بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر  سوره اعراف قسمت 4 از آیه شریفه 28تا33

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر  سوره اعراف قسمت 4 از آیه شریفه 28تا33

*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(4️⃣) از آیه شریفه(28تا33)*🌹✅

*📌سوره اعراف‌ مکی است،ودارای206آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*🌴✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*📝آخرین سخن درس سوم تا اینجا بود که «اي‌ فرزندان‌ آدم‌! زنهار تا شيطان‌ شما را گمراه‌ نسازد چنان‌كه‌ پدر و مادر شما را از بهشت‌ بيرون‌ راند»📌يعني‌: برحذر باشيد از اين‌ كه‌ شيطان‌ شما را بفريبد و از طاعت‌ الهي‌ به‌ بيراهه‌ برد؛ آن‌گاه‌ از تنتان‌ لباس‌ حسي، يا از روح‌ و قلبتان‌ لباس‌ تقوا را بيرون‌ كشد و در نتيجه، شما را از ورود به‌ بهشت‌ محروم‌ كند. يا برهنگي‌ را در برابر ديد كساني‌ كه‌ نظركردن‌ به‌ عورتتان‌ بر آنان‌ حلال‌ نيست، در چشم‌ و دلتان‌ بيارايد؛ زيرا شيطان‌ را در اين‌ ميدان‌ يد طولايي‌ است‌ ـ همان‌گونه‌ كه‌ پدر و مادرتان‌ را فريفت‌ «و لباسشان‌ را از آنان‌ بركند تا عورتهايشان‌ را بر آنان‌ نمايان‌ كند» بدين‌سان ‌ايشان‌ را در معصيتي‌ درافگند كه‌ مجازات‌ آن‌ نمايان‌ گشتن‌ عورت‌هايي‌ بود كه‌ ازديدشان‌ پنهان‌ بود «هرآينه‌ شيطان‌ و قبيله‌اش‌ شما را از آنجا كه‌ آنها را نمي‌بينيد، مي‌بينند» لذا خود را از اين‌ كه‌ شيطان‌ شما را عريان‌ ببيند، نگهداريد زيرا حق‌ تعالي ‌شما را از نمايان ‌ساختن‌ عورتهايتان‌ نهي‌ كرده‌ است‌.↙ترديدي‌ نيست‌ كه‌ هر كس‌ ـ همانند شيطان‌ ـ فرزندان‌ آدم‌ را از آنجايي‌ ببيند كه‌ آنان‌ او را نمي‌بينند، بي‌گمان‌ چنين‌ كسي‌ داراي‌ نيرنگ‌ بس‌ بزرگي‌ است‌ پس ‌شايسته‌ آن‌ است‌ كه‌ انسان‌ در قبال‌ چنين‌ دشمن‌ بزرگي، نهايت‌ خودداري‌ وپاسداري‌ را از حريم‌ ارزشهاي‌ خويش‌ بنمايد. چنان‌كه‌ احاديث‌ وارده‌ در اين‌ باب ‌نيز، مؤكد اين‌ معني‌است‌. ذوالنون‌ مصري‌ مي‌گويد: «اگر شيطان‌ تو را از جايي‌ مي‌بيند كه‌ تو او را نمي‌بيني‌؛ پس‌ تو هم‌ از كسي‌ ياري‌ بخواه‌ كه‌ شيطان‌ را از جايي ‌مي‌بيند كه‌ او وي‌ را نمي‌بيند. آن‌ كس‌؛ همان‌ كريم‌ پرده‌پوش‌ و رحيم‌ آمرزگار است». (قبيله‌):📌يعني‌ قبيله‌ شيطان‌. مراد از قبيله‌ شيطان، ياران‌ و لشكريان‌ و نسل‌وتبار وي‌ از شياطين‌اند «همانا ما شياطين‌ را اولياي‌ نامؤمنان‌ گردانده‌ايم» يعني‌: ما شياطين‌ را بر كافران‌ ياور و توجيه‌كننده‌ و مربي‌ و مسلط ساخته‌ايم‌.📍علامه‌ «الوسي» در تفسير «روح‌ المعاني»، در ذيل‌ اين‌ آيه‌ تحقيقي‌ را پيرامون ‌امكان‌ ديدن‌ جن‌ بيان‌ كرده‌ و از آن‌ چنين‌ نتيجه‌ مي‌گيرد: آيه‌ كريمه‌ قضيه‌ مطلق‌ وهميشگي‌اي‌ را بيان‌ نمي‌كند بنابراين، نفي‌ ديدن‌ جن‌ برحسب‌ عادت‌ است‌ و ديدن‌آن‌ براي‌ بشر امكان‌ دارد چنان‌كه‌ در احاديث‌ و اخبار و آثار آمده‌ است‌.🔄🔎*

