*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(3⃣1⃣) از آیه شریفه(50تا56)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دوازدهم تا اینجا بود که الله تعالی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده، حكم كن» اين تأكيد مجددي بر وجوب حكم كردن به احكام منزله الهي است «و از خواهشهاي آنان پيروي نكن» يعني: اگر اهل كتاب نزد تو آمدند تا در ميانشان حكم كني و تو هم ميخواستي كه ميانشان حكم كني پس بايد حكمت موافق با آن چيزي باشد كه بر تو نازل كردهايم، نه طبق آنچه كه هواها و هوسهاي آنان ميطلبد، يا طبق آنچه كه در كتابهاي تحريفشده آنهاست «و از آنان برحذر باش؛ مبادا كه تو را در بخشي از آنچه خدا بر تو نازل كرده، به فتنه دراندازند» يعني: مبادا تورا از آن به بيراهه برند. ملاحظه ميكنيم كه خداي عزوجل پيامبرش را ـ با آن كه معصوم و امينبودند ـ نسبت به فتنه كفار هشدار داد تا امت ايشان به ايشان اقتدا كنند و تا طمع اهل هوا و هوس از اين امت بهكلي قطع گردد «پس اگر اعراض كردند» از پذيرفتنحكمت «بدان كه خدا ميخواهد آنان را به كيفر بعضي از گناهانشان برساند» يعني: بدون شك اين اعراضشان بدان جهت است كه خداوند جلّ جلاله اراده كرده تا آنان را بهكيفر برخي از گناهانشان برساند كه اين گناهشان عبارت است از: روگرداني از تو و پشت نمودن به آنچه كه به همراه آوردهاي، «و هرآينه بسياري از مردم نافرمانند».آيه كريمه دلالت ميكند بر اين كه: هيچ انسان يا امت يا گروه يا حكومتي، از حكم خداوند متعال روبر نميتابد، مگر اين كه خداوند جلّ جلاله بهسبب اين روگرداني، مصيبت دنيوياي را بر او نازل خواهد كرد. ابنعباس رضی الله عنهما در بيان سبب نزول آيه كريمه ميگويد: كعببن اسد، ابنصلوبا، عبدالله بن صوريا و شاسبن قيس يهوديبا يك ديگر گفتند: بياييم نزد محمد برويم، شايد بتوانيم او را از دينش رويگردان كنيم! پس نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمدند و گفتند: اي محمد! تو ميداني كه ما دانشمندان يهود و اشراف و رهبران ايشان هستيم لذا اگر ما از تو پيروي كنيم، تمام يهوديان از ما پيروي ميكنند و با ما مخالفت نميورزند پس اينك به تو پيشنهاديميدهيم؛ آن پيشنهاد اين است كه ميان ما و قوممان خصومتي است و ما در اين خصومت تو را به داوري خواهيم طلبيد، آن وقت تو به نفع ما عليه آنان حكم كن، كه در اين صورت به تو ايمان ميآوريم و از تو پيروي ميكنيم! همان بود كه آيهكريمه نازل شد.🔁🔎*
2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
*https://t.me/gmohammaade*
🌿↩أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ (50)
🌺📍«آيا خواستار حكم جاهليتاند؟» يعني: اي پيامبر! آيا از حكم تو كه مبتني بر آيات الهي است رو برگردانده به آن پشت ميكنند و حكم دوران جاهليت را كه برآيند جهل، كوتهفكري و هوسهاي آنان است ميطلبند؟!. در حديث شريف به روايت ابنعباس رضی الله عنهما از رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «منفورترين مردم نزد خداي عزوجل دوكساند؛ اول: كسي كه در اسلام سنت جاهليت را ميطلبد. دوم: كسي كه خون شخصي را به ناحق ميطلبد تا آن را بر زمين بريزد». «و برايمردمي كه يقين دارند، داوري چه كسي از خدا بهتر است؟» يعني: در نزد اهل يقين، حكمي بهتر از حكم خداوند جلّ جلاله وجود ندارد، برخلاف اهل جهل و هوا كه فقط همان حكمي را ميپسندند كه با هوسهايشان سازگار باشد، ولو اين كه آن حكم، باطل و بياساس هم باشد.
