بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره اعراف قسمت 2 از آیه شریفه 9اتا17

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره اعراف قسمت 2 از آیه شریفه 9اتا17

*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(2⃣) از آیه شریفه(9اتا17)*🌹✅

*📌سوره اعراف‌ مکی است،ودارای206آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*🌴✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*📝آخرین سخن درس اول تا اینجا بود که «و در آن‌ روز وزن‌ حق‌ است» يعني‌: اعمال‌ بندگان‌ در روز قيامت‌ به‌وسيله‌ ميزان ‌(ترازو)، به‌ شيوه‌ عادلانه‌ و بي‌ ذره‌اي‌ ستم‌ و اجحاف، به‌ وزن‌ حقيقي‌ سنجيده ‌مي‌شود. و هرچند كه‌ اعمال‌ اعراض‌اند و در حقيقت‌ امر، جرم‌ و جسامتي‌ ندارند ولي‌ ـ چنان‌كه‌ از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه روايت‌ شده‌است‌ ـ حق‌ تعالي‌ در روز قيامت‌ آنها را به‌ اجسام‌ تبديل‌ مي‌كند «پس‌ هر كس‌ كه‌ كفه‌ اعمال‌ او» يعني‌: كفه‌ اعمال‌ نيك ‌وزن‌شده‌ او «سنگين‌ باشد، ايشان‌ خود رستگارانند».↙جمهور علما برآنند كه‌ نامه‌هاي‌ اعمال‌ در روز قيامت‌ با ترازويي‌ كه‌ داراي‌ زبانه‌ و دو پله‌ است‌ و زن‌ مي‌شود تا خلايق‌ به‌سوي‌ آن‌ بنگرند و درنتيجه، عدل‌ الهي‌آشكار و راه‌ عذر بر معذرت‌خواهان‌ مسدود شود چنان‌كه‌ زبانها و اندامهايشان‌ نيز بر اعمالشان‌ گواهي‌ مي‌دهند. بسياري‌ از علما برآنند كه‌ وزن‌ اعمال‌ مخصوص ‌مؤمنان‌ است‌ و اعمال‌ كفار؛ هرچه‌ باشد نابود مي‌شود.🔄🔎*

2⃣

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

1⃣

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

🌴✏وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بِآيَاتِنَا يِظْلِمُونَ ‏(9)

🌷✒«و هر كس‌ كفه‌ اعمال» نيك‌ «او سبك‌ باشد» و كفه‌ بديها و گناهانش‌ برتري‌ و سنگيني‌ يابد «پس‌ آن‌ گروه، آنانند كه‌ به‌ خود زيان‌ زده‌اند، به‌سبب‌ آن‌ كه‌ به‌ آيات‌ ما ستم‌ مي‌كردند» يعني‌: با آيات‌ ما برخلاف‌ شيوه‌اي‌ كه‌ سزاوار آن‌ بود، تعامل ‌مي‌كردند زيرا سزاوار آيات‌ ما اين‌ بود كه‌ مورد تعظيم‌ و احترام‌ قرار گيرند، نه ‌اين‌ كه‌ با تكذيب‌ و انكار روبرو شوند. ظلم‌: نهادن‌ يك‌ چيز در غير جايگاه‌ آن ‌است‌.

🌳↙وَلَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَايِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ ‏(10)

🌴🌷«و همانا شما را در زمين‌ استقرار داديم» يعني‌: براي‌ شما در آن، جاي‌ بودوباش ‌قرار داديم، يا شما را بر تصرف‌ در زمين‌ توانا گردانيديم‌ «و براي‌ شما در آن‌ وسايل ‌معيشت‌ نهاديم» از خوردني‌ها و نوشيدني‌ها و غيره‌ «اما چه‌ كم‌ سپاسگزاري ‌مي‌كنيد» شكرگزاريتان‌ در برابر اين‌ نعمت‌ها چه‌ اندك‌ است‌!.