2⃣

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

1⃣

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

🌱📌وَإِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ‏(28)

🌺✏«و چون‌ كار زشتي‌ كنند، مي‌گويند: پدران‌ خود را بر آن‌ يافتيم‌ و خدا ما را بدان‌ فرمان‌ داده ‌است» درحالي‌كه‌ بودن‌ پدرانشان‌ بر راه‌ورسمي‌ زشت‌ و ناشايست، هرگز انجام‌دادن‌ آن‌ كار زشت‌ را از سوي‌ آنان‌ توجيه‌ نمي‌كند و خداي‌ سبحان‌ هرگزآنان‌ را به‌ كارهاي‌ زشت‌ فرمان‌ نداده‌ است‌ بلكه‌ آنان‌ را به‌ پيروي‌ از شيوه‌ و راه‌ انبيا علیهم السلام و عمل‌ به‌ كتابهاي‌ نازل‌شده‌ فرمان‌ داده‌ و از مخالفت‌ با انبيا علیهم السلام و كتابهاي‌خويش‌ و از جمله‌ ارتكاب‌ فحشا و ديگر اعمال‌ خلاف‌ عفت، نهيشان‌ كرده ‌است‌.

🌻✒در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آمده‌است‌: اين‌ آيه‌ درباره‌ طواف‌ برهنه‌ مشركان‌ به‌ خانه‌ كعبه ‌نازل‌ شد زيرا مشركان‌ با اقتدا به‌ پدران‌ خويش، به‌طور برهنه‌ به‌ خانه‌ كعبه‌ طواف‌ مي‌كردند و مدعي‌ بودند كه‌ از سوي‌ خداي‌ سبحان‌ به‌ اين‌ شيوه‌ مأمور هستند. تأويلشان‌ نيز اين‌ بود كه‌ در جامه‌اي‌ طواف‌ نمي‌كنند كه‌ خدا جلّ جلاله را در آن‌ جامه ‌نافرماني‌ كرده‌اند. «بگو: قطعا خدا به‌ كار زشت‌ فرمان‌ نمي‌دهد» پس‌ چگونه‌ چنين ‌افترايي‌ بر خداي‌ سبحان‌ مي‌بنديد؟ «آيا چيزي‌ را كه‌ نمي‌دانيد به‌ خداوند نسبت‌ مي‌دهيد؟» درحالي‌كه‌ سخن‌گفتن‌ از روي‌ جهل‌ و ناداني، در هر امري‌ زشت‌ وناپسند است‌ پس‌ كار چگونه‌ خواهد بود اگر اين‌ سخن‌ برخواسته‌ از جهل‌ و آميخته ‌با دروغ، به‌ خداي‌ سبحان‌ نسبت‌ داده‌ شود؟

🌺📍قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ ‏(29)

