*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(6️⃣) از آیه شریفه(41تا45)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس پنجم تا اینجا بود که هرآينه كساني كه آيات ما را تكذيب كردند و از پذيرفتن آنها تكبر ورزيدند، هرگز براي آنان» يعني: براي ارواحشان، آنگاه كه بميرند «دروازههاي آسمان گشوده نميشود» چنانكه در اين باب احاديث بسياري نيز روايت شدهاست. به قوليديگر: درهاي آسمان بهروي دعاهايشان؛ چون دعا نمايند و بهروي اعمالشان؛ چنانچه عمل نيكي بكنند، گشوده نميشود پس دعا و عملشان نه بهسوي خداي عزوجل برداشته ميشود و نه مورد پذيرش قرار ميگيرد بلكه بهخودشان برگردانده ميشود، آنگاه فرشتگان آن را بر رويشان ميكوبند. ابنجريج ميگويد: «نه درهاي آسمان بهروي ارواحشان گشوده ميشود و نه بهروي اعمالشان». كه اين سخن، جامع هر دو قول است. «و به بهشت درنميآيند تا وقتي كه شتر در سوراخ سوزن درآيد» يعني: در هيچ حالي از احوال به بهشت درنميآيند، بدين جهت درآمدنشان به بهشت را به محال معلق گردانيد و فرمود: (تا وقتي كه شتر در سوراخ سوزن درآيد). سوراخ سوزن را بويژه از اين جهت ياد كرد كه در غايت تنگي قرار دارد. جمل: شتر نر است. بعضي گفتهاند: جمل به معني طناب كلفت است «و بدينسان» يعني: بهمانند اين جزاي وحشتناكي كهبيان كرديم «مجرمان را كيفر ميدهيم».🔄🔎*
2⃣
*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*
1⃣
*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*
*https://t.me/gmohammaade*
🌹✒لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ (41)
🌷📌«آنان را از دوزخ فرشهاست» مهاد: فرش است «و از بالايشانپوششهاست» غواشي: لحافهاست، يعني از بالايشان آتشهايي است كه آنان را همانند لحاف ميپوشاند. حاصل سخن اين كه: بسترها و بالاپوشهايشان از آتشجهنم است «و اينگونه، بيدادگران» بر نفسهاي خويش «را سزا ميدهيم».
❄📍آنگاه به سرانجام نيك مؤمنان پرداخته، ميفرمايد:⬇
🌷📌وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (42)
🌿↙«و كساني كه ايمان آوردند و كارهاي شايسته كردند، هيچ كس را جز به قدر توانش مكلف نميكنيم» بنابراين، چنين فهميده نشود كه ورود به بهشت؛ منوط به انجام دادن اعمالي است كه در حيطه توان و امكان انسان قرار ندارد «آن گروه» مؤمن نيكوكردار «همدم بهشتند، ايشان در آنجا جاودان ميباشند».
🌴✏وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ وَقَالُواْ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللّهُ لَقَدْ جَاءتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (43)
💧📍«و هرگونه كينهاي را از سينههايشان ميزداييم» يعني: خداي عزوجل كينههايي را كه بهشتيان در دنيا بر يكديگر داشتهاند، از سينههايشان پاك ميكند و ميسترد تا بدانجا كه دلهايشان صاف و شفاف ميشود و يكديگر را از ته دل دوست ميدارند، چه اگر در دلهايشان به مانند دنيا غلوغش و كينه وجود داشته باشد، قطعا اين امر در التذاذ و برخورداريشان از نعمتهاي بهشت كاستي و كمي پديد ميآورد زيرا كساني كه با يكديگر كينه ميورزند، زندگي بر آنان در كنار هم خوش نميگذرد. غل: كينه پنهان در سينههاست.⬇
🌺📌 بعضي برآنند كه: زدودن كينه در بهشت، به اين معني است كه بهشتيان در برتري مقامها و درجات و منزلتهايشان، با يكديگر حسد نميورزند. در حديث شريف به روايت ابوسعيد خدري رضی الله عنه آمدهاست كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «آنگاه كه مؤمنان از آتش دوزخ نجات مييابند، بر سر پلي كه ميان بهشت و دوزخ است متوقف ساخته ميشوند، سپس در مظالمي كه ميانشان در دنيا بوده است از يكديگرشان قصاص گرفته ميشود تا آن كه چون پاك و مصفا گشتند، به آنان اجازه ورود به بهشت داده ميشود. سوگند به ذاتي كه جانم دريد اوست، آنان منزل و مأواي خويش در بهشت را بهتر از مسكني كه در دنيا داشتهاند، ميشناسند».
