*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(1⃣1⃣) از آیه شریفه(74تا81)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس دهم تا اینجا بود که نقل است كه قوم صالح علیه السلام خود از او خواستند تا برايشان از صخره سنگي خارا، مادهشتري بيرون آورد كه خروج آن را به رأيالعين ببينند پس صالح علیه السلام از آنها عهدها و پيمانها گرفت كه اگر خواستهشان را اجابت كند، قطعا به او ايمان خواهند آورد و چون آنها اين عهدها و پيمانها را سپردند، صالح علیه السلام دعا كرد و آن صخره سنگ به جنبش در آمد و ـ همانگونه كه خواسته بودند ـ مادهشتري پاك، تنومند و بيعيب از آن بيرون آمد و چنان بزرگ و قوي و پرهيبت بود كه چون از برابر چهارپايان ديگر ميگذشت، همه از او ميرميدند. در اين هنگام، رئيس آن قوم و پيروانش ايمان آوردند. صالح علیه السلام به فرمان خداي عزوجل چنينمقرر كرد كه يك روز آن مادهشتر آب چاهشان را بنوشد و روز ديگر آنان از آب آن چاه استفاده كنند و در آن روز كه او آب چاه را مينوشيد، آنها از شير وي مينوشيدند زيرا چنان شيرآور بود كه چون او را ميدوشيدند، هر مقدار از ظروفي كه ميخواستند، از شير آن پر ميشد و قوم همه از شيرش سير و سيراب ميشدند.🔄🔎*
*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*
*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*
*https://t.me/gmohammaade*
🌼↩وَاذْكُرُواْ إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاء مِن بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِن سُهُولِهَا قُصُوراً وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتاً فَاذْكُرُواْ آلاء اللّهِ وَلاَ تَعْثَوْا فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ (74)
🌺📍«و بهياد آوريد هنگامي را كه شما را پس از قوم عاد جانشينان آنان گردانيد» يعني: حق تعالي شما را در زمين جانشين قوم عاد گردانيد. يا شما را در آن فرمانروا گردانيد «و به شما در زمين جاي مناسب داد» يعني: شما را در آن مستقر گردانيد، بهطوري «كه از بخشهاي هموار و نرم آن براي خود قصرها ميساختيد» يعني: ازخاكهاي آن سرزمين، خشت و آجر و مانند آن از مصالح ساختماني ديگر ساخته و با آن، كاخها و قصرها بنا ميكرديد. (بوأ): از مصدر «مباءه»، عبارت استاز: منزلي كه انسان در آن ساكن ميشود «و از كوهها براي خود خانههايي ميتراشيديد» قوم ثمود، با بهرهگيري از نيرو و صلابت بدني و تنومند بودن هيكلهايشان، كوهها را تراشيده و در دل كوهها براي خود مغارهها و خانههاي مسكوني ميساختند. به قولي: انتخاب درون صخرههاي سخت و كوههاي مستحكم براي سكونت از سوي آنها، به اين دليل بود كه ساختمانها و سقفهاي ديگر، قبل از به پايانآمدن عمرشان ويران ميشد ـ از بس عمر طولانياي داشتند «پس نعمتهاي خدا را به ياد آوريد» تفسير نظير اين عبارت در داستان قبل گذشت «و در زمين سر به فساد بر نداريد» يعني: در آن با نافرماني خدا و رسولش، فتنه وفساد برپا نكنيد.
🌹↙قَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحاً مُّرْسَلٌ مِّن رَّبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ (75)
🌱✏«سران قوم او كه استكبار ميورزيدند، به مستضعفاني كه ايمان آورده بودند» وتحت ستم و استضعاف آنان قرار داشتند «گفتند: آيا ميدانيد كه صالح از سوي پرورگارش فرستاده شده است؟» اين سخن را از باب استهزا و تمسخر گفتند. «اهل ايمان» يعني: پيروان صالح علیه السلام «گفتند: بيترديد ما به آنچه وي بدان رسالت يافتهاست، مؤمنيم» يعني: ما نه فقط به صدق و راستي او در اين ادعا داناييم بلكه به او و رسالتش مؤمن بوده و از آن گذشته، تابع و مطيع امرش نيز هستيم.
🌱📌قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا بِالَّذِيَ آمَنتُمْ بِهِ كَافِرُونَ (76)
🌿📍«كساني كه استكبار ميورزيدند، گفتند: ما به آنچه شما بدان ايمان آوردهايد» يعني: به رسالت صالح علیه السلام «كافريم» اين سخن را درحالي گفتند كه معجزه آشكار و حجت پايدار حق تعالي درميان آنان بود ـ پس لعنت خداوند جلّ جلاله بر كافران باد.
🌼✒فَعَقَرُواْ النَّاقَةَ وَعَتَوْاْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُواْ يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ (77)
❄✏«پس آن مادهشتر را پي كردند» يعني: پيهاي آن را بريدند، يا آن را ذبح كردند. و با آنكه همه آنها دركشتن مادهشتر مستقيما شركت نداشتند بلكه يك تن از آنان او را كشت ولي از آنجا كه اين كار با رضا و موافقت همگي آنان انجام گرفت لذا اين عمل به همه آنان نسبت داده شد «و از فرمان پروردگار خود سرپيچيدند» يعني: از قبول فرمان باري تعالي در مورد مادهشتر و همچنان ازگردن نهادن به دين وي استكبار و عناد ورزيدند «و گفتند: اي صالح! اگر از پيامبران هستي، آنچه را به ما وعيد ميدهي» از عذاب «براي ما بياور» اين سخن را از روي تحدي (مبارزهطلبي) و استخفاف گفتند.
