بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره اعراف قسمت 22 از آیه شریفه 170تا175

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره اعراف قسمت 22 از آیه شریفه 170تا175

*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(2️⃣2️⃣) از آیه شریفه(170تا175)*🌹✅

*📌سوره اعراف‌ مکی است،ودارای206آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*🌴✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*📝آخرین سخن درس بست ویکم  تا اینجا بود که .قرطبي‌ مي‌گويد: «اين‌ وصفي‌ كه‌ خداي‌ سبحان‌ يهوديان‌ را بر آن‌ نكوهش‌ كرده، هم‌اكنون‌ در ميان‌ ما مسلمانان‌ موجود است‌. آن‌گاه‌ روايتي‌ از معاذ بن‌ جبل‌ رضی الله عنه را نقل‌ مي‌كند كه‌ فرمود: «به‌ زودي‌ قرآن‌ در سينه‌ گروههايي‌ از مردم‌ چنان‌ كهنه‌ خواهد شد كه‌ جامه‌ كهنه‌ مي‌شود، آن‌ را مي‌خوانند ولي‌ از آن‌ لذت‌ و بهره‌اي‌ نمي‌برند، پوست‌ ميشان‌ را بر دل‌ گرگان‌ مي‌پوشانند، اعمالشان‌ همه‌ از روي ‌طمع‌ است‌ و با خوف‌ الهي‌ آميخته‌ نيست، اگر در عمل‌ كوتاهي‌ ورزند؛ مي‌گويند: باز كامل‌ مي‌كنيم‌! و اگر بدي‌ كنند؛ مي‌گويند: به‌ زودي‌ بر ما آمرزيده‌ مي‌شود زيرا ما به‌ خداوند چيزي‌ را شريك‌ نمي‌آوريم‌!». «و اگر متاعي‌ مانند آن‌ بديشان‌ برسد، باز آن‌ را مي‌ستانند» و باز هم‌ مغفرت‌ الهي‌ را بهانه‌ و تكيه‌گاه‌ جنايت‌ خود قرار مي‌دهند و اين‌گونه‌ است‌ كه‌ پيوسته، باري‌ بعد از بار ديگر، مرتكب‌ جنايت ‌مي‌شوند و هر بار هم‌ به‌ مغفرت‌ الهي‌ استناد مي‌كنند.↙سدي‌ مي‌گويد: «بني‌اسرئيل‌ هيچ‌ قاضي‌اي‌ را به‌ كار قضاوت‌ برنمي‌گماشتند، مگر اين‌كه‌ رشوه‌ مي‌گرفت‌ پس‌ اگر از او مي‌پرسيدند: چرا رشوه‌ مي‌خوري‌؟ مي‌گفت‌: بر من‌ آمرزيده‌ مي‌شود! پس‌ بر او ايراد مي‌گرفتند و طعن‌ مي‌زدند، اما اگر او مي‌مرد يا بركنار مي‌شد و شخصي‌ از آنان‌ كه‌ بر او طعن‌ زده‌بود، به‌ جايش‌منصوب‌ مي‌گشت، باز خود او هم‌ رشوه‌ مي‌گرفت‌ پس‌ مراد خداوند متعال‌ ازعبارت‌: (و اگر متاعي‌ مانند آن‌ بديشان‌ برسد، باز آن‌ را مي‌ستانند)، همين‌است». آنها غافل‌ از آنند كه‌ اصرار بر گناه‌ و به‌ ازاء آن، استناد به‌ مغفرت‌ الهي، پايه‌ و مبنايي‌ ندارد چراكه‌: «آيا از آنان‌ در كتاب» آسماني‌ تورات‌ «پيمان‌ گرفته‌ نشده‌ كه‌ بر خداوند جز راستي‌ و درستي‌ نسبت‌ ندهند» بدون‌ تحريف‌ يا تبديل‌ كلام‌ وي‌ به‌ انگيزه‌ بيم‌ يا طمع‌ از كسي‌؟ «با اين‌كه‌ آنچه‌ را كه‌ در تورات‌ است ‌خوانده‌اند؟» يعني‌: عمل‌ به‌ اين‌ پيمان‌ را درحالي‌ ترك‌ كرده‌اند كه‌ آنچه‌ را درتورات‌ است، خوانده‌ و دانسته‌اند پس‌ مفاد اين‌ پيمان‌ را از روي‌ علم‌ و آگاهي ‌ترك‌ كرده‌اند، نه‌ از روي‌ جهل‌ و ناداني‌ و اين‌ گناهي‌ شديدتر و جرمي‌ بزرگتر است‌ «و سراي‌ آخرت‌ بهتر است» از اين‌ متاع‌ پست‌ و ناقابل‌ دنيوي‌ «براي‌ كساني‌ كه‌ پروا پيشه‌ مي‌كنند» از خدا جلّ جلاله لذا از ارتكاب‌ معاصي‌ وي‌ اجتناب‌ و از تحريف‌ كلام‌ وي ‌و نيرنگ‌جويي‌ بر وي، حذر مي‌كنند «آيا باز هم‌ تعقل‌ نمي‌كنيد؟» يعني‌: كساني‌ كه ‌از اين‌ شيوه‌ دست‌ برنمي‌دارند، از چنان‌ عقل‌ و خردي‌ برخوردار نيستند كه‌ آنها را از اين‌ راه‌ و رسم‌ باطل‌ باز دارد، به‌ همين‌ جهت، به‌سوي‌ اين‌ تعقل‌ فراخوانده ‌شدند.🔎✅*

