بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره اعراف قسمت 13 از آیه شریفه 91تا98

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره اعراف قسمت 13 از آیه شریفه 91تا98

*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(3️⃣1⃣) از آیه شریفه(91تا98)*🌹✅

*📌سوره اعراف‌ مکی است،ودارای206آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*🌴✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*📝آخرین سخن درس دوازدهم تا اینجا بود که «و آن‌ اشرافي‌ از قومش‌ كه‌ كافر بودند، به‌ ياران‌ خود گفتند: اگر از شعيب‌ پيروي ‌كنيد» يعني‌: اگر به‌ دين‌ وي‌ در آييد و دين‌ خودتان‌ را فروگذاريد «در اين‌ صورت ‌قطعا زيانكاريد» مرادشان‌ از زيانكار شدن‌؛ هلاكت‌شان‌ است‌. يا مراد: زيان‌ كردن ‌به‌سبب‌ تمام‌ دادن‌ پيمانه‌ و وزن‌ و ترك‌ كم‌فروشي‌اي‌ است‌ كه‌ بر اساس‌ آن‌ با مردم ‌معامله‌ مي‌كردند 🔎✅*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

*https://t.me/gmohammaade*

🌼✏فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ ‏(91)

🌼↙«پس‌ رجفه» يعني‌: زلزله‌ «آنان‌ را فرو گرفت» بعضي‌ گفته‌اند: رجفه، بانگ‌ مرگبار عذاب‌ بود «پس‌ در سراي‌ خويش، مرده‌ به‌ زانو درافتاده‌ صبح‌ كردند» و كاملا از پا درآمدند. تفسير نظير اين‌ عبارت، در داستان‌ صالح علیه السلام گذشت‌.

🌹✏الَّذِينَ كَذَّبُواْ شُعَيْباً كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ شُعَيْباً كَانُواْ هُمُ الْخَاسِرِينَ ‏(92)

💧📌«كساني‌ كه‌ شعيب‌ را تكذيب‌ كرده‌ بودند، گويي‌ خود هرگز در آن‌ سرزمين‌ ساكن ‌نبوده‌اند» يعني‌: آن‌ قوم‌ چنان‌ ريشه‌كن‌ شدند و آن‌ ديار بعد از نزول‌ عذاب، چنان ‌خراب‌ و خالي‌ شد كه‌ گويي‌ كسي‌ قبلا در آن‌ سكونت‌ نداشته‌ است‌. اعراب ‌مي‌گويند: «غنيت‌ باالمكان» آن‌گاه‌ كه‌ در مكاني‌ اقامت‌ گزينند «تكذيب‌ كنندگان ‌شعيب، خود همان‌ زيانكاران‌ بودند» كه‌ خود و مايملك‌ خويش‌ را همه‌ پاك‌ باختند. يعني‌: آن‌ گونه‌ نبود كه‌ اشراف‌ مستكبر ادعا مي‌كردند زيرا بر عكس‌ پندارشان، آن ‌زيان، نصيب‌ مؤمنان‌ به‌ شعيب علیه السلام نگرديد بلكه‌ آن‌ زيان‌ در فرجام‌ به‌ خود آنان‌ وموافقانشان‌ پيوست‌.

🌱✒فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالاَتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسَى عَلَى قَوْمٍ كَافِرِينَ ‏(93)

🌿📌«پس، از آنان‌ روي‌ برتافت» يعني‌: شعيب علیه السلام چون‌ نزول‌ عذاب‌ را بر آنان‌ مشاهده‌ كرد، از آنان‌ روي‌ برتافت‌ «و گفت‌: اي‌ قوم‌ من‌! به‌ راستي‌ كه‌ پيامهاي ‌پروردگارم‌ را به‌ شما رساندم‌ و براي‌ شما خيرخواهي‌ كردم، ديگر چگونه‌ بر قوم‌ كافر» به‌خداي‌ سبحان، پاي‌فشارنده‌ بر كفر و متمرد از اجابت‌ دعوت‌ حق‌ «اندوه‌ بخورم‌؟» نه‌! هرگز بر آنان‌ دريغ‌ و اندوه‌ نمي‌خورم‌.

🌺↙وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ ‏(94)

🌹📍«و در هيچ‌ شهري، پيامبري» از پيامبران‌ «را نفرستاديم» كه‌ بعد از آن‌ مردم‌ آن ‌شهر و منطقه‌ او را تكذيب‌ كرده‌ باشند «مگر آن‌كه‌ مردم‌ آن‌ را به‌ بأساء» يعني‌: سختي‌ و فقر «و ضراء» يعني‌: رنج‌ و مرض‌ «گرفتار كرديم‌ تا باشد كه‌ به‌ زاري‌ درآيند» يعني‌: براي‌ اين‌كه‌ به‌ زاري‌ و خاكساري‌ در آيند و در نتيجه، استكبار و تكذيب‌ پيامبران علیهم السلام را فروگذارند.