🌼📌وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلآئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّاجِدِينَ ‏(11)

🌿✏«و به‌تحقيق‌ كه‌ شما را آفريديم» يعني‌: آدم علیه السلام را از خاك‌ آفريديم‌ «باز به‌ صورتگري‌ شما پرداختيم» يعني‌: آدم علیه السلام و به‌ تبع‌ آن‌ همه‌ شما را صورت‌ بخشيديم‌. يا معني‌ اين‌ است‌: ما اولا ارواح‌ را آفريده‌ و سپس‌ كالبدها را در آنها صورت‌ و سامان‌ بخشيديم‌. يا معني‌ اين‌ است‌: شما را در پشتهاي‌ مردان‌ آفريده‌ و در رحمهاي‌ زنان‌ صورت‌نگاري‌ كرديم‌ «آن‌گاه‌ به‌ فرشتگان‌ گفتيم‌: براي‌ آدم‌ سجده ‌كنيد» به‌ سجده‌ تحيت‌ و شادباش‌ «پس‌ سجده‌ كردند» فرمان‌ ما را اجابت‌ كردند و بي‌درنگ‌ سجده‌ نمودند «مگر ابليس‌ كه‌ از سجده‌كنندگان‌ نبود» و به ‌انگيزه‌ تكبر ازسجده‌كردن‌ براي‌ آدم علیه السلام ابا ورزيد.

🌷✏قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ ‏(12)

🌹📍«فرمود» خداوند متعال‌ به‌ ابليس‌ «چون‌ تو را به‌ سجده‌ امر كردم، چه‌ چيز تو را از اين‌ كه‌ سجده‌ كني‌ بازداشت‌؟» طرح‌ اين‌ سؤال‌ به‌ منظور برپاداشتن‌ حجت‌ عليه ‌ابليس‌ و نماياندن‌ كفر و كبر و عناد و افتخار او به‌ اصل‌ خويش‌ و براي‌ كوبيدن‌ وتوبيخ‌ وي‌ است، وگرنه‌ خداي‌ سبحان‌ به‌ علت‌ سرپيچي‌ ابليس‌ از اطاعت‌ فرمانش ‌داناست‌ و به‌ طرح‌ اين‌ پرسش‌ نيازي‌ ندارد «گفت» ابليس‌ در پاسخ‌ خداوند متعال‌ «براي‌ اين‌ كه‌ من‌ از او بهترم» ⬇

🌴✒لذا به‌ پندار ابليس، عامل‌ بازدارنده‌اش‌ از سجده‌ براي‌ آدم‌؛ باورش‌ به‌ برتري‌ بر آدم‌ و عيب‌ پنداشتن‌ اين‌ امر بود كه‌ كسي‌ به‌ پايه‌ وي‌براي‌ كسي‌ به‌پايه‌ آدم علیه السلام سجده‌ كند «مرا از آتشي‌ آفريده‌اي‌ و او را از گل» ابليس‌ براين‌ باور بود كه‌ عنصر آتش‌ از عنصر گل‌ بهتر است، به‌ دليل‌ اين‌ كه‌ عنصر آتش ‌نوراني‌ و عنصر گل‌ ظلماني‌ است‌ درحالي‌ كه‌ اين‌ قياس‌ ابليس، قياسي‌ باطل‌ واشتباهي‌ آشكار از سوي‌ آن‌ ملعون‌ بود زيرا از شأن‌ خاك‌ و گل، سنگيني‌ و وقار وبردباري‌ و پايداري‌ است‌ چنان‌كه‌ گل‌ محل‌ رويش‌ سبزه‌ و رشد و بالندگي‌ و اصلاح‌ نيز هست‌ درحالي‌ كه‌ از شأن‌ آتش، سوزندان‌ و شتاب‌ و سبكي‌ است‌ چنان‌كه ‌آتش‌ وسيله‌ عذاب‌ نيز مي‌باشد درحالي‌ كه‌ خاك‌ چنين‌ نيست، به‌ همين‌ دليل‌ بود كه‌ عنصر سازنده‌ ابليس‌ او را تباه‌ ساخت‌ درحالي‌كه‌ عنصر سازنده‌ آدم، او را به ‌ساحل‌ توبه‌ و انابت‌ و انقياد و نهايتا مغفرت‌ و نجات‌ كشانيد.