📚کتابخانه📚⬇

https://t.me/kittab_khanhe_gmohammade

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

*https://t.me/gmohammaade*

🌼📌وَالَّذِينَ يُمَسَّكُونَ بِالْكِتَابِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ إِنَّا لاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ ‏(170)

🌴📌«و كساني‌ كه‌ به‌ كتاب‌ تمسك‌ مي‌كنند» يعني‌: از يهوديان‌ گروهي‌ هستند كه‌ به ‌كتاب‌ تورات‌ تمسك‌ جسته‌ و به‌ آنچه‌ كه‌ در آن‌ است، عمل‌ مي‌كنند و در امر دين‌ خويش‌ به‌ آن‌ رجوع‌ مي‌كنند «و نماز را برپا داشته‌اند» نماز؛ به‌جهت‌ اهميتي‌ كه‌ دارد، به‌ يادآوري‌ مخصوص‌ شد. پس‌ آنان‌ نيكوكاراني‌ هستند كه‌ پاداش‌ آنها نزد خدا جلّ جلاله ضايع‌ نمي‌شود زيرا چنگ‌ زدن‌ به‌ كتاب‌ آسماني، نماد و نشانه ‌نيكوكاريشان‌ است‌ لذا بدانند كه‌ «ما پاداش‌ مصلحان‌ را ضايع‌ نمي‌كنيم».

🌻📍وَإِذ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّواْ أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُواْ مَا آتَيْنَاكُم بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُواْ مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ‏(171)

🌱✏«و يادكن‌ هنگامي‌ را كه‌ كوه‌ را بر فرازشان‌ برافراشتيم» يعني‌: كوه‌ طور را از ريشه ‌بركنده‌ بر فراز سرشان‌ قرارداديم‌ «گويي‌ كه‌ سايباني‌ بود» يعني‌: گويي‌ آن‌ كوه، ابري‌ سايبان‌آسا بود «پس‌ چنان‌ پنداشتند كه‌ كوه‌ بر سرشان‌ فرو خواهد افتاد» و به‌آنان‌ گفتيم‌: «آنچه‌ را كه‌ به‌ شما داده‌ايم‌ به‌ قوت‌ بگيريد» يعني‌: آن‌ را با جدوجهد و تصميم‌ بگيريد «و آنچه‌ را كه‌ در آن‌ است» از احكامي‌ كه‌ براي‌ شما مشروع ‌گردانيده‌ايم‌ «به‌ خاطر بسپاريد» و فراموش‌ نكنيد «شايد كه‌ به‌ تقوي‌ گراييد».