🌴↙اين آيه بر فضيلت يقين دلالت ميكند و نشان ميدهد كه تجديد حيات امت اسلامي بر مبناي قرآن و شريعت، جز با پرورش يقين در نهاد مسلمانان امكان پذير نيست.
❄📍ابنكثير در تعليقي بر اين آيه ميگويد: «در زمان ما، تاتارها كتابي بهنام (ياسا) را كه برساخته سياستهاي پادشاهشان چنگيزخان و آميزهاي از احكام برگرفته از شريعتهاي يهودي، نصراني، اسلام و غيره است و بسياري از احكام آن بر هواهاي خود آن پادشاه مبتني است، حاكم ساخته و آن را بر كتاب خدا جلّ جلاله وسنت رسول وي صلّی الله علیه و آله و سلّم مقدم ميگردانند پس هر كس از آنان چنين كند، كافر است و جنگيدن با وي واجب ميباشد تا آنگاه كه به حكم خدا جلّ جلاله و رسول وي صلّی الله علیه و آله و سلّم برگردد».
🌷✒شيخ سعيد حوي در تفسير «الاساس» ميگويد: «آنچه كه ابنكثير آن را نمونه قابل استشهاد در عصر و زمان خودش ديده، ما هماكنون در بسياري از كشورهاي اسلامي بهصورت حاكميت قوانين غيراسلامي مشاهده ميكنيم و به همان فتوايي نيز فتوا ميدهيم كه ابنكثير به آن فتوا دادهاست». سپس ميافزايد: «ما هرحكومتي را كه مجموعه برنامهها و قوانين حاكم برآن، ناقض شهادتين شمرده شود، كافر ميشناسيم، همين گونه مؤيدان و پشتيبانان آن حكومت را ولي اضافه ميكنيم كه: حكم تكفير يك نظام حاكم، به اين معني نيست كه بر هر فردي از افرادي كه در آن نظام كار ميكنند، به كفر حكم شود بلكه گاهي ممكن است يك نظام، نظامي كافر شناخته شود ولي رئيس خود آن نظام مسلمان باشد پس حكم كفر بر افراد ـ بنابر تعين ـ تابع فتواي شخص آگاه و بابصيرتي است».
🌼📍يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (51)
🌻✏در بيان سبب نزول اين آيات روايات متعددي آمدهاست. به روايت سدي اين آيات درباره دو مردي نازل شد كه يكي از آنان بعد از غزوه احد به رفيقش گفت: اما من نزد فلان يهودي ميروم و به آيين وي درميآيم تا اگر حادثهاي روي داد، يا خطري پديد آمد، اين كار برايم سودمند باشد. آن ديگر نيز گفت: من هم نزد فلان نصراني در شام رفته به آيين وي درميآيم و به وي پناه ميگيرم.
🌹✏«اي مؤمنان! يهود و نصاري را دوست نگيريد» بجاي خدا جلّ جلاله تا با آنان همياري و همپيماني كنيد. به قولي: مخاطب اين سخن منافقاناند كه با يهود و نصاري موالات و دوستي برقرار ميكردند و وصفشان به ايمان، به اعتبار ظاهر حالشان است. سپس حق تعالي علت نهي از موالات با يهود و نصاري را ذكر نموده ميفرمايد: «بعضي از آنان دوستان بعضي ديگرند» يعني: يهوديان دوستان يكديگر و نصاري نيز دوستان يكديگرند پس اگر با شما اظهار دوستي نمايند هرگز در اينامر صادق نخواهند بود.⬇
🌷📍 به قولي ديگر: مراد آيه اين است كه يهوديان در دشمنيبا پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و دشمني با دعوت ايشان، دوستان و پشتيبانان نصاري و نصاري دوستان و پشتيبانان آنانند، هرچند كه در ميان خود نيز درگير دشمني و تضاد ميباشند لذا كفار در برابر اسلام و مسلمين ملت واحدهاي هستند «و هر كس از شما آنان را دوست گيرد، جزو آنان است» يعني: او از جمله آنان و در شمار آنان است.اين جمله، وعيد و هشدار سختي است به مسلماناني كه در برقرارساختن پيوند دوستي با يهود و نصاري متساهل اند «همانا الله گروه ستمكاران را» يعني: كساني راكه با موالات و دوستي با كفار، بر خود ستم ميكنند «هدايت نميكند» به سوي راهراست.