🌹↙«بگو» اي‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «پروردگارم‌ به‌ قسط فرمان‌ داده‌است» و به‌ آنچه‌ كه‌ در نزد هر عاقلي‌ نيكو و زيباست‌ پس‌ او چگونه‌ به‌ زشتي‌ها فرمان‌ مي‌دهد؟ آري‌! اوامر وفرمانهاي‌ خداوند متعال، مبتني‌ بر قسط است‌ لذا به‌ من‌ بگوييد كه‌ برهنگي‌ و ديگر اعمال‌ زشت‌ شما دركجاي‌ اين‌ قاموس‌ جاي‌ دارد و اينها را از كجا آورده‌ايد ؟. قسط: عدل‌ است‌ و خداي‌ عزوجل‌ با تعبير به‌ قسط، روشن‌ مي‌سازد كه‌ به‌ عدل ‌فرمان‌ مي‌دهد نه‌ به‌ فحشا؛ آن‌گونه‌ كه‌ آنان‌ پنداشته‌اند «و» فرمان‌ داده‌ است‌ به‌ «اين‌ كه‌ در هر مسجدي‌ روي‌ خود را مستقيم‌ كنيد» يعني‌: در هر مسجدي‌ كه‌ بوديد،براي‌ حق‌ تعالي‌ نماز بگزاريد درحالي‌ كه‌ در نماز خويش‌ روي‌ دل‌ به‌سوي‌ او كرده ‌و روي‌ تن‌ به‌سوي‌ قبله‌ نماييد «و او را بخوانيد درحالي‌كه‌ دين‌ خود را برايش‌ خالص‌گردانيده‌ايد»⬇

🌼📌 يعني‌: خداوند متعال‌ را در حالي‌ عبادت‌ كنيد كه‌ دعا يا عبادت ‌خويش‌ را براي‌ او خالص‌ گردانيده‌ و چيزي‌ را با او شريك‌ نمي‌آوريد «همچنان‌كه‌ شما را آفريد، به‌سوي‌ او برمي‌گرديد» يعني‌: همان‌گونه‌ كه‌ شما را در آغاز آفرينشتان‌ پديد آورد، باز آفرينشتان‌ را اعاده‌ مي‌كند و بازآفريني‌ از نوآفريني‌ بر او مشكل‌تر نيست‌. به‌ قولي ‌ديگر: چنان‌كه‌ شما را از شكمهاي‌ مادرانتان‌ عريان‌ و بي‌همه‌چيز بيرون‌ آورد، باز به‌سوي‌ او درحالي‌ برمي‌گرديد كه‌ هيچ‌چيز با شما نيست‌ چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابن‌عباس‌ك آمده ‌است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در موعظه‌اي‌ فرمودند: «اي‌ مردم‌! بي‌گمان‌ شما لخت‌ و عريان‌ و ختنه‌نشده ‌به‌سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ حشر مي‌شويد. آن‌گاه‌ اين‌ آيه‌كريمه‌ را تلاوت‌ كردند: (كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْداً عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ ‏)   الأنبياء: ١٠٤ ».

🌿↙با اين‌ آيات، متوجه‌ اين‌ حقيقت‌ مي‌شويم‌ كه‌ موضوع‌ لباس‌ و پوشش‌ و نحوه ‌آرايش‌؛ جدا از شريعت‌ خدا جلّ جلاله و برنامه‌ وي‌ براي‌ زندگي‌ نيست، از اين‌ جهت ‌است‌ كه‌ در سياق‌ آيات، ميان‌ موضوع‌ لباس، و موضوع‌ ايمان‌ و شرك، چنين ‌ارتباطي‌ برقرار گرديده‌ است‌.

❄📍فَرِيقاً هَدَى وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلاَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ ‏(30)