🌼✒قتاده‌ مي‌گويد: خداي‌ عزوجل‌ كوه‌ را از ريشه‌ بركند و آن‌ را بر فراز سرشان ‌قرارداد، سپس‌ فرمود: يا دستور مرا بگيريد، يا شما را با اين‌ كوه‌ تيرباران‌ مي‌كنم‌.آنها همان‌ لحظه‌ آن‌ را پذيرفتند ولي‌ بعد از آن، مجددا به‌ نافرماني‌ روي‌ آوردند، درحالي‌كه‌ اقتضاي‌ فطرت‌ غير از اين‌ بود چنان‌كه‌ مي‌فرمايد:

🌴↩وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ ‏(172)

🌷✏«و ياد كن» عهد فطرت‌ را «هنگامي‌ را كه‌ پرورگارت‌ از پشت‌ فرزندان‌ آدم، ذريه ‌آنان‌ را برگرفت» چنان‌كه‌ در روايات‌ آمده‌ است‌: خداي‌ سبحان‌ چون‌ آدم‌ را آفريد، پشتش‌ را مسح‌ كرد و ذريه‌ وي‌ را از آن‌ بيرون‌ آورد، آن‌گاه‌ از آنان‌ بر ربوبيت‌ خويش‌ عهد گرفت، كه‌ اين‌ عهد را «عهد الست» و آن‌ عالم‌ را؛ «عالم‌ ذر» مي‌نامند لذا خداوند متعال‌ فطرت‌ بشر را بر توحيد و خداشناسي‌ سرشته‌ است‌ «وآنان‌ را بر خودشان‌ گواه‌ ساخت» يعني‌: هر يك‌ از آنان‌ را بر شخص‌ خودش‌ گواه‌ ساخت‌ «كه‌ آيا پروردگار شما نيستم‌؟ گفتند: چرا، گواه‌ شديم» بر خودمان‌ به‌ اين‌كه‌ توپروردگار ما هستي‌ «تا مبادا روز قيامت‌ بگوييد، ما از اين‌ امر بي‌خبر بوديم» يعني‌: از شما عهد گرفتيم‌ تا در روز قيامت‌ نگوييد: ما به‌ اين‌ امر كه‌ الله پروردگار ما، يگانه‌ و لاشريك‌ است‌؛ هيچ‌ علم و آگاهي‌ قبلي‌ نداشته‌ايم‌.

🌼📌أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَكَ آبَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَكُنَّا ذُرِّيَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ ‏(173)

🌻✒«يا بگوييد كه‌: پدران‌ ما در گذشته‌ مشرك‌ بوده‌اند و ما نسلي‌ پس‌ از آنان‌ بوديم» كه ‌به‌ حق‌ راه‌ نيافته‌ و راه‌ صواب‌ را نمي‌شناختيم‌ لذا كار در ميان‌ ما نيز بر همان‌ شيوه‌اي‌ استمرار يافت‌ كه‌ پيشينيان‌ ما برآن‌ بودند «آيا ما را به‌ خاطر آنچه ‌باطل‌انديشان» از پدران‌ ما «انجام‌ داده‌اند، هلاك‌ مي‌كني‌؟» در حالي ‌كه‌ ما گناهي ‌نداريم، چرا كه‌ در جهل‌ قرار داشته‌ و از انديشيدن‌ ناتوان‌ بوده‌ايم‌ و فقط از ردپاي ‌پدرانمان‌ پيروي‌ كرده‌ايم‌؟ يعني‌: اگر حجت‌ برآنان‌ بر پا نمي‌شد و از آنان‌ عهد قبلي‌ گرفته‌ نمي‌شد، از اين‌ عذر و بهانه‌ها مي‌آوردند.