🌼📌فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى مَا أَسَرُّواْ فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ (52)
🌻↙«پس كساني را كه در دلهايشان بيماري است» يعني: بيماري نفاق و شك در دين است «ميبيني كه در» دوستي و همپيماني با «يهود و نصاري ميشتابند» وآنگاه در توجيه همپيماني با آنان «ميگويند: ميترسيم به ما حادثه ناگواري برسد»⬇
🌺📍يعني: بيماردلان، دوستي و موالات خود با يهود و نصاري را اينگونه توجيه ميكنند: ميترسيم كفار بر محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم غلبه كنند، آنگاه دولت و شوكت ازآن ايشان گردد و دولت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم برافتد و در آن صورت از سوي آنان بر سرما بلايي بيايد. در زمان ما نيز منافقان به آستان كفار و به خدمت آنان ميشتابند و به وسايل و شيوههايي پناه ميبرند كه آنهارا به كفار نزديك گرداند «پس نزديك است كه الله فتح را بياورد» كه همانا غلبه و پيروزي محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم بر كافران است. كه للهالحمد اين وعده به زودي هم تحقق يافت زيرا طوايف يهود از مدينه تارومارگرديدند؛ بدينسان كه جنگندگان طايفه بنيقريظه كشته شده و زنان و كودكانشان به اسارت درآمدند و طايفه بنينضير از سرزمين خود تبعيد گرديدند. به قوليديگر: مراد، فتح سرزمينهاي مشركان و پديدآوردن گشايش و رهايشي در كار مسلمانان است. «يا» زودا كه خداوند جلّ جلاله «امر ديگري را از جانب خود» بياورد، چنان امري كه شكوه و شوكت يهود و همراهان و همپيمانانشان را درهم شكند.⬇
❄✒ بهقولي: مراد از آوردن امر ديگر، افشاي حال منافقان و آگاهانيدن رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از انديشههاي پنهاني درون آنها و صادرنمودن فرمان قتل آنهاست «تا سرانجام ازآنچه در دل خود پنهان داشتهاند» از نفاقي كه آنها را بر دوستي و موالات با كفار واداشت «پشيمان گردند» به سبب آشكار گشتن بطلان اسباب و عللي كه براي موالاتشان با كفار تصور ميكردند و ثبوت خلاف آن در عرصه واقعيت. بنابراين، اصلي را كه بايد دريابيم اين است كه: نفاق، بيمارياي است در قلب، همچون بيماري كفر يا حسد يا كينه يا كبر و غيره، كه نمود و مظهر اصلي آن، ولايت ودوستي با كافران و منافقان است؛ اين ولايت گاهي پنهاني است و گاهي آشكار،گاهي به شكل و شيوهاي است و زماني به شيوهاي ديگر پس انسان مؤمن بايد هميشه بههوش بوده و در جهت پاكسازي نهاد خويش از شائبههاي نفاق و مظاهر ولايت و دوستي با كفار و منافقان، تلاش ورزد.