🌱✒آري‌! به‌سوي‌ حق‌ تعالي‌ درحالي‌ باز مي‌گرديد كه‌ به‌ دو گروه‌ تقسيم‌ شده‌ايد: «گروهي‌ را راه‌ نمود» كه‌ همانا گروه‌ نيكبختان‌ يعني‌ مسلمانانند «و گروهي‌ گمراهي‌ برآنان‌ ثابت‌ شده ‌است» كه‌ گروه‌ بدبخت‌ كفار مي‌باشند «زيرا آنان‌ شياطين‌ را به‌جاي‌خدا سرور و معبود خود گرفته‌اند» يعني‌: اين‌ بدبختي‌ و گمراهي‌شان‌ به‌سبب‌ آن‌ است ‌كه‌ شياطين‌ را در نافرماني‌ خدا جلّ جلاله اطاعت‌ كرده‌اند «و مي‌پندارند كه‌ راه‌يافته‌ اند» واين‌ حال‌ و وضع‌ هركافري‌ است‌ كه‌ با وجود قرار داشتن‌ در نهايت‌ گمراهي‌؛ مي‌پندارد كه‌ درنهايت‌ هدايت‌ و معرفت‌ و صواب‌ قرار دارد.

🌹↙يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ‏(31)

 

🌼✒«اي‌ فرزندان‌ آدم‌! زينت‌ خود را در هر مسجدي‌ برگيريد» به‌ اين‌ ترتيب، خداوند متعال‌ بندگانش‌ را به‌ آراسته‌شدن‌ به‌ زينت‌ و پوشيدن‌ عورت‌ در هنگام‌ حضور در مساجد جهت‌ انجام‌ نماز و طواف، دستور مي‌دهد.

🌼📌اين‌ آيه‌ ـ چنان‌كه‌ در بيان‌ سبب‌ نزول‌ به‌ روايت‌ ابن‌عباس‌ رضی الله عنه آمده‌است‌ ـ عمل‌ مشركاني‌ را كه‌ در خانه‌ كعبه‌ برهنه‌ طواف‌ مي‌كردند، مردود اعلام‌ مي‌كند. به‌ دليل‌ همين‌ آيه‌ و احاديثي‌ كه‌ در معني‌ آن‌ روايت‌ شده‌است، سنت‌ است‌ كه‌ شخص ‌نمازگزار درحال‌ نماز به‌ بهترين‌ شكل‌وشمايل‌ خويش‌ حاضر شود زيرا نماز، مناجات‌ با پروردگار متعال‌ است‌ بنابراين، به‌كارگرفتن‌ زينت‌ و استعمال‌ خوشبويي ‌در هنگام‌ اداي‌ نماز مستحب‌ مي‌باشد و چنان‌كه‌ در احاديث‌ شريف‌ آمده‌است، لباس‌ سفيد از بهترين‌ لباسهاست‌. جمهور فقها برآنند كه‌ پوشيدن‌ عورت، فرضي‌ از فرايض‌ نماز است‌. «و بخوريد و بياشاميد ولي‌ اسراف‌ نكنيد» يعني‌: اسراف‌ و زياده‌روي‌ در خوردونوش‌ و در همه‌چيز، ناپسند است‌ «هرآينه‌ الله اسراف‌كاران‌ را» ⬇

🌷✒يعني‌: متجاوزان‌ از حلال‌ به‌ سوي‌ حرام‌ را «دوست‌ ندارد» بنابراين، بايد با رعايت‌ ميانه‌روي‌ از پاكيزگي‌ها بهره‌برداري‌ كرد پس‌ ترك‌ غذا و نوشيدني، از زهد نيست‌ و كسي‌ كه‌ كلا غذا و نوشيدني‌ را ترك‌ مي‌كند، كشنده‌ نفس‌ خويش‌ است‌ و از اهل‌ دوزخ‌ مي‌باشد و كسي‌ كه‌ غذا و نوشيدني‌ را به‌ گونه‌اي‌ كم‌ مي‌خورد كه‌ دراثر آن‌ بدن‌ وي‌ به‌ ضعف‌ گرايد و از انجام‌ تكاليف‌ خويش‌ ـ اعم‌ از طاعات‌ و عبادات، يا اداي‌ مسؤوليت‌هاي‌ مربوط به‌ خود و كسان‌ تحت‌ تكفلش‌ ـ ناتوان‌ گردد؛ با اوامر و ارشادات‌ الهي‌ مخالفت‌ كرده‌ است‌. همان‌گونه‌ كه‌ اسراف‌ در انفاق‌ مال‌ و خورد و نوش‌ و آرايشها و آسايشهاي‌ زندگي‌ بر وجهي‌ كه‌ جز بي‌خردان‌ و اسراف‌ورزان‌ بدان‌ روي‌ نمي‌آورند، نيز مخالف‌ با فرامين‌ و احكامي ‌است‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ براي‌ بندگانش‌ مشروع‌ گردانيده‌است‌. و همه‌ اينها در اين‌ نهي‌ قرآني‌ داخل‌ است‌.