🌺📌قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ (13)‏

🌷✒«فرمود» خداوند جلّ جلاله به‌ ابليس‌ «پس‌ از آن‌ فروشو» يعني‌: اكنون‌ كه‌ تكبر ورزيده‌اي، از آسمان‌ فرودآي‌ زيرا آسمان‌ جايگاه‌ فرمانبرداراني‌ چون‌ فرشتگان ‌است‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ را در فرمان‌ وي‌ سركشي‌ نمي‌كنند، از اين‌ مقام‌ به‌سوي ‌زميني‌ فرو شو كه‌ مقر عاصيان‌ و مطيعان‌ هردوست‌ «پس‌ تو را نرسد كه‌ در آن‌ تكبر نمايي» زيرا آسمان‌ براي‌ متكبراني‌ چون‌ تو كه‌ از فرمان‌ پروردگار خويش‌ سربرمي‌تابند، جايگاهي‌ مناسب‌ و آماده‌ نيست‌ «پس‌ بيرون‌ شو» يعني‌: از بهشت ‌«هرآينه‌ تو از خوارشدگاني» تو به‌ كيفر استكبار و گردن‌كشي‌ات، نزد خداي‌ سبحان ‌و بندگان‌ نيكوكارش، از اهل‌ خواري‌ و ذلت‌ و حقارت‌ هستي‌ و هركسي ‌كه‌ رداي ‌استكبار را بر دوش‌ افگند، با پوشش‌ خواري‌ و خردي‌ و بي‌مقداري‌ عذاب‌ مي‌شود و هركسي‌كه‌ رداي‌ تواضع‌ و فروتني‌ را درپوشد؛ خداي‌ عزوجل‌ قدر و مرتبتش‌ را گرامي‌ و فراتر مي‌گرداند.

🌷✏قَالَ أَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ‏(14)

🌿✒«گفت» ابليس‌ «بارالها! مرا تا روزي‌ كه‌ آدميان‌ برانگيخته‌ شوند مهلت‌ ده» گويي ‌او درخواست‌ كرد كه‌ هرگز نميرد زيرا پس‌ از روز رستاخيز، ديگر مرگي‌ دركار نيست‌. اما او تا برانگيخته‌شدن‌ آدم‌ و ذريه‌اش‌ براي‌ حسابرسي‌ روز قيامت، يعني‌ تا دميدن‌ در صور مهلت ‌داده‌ شد، نه‌ بيشتر.

🌹↙قَالَ إِنَّكَ مِنَ المُنظَرِينَ ‏(15)

🌴📌«فرمود» خداوند جلّ جلاله به‌ ابليس‌ «همانا تو از مهلت ‌داده‌شدگاني» نه‌ تا روز رستاخيز بلكه‌ تا روز دميدن‌ در صور. به‌قولي‌: حكمت‌ در مهلت ‌دادن‌ به‌ وي‌: قراردادن‌ بندگان‌ در معرض‌ آزمايش‌ است‌ تا مطيعان‌ از عاصيان‌ در عرصه‌ ظهور شناخته‌ شوند. گفتني‌ است‌ كه‌ ابليس‌ با وجود نافرماني‌اش، جسارت‌ اين ‌درخواست‌ را به‌ خود داد زيرا به‌ حلم‌ ذات‌ ذوالجلال‌ دانا بود.

🌻✏قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ‏(16)

🌼✒«گفت» ابليس‌ «پس‌ به‌سبب‌ آن‌ كه‌ مرا گمراه‌ كردي، من‌ هم‌ براي‌ فريفتن‌ آنان‌ حتما بر سر راه‌ راست‌ تو مي‌نشينم» يعني‌: به‌سبب‌ آن‌ كه‌ مرا به‌ بيراهه‌ افگندي‌ تا بدانجاكه‌ سجده‌ براي‌ آدم‌ را ترك‌ كردم‌ و درنتيجه‌ مرا به‌ عذابي‌ مهلك‌ روبرو ساختي، اينك‌ من‌ هم‌ در فريفتن‌ آدميان‌ از هيچ‌ كوششي‌ فروگذار نمي‌كنم‌ تا به‌سبب‌ من‌ تباه‌گردند، همچنان‌كه‌ من‌ به‌سبب‌ فروگذاشتن‌ سجده‌ براي‌ پدرشان‌ آدم، تباه‌ گرديدم ‌بنابراين، بر سر راه‌ اسلام‌ در كمين‌ آنان‌ مي‌نشينم‌ تا ايشان‌ را به‌ دام‌ گمراهي‌ خويش ‌درافگنم‌ چنان‌كه‌ دشمن‌ بر سر راه‌ دشمن‌ كمين‌ مي‌كند.

