بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره یونس قسمت 15 از آیه شریفه 92تا97

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره یونس قسمت 15 از آیه شریفه 92تا97

*🏳✍🏻تفسیر سوره یونس قسمت(5️⃣1⃣) از آیه شریفه(92تا97)*🌹✅

*📌سوره یونس مدنی است،ودارای 109 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس چهاردهم تا اینجا بود که، اكنون‌؟» يعني: آيا اكنون‌ ايمان‌ مي‌آوري*(خطاب بهفرعون‌)‌* «درحالي‌كه‌ پيش‌ از اين‌ نافرماني ‌مي‌كردي‌ و از تبهكاران‌ بودي‌؟» پس‌ بدان‌ كه‌ ايمان‌ آوردن‌ در هنگام‌ ديدن‌ مرگ‌، هيچ‌ سودي‌ به‌ حالت‌ ندارد. به‌ قولي: گوينده‌ اين‌ سخن‌ به‌ وي‌، جبرئيل‌علیه السلام  بود.↙اجماع‌ امت‌ بر آن‌ است‌ كه‌ ايمان‌ فرعون‌ پذيرفته‌ نشد، به‌ سبب‌ اين‌ سنت‌ الهي ‌كه: ايمان‌ در حال‌ فرود آمدن‌ عذاب‌ پذيرفته‌ نمي‌شود.🔎✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌻📌فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ آيَةً وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ ‏(92)

🌺✒«پس‌ امروز تو را با جسدت‌ مي‌رهانيم‌» يعني: تو را از دريا با جسد بي‌روحت ‌بيرون‌ مي‌آوريم‌. آري‌! دريا فرعون‌ را مرده‌ به‌ ساحل‌ افگند به‌طوري‌ كه‌ همگان ‌جسد وي‌ را مشاهده‌ كردند «تا براي‌ كساني‌ كه‌ از پي‌ تو مي‌آيند، آيتي‌ باشد» از آيات‌ و نشانه‌هاي‌ ما، كه‌ امت‌هاي‌ آينده‌ وقتي‌ خبر اين‌ واقعه‌ عبرت‌انگيز را مي‌شنوند، از آن‌ عبرت‌ بگيرند و كذب‌ و بهتان‌ اين‌ ناكسي‌ را كه‌ مدعي‌ ربوبيت ‌اعلي‌ شد، بدانند و در نتيجه‌ از تكبر و گردنكشي‌ و تمرد عليه‌ خداي‌ سبحان ‌بپرهيزند.⬇

💧📍 آري‌! اينك‌ اين‌ جثه‌ بي‌جان‌ وي‌ است‌ كه‌ در ساحل‌ دريا در فضايي‌ بازافگنده‌ شده‌ پس‌ برويد و آن‌ را ببينيد؛ ببينيد كه‌ او نه‌ خداست‌ و نه‌ رب‌ اعلي‌ بلكه ‌جسد بي‌جان‌ بي‌نوايي‌ است‌ سپرده‌ شده‌ به‌ ماسه‌هاي‌ سوزان‌ ساحل‌. بايسته ‌يادآوري‌ است‌ كه‌ جسد فرعون‌ تا به‌ امروز هم‌ در موزه‌ آثار باستاني‌ مصر در قاهره‌ موجود است‌ و در معرض‌ بازديد عموم‌ قرار دارد، كه‌ همه‌ روزه‌، جهانگردان ‌بسياري‌ از آن‌ ديدن‌ مي‌كنند و اهل‌ اعتبار از آن‌ عبرت‌ مي‌گيرند «و بي‌گمان‌، بسياري‌ از مردم‌ از آيات‌ ما» يعني: از نشانه‌هاي‌ ما كه‌ موجب‌ عبرت‌گرفتن‌ و انديشيدن‌ است‌ و انسان‌ را از خواب‌ غفلت‌ بيدار مي‌كند «غافلند» و از آنها درس‌عبرت‌ فرا نمي‌گيرند.

🌱📍وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ فَمَا اخْتَلَفُواْ حَتَّى جَاءهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ‏(93)