🌿↙علما در تفسير آيه‌ «عهد الست» بر دو رأي‌اند: رأي‌ اول‌؛ رأي‌ سلف‌ و رأي‌ دوم‌؛ رأي‌ خلف‌ است‌. رأي‌ سلف‌ بر آن‌ وجهي‌ است‌ كه‌ ما تفسير كرديم، يعني‌اين‌كه‌: پروردگار عزوجل‌ حقيقتا ذريه‌ آدم‌ را از پشت‌ وي‌ بيرون‌ آورد و از آنان ‌عهد و پيمان‌ گرفت‌. اما رأي‌ خلف‌ اين‌ است‌ كه‌: اين‌ آيه‌ از باب‌ مجاز و تمثيل‌ است‌ و خداي‌ عزوجل‌ ذريه‌ آدم‌ را از پشت‌ وي‌ بيرون‌ نياورد بلكه‌ ادله‌ كوني‌ را بر وحدانيت‌ خويش‌ اقامه‌ كرد و عقل‌هاي‌ بني‌آدم‌ بر وحدانيت‌ حق‌ تعالي‌ گواهي‌ داد پس‌ اقامه‌ ادله‌ بر توحيد، به‌ منزله‌ آن‌ است‌ كه‌ گويا باري‌ تعالي‌ به‌ مخلوقش‌ گفته ‌است‌: آيا من‌ پروردگار شما نيستم‌؟ آنان‌ هم‌ پاسخ‌ داده‌اند: چرا، تو پروردگار مايي‌ و ما بر اين‌ حقيقت‌ گواهيم‌. لذا مراد از اين‌ گواه‌ گرفتن، خلقت‌ فطري‌ آنها بر توحيد و يگانه‌پرستي‌ است‌. اين‌ گروه از علما مي‌گويند: به‌ همين‌ دليل‌ است‌ كه‌ پروردگار نفرمود: ما ذريه‌ را از پشت‌ آدم‌ بيرون‌ آورديم‌. بلكه‌ فرمود: ذريه‌ را از پشت‌ بني‌آدم‌ بيرون‌ آورديم‌. يعني‌: نسلهاي‌ بني‌آدم‌ را يكي‌ از پي‌ ديگري ‌آفريديم‌ و براي‌ هر نسل‌ هم‌ از طريق‌ پيامبران‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم و كتابهاي‌ آسماني‌ و همچنان ‌كتاب‌ مشاهد و منظور كوني‌ خويش‌ ـ كه‌ كائنات‌ است‌ ـ دلايل‌ توحيدي‌ اقامه ‌كرديم‌ و آن‌ نسلها در طول‌ عصرها به‌ زبان‌ قال‌ و حال‌ هر دو، بر توحيد ما گواهي ‌دادند.

🌹📌ابن‌كثير ميان‌ اين‌ دو توجيه‌ تفسيري‌ ـ از حيث‌ قاعده‌ و مبدأ ـ هيچ‌گونه‌ تعارضي‌ نمي‌بيند و هر دو را موجه‌ مي‌داند. در باب‌ بيرون‌ آوردن‌ نسل‌ آدم علیه السلام ازپشت‌ وي‌ در عالم‌ «ذر»، احاديثي‌ آمده‌ است، كه‌ قائلان‌ به‌ رأي‌ دوم‌ (رأي‌خلف‌)، احاديث‌ را نيز بر معناي‌ مورد نظر خود تفسير كرده‌اند.

🌷✏وَكَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ‏(174)

🌻✏«و اين‌گونه، آيات‌ خود را به‌ تفصيل‌ بيان‌ مي‌كنيم‌ و باشد كه‌ آنان‌ بازگردند» به‌سوي‌ حق،‌ و باطلي‌ را كه‌ برآنند ترك‌ كنند.

❄✒از اين‌ دو آيه‌ چنين‌ مي‌فهميم‌ كه‌ خداوند متعال‌ براي‌ هيچ‌ كس، در فرار از عبوديت‌ خود، عذر و حجتي‌ باقي‌ نگذاشته‌ است‌.

🌴↩وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ ‏(175)

🌹📍«و خبر آن‌ كس‌ را كه‌ به‌ او آيات‌ خود را بخشيده‌ بوديم، بر آنان‌ بخوان» يعني‌: واقعه‌ ديگري‌ را كه‌ براي‌ يكي‌ از اسلاف‌ بني‌اسرائيل‌ روي‌ داد، به‌ آنان‌ يادآوري‌ كن، همان‌ كسي‌ كه‌ به‌ او علم‌ آيات‌ خويش‌ را بخشيده‌ بوديم، هنگامي‌ كه‌ فرمان ‌پروردگار خود را به‌ خاطر هواي‌ نفسش‌ ترك‌ كرد و خداي‌ سبحان‌ هم‌ به‌ كيفر آن ‌در كفر نگونسارش‌ ساخت‌. از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه روايت‌ شده‌ است‌ كه‌ فرمود: «اومردي‌ به‌نام‌ بلعم‌بن‌باعورا از اهالي‌ بيت‌المقدس‌ بود كه‌ اسم‌ اعظم‌ خداوند جلّ جلاله را مي‌دانست، چون‌ موسي علیه السلام با سپاه‌ بني‌اسرائيل‌ به‌ قصد حمله‌ به‌ جباران‌ (عمالقه‌) فرود آمد، خويشان‌ بلعم‌ همراه‌ با پسرعموهايش‌ نزد وي‌ آمدند و گفتند: موسي ‌مردي‌ تندمزاج‌ و خشم‌آلود است‌ و با او لشكري‌ است‌ بسيار، شكي‌ نيست‌ كه‌ اگر بر ما پيروز شود، همگي‌مان‌ را نابود مي‌كند لذا به‌ بارگاه‌ خداوند دعا كن‌ تا موسي ‌و همراهانش‌ را از ما برگرداند.⬇

