دو، يا سه‌بار همين‌ تهديدش‌ را تكرار كرد و رسول‌ اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با كمال‌ خونسردي‌ فرمودند: خداوند! در اينجا بود كه‌ آن ‌اعرابي‌ شمشير را در غلاف‌ كرد. رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  ياران‌ خويش‌ را فراخوانده‌ و ايشان‌ را از كار آن‌ اعرابي‌ آگاه‌ ساختند در حالي‌ كه‌ او در كنار ايشان‌ نشسته‌ بود اما او را مجازات‌ نكردند».

🌹📌با تأمل‌ در اين‌ مقطع‌ از آيات‌، ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ نداي‌ (اي‌مؤمنان‌) را پنج ‌بار تكرار نموده‌ است‌؛ بار اول‌: در امر به‌ وفا به‌ عهدها و پيمان‌ها. بار دوم‌: در كار حلال‌ ساختن‌ امور معيني‌ بر ايشان‌. بار سوم‌: در امر به‌ طهارت‌. بار چهارم‌: در امر به‌ عدالت‌. و بار پنجم‌: در يادآوري‌ از نعمت‌ها. همچنان ‌ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ در خلال‌ اين‌ نداها، امر به‌ رعايت‌ تقوا نيز بسيار تكرار مي‌شود. پس‌ مؤمن‌ بايد هميشه‌ در قلب‌، زبان‌ و ديگر اعضاي‌ خويش‌ به‌ خداي‌ سبحان‌ تسليم‌ بوده‌ و پيوسته‌ عهد خود با خداي‌ خويش‌ را به‌ياد داشته‌ باشد. و از مقتضاي‌ آن‌ اين‌ است‌ كه‌: خود را از پليدي‌هاي‌ حسي‌ و معنوي‌ بركنار داشته‌ و به ‌نماز پايبند باشد و از مقتضاي‌ پاكيزگي‌ و نماز اين‌ است‌ كه‌: در شكم‌ و شهوت ‌مرتكب‌ حرام‌ نگردد، از محرمات‌ الهي‌ اجتناب‌ كند، به‌ كسي‌ در گناه‌ و تجاوز دست‌ ياري‌ و كمك‌ ندهد، بر نيكوكاري‌ و تقوا يار و ياور باشد و نعمت‌هاي‌ الهي ‌را بر خود به‌ياد آورد. پس‌ اين‌ اوامر همه‌ در يك‌ تسلسل‌ منطقي‌ و در يك‌ انسجام‌ و هماهنگي‌ كاملي‌، باهم‌ مرتبط و به‌هم‌ پيوسته‌ مي‌باشند.

 

🌺✒وَلَقَدْ أَخَذَ اللّهُ مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَبَعَثْنَا مِنهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقِيباً وَقَالَ اللّهُ إِنِّي مَعَكُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاَةَ وَآتَيْتُمُ الزَّكَاةَ وَآمَنتُم بِرُسُلِي وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَلأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ ‏(12)

🌷📌«و همانا خداوند از بني‌اسرائيل‌ پيمان‌ گرفت» به‌طور مؤكد و محكم‌، در رابطه‌ با آنچه‌ كه‌ در آخر همين‌ آيه‌ مي‌آيد «و از ميان‌ آنان‌ دوازده‌ نقيب‌ برانگيختيم» نقيب‌: سالار و سركرده‌ قوم‌ است‌ ـ چون‌ به‌ ساماندهي‌ و تدبير امورشان‌ برگزيده‌ شود. به‌ قولي‌: مراد از برانگيختن‌ اين‌ سركردگان‌ اين‌ است‌ كه‌ هريك‌ از آنها به ‌نمايندگي‌از يك‌ «سبط» و در مجموع‌ دوازده‌ نقيب‌ از دوازده‌ سبط، به‌عنوان‌ پيشاهنگ ‌برگزيده‌ شدند تا اخبار و اوضاع‌ سرزمين‌ شام‌ و فلسطين‌ و مردم‌ ستمگر آن‌ را به ‌بررسي‌ و تحقيق‌ گرفته‌ و نيرو و توان‌ جنگي‌شان‌ را مورد سنجش‌ قراردهند؛ نقباي ‌ياد شده‌ پس‌ از مطالعه‌ اوضاع‌ دريافتند كه‌ ستمگران‌ آن‌ ديار از نيرويي‌ بس‌ عظيم‌ برخوردارند لذا اين‌ تصور برآنان‌ چيره‌ شد كه‌ بني‌اسرائيل‌ توان‌ رويارويي‌ با فلسطينيان‌ را ندارند.⬇

