بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره هود قسمت 5 از آیه شریفه 20تا28

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره هود قسمت 5 از آیه شریفه 20تا28

*🏳✍🏻تفسیر سوره هود قسمت(5️⃣) از آیه شریفه (20تا28)*🌹✅

*📌سوره هود مکی است،ودارای 123 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس چهارم تا اینجا بود،همانان‌ كه‌ مردم‌ را از راه‌ خدا باز مي‌دارند» يعني‌: اين‌ ستمگران‌ همان‌ كساني‌ هستند كه‌ هر كه‌ را مي‌توانند از دين‌ خدا جلّ جلاله  باز دارند، از آن‌ باز مي‌دارند «و براي ‌آن‌ راه‌، كجي‌ را مي‌خواهند» يعني‌: راه‌ خدا جلّ جلاله  را به‌ كجي‌ وصف‌ مي‌كنند تا مردم‌ را از آن‌ متنفر و بدان‌ بدانديش‌ كنند «و هم‌ آنان‌ آخرت‌ را منكرند» و باور ندارند.↙آري‌! در عصر حاضر نيز بسياري‌ از شياطين‌ انسي‌ را مي‌يابيم‌ كه‌ هميشه‌ در پي ‌يافتن‌ نقطه‌ ضعفي‌ براي‌ دين‌ خدا جلّ جلاله  هستند و هرگاه‌ به‌ ظن‌ خود در آن‌ كجي‌ و عيبي ‌تراشيدند، آن‌ را در بوق‌ و كرنا گذاشته‌ اينجا و آنجا تبليغ‌ مي‌كنند. كه‌ لعنت ‌خداوند جلّ جلاله  بر اين‌ ستمگران‌ باد.🔎✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌿📍أُولَئِكَ لَمْ يَكُونُواْ مُعْجِزِينَ فِي الأَرْضِ وَمَا كَانَ لَهُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء يُضَاعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُواْ يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَمَا كَانُواْ يُبْصِرُونَ ‏(20)

🌼📌«آنان‌ در زمين‌ عاجزكننده‌ نيستند» يعني‌: آنان‌ از عذاب‌ خدا جلّ جلاله  در دنيا گريزي ‌ندارند؛ چنانچه‌ بخواهد آنان‌ را مجازات‌ كند بلكه‌ در زير قهر و غلبه‌ و در قبضه‌ و سلطه‌ وي‌ قراردارند «و جز خدا دوستاني‌ براي‌ آنان‌ نيست‌» تا عقوبت‌ وي‌ را از آنان ‌دفع‌ كند. چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «همانا خداوند جلّ جلاله  به‌ ستمگر مهلت ‌مي‌دهد تا اين‌كه‌ چون‌ او را فروگرفت‌، ديگر او را از در گرفت‌ وي‌ نجاتي‌ نيست‌». هم‌ به‌ اين‌ دليل‌ مي‌فرمايد: «عذاب‌ براي‌ آنان‌ دو چندان‌ مي‌شود» به‌ سبب‌ افترايشان ‌بر خداي‌ عزوجل‌، بازداشتنشان‌ از راه‌ او و وصف ‌نمودن‌ امت ‌اسلامي‌ به‌ كجي‌ ونقص‌ و بنابر همه‌ اين‌ عوامل‌ است‌ كه‌ عذاب‌ آنان‌ نسبت‌ به‌ عذاب‌ كفاري‌ كه‌ افعالي ‌مانند افعال‌ آنها را مرتكب‌ نشده‌اند، مضاعف‌ مي‌باشد «آنان‌ توان‌ شنيدن‌ حق‌ را نداشتند و حق‌ را نمي‌ديدند» يعني‌: آنان‌ در اعراض‌ از حق‌ و بغض‌ وكين‌ در برابر آن‌ تا بدانجا افراط كردند كه‌ گويي‌ از شدت‌ تنفر نسبت‌ به‌ حق‌، نه‌ توان‌ شنيدن‌ آن ‌را داشتند و نه‌ ياراي‌ ديدن‌ آن‌ را.