🌻✏وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُواْ أَهَؤُلاء الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَاسِرِينَ (53)
🌷📌«و مؤمنان ميگويند: آيا اينان» يعني: منافقان، كه در آيه كريمه از آنان به اشاره (أهؤلاء) تعبير شده. آري! چون نفاق منافقان آشكار گردد، مؤمنان به يكديگر ميگويند، يا مؤمنان يهوديان را مخاطب ساخته و در حاليكه به سوي منافقان اشاره ميكنند، ميگويند: آيا اينان «بودند كه سختترين سوگندهايشان را بهنام خدا ميخوردند كه جدا همراه و همدست شمايند» با ياريكردن و پشتيباني ازشما در جنگ. «جهد ايمان»: غليظترين سوگند هاست. «امروز اعمال آنان نابودشد» يعني: امروز اعمالي كه منافقان در موالات با كفار و يهود و نصاري انجام دادند، تباه گشت. يا هر عملي كه انجام داده بودند، تباه گشت. اين از سخن خداي عزوجل به عنوان گواهياي بر هدر رفتن اعمالشان است «پس زيانكار گشتند» در دنيا و آخرت.
🌺✒يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (54)
🌲↙بعد از بيان اين حقيقت كه موالات با كفار از سوي مسلمانان، كفر و نوعي از انواع ارتداد است، حق تعالي در اين آيه به بيان احكام مرتدان ميپردازد: «ايمؤمنان! هر كس از شما از دين خود برگردد پس به زودي خدا قومي را به عرصه ميآورد كه ايشان را دوست ميدارد و ايشان نيز او را دوست ميدارند» مراد از اين قوم كهخداي سبحان آوردنشان را به عرصه وعده داده است، ابوبكر صديق رضی الله عنه و لشكرش از صحابه و تابعيناند كه بعد از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با اهل رده (مرتدان) جنگيدند. همچنان آيه كريمه همه مؤمناني را در بر ميگيرد كه بعد ازايشان ميآيند و با مرتدان ميجنگند؛ در همه زمانها. پس اين مؤمناني كه با مرتدان جنگيدند، يا در آينده ميجنگند، همگي داراي اوصاف عظيمي هستند كه در مدح و ستايش پروردگار متعال از ايشان جلوهگر شده است، چون اين وصف كه: ايشان خداي عزوجل را دوست ميدارند و او نيز دوستشان ميدارد و اين كهآنان: «با مؤمنان مهربان و فروتن و بر كافران درشتطبع و سختگيرند» يعني: در برابر مؤمنان عاطفه و شفقت و فروتني و در برابر كفار، شدت و غلظت وگردنفرازي را به نمايش ميگذارند و چون اين وصف بزرگ كه: «در راه الله جهاد ميكنند و از ملامت هيچ ملامتگري نميترسند»⬇
🌼📌 يعني: آنان به حدي در عقيده و عمل خويش راسخ و پايدار و سرسخت هستند كه اصلا به نيرنگهاي دشمنان حق و حزب شيطان كه به انگيزه حسد و بغض و نفرت از حق و اهل آن، مؤمنان را مورد تحقير و تمسخر قرارداده و خوبيها و زيباييهايشان را زشت و كارنامهها ومفاخرشان را معيوب جلوهگر ميسازند، هيچ ارزش و اهميتي نميدهند.
❄📍در حديث شريف به روايت ابوذر رضی الله عنه آمده است كه فرمود: «خليل من رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم مرا به هفتچيز فرمان داد:⬇
↙1 ـ اين كه با مساكين دوستي و نزديكي كنم.
↙2 ـ اين كه هميشه به فرودست خود بنگرم، نه به فرادست خود.
↙3 ـ اين كه صله رحم (پيوند با نزديكان) را بجا آورم، هرچند آنان به من پشت كنند.
↙4 ـ اين كه از كسي چيزي درخواست نكنم.
↙5 ـ اين كه سخن حق را بگويم، هرچند تلخ باشد.
↙6 ـ اين كه در راه خدا جلّ جلاله از سرزنش و ملامت هيچ ملامتگري نترسم.
↙7 ـ و اين كه (لا حول و لا قوه الا باالله) را بسيار بگويم زيرا اين كلمات از گنجي در زير عرش خداي سبحان است».