🌱✏فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (78)
🌴✒«پس آنان را رجفه فرو گرفت» رجفه: يعني زلزله سخت. برخي گفتهاند: رجفه، فريادي سخت و سهمگين بود كه با يك تكان سخت، دلهايشان را از جا بركند «و در سراي خويش» يعني: در شهر و سرزمين خويش «از پا در آمدند» جاثمين: بر زانوها و چهرههاي خويش به زمين چسبيده و بيجان و بيحركت گرديدند، همانند پرندهاي كه بر روي درافتد و از پا درآيد. روايت شده است كه: پيكردن مادهشتر از سوي آنان در روز چهارشنبه و نزول عذاب بر آنان در روز شنبه بود پس همه ـ جز صالح علیه السلام و پيروانش از اهل ايمان ـ هلاك شدند.
🌼✒فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ (79)
🌹✏«پس صالح از آنان روي برتافت» آنگاه كه از اجابت دعوت حق از سوي آنان مأيوس شد و درحاليكه به آنان پشت كرده و از آنان رويگردان شده بود، ازسرزمينشان رفت «و گفت» صالح علیه السلام، در بيان حقيقت حال خويش به آنان: «ايقوم من! به راستي كه من پيام پروردگارم را به شما رساندم و براي شما خير خواهيكردم ولي شما نصيحتگران را دوست نميداريد» من از هيچ كوششي در ابلاغ رسالت حق به شما فروگذار نكردم، اما شما اين دعوت را نپذيرفتيد و از آن سر برتافتيد پس عذاب الهي بر شما لازم گشت و اينك آنچه را كه تكذيب كرده و به شتاب ميطلبيديد، بر شما فرود ميآيد. همچنان محتمل است كه صالح علیه السلام اين سخن را بعد از مرگشان ـ از روي حسرت بر آنچه كه از ايمان و سلامتي از عذاب از دست دادند ـ خطاب به آنان گفته باشد.
🌼📍وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّن الْعَالَمِينَ (80)
🌱✏«و» فرستاديم «لوط را» به رسالت. لوط علیه السلام فرزند هاران فرزند آزر، برادزاده ابراهيم علیه السلام بود كه با عمويش ابراهيم علیه السلام از سرزمين عراق به سرزمين بيتالمقدس هجرت كرد، سپس خداي عزوجل او را بهسوي اهالي شهري بهنام «سدوم» در نزديكي بيتالمقدس، به رسالت برانگيخت «هنگامي كه به قوم خود گفت: آيا آن فاحشه را مرتكب ميشويد» يعني: آن خصلت بسيار زشت و سخت ناشايست را كه فعل لواط ميباشد «كه هيچ كس از جهانيان در آن بر شما پيشي نگرفته است؟» يعني: احدي قبل از شما آن را مرتكب نگرديده است؟ زيرا فعل لواط، قبل از آنان در ميان هيچ امتي از امتها شايع نبود.
🌿✒إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ (81)
🌷↩«همانا شما از روي شهوت، بهجاي زنان با مردان در ميآميزيد» يعني: شما، همسراني را كه خداوند متعال برايتان آفريده است و بهحسب فطرت براي آميزش آماده بوده و صلاحيت مقاربت را دارند و فقط آنانند كه جايگاه برآوردن شهوت و موضع لذتجويي ميباشند، فروگذاشته و به فعل لواط با مردان رو ميآوريد، فعل ناشايستي كه هدفي سازگار با عقل و فطرت سالم نداشته و جز شهوتراني هيچ منظور ديگري از آن نداريد پس شما در ارتكاب اين عمل زشت، همانند چهارپاياني هستيد كه صرفا به انگيزه شهوتراني بر همديگر فروميجهند «بلكه شما قومي مسرف و تجاوز كاريد» كه اين فعل شما مستوجب لعنت و خشمخداوند جلّ جلاله است زيرا اين فعلي است انحرافي كه با عقل سليم و فطرت مستقيم هيچ سازگاري ندارد و علت خارج بودن آن از مقتضاي فطرت، اسراف و خارج شدن لواطكار از حد اعتدال بشري ميباشد.
🌺✏امام ابوحنيفه برآن است كه: گواهي دوتن در انجام فعل لواط كافي است و مجازات لواطكار اين است كه از مكاني مرتفع بهپايين افگنده شده سپس با پرتاب سنگ دنبال گردد چنانكه با قوم لوط چنين شد و اين جزا تعزير است نه حد. اما جمهور فقها (مالك، شافعي و احمدبنحنبل) برآنند كه: مجازات لواط، حد است نه تعزير و حد لواط، رجم (سنگسار) فاعل و مفعول تا مرگ آنهاست، خواه شخص لواطكار محصن (زندار) باشد، خواه غير محصن. در يك روايتديگر از شافعي رحمه الله حد لواط مانند حد زنا است بنابراين، اگر لواطكار محصن بود، رجم ميشود، در غيرآن، صد شلاق زده ميشود. مقاربت با زنان از راه پشت (دبر) نيز كه «لواط صغري» ناميده ميشود، به اجماع علما حرام است.
*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف از آیه شریفه (74تا81)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
💐✅💐✅💐✅💐✅💐
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