🌼✒أُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ (21)

🌴✒«اينانند كه‌» با پرستش‌ غير خدا جلّ جلاله  «به‌ خود زيان‌ زده‌اند» زيرا خود را به‌ عذاب ‌ابدي‌ دوزخ‌ در افگنده‌اند «و آنچه‌ بر مي‌بستند از آنان‌ گم‌ شد» يعني‌: شركاي‌ باطلي ‌كه‌ بر خداي‌ سبحان‌ افترا مي‌بستند و مدعي‌ شفاعتشان‌ بودند، ناپديد شد و جز زيان ‌و خسران‌ چيز ديگري‌ برايشان‌ باقي‌ نماند.

🌼✒لاَ جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الآخِرَةِ هُمُ الأَخْسَرُونَ ‏(22)

🌼📌«بدون‌ شك‌ آنان‌ در آخرت‌ زيانكارترند» زيرا بهشت‌ برين‌ را به‌ دوزخ‌ جحيم ‌فروخته‌اند.

🌷↙إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُواْ إِلَى رَبِّهِمْ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ‏(23)

🌼📌سپس‌ حق‌ تعالي‌ بعد از بيان‌ حال‌ اشقيا و سيه‌ روزان‌، به‌ بيان‌ حال‌ نيك‌بختان ‌مي‌پردازد: «بي‌گمان‌ كساني‌ كه‌ ايمان‌ آورده‌ و كارهاي‌ شايسته‌ كرده‌ و فروتني‌ كرده‌اند رو نموده‌ به‌سوي‌ پروردگار خويش‌» يعني‌: در برابر پروردگار خود خشيت‌ و خشوع ‌داشته‌ و در پناه‌ ياد و نام‌ او آرامش‌ يافته‌اند «آنان‌ اهل‌ بهشتند و در آن‌ جاودانند».

🌼📌مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالأَعْمَى وَالأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلاَ تَذَكَّرُونَ ‏(24)

🌹✏سپس‌ خداوند متعال‌ براي‌ كافران‌ و مؤمنان‌ مثلي‌ زده‌ و مي‌فرمايد: «مثل‌ اين‌ دو گروه‌، چون‌ نابينا و ناشنوا با بينا و شنواست‌» پس‌ كافر به‌ كسي‌ تشبيه‌ شده‌ كه‌ هم‌ كور و هم‌ كر است‌ و مؤمن‌ به‌ كسي‌ تشبيه‌ شده‌ كه‌ هم‌ شنوايي‌ دارد و هم‌ بينايي‌ «آيا در مثل‌ يكسانند؟» يعني‌: آيا آن‌ دو گروه‌ در حال‌ و وصف‌ خود برابرند؟ هرگز! «پس‌ آيا پند نمي‌گيريد» از تأمل‌ در عدم‌ برابري‌ ميان‌ آنها و در تفاوت‌ آشكاري ‌كه‌ ميان‌ آنها وجود دارد تا به‌ خود آييد و از اهل‌ ايمان‌ گرديد؟.

🌴↙وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ‏(25)

💐📍«و به‌ راستي‌ نوح‌ را به ‌سوي‌ قومش‌ فرستاديم‌» درحالي‌كه‌ مي‌گفت‌: «بي‌گمان ‌من‌ براي‌ شما بيم‌دهنده‌اي‌ آشكار هستم‌» از جانب‌ حق‌ تعالي‌ و با من‌ حجتي‌ است ‌روشن‌ بر اين‌كه‌ پيامبر او هستم‌.