🌿📌ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَواْ وَّقَالُواْ قَدْ مَسَّ آبَاءنَا الضَّرَّاء وَالسَّرَّاء فَأَخَذْنَاهُم بَغْتَةً وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ ‏(95)

❄✒«سپس» بعد از گرفتاركردن‌ مردم‌ آن‌ شهرها و مناطق‌ به‌ احوال‌ بد، تنگدستي‌و مرض‌ و عدم‌ عبرت‌گرفتن‌ و بيدارشدن‌ آنها از خواب‌ غفلت‌ و سكرات‌ غرور و استكبار، وضع‌ را دگرگون‌ ساخته‌ و «به‌جاي‌ بدي» اي‌ كه‌ به‌ آنان‌ از بلاها و محنت‌ها رسانيده‌ بوديم‌؛ «نيكي‌ را قرار داديم» به‌ قصد امتحان، كه‌ بر اثر آن‌ در خير، فراواني‌، ايمني‌ و گشايش‌ قرار گرفتند «تا آن‌كه‌ انبوه‌ شدند» در جمعيت‌ و درمال‌ و مكنت‌ خويش‌ «و گفتند: پدران‌ ما را هم‌ همين‌گونه‌ رنج‌ و راحت‌ مي‌رسيده ‌است» يعني‌: قطعا آنچه‌ كه‌ به‌ ما از رنج‌، فقر و بيماري‌ و بعدا از فراواني‌، گشايش ‌و نعمت‌ رسيد، همان‌ رخدادي‌ است‌ كه‌ قبل‌ از ما بر پدران‌ و نياكانمان‌ نيز همانند آن‌ گذشته‌ است‌.

🌹📍مرادشان‌ از اين‌ سخن‌ اين‌ بود كه‌: رخدادها و دگرگوني‌هاي‌ مشتمل‌ بر سختي‌ وآساني‌ و رنج‌ و راحت، گردش‌ روزگار و عادت‌ زمانه‌ است‌ كه‌ در پيشينيان‌ و آيندگان‌ همه‌ يكسان‌ جاري‌ و ساري‌ بوده‌ و مي‌باشد و تا زمان‌ و زندگي‌ بوده، اين‌تحولات‌ هم‌ بوده‌ است‌ پس‌ قطعا اين‌ از باب‌ مؤاخذه‌ و مجازات‌ در برابر اعمال‌ ورفتار ما و به‌ عنوان‌ ابتلا و امتحان‌ ما نيست‌.

🌱📌با چنين‌ نحوه‌ نگرشي‌ بود كه‌ آنها تصديق‌ نكردند كه‌ اين‌ رويدادها از جانب ‌خداي‌ سبحان‌ با هدف‌ ابتلاي‌ آنها و مجازاتشان‌ در برابر ظلم‌ و ستم‌شان‌ بوده‌است‌. البته‌ حال‌ اين‌ مكذبان‌ برخلاف‌ حال‌ مؤمناني‌ است‌ كه‌ در راحتي‌ و نعمت ‌شكر كرده‌ و بر رنج‌ و ناخوشي‌ صبر مي‌كنند چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌بخاري‌ و مسلم‌ آمده‌است‌: «شگفتا بر كار مؤمن‌؛ خداي‌ عزوجل‌ هيچ‌ حكمي‌ را براو اجرا نمي‌كند، مگر اين‌كه‌ آن‌ حكم‌ برايش‌ خير است‌ زيرا اگر به‌ او رنج‌ وسختي‌اي‌ برسد؛ صبر پيشه‌ مي‌كند و اين‌ به‌ خير اوست‌ و اگر به‌ او خوشي‌ و راحتي‌اي‌ برسد؛ شكر مي‌گزارد و اين‌ هم‌ به‌ خير اوست». همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ديگري‌ آمده‌ است‌: «مؤمن‌ پيوسته‌ مبتلاي‌ رنج‌ و بلاست‌ تا آن‌كه‌ از گناهانش ‌پاك‌ و صفا بيرون‌ آيد، اما مثل‌ منافق، همچون‌ مثل‌ خر است، كه‌ نمي‌داند صاحبش‌ او را در كجا و به‌خاطر چه‌ بسته‌ كرده‌ و به‌خاطر چه‌ رها كرده‌ است».

