*🌹✍🏻تفسیر سوره انعام قسمت(3⃣) از آیه شریفه(13تا19)*💐
*📌سوره انعام مکی است،ودارای165آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دوم تا اینجا بود که در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «آنگاه كه خداي عزوجل آفرينش خلق را به پايان رساند، نامهاي به عبارت زير نوشت و آن را در نزد خويش بر بالاي عرش نهاد: همانا رحمت من بر خشمم پيشي گرفتهاست». «يقينا شما را در روز قيامت گرد ميآورد كه هيچ شكي در آننيست» يعني: هيچ شكي در روز قيامت يا در گرد آوردنتان نيست اما خداوند متعال مهلتتان ميدهد و گردآوردنتان را از قبرهايتان تا روزي كه منكر آن هستيد، به تأخير مياندازد «كساني كه بر خود زيان زدهاند، ايمان نميآورند» يعني: كساني كه به اين حقيقت ايمان ندارند، به زودي در روز گردآوري، بر آنان روشن خواهد شد كه با اين عمل خويش به خود زيان زده و خود را غرق خسران كردهاند.🔁🔎*
2⃣
https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO
1⃣
https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N
*https://t.me/gmohammaade*
🌷✏وَلَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (13)
🌺✒«و براي اوست آنچه در شب و روز ساكن است» يعني: همه چيزهايي كه در شب و روز آرام و ساكنند، از آن حق تعالي هستند. آري! با تأمل در پديدههايهستي، ملاحظه ميكنيم كه بعضي اشيا همهوقت درحال سكون و آرامش بهسرميبرند؛ چون جمادات و بعضي اشيا در شب آراماند؛ چون اغلب حيوانات وبعضي از آنها در روز آراماند؛ مانند بسياري از پرندگان و درندگان و حشرات.به قولي: مراد اين است كه هرچه در شب و روز آرام است و هرچه هم كه تحركو تكاپو دارد، جملگي از آن حق تعالي است.
🌹✒عنوان كردن حركت و سكون در اين مقام، به معناي برپاداشتن حجت عليهكافران است زيرا حركت و سكون، مقتضي حدوث عالم است و حدوث عالم، بروجود آفرينندهاي براي آن دلالت ميكند و آفريننده آن مالك آن است و چيزياز وي پنهان نيست، به همين دليل، آيه كريمه را اينگونه بهپايان برد: «و اوستشنواي دانا» لذا هيچ چيز بر او پنهان نيست. پس هرگاه چنين است، مكلفان بايد ازروز قيامت حذر كنند زيرا ذاتي كه احوال و اوضاعشان را نقد ميكند، به همه امورآگاه و بيناست و حساب هم سخت است، جز بر كسي كه خدا جلّ جلاله خود آن را بروي آسان سازد.
🌼📍قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَتَّخِذُ وَلِيّاً فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلاَ يُطْعَمُ قُلْ إِنِّيَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكَينَ (14)
🌿↙«بگو» اي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «آيا غيراز خدا ـ فاطر آسمانها و زمين ـ را ولي خود گيرم؟» در حاليكه اوست كه آنها را از كتم عدم اختراع كرده و آفريده است؟ نقل است كه مشركان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را به پرستش بتان دعوت كردند پس آنحضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم مأمور شدند كه اين سخن را به آنان بگويند «و اوست كه به همگانروزي ميخوراند و خود روزي نميخورد»⬇
🌷📌 يعني: حق تعالي به مردم رزق و خوراك ميدهد در حالي كه خود از خوردوخوراك و كسي كه اطعامش كند بينياز است پس از آنجايي كه هيچ نيرويي جز خداي سبحان نميآفريند و روزي نميدهد لذا شايستگي اين را كه به پرستش گرفته شود، نيز ندارد. آري! اي پيامبر! بعد ازآن كه ولايت و سروري غيرخدا جلّ جلاله را انكار ميكني، به آنان «بگو: من مأمورم كه نخستين مسلمان باشم و به من فرمان داده شده كه هرگز از مشركان نباش» مأمورم تا اولين كسي از قوم خود باشم كه به طاعت و توحيد حق تعالي گردن مينهد و اولين كس از اين امت باشم كه دربست تسليم فرمان خداي عزوجل است. بهراستي همچنين بود زيرا رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از همه امت خويش در اسلام جلو بودند.