🌼📌أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ ‏(26)

🌷↩سپس‌ نوح‌علیه السلام  افزود؛ مضمون‌ دعوت‌ من‌ اين‌ است‌: «كه‌ جز خدا را نپرستيد زيرا من‌ از عذاب‌ روزي‌ سهمگين‌ بر شما بيمناكم‌» نوح‌علیه السلام  اين‌ روز سهمگين‌ را به‌طور مبهم‌ ياد نمود و آن‌ را برايشان‌ تفسير نكرد. و تفسير آن‌: روز قيامت‌، يا روز طوفان‌ است‌.

🌱📌فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ ‏(27)

🌹✒«پس‌ ملاي‌ كه‌ كافر بودند از قوم‌ او گفتند» ملأ: سران‌ و اشرافند. اين‌ تعبير متضمن ‌آن‌ است‌ كه‌ برخي‌ از اشراف‌ قوم‌ نوح‌علیه السلام ، كافر نبودند. آري‌! اشراف‌ كافر از قوم ‌نوح‌علیه السلام  پاسخ‌ او را به‌ گونه‌اي‌ دادند كه‌ از سه‌ وجه‌ مقتضي‌ طعنشان‌ در نبوت‌ وي ‌است‌:⬇

↙وجه‌ اول‌ اين‌ سخنشان‌ است‌: «ما تو را جز بشري‌ مانند خويش‌ نمي‌بينيم‌» اي‌ نوح‌! نه‌ تو فرشته‌ هستي‌ و نه‌ فرمانروا، از اين‌ رو، تو از چنان‌ مزيت‌ خاصي‌ برخوردار نيستي‌ كه‌ با آن‌ سزاوار نبوت‌ باشي‌ ولي‌ ما نباشيم‌.

↙وجه‌ دوم‌ اين‌ سخنشان‌ است‌: «و نمي‌بينيم‌ كسي‌ جز اراذل‌ ما از تو پيروي‌ كرده ‌باشد» اراذل‌: از نظر آنان‌ فقرا و كساني‌ بودند كه‌ مشاغل‌ و حرفه‌هاي‌ فرومايه‌اي‌ داشته‌ و از حسب‌ و شرف‌ ظاهري‌اي‌ برخوردار نبودند. يعني‌: كسي‌ از اشراف‌ از تو پيروي‌ نكرده‌ است‌ پس‌ تو را با اين‌ مشت‌ فرومايه‌ از پيروانت‌، بر ما هيچ‌ مزيتي ‌نيست‌ زيرا اين‌ فرومايگان‌ در آنچه‌ مي‌شنوند به‌ نقاط ضعف‌ و اشتباه‌ پي‌ نمي‌برند بلكه‌ هر كسي‌ را كه‌ به‌سوي‌ مذهب‌ و راه‌ و روش‌ جديدي‌ فراخواند، بي‌آنكه‌ ازسخن‌ وي‌ فهم‌ و برداشت‌ درستي‌ داشته‌ باشند، پيروي‌ مي‌كنند «آن‌ هم ‌نسنجيده‌» يعني‌: اين‌ فرومايگان‌ از تو به‌ طور سرسري‌، بي‌تأمل‌ و نسنجيده‌ پيروي ‌مي‌كنند، بي‌آن‌كه‌ در اين‌ امر كه‌ تو آيا حقيقتا پيامبر هستي‌ يا خير، تعمق‌ و تحقيق ‌كنند.

↙وجه‌ سوم‌ از طعنهايشان‌ اين‌ سخن‌ بود: «و براي‌ شما بر خود هيچ‌ برتري ‌نمي‌بينيم‌» اين‌ بخش‌ از سخنانشان‌ را خطاب‌ به‌ نوح‌علیه السلام  و پيروانش‌ ـ هر دو ـ گفتند. يعني‌: اي‌ نوح‌! ما براي‌ تو و كساني‌ از فرومايگان‌ كه‌ از تو پيروي ‌كرده‌اند، هيچ‌گونه‌ فضل‌ و برتري‌اي‌ بر خود نمي‌بينيم‌ كه‌ با آن‌ بر ما امتيازي‌