🌷↙«به‌ راستي‌ ما بني‌اسرائيل‌ را در جايگاه‌هاي‌ نيكو منزل‌ داديم‌» يعني: آنان‌ را در سرزمين‌ نيك‌ و ستوده‌اي‌ كه‌ همانا سرزمين‌ بيت‌المقدس‌ و ما حول‌ آن‌ است‌، اسكان‌ داديم‌ و فرود آورديم‌ «و از چيزهاي‌ پاكيزه‌» يعني: از روزي‌ حلال‌ و پاكيزه ‌در پيش‌ طبع‌ و شرع‌ «به‌ آنان‌ روزي‌ بخشيديم‌ پس‌ اختلاف‌ نكردند» در امر دينشان‌ و در آن‌ به‌ شعبه‌هاي‌ متفرق‌ منشعب‌ نشدند، بعد از آن‌كه‌ بر راه‌ و روش‌ واحدي ‌قرار داشتند؛ «مگر پس‌ از آن‌كه‌ علم‌ براي‌ آنان‌ حاصل‌ شد» يعني: مگر بعد از آن‌كه‌ تورات‌ را خواندند و به‌ احكام‌ آن‌ دانا شدند. به‌ قولي‌ معني‌ اين‌ است: اختلاف‌ نكردند مگر بعد از آن‌كه‌ علم‌ ـ يعني‌ قرآن‌ ـ به‌ آنان‌ آمد، آن‌گاه‌ در كار قرآن ‌اختلاف‌ كردند و بر اثر اين‌ اختلاف‌ بود كه‌ جمعي‌ به‌ آن‌ ايمان‌ آوردند و ديگران‌ به‌ آن‌ كافر شدند «همانا پروردگار تو در روز قيامت‌ ميانشان‌ درباره‌ آنچه‌ بر سر آن‌ اختلاف‌ مي‌كردند» از امور دين‌ و دنيا «داوري‌ خواهد كرد» پس‌ محق‌ را در برابر عملش ‌به‌حق‌ پاداش‌ داده‌ و مبطل‌ را به‌ آنچه‌ كه‌ سزاوار آن‌ است‌، مجازات‌ خواهد كرد.

🌹✏فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَؤُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَاءكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ‏(94)

🌻📌«و اگر از آنچه‌ به‌ سوي‌ تو فرو فرستاده‌ايم‌ در ترديدي‌» خطاب‌ براي‌ هر شنونده‌ يابراي‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم است‌ كه‌ مراد از آن‌ امت‌ ايشانند «از كساني‌ كه‌ پيش‌ از تو كتاب‌ مي‌خواندند، بپرس‌» يعني: از اهل‌ كتابي‌ كه‌ اسلام‌ آورده‌ و به‌ دعوتت‌ ايمان ‌آورده‌اند ـ همچون‌ عبدالله بن‌ سلام‌ رضی الله عنه ـ بپرس‌ زيرا ايشان‌ به‌ تو خبر خواهند داد كه‌ قرآن‌ كتاب‌ بر حق‌ خدا جلّ جلاله  است‌ و تو پيامبر راستين‌ وي‌ هستي‌ چرا كه‌ تورات‌ به ‌اين‌ حقيقت‌ شاهد و ناطق‌ است‌ «قطعا حق‌ از جانب‌ پروردگارت‌ به‌ سوي‌ تو آمده ‌است‌» اين‌ بياني‌ است‌ كه‌ هرگونه‌ شكي‌ را قلع‌ و قمع‌ مي‌كند زيرا به‌ گواهي‌ خداي ‌سبحان‌ براين‌ حقيقت‌ ناطق‌ است‌ كه: آنچه‌ باطل‌پرستان‌ در آن‌ تشكيك‌ مي‌كنند، حقي‌ است‌ كه‌ هيچ‌ باطلي‌ با آن‌ آميخته‌ نيست‌ و شائبه‌ هيچ‌ شبهه‌اي‌ در آن‌ وجود ندارد «پس‌ از شك‌آورندگان‌ نباش‌» يعني: از دودلان‌ متردد و متحير نباش‌.

🌿📍از قتاده‌؛ روايت‌ شده‌ است‌ كه‌ گفت: به‌ ما رسيده‌ است‌ كه‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم  بي‌درنگ‌ پس‌ از نزول‌ اين‌ آيه‌ فرمودند: «نه‌ شك‌ مي‌كنم‌ و نه‌ «ازاهل‌كتاب‌» سؤال‌ مي‌نمايم‌ بلكه‌ گواهي‌ مي‌دهم‌ كه‌ قرآن‌ حق‌ است‌». پس‌، تعبير: (ازشك‌آورندگان‌ نباش‌) كه‌ در اين‌ آيه‌ خطاب‌ به‌ رسول‌ اكرم‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌كار گرفته‌ شده‌، به‌ معناي‌ اين‌ نيست‌ كه‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم  در اين‌ مورد شكي‌ داشته‌ اند بلكه‌ اين‌ تعبير در ميان‌ اعراب‌ كاربرد ديگري‌ نيز دارد، مثلا يكي‌ از آنان‌ به‌ فرزندش‌ مي‌گويد: اگر تو به‌ راستي‌ فرزند مني‌ پس‌ شجاع‌ باش‌! چنان‌كه‌ فرض‌ نمودن‌ يك‌ چيز براي ‌نفي‌ احتمال‌ وقوع‌ آن‌ نيز در ميان‌ اعراب‌ مألوف‌ است‌.