🌺↙«سپس‌ آنان‌ را بناگاه‌ فروگرفتيم» يعني‌: به‌دنبال‌ آن‌كه‌ اين‌ سخن‌ را گفتند، بناگاه‌آنان‌ را بي‌ هيچ‌ تأخير و مهلتي‌ گرفتار عذاب‌ كرديم‌. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «موت‌ الفجأه‌ رحمه‌ للمؤمن‌ و أخذه‌ أسف‌ للكافر:  مرگ‌ ناگهاني، رحمتي‌ براي ‌مؤمن‌ و فروگرفتن‌ تأسف‌باري‌ براي‌ كافر است». آري‌! آنان‌ را بناگاه‌ فروگرفتيم ‌«درحالي‌كه‌ بي‌خبر بودند» از اين‌ فروگرفتن‌ ناگهاني‌ و اصلا انتظار وقوع‌ آن‌ رانداشتند. اين‌ نحوه‌ فروگرفتن‌شان‌ از جانب‌ باري‌ تعالي، خود براي‌ افزودن‌ برعذاب‌شان‌ است، چه‌ حق‌ تعالي‌ آنان‌ را درحالي‌ فرو نگرفت‌ كه‌ در رنج‌ و سختي ‌بودند بلكه‌ درحالي‌ آنان‌ را گرفتار سرپنجه‌ عذاب‌ خويش‌ ساخت‌ كه‌ در نعمت‌ و راحتي‌ و گشايش‌ و رفاه‌ قرار داشتند تا اين‌گونه‌ گرفتارساختن‌؛ عذاب‌شان‌ را سخت‌تر و هولناك‌تر گرداند.

🌼✏وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ ‏(96)

🌹📍«و اگر اهل‌ آن‌ شهرها» كه‌ پيامبران‌ خويش‌ را به‌سويشان‌ فرستاديم‌ «ايمان‌ آورده‌بودند» به‌ آن‌ پيامبران‌: «و پرهيزگاري‌ كرده‌ بودند» از پافشاري‌ بر كفر و اصرار بر زشتي‌ها و پليدي‌هايي‌ كه‌ مرتكب‌ مي‌گشتند «قطعا بر آنان‌ بركاتي‌ از آسمان‌ و زمين‌مي‌گشوديم» يعني‌: براي‌ آنان‌ خيرات‌ و بركات‌ آسمان‌ و زمين‌ را فراهم‌ و ميسر مي‌ساختيم‌ چنان‌كه‌ درهاي‌ بسته‌ با بازكردن‌ گشوده‌ مي‌شود. مراد از خير آسمان‌: باران‌ و مراد از خير زمين‌: رستني‌ها و ساير بركات‌ آن‌ است‌. اين‌ آيه‌ دليل‌ بر آن‌است‌ كه‌ رفاه‌ سالم‌ اقتصادي، با ايمان‌ و تقوي‌ و پايبندي‌ به‌ شريعت‌ الله جلّ جلاله در دسترس‌ است‌ «وليكن» اهالي‌ آن‌ شهرها «تكذيب‌ كردند» آيات‌ و پيامبران‌ ما را، از اين‌ رو، نه‌ ايمان‌ آوردند و نه‌ تقوي‌ پيشه‌ كردند «پس‌ آنان‌ را به» سبب‌ «آنچه‌ مي‌كردند» از گناه‌ و كفر «فروگرفتيم» به‌ عذاب‌ و بلا.

🌷📌أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتاً وَهُمْ نَآئِمُونَ ‏(97)

❄↩«آيا اهل‌ شهرها» يعني‌: كافران‌ آنها «ايمن‌ شده‌اند از اين‌كه‌ عذاب‌ ما شبانگاه‌ ـ درحالي‌ كه‌ به‌ خواب‌ فرو رفته‌اند ـ به‌ آنان‌ برسد؟» مراد؛ ساكنان‌ شهرهايي‌ چون‌ عاد و ثمود و مدين‌اند كه‌ قبلا ذكرشان‌ رفت‌. به‌ قولي‌ديگر: مراد از «قري»، شهر مكه‌ و ماحول‌ آن‌ است، از آن‌ رو كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  را تكذيب‌ مي‌كردند.

🌼✏أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى أَن يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ ‏(98)

🌹↩«يا اهل‌ شهرها ايمن‌ شده‌اند از اين‌كه‌ عذاب‌ ما نيمروز به‌ آنان‌ در رسد» آن‌گاه‌ كه‌ آفتاب‌ مي‌درخشد و بالا مي‌آيد «درحالي‌ كه‌ به‌بازي‌ سرگرمند» يعني‌: در حالي‌كه‌ مشغول‌ اموري‌ هستند كه‌ هيچ‌ فايده‌اي‌ برايشان‌ در بر ندارد لذا بيشتر به‌ بازي‌ مي‌ماند؟

*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف‌ از آیه شریفه (91تا98)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*http://t.me/Kittab_khanhe_islamic*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۸ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.