🌱↙ثُمَّ لآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ‏(17)

🌴✒«آن‌گاه‌ بر آنها از پيش‌روي‌ آنان‌ مي‌تازم» تا ايشان‌ را در امر آخرت‌ به‌ شك‌ درافگنم‌ «و از پشت‌ سرشان» بر آنان‌ مي‌تازم‌ تا ايشان‌ را به‌دنيا راغب‌ گردانم‌ «و از طرف‌ راست‌شان» يعني‌: از طرف‌ نيكي‌ها و حسناتشان‌ بر آنان‌ مي‌تازم‌ تا ايشان‌را از آن‌ برگردانم‌ «و از طرف‌ چپشان» يعني‌: از طرف‌ گناهان‌ و بدكاريهايشان‌ نيز برايشان‌ مي‌تازم‌ تا ايشان‌ را به‌ آن‌ درافگنم‌؛ پس‌ با اين‌ هدف‌ كه‌ آنان‌ را به‌ هر وسيله ‌ممكن‌ از راه‌ راستت‌ به‌ بيراهه‌ برم، از هر چهار جهت‌ بر آنان‌ مي‌تازم‌ زيرا دشمن‌ از همين‌ چهار جهت‌ بر دشمنش‌ مي‌تازد. ذكر دو جهت‌ بالا و پايين‌ را به‌سبب‌ آن‌ فروگذاشت‌ كه‌ رحمت‌ از بالا به‌سوي‌ آدميان‌ فرود مي‌آيد و پايين‌ هم‌ محل‌ سجده ‌است‌.

💧📌از عبدالله بن‌ عمر رضی الله عنهما روايت‌ شده‌است‌ كه‌ فرمود: رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  هيچ‌گاه‌ اين‌ دعاها را در صبح‌ و شام‌ ترك‌ نمي‌كردند: «اللهم‌ إني‌ أسألك‌ العافية‌ في‌الدنيا والآخرة، اللهم‌ إني‌ أسألك‌ العفو والعافية‌ في‌ ديني‌ ودنياي‌ وأهلي‌ ومالي، اللهم‌ استر عوراتي‌ وآمن ‌روعاتي، اللهم‌ احفظني‌ من‌ بين‌ يدي‌ ومن‌ خلفي‌ وعن‌ يميني‌ وعن‌ شمالي‌ ومن‌ فوقي‌ وأعوذ بعظمتك‌ أن‌ أغتال‌ من‌ تحتي»[1].⬇

---------

*↩[1] بارخدايا! از تو در دنيا و آخرت‌ عافيت‌ مي‌طلبم‌. بارخدايا! من‌ از تو در دين‌ و دنيايم‌ و در خانواده‌و مالم‌ عافيت‌ مي‌طلبم‌. خدايا! عيبهايم‌ را بپوشان‌ و نگراني‌هايم‌ را به‌ آرامش‌ مبدل‌ كن‌. خدايا! مرا از پيش‌رويم‌ و از پشت‌ سرم‌ و از جانب‌ راستم‌ و از جانب‌ چپم‌ و از فرازسرم‌ حفظ كن‌ و به‌ بزرگي‌ات‌ پناه‌ مي‌برم‌ ازاين‌ كه‌ از طرف‌ پايين‌ گرفتار گردم‌.↪*

-----------------

🌴✒آن‌گاه‌ شيطان‌ افزود: «و بيشترشان‌ را شكرگزار نمي‌يابي» به‌ علت‌ تأثير وسوسه‌ و اغواي‌ من‌ در آنان‌.

🌼✏آري‌! بدين‌سان‌ بود كه‌ ابليس‌ در بني‌آدم‌ گماني‌ زد و تير گمانش‌ به‌ هدف ‌نشست‌ و بنابراين، اكثريت‌ بني‌آدم‌ از شاكران‌؛ يعني‌ از مؤمنان‌ نشدند چنان‌كه ‌باري‌ تعالي‌ مي‌فرمايد: (وَلَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِيقاً مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ ‏)  ‌: (قطعا شيطان‌ گمان‌ خود را در مورد آنها راست‌ يافت‌ و جز گروهي‌ از مؤمنان، بقيه ‌از او پيروي‌ كردند) «سباء / 20».

*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف‌ از آیه شریفه (9تا17)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۹:۳ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.