 🌿↩ولي‌ آنان‌ در ميان‌ خود عهد بستند كه‌ اين‌ راز را از بني‌اسرائيل ‌مخفي‌ نگهداشته‌ و آن‌ را فقط با موسي علیه السلام در ميان‌ گذارند. اما پس‌ از برگشت‌ از آن‌ سفر مطالعاتي‌، ده‌تن‌ از آنان‌ خيانت‌ كردند و كسان‌ و نزديكان‌ خويش‌ را از اوضاع‌ مطلع‌ ساختند. همان‌ بود كه‌ اين‌ خبر شايع‌ شد تا بدانجا كه‌ حمله ‌بني‌اسرائيل‌ به‌ فلسطين‌ كلا خنثي‌ گرديد و بني‌اسرائيل‌ به‌ موسي علیه السلام گفتند: تو و پروردگارت‌ برويد بجنگيد، ما همين‌جا نظاره‌گريم‌! به‌ قولي‌ ديگر: آن‌ نقبا و سركردگان‌، مأموريت‌ ديگري‌ داشتند و آن‌ اين‌ بود كه‌: هر نقيبي‌ كفيل‌ و ضامن ‌سبط خويش‌ بوده‌ و از سبط خويش‌ بر  ايمان‌ و خداترسي‌ بيعت‌ بگيرد و اين‌ است ‌معناي‌ برانگيختن‌شان‌.

🌸↩«و خداوند گفت» به‌ بني‌اسرائيل‌. و اين‌ همان‌ مضمون‌ پيماني‌ است‌ كه‌ از آنان‌ گرفت‌: «من‌ با شما هستم» با نصرت‌ و ياري‌ و حمايت‌ خود «اگر نماز را برپا داشتيد» به‌ شيوه‌ درست‌ آن‌، همان‌گونه‌ كه‌ آن‌ را مشروع‌ ساخته‌ايم‌ «و اگر زكات‌ را داديد» مراد صدقاتي‌ است‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ بر ايشان‌ فرض‌ گردانيده‌ بود «واگر به‌ پيامبران‌ من‌ ايمان‌ آورديد» بدون‌ فرق‌ نهادن‌ ميان‌ احدي‌ از آنان‌ «و ايشان‌ را تقويت‌ كرديد»⬇ 

🌲✏يعني‌: اگر ايشان‌ را گرامي‌ داشتيد، يا دشمنانشان‌ را از ايشان‌ دفع ‌كرديد و نصرت‌ و ياريشان‌ داديد «و اگر الله را وام‌ داديد وامي‌ نيك» يعني‌: اگر در راههاي‌ خير بي‌ هيچ‌ منت‌ و آزاري‌ انفاق‌ كرديد؛ آري‌! اگر اين‌ كارها را كرديد: «البته‌ از شما گناهان‌ شما را نابود سازم‌ و البته‌ شما را به‌ باغهايي‌ كه‌ جويباران‌ از فرودست‌ آنها جاري‌ است‌ درآورم‌ اما اگر پس‌ از اين» ميثاق‌ «كسي‌ از شما كفر ورزد، قطعا راه‌ راست‌ را گم‌ كرده‌ است» يعني‌: از راهي‌ كه‌ مقصد نهايي‌ آن‌ رسيدن‌ به ‌خشنودي‌ خدا جلّ جلاله است‌، خارج‌ گرديده‌ است‌.

🌻↙همچنين‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در شب‌ عقبه‌ ـ در آستانه‌ هجرت‌ به‌ مدينه‌ ـ كه‌ قبايل ‌اوس‌ و خزرج‌ به‌ دعوت‌ ايشان‌ لبيك‌ گفته‌ بودند، دوازده‌ تن‌ نقيب‌ از آنان ‌برگزيدند، سه‌ تن‌ از اوس‌ و نه ‌تن‌ از خزرج‌ و از آنان‌ پيمان‌ گرفتند كه‌: به‌ خداي ‌عزوجل‌ چيزي‌ را شريك‌ نياورند، شرايع‌ و قوانين‌ اسلام‌ را برپادارند و رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  را حمايت‌ كنند و ياري‌ دهند و در قبال‌ وفا به‌ اين‌ پيمان‌، پاداش ‌ايشان‌ بهشت‌ است‌ لذا آن‌ دوازده‌تن‌ نمايندگان‌ اوس‌ و خزرج‌، به‌ نمايندگي‌ از قوم‌ خود با رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  بيعت‌ كردند و پيمان‌ بستند. چنان‌كه‌ تفصيل‌ اين‌ واقعه‌ در كتب‌ سيرت‌ آمده ‌است‌.

❄↩ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ از بني‌اسرائيل‌ در پنج‌ چيز ميثاق‌ گرفته‌ شد ولي‌ آنها پيمان ‌را شكستند و به‌ كيفر اين‌ پيمان‌شكني‌ به‌ قسوت‌ قلب‌ و لعنت‌ دچار شدند چنان‌كه ‌در آيه‌ بعدي‌ مي‌خوانيم‌. پس‌ هر كس‌ در دل‌ خويش‌ قسوت‌ و سختي‌اي‌ يافت‌، بايد بنگرد كه‌ در كدام‌يك‌ از اين‌ امور يا ساير اوامر الهي‌ كوتاهي‌ نموده‌ است‌.

🌹📌در عصر ما دلهاي‌ مردم‌ بسيار سخت‌ شده ‌است‌ پس‌ بايد به‌ دنبال‌ راهي‌ باشيم‌ كه ‌دلهايمان‌ را نرم‌ گرداند و اين‌ راه‌ چيزي‌ جز برگشت‌ به‌ دين‌ خدا جلّ جلاله نيست‌.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره مائده  از آیه شریفه (8تا12)توشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ | ۳:۴۶ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.