🌹↙برخي‌ از سلف‌ گفته‌اند: خداوند متعال‌ همه‌ علم‌ طب‌ را در نصف‌ آيه‌ گردآورده‌ است‌: (وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ).

🌴📍قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّهِ الَّتِيَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِي لِلَّذِينَ آمَنُواْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ‏(32)

🌺✒«بگو» اي‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «چه‌كسي‌ زينت‌ الهي‌ را كه‌ براي‌ بندگانش‌ بيرون‌ آورده، حرام‌ كرده‌ است‌؟» زينت‌: چيزي‌ است‌ كه‌ انسان‌ خود را به‌ آن‌ مي‌آرايد، اعم‌ از لباس‌ يا غيرآن‌ از اشياي‌ مباح‌؛ همچون‌ زيورآلات، جواهر و غيره‌. معناي‌: (براي‌بندگانش‌ بيرون‌ آورده‌) اين‌ است‌ كه‌: باري‌ تعالي‌ اين‌ زينت‌ها را برايشان‌ رام‌ ومسخر گردانيده‌؛ با آفريدن‌ اصل‌ آنها ـ همچون‌ آفرينش‌ پنبه‌ از زمين‌ و ابريشم‌ از كرم‌ ـ بنابراين، بر كسي‌ كه‌ جامه‌ فاخر و گران‌قيمت‌ مي‌پوشد، هيچ‌ مانع‌ و حرجي ‌نيست، چنانچه‌ در حد اسراف‌ داخل‌ نشود و آن‌ پوشيدني‌ از چيزهايي‌ نباشد كه‌حق‌ تعالي‌ آنها را حرام‌ كرده‌ است‌. همچنان‌ بر كسي‌ كه‌ خود را به‌ چيزي‌ مي‌آرايد كه‌ آن‌ را تحت‌ عنوان‌ كلي‌ «زينت» مي‌توان‌ جاي‌ داد، هيچ‌ حرجي‌ نيست، درصورتي‌كه‌ مانع‌ شرعي‌ در برابر آن‌ وجود نداشته ‌باشد و هر كس‌ مي‌پندارد كه ‌بهره‌گيري‌ از زينت‌ الهي‌ با اين‌ مصاديقي‌ كه‌ ذكر كرديم، مخالف‌ با زهد وپرهيزگاري‌ است، بدون‌ شك‌ در اشتباه‌ است‌.

 

🌼📌«و» نيز خداوند متعال‌ حرام‌ نكرده‌است‌ «پاكيزه‌ها را از رزق» يعني‌: خوردني‌ها و نوشيدني‌هاي‌ پاك‌ را پس‌ بدان‌كه‌ ترك‌ اين‌ پاكيزگي‌ها نيز از زهد نيست‌. ترك‌ خوردن‌ گوشت‌ و خوردني‌هاي‌ پاكيزه‌ و لذيذ ديگر ـ چون‌ ميوه‌ها، شيريني‌ها و غيره‌ ـ نيز شامل‌ اين‌ نهي‌ الهي‌ مي‌باشد. آري‌! آيه‌كريمه‌ براي‌ اين ‌آمده ‌است‌ تا بر كساني‌ كه‌ اين‌ پاكيزگي‌ها و زينتها را بر خود يا بر ديگران‌ تحريم ‌مي‌كنند، انكار نمايد و اين‌ روش‌ نادرست‌شان‌ را مردود اعلام‌ كند. از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  روايت‌ شده‌است‌ كه‌ در حديث‌ شريف‌ فرمودند: «دور از خودپسندي‌ و تكبر و اسراف‌ بخوريد، بنوشيد، صدقه‌ كنيد و بپوشيد زيرا حق‌ تعالي‌ دوست‌ دارد تا اثر نعمتش‌ را بر بنده‌اش‌ ببيند».