🌼✒«اين» اوصافي كه ذكر شد: «فضل الهي است كه آن را به هركه بخواهد ميدهد وخداوند گشايشگر داناست» از گشايشگري وي است كه فضل و رحمتش بسيار است و از دانايي وي است كه اين اوصاف را به كساني ميبخشد كه شايستگي آنرا داشته باشند.
🌱📌بايد دانست كه اين آيه كريمه، نمايانگر بعدي از ابعاد اعجاز قرآن كريم است زيرا درحالي از ارتداد اعراب خبر ميدهد كه هنوز اين پديده در ميانشان ظهور نكرده بود و يك امر غيبي بهشمار ميرفت. آري! بعد از مدتي پديده ارتداد ظهور كرد و در عهد ابوبكر صديق رضی الله عنه به شكل گستردهاي خود را نشان داد به طوري كه قبايل بزرگي از اعراب، چون «غطفان» و «فزاره» و «بنيسليم» و در مجموع يازده گروه مرتد شدند.
🌺↙إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (55)
🌹📍«جز اين نيست كه ولي شما، تنها الله است» يعني: خداوند تبارك و تعالي ولي و ياوري است كه دوست داشتن و موالات با وي فرض عين ذمه هر مسلماني است «و» جز اين نيست كه ولي شما «رسول اوست و كساني كه ايمانآوردهاند؛ همانكساني كه نماز را برپا ميدارند و زكات را ميدهند در حالي كه در ركوعاند» مراد از ركوع: خشوع و خضوع براي الله جلّ جلاله است. يعني: نماز را درحالي كه خاشع و خاضعاند برپا ميدارند و زكات را در حالي كه بر فقرا تكبر نورزيده و بر آنان برتري نميجويند، ميپردازند پس ايشان پيوسته فروتناند. خداوند متعال (ولي) رادر آيه كريمه به صيغه مفرد آورد درحالي كه از ولايت يك جمع ياد شده است؛ تا به اين حقيقت توجه دهد كه ولايت وي اصل و ولايت غير وي تبع است و اگر به صيغه جمع «اولياؤكم...» ميفرمود؛ ديگر در سخن، اصل و تبعي مطرح نبود.
🌻📍وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (56)
🌴✏«و هر كس كه خدا و پيامبر او و مؤمنان را ولي خود بداند» پيروز است، چرا كه «حزب خدا همان پيروزمندانند» حزب خدا جلّ جلاله: مؤمناني هستند كه به ياري شريعتخدا جلّ جلاله برخاسته اند. به اين ترتيب، خداي عزوجل به كساني وعده پيروزي بر دشمنانشان ميدهد كه او و پيامبرش و مؤمنان را به دوستي بگيرند.
🌼✒در بيان سبب نزول اين آيه كريمه روايت شدهاست: چون طايفه يهودي بنيقينقاع با رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم جنگيدند، عبدالله بنابي منافق بر اساس پيماني كه با آنان داشت، از ياري مسلمانان سر باز زد درحالي كه ميگفت: من مردي هستم كه از روز بد ميترسم و از اتحاد با دوستانم دست بر نميدارم! اما عبادهبنصامت رضی الله عنه كه او نيز دوستان و همپيمانان زيادي از يهوديان داشت، نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رفت و از حلف و دوستي با يهوديان برائت جست و از تمام تعهداتي كه با آنها داشت، خلعيد كرد و گفت: از همسوگندي و ولايت و دوستي با اين كافران به بارگاه خدا جلّ جلاله و پيامبرش بيزاري ميجويم.
🌿✒اين سه آيه، اوصاف حزب الله را بيان كردهاند پس بر هر فرد و هر جمع مسلماني است كه به خود بنگرد و نيك بينديشد كه آيا اين اوصاف در او هست ياخير؟.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره مائده از آیه شریفه (50تا56)توشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