🌹📌 بلعم‌ گفت‌: اگر من‌ به‌ بارگاه‌ الله جلّ جلاله چنين‌ دعايي ‌بكنم، دنيا و آخرتم‌ همه‌ از دست‌ مي‌رود. بنابراين، اين‌ درخواست‌شان‌ را رد كرد، اما آنها از وي‌ دست‌ برنداشتند و پيوسته‌ اصرار كردند تا سرانجام‌ به‌ خواسته ‌آنان‌ تسليم‌ شد و به‌ بارگاه‌ الهي‌ دعا كرد. در روايات‌ آمده‌ است‌: هر دعايي‌ كه‌ او عليه‌ موسي‌ و همراهانش‌ مي‌كرد، خداوند جلّ جلاله زبانش‌ را به‌سوي‌ قوم‌ خودش ‌برمي‌گردانيد و هر دعايي‌ كه‌ به‌ سود قوم‌ خودش‌ مي‌كرد، خداوند جلّ جلاله زبانش‌ را به‌سوي‌ بني‌اسرائيل‌ برمي‌گردانيد. قومش‌ كه‌ ناظر اين‌ صحنه‌ بودند، به‌ او گفتند: اي‌ بلعم‌! آيا مي‌داني‌كه‌ چه‌ مي‌كني‌؟ آخر به‌ نفع‌ آنها و عليه‌ ما دعا مي‌كني‌! گفت‌: اين‌ ديگر، چيزي‌ است‌ كه‌ در اختيار من‌ نيست، اين‌ چيزي‌ است‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله برآن‌ غلبه‌ كرده‌ است‌. راوي‌ مي‌افزايد: در اين‌ اثنا، زبانش‌ از كامش‌ برروي‌ سينه‌اش ‌بيرون‌ افتاد و به‌ آنان‌ گفت‌: حالا ديگر، دنيا و آخرت‌ از دست‌ من‌ رفت‌ و جز نيرنگ‌ و حيله‌ چيز ديگري‌ برايم‌ باقي‌ نماند. پس‌ به‌ آنان‌ اين‌ نيرنگ‌ را آموخت‌ كه‌ زنان‌ را آرايش‌ كرده‌ به‌ميان‌ لشكر بني‌اسرائيل‌ بفرستند. آنها چنين‌ كردند و مردي ‌از بني‌اسرائيل‌ با يكي‌ از آنان‌ زنا كرد، آن‌گاه‌ خداوند جلّ جلاله بر بني‌اسرائيل‌ طاعوني ‌نازل‌ كرد كه‌ در يك‌ روز هزاران‌ تن‌ از آنان‌ را به‌ كام‌ مرگ‌ كشيد...».

🌺✏«پس، از آن‌ آيات‌ عاري‌ گشت» يعني‌: بلعم‌ باعورا از علم‌ آن‌ آيات‌ به‌ كلي‌ تهي ‌گشت‌ چنان‌كه‌ گوسفند از پوست‌ خويش‌ كشيده‌ مي‌شود و برهنه‌ مي‌گردد «و آن‌گاه‌ شيطان‌ در پي‌ او افتاد» يعني‌: شيطان‌ او را دنبال‌ كرد تا به‌ او رسيد و قرين‌ و همدم ‌وي‌ شد «پس‌ از گمراهان‌ گشت» گمراهاني‌ كه‌ در گمراهي‌ جا افتاده‌اند، كه‌ كفار فجاراند.

*(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره اعراف‌ از آیه شریفه (170تا175)نوشته:عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/kittab_khanhe_gmohammade*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

💐✅💐✅💐✅💐


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۴ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.