 

🌿✏«بگو» اي‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «اين‌ نعمتها براي‌ مؤمنان‌ در زندگاني‌ دنيا است» يعني‌: اين ‌نعمتها ـ اعم‌ از خوردني‌ها، نوشيدني‌ها، پوشيدني‌ها و ديگر پاكيزگي‌ها ـ اصالتا در زندگاني‌ دنيا براي‌ مؤمنان‌ است، هرچند كفار نيز به‌طور تبعي‌ و طفيلي‌ در اين ‌برخورداريها با آنان‌ مشاركت‌ دارند تا آن‌گاه‌ كه‌ زنده‌ باشند «براي‌ آنان‌ در روز قيامت‌ خالص‌ شده‌ است» يعني‌: اين‌ نعمتها در روز قيامت‌ نيز خاص‌ و مختص ‌مؤمنان‌ مي‌باشد و كفار در آنها با ايشان‌ مشاركت‌ ندارند «بدين‌سان‌ آيات‌ خود را بيان‌ مي‌كنيم» تا حلال‌ از حرام‌ متمايز گردد «براي‌ گروهي‌ كه‌ مي‌دانند» كه‌ خداي‌ عزوجل‌ شريكي‌ ندارد.

🌴📌قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ‏(33)

 

❄↙«بگو» اي‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم «جزاين‌ نيست‌ كه‌ پروردگارم‌ فواحش‌ را حرام ‌كرده ‌است» فواحش‌: گناهان‌ بسيار زشت‌ و ناشايست‌ است‌ «آنچه‌ آشكار باشد از آن ‌و آنچه‌ پوشيده‌ باشد» يعني‌: چه‌ اين‌ فواحش‌ به‌گونه‌ علني‌ انجام‌ بگيرد و چه‌ به‌طور پنهاني‌ «و گناه‌ را حرام‌ كرده ‌است» و اين‌ معني، شامل‌ هرگونه‌ معصيتي‌ است‌ كه‌ سبب‌ عذاب‌ الهي‌ گردد «و» حرام‌ كرده‌است‌ «تعدي‌ ناحق‌ را»⬇

 

🌷✒ يعني‌: ستم‌ و كبر و گردنكشي‌اي‌ بر مردم‌ را كه‌ از حد و حق‌ متجاوز است‌ «و اين‌ كه‌ چيزي‌ را با خدا شريك‌ مقرر كنيد كه‌ او هيچ‌ دليلي‌ بر حقانيت‌ آن‌ نازل‌ نكرده ‌است» البته‌ روشن‌ است‌ كه‌ خداي‌ سبحان‌ بر اين‌ امر كه‌ ديگري‌ با او شريك‌ گردانيده‌ شود؛ هرگز حجت‌ و برهاني‌ نازل‌ نمي‌كند پس‌ اين‌ تعبير، به‌ منظور رد پندار مشركاني‌ به‌كار گرفته‌ شده ‌كه‌ ادعا كردند؛ به‌ فرمان‌ خدا جلّ جلاله شرك‌ آورده‌اند «و» حرام‌ كرده ‌است‌ بر شما «اين‌ كه‌ چيزي‌ را كه‌ نمي‌دانيد» حقيقت‌ آن‌ را و اين‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله آن‌ را گفته ‌باشد؛ «به‌ خدا نسبت‌ دهيد» مانند حلالها و حرامهايي‌ كه‌ مشركان‌ به‌ خداي‌ سبحان‌ نسبت‌ مي‌دادند در حالي‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله هرگز بدانها فرمان‌ نداده‌ است‌.

*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف‌ از آیه شریفه (28تا33)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

 

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۹:۸ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.