💐📌ابوالليث‌ سمرقندي‌ در تفسيرش‌ «بحرالعلوم‌» مي‌گويد: «خداوند جلّ جلاله  خود به ‌اين‌ امر داناتر است‌ كه‌ نه‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم  شك‌ كردند و نه‌ شك‌ مي‌كردند ولي‌ او مي‌خواست‌ تا ايشان‌ بگويند كه: شكي‌ ندارم‌! چنان‌كه‌ به‌ عيسي‌علیه السلام  فرمود: «آيا توبه‌ مردم‌ گفتي‌ كه‌ من‌ و مادرم‌ را معبود خويش‌ بگيريد؟» «مائده/‌116» در حالي‌كه ‌خود مي‌دانست‌ عيسي‌ چنين‌ سخني‌ نگفته‌ است‌ ولي‌ مي‌خواست‌ تا او بگويد: «من‌به‌ مردم‌ چنين‌ سخني‌ نگفته‌ام‌».

🌼✏صاحب‌ تفسير «المنير» مي‌گويد: «فرض ‌نمودن‌ شك‌، گاهي‌ مفيد اثبات ‌عكس‌ آن‌ مي‌باشد كه‌ يقين‌ است‌ و اين‌ نظريه‌اي‌ است‌ كه‌ فلاسفه‌اي‌ مانند دكارت ‌به‌ آن‌ باور دارند بنابراين‌، از تعبير فوق‌ اين‌ معني‌ برنمي‌آيد كه‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم در قرآن‌ شكي‌ داشته‌اند».

✅✒تأويل‌ ديگر اين‌ است‌ كه: مخاطب‌، رسول‌ اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اند ولي‌ مراد شكاكان‌ امت ‌ايشان‌ مي‌باشند نه‌ خود ايشان‌ زيرا قرآن‌ به‌ زبان‌ اعراب‌ نازل‌ شده‌ است‌ و در ميان ‌آنان‌ اين‌ شيوه‌ رايج‌ است‌ كه‌ گاهي‌ كسي‌ را به‌ چيزي‌ مخاطب‌ مي‌كنند در حالي‌كه‌ غير او را اراده‌ دارند چنان‌كه‌ مي‌گويند: «اياك‌ أعني‌ و اسمعي‌ يا جاريه‌:  هدفم ‌تويي‌، اما دخترك‌! تو بشنو». در فارسي‌ نيز اين‌ شيوه‌ سخن‌ رايج‌ است‌ و اين‌ضرب‌ المثلي‌ است‌ كه‌ مي‌گويند: «در به‌ تو مي‌گويم‌، ديوار تو بشنو».

🌻📌يادآور مي‌شويم‌ كه‌ شيوه‌ مخاطب‌ ساختن‌ رسول‌ اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اراده‌ داشتن‌ غير ايشان‌، در قرآن‌ نظاير ديگري‌ نيز دارد.

🌹📍وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِ اللّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ‏(95)

🌹📌«و از زمره‌ كساني‌ كه‌ آيات‌ خدا را دروغ‌ انگاشتند نباش‌، كه‌ از زيانكاران ‌مي‌شوي‌» اين‌ خطاب‌ نيز از باب‌ برانگيختن‌ و پايدار ساختن‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و امتشان‌ بر راه‌ حق‌ و قطع‌ طمع‌هاي‌ باطل‌پرستان‌ است‌.

🌼↙إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ (96) وَلَوْ جَاءتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّى يَرَوُاْ الْعَذَابَ الأَلِيمَ ‏(97)

🌹✏«همانا كساني‌ كه‌ حكم‌ پروردگارت‌» به‌ عذاب‌ «بر آنان‌ ثابت‌ شده‌» و قضا و قدر الهي‌ براين‌كه‌ آنان‌ بر كفر اصرار مي‌ورزند و بر كفر هم‌ مي‌ميرند، بر آنان‌ لازم ‌گرديده‌ «ايمان‌ نمي‌آورند» پس‌ از اينان‌ به‌ هيچ‌ حالي‌ از احوال‌، ايمان‌ بر نمي‌آيد «هر چند هرگونه‌ آيتي‌ برايشان‌ بيايد» از آيات‌ تكويني‌ و تنزيلي‌ خداوند جلّ جلاله  زيراآيات‌ (نشانه‌ها و معجزات‌) هيچ‌ سودي‌ به‌ حال‌ آنان‌ نمي‌كند «تا وقتي‌ كه‌ عذاب‌ دردناك‌ را ببينند» پس‌ فقط در هنگام‌ مشاهده‌ عذاب‌ است‌ كه‌ ايمان‌ مي‌آورند چنان‌كه‌ فرعون‌ ايمان‌ آورد ولي‌ اين‌ ايمان‌، نه‌ فايده‌اي‌ به‌ حالش‌ داشت‌ و نه ‌نجات‌بخش‌ او بود.

🌺✒در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «همانا خداي‌ عزوجل‌ توبه‌ بنده‌ را ـ تا آن‌گاه‌ كه‌ او در غرغره‌ جان‌كندن‌ نباشد ـ مي‌پذيرد». حالت‌ غرغره‌، حالت‌ مرگ‌ است‌ كه ‌انسان‌ در تب‌ و تاب‌ آن‌ دست‌ و پا مي‌زند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*

*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره یونس از آیه شریفه (92تا97)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼 🌷


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۴:۵۵ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.