🌺🌿✒قُلْ إِنِّيَ أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (15)
🌴↙«بگو» اي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «اگر پروردگار خود را نافرماني كنم» با پرستش غير وي، يا مخالفت امر يا نهي وي «هرآينه از عذاب روز بزرگ ميترسم» كه همانا روز قيامت است، آنگاه كه گردنكشان و نافرمانان در برابر اعمالشان مورد محاسبه و عذاب قرار ميگيرند ـ جز آن كس كه خداوند جلّ جلاله او را شامل رحمت خويش گرداند.
🌿✒مَّن يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ (16)
🌱↩«آن روز، كسي كه عذاب از وي برگردانده شود» يعني: هركسي كه عذاب از وي در روز قيامت بازداشته شود «قطعا خدا بر او رحمت آورده» يعني: يقينا او از اهل رحمت عظمي، يعني از اهل نجات است و بهزودي به بهشت وارد خواهد شد «و اين همان فوز آشكار است» فوز: عبارت از به دست آوردن سود و منتفي شدن زيان است لذا مسلم است كه نجات در روز قيامت، فوز و رستگاري كامل و آشكاري است.
🌴📍وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدُيرٌ (17)
🌼📌«و اگر خداوند به تو زياني برساند» و سختي و بلا و ضرري چون فقر، بيماري يا بلاي ديگري را بر تو نازل كند «كسي جز او برطرفكننده آن نيست» يعني: كسي جز او قادر به برداشتن آن زياني كه بر تو نازل ميشود، نيست «و اگر خيري به توبرساند» چون گشايش و نعمت و رفاه، يا عافيت و سلامتي، يا غير آن از نعمتها «پس او بر همه چيز تواناست» و از جمله اين توانايي وي، رساندن شر و خير است. در حديث شريف آمده است كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم چنين دعا ميكردند: «اللهم لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد: بارخدايا! عطاي تو را هيچ بازدارندهاي نيست و آنچه را كه تو بازش داري، هيچ بخشندهاي نيست وجايگاه و ثروت هيچ صاحب جلال و ثروتي در دنيا، در آخرت به وي از جانبت سودي نميرساند» بلكه آنچه كه به وي سود ميرساند، ايمان و عمل صالح است و بس.
🌻📌بعد از آن كه خداي عزوجل پيشنهاد كافران را در مورد فرستادن فرشته و فرود آوردن نامهاي از آسمان كه دال بر تصديق رسالت باشد، بيان كرد و روشن ساخت كه اينگونه پيشنهادات، ناشي از عناد و استهزاي آنان است، نه از سر اشتياق به كشف و دريافت حقيقت، اينك در اين آيات به پيامبرش دستور ميدهد كه به مشركان چهار سخن را بگويد و به كار بستن اين چهار دستور، داروي درد كافران است پس هر كس از اهل كفر كه بخواهد ايمان آورد، راه همين است كه بايد برود:⬇
↙1 ـ سيروسفر در زمين و عبرت گرفتن از فرجام كار تكذيبكنندگان.
↙2 ـ شناخت مالكيت و فرمانروايي همهجانبه حق تعالي و ديدن آثار رحمت وي بر همه چيز.
↙3 ـ نگرش در آفرينش حق تعالي.
↙4 ـ اعلان ترس و نگراني از عذاب خدا جلّ جلاله.
🌻✏وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (18)
🌼📍«و اوست قاهر» يعني: غالب و چيره و برتر «بر بندگان خود» كه گردنهاي گردنكشان دربرابر وي فرو افتاده و سرهاي جباران در پيشگاه وي به ذلت نگونسار شده است. خاطر نشان ميشود؛ در «قهر» معناي مزيدي است كه در «قدرت» نيست و آن بازداشتن ديگران از رسيدن به مراد و مقصود خويش است «و اوست حكيم» در اجراي مراد خود «آگاه» به آن كس كه سزاوار قهر است از بندگان وي.
🌺📌قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادةً قُلِ اللّهِ شَهِيدٌ بِيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَأُوحِيَ إِلَيَّ هَذَا الْقُرْآنُ لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللّهِ آلِهَةً أُخْرَى قُل لاَّ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ (19)
🌹↙«بگو» اي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «چه كسي برتر است در باب شهادت» يعني: كدامين گواه در گواهي خود برتر است؟ پاسخ اين است: «بگو: خدا، كه ميان من و شما گواه است» پس وقتي خداي سبحان ميان پيامبر خود صلّی الله علیه و آله و سلّم و ميان آنان گواه باشد، قطعا او در گواهي براي رسول خويش، برتر است. به قولي: جواب سؤال در (قُلِ اللّهِ) تمام ميشود، يعني: خدا برتر است در گواهي دادن. دراين صورت، جمله بعد ازآن: (شَهِيدٌ بِيْنِي وَبَيْنَكُمْ) جمله مستقل ديگري است. يعني: او ميان من و ميان شما گواه است «و اين قرآن به من وحي شده است تا شما را با آن بيم دهم و كسي را نيز كه قرآن به او ميرسد، بيم دهم» آوردن اين عبارت بعد از بيان گواهي خداي عزوجل، اين معني را ميرساند كه فرود آوردن قرآن بر پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم ، بخشي ازگواهي حق تعالي براي پيامبرش ميباشد.⬇
🌷📌 يعني: قرآن بدان جهت بر من وحي شده است تا شما و تمام مردم ـ اعم از انس و جن ـ را با همه ملل و اقشار و اصناف مختلفشان، چه آنان كه در حال حاضر موجودند و چه آنان كه در زمانهاي آينده ـ تاروز قيامت ـ بهوجود خواهند آمد، با آن بيم و هشدار دهم زيرا احكام قرآن، فراگير همه بشر و همه جن است، چه آنانكه در عصر رسالت موجود بودهاند و چه آنانكه بعدا به وجود آمده يا ميآيند، بهشرط آن كه دعوت اسلام به آنان برسد و اين قرآن را بشنوند. همين طور، پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نيز بيمدهنده آنهاست زيرا آنان در هنگام لقاي الهي از چگونگي پاسخگويي خود به دعوت الله جلّ جلاله كه به وسيله پيامبرش ابلاغ شده و از اعمالي كه در دنيا انجام دادهاند، مورد سؤال و بازخواست قرار ميگيرند چنانكه رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در حديث شريف فرمودند: «ازسوي خداي عزوجل (پيام وي را) برسانيد و ابلاغ كنيد زيرا هر كس آيهاي از كتاب خدا به او برسد، در حقيقت فرمان خداوند به او رسيده است».
🌷📌«آيا شما شهادت ميدهيد كه خدايان ديگري با الله وجود دارند؟ بگو» اي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم! اگر شما شهادت دهيد «من چنين شهادتي نميدهم» زيرا اين شهادت از باطلترين باطلهاست «بگو: جز اين نيست كه او معبودي يگانه است و بيترديد، مناز آنچه شما شريك او قرار ميدهيد، بيزارم» يعني: از بتانيكه آنها را خدايان خويش قرار ميدهيد، يا از شركآوردنتان به خداي عزوجل، بيزار و بركنارم زيرا من فقط به يگانگي خداوند متعال گواهي ميدهم.
🌼📍آيه كريمه دليل بر آن است كه تبليغ اسلام بر مسلمانان فرض است.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره انعام از آیه شریفه (13تا19)توشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