🌿📌علي رضی الله عنه دربيان سبب نزول آيه كريمه فرمودهاست: «بهخدا كه اين آيه درباره ما اهل بدر نازل گرديد». «از زير قصرهايشان نهرها جاري است و ميگويند: ستايش خداييراست كه ما را به اين، هدايت نمود» يعني: ما را به اين پاداش بزرگ كه همانا جاودانگي در بهشت و زدودن كينه از دلهايمان است، راه نمود. يا در دنيا به ايمان و عمل صالح كه وسيله اين رستگاري عظيم است، هدايتمان نمود «و ما هرگز مستعد راهيافتن نبوديم» و توان راهيابي به اينهمه فيض و منزلت را نداشتيم «اگر الله ما را رهبري ننمودي» پس او راهبر شد تا ما راه يافتيم «بيشك فرستادگان پروردگار ما به راستي و درستي آمدند» بهشتيان از سر شادماني و شادكامي از عاقبتخوشي كه بدان رسيدهاند، اين سخن را ميگويند «و ندا داده شوند» به مثابه پيامتبريكي برايشان بر اين نعمت عظماي الهي: «اينك اين بهشتي است كه آن را به پاداش آنچه انجام ميداديد، ميراث يافتهايد»⬇
🌷📌 يعني: آن را با عمل خويش كه از فضل الهي برشما بود، بهدست آوردهايد. در حديث شريف آمده است: «راستي ودرستي پيشه كنيد و با اعمال شايسته به خدا تقرب جوييد ولي بدانيد كه هرگز كسي با عملش وارد بهشت نميشود. اصحاب گفتند: حتي شما يارسولالله؟ آنحضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: حتي من؛ مگر اين كه خداي عزوجل مرا به رحمت خويش درپوشاند». پس اگر فضل خداي سبحان بر شخص عملكننده نباشد و او را بر عمل توانايي نبخشد، او هرگز موفق به انجام عمل شايسته نميشود. همچنين روايت شدهاست كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در حديث شريف فرمودند: «بهشتيان چنين مورد خطاب قرارميگيرند: صحيح و تندرست باشيد؛ و هرگز بيمار نشويد، شادمان و نيكوحال و در نازونعمت باشيد؛ و هرگز در رنج و سختي و آزار قرار نگيريد، جوان شويد؛ و هرگز پير و فرتوت نگرديد، جاودان باشيد؛ و هرگز نميريد».
🌱↙وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقّاً فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقّاً قَالُواْ نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ (44) الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً وَهُم بِالآخِرَةِ كَافِرُونَ (45)
🌿📍«و اهل بهشت اهل دوزخ را ندا دهند» بعد از آن كه هريك از دو گروه در منزل و مقام خويش استقرار مييابند: «كه ما آنچه را پروردگارمان به ما» از نعمتها «وعده داده بود، راست يافتيم» يعني: به آن رسيديم «پس آيا شما هم آنچه را پروردگارتان به شما» از عذاب دردناك «وعده كرده بود، راست يافتيد» يعني: به آن رسيديد؟ بهشتيان اين سخن را در مقام اعتراف به نعمتهاي خداوند جلّ جلاله مطرح ميكنند «گفتند» دوزخيان «آري» ما نيز وعده پروردگارمان را راست يافتيم. ابنكثير ميگويد: «رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم كشتگان مشركان در بدر را كه به چاهي افگنده شدند، نيز با اين نداي كوبنده مورد خطاب قراردادند:⬇
🌷📌 اي اباجهلبن هشام! اي عتبهبنربيعه! اي شيبهبن ربيعه...! آيا آنچه را كه پروردگارتان بهشما وعده كرده بود، راست يافتيد؟ زيرا من آنچه را كه پروردگارم به من وعده كرده بود، راستيافتم». در اين اثنا عمر رضی الله عنه گفت: يا رسولالله! شما گروهي را مورد خطاب قرارميدهيد كه اكنون گنديدهاند؟ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «سوگند به خدايي كهجانم در يد اوست، شما به آنچه من ميگويم، نسبت به آنها شنواتر نيستيد ولي آنان نميتوانند پاسخ دهند».
🌹✒«آنگاه آوازدهندهاي در ميان آنان» يعني: در ميان دو گروه «آواز درميدهد» بهقولي: اين آوازدهنده از فرشتگان گماشته بر دوزخ است «كه: لعنت خدا بر ستمگران باد! همآنان كه مردم را از راه الله» يعني: از پيمودن راه حق «باز ميداشتند و براي آن راه كجي را ميخواستند» يعني: مردم را از آن راه ميرمانيدند و در راستي و درستي آن راه، عيب و اشكال وارد ميكردند؛ با اين سخنشان كه اين راه، راه ناحق و ناصوابي است و حق فقط همان چيزي است كه ما خود در آنيم «و آنان آخرت را منكرند» از اين رو، باكي از سخنان و اعمال منكرشان ندارند، چرا كه از عقاب و حسابي نميترسند.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف از آیه شریفه (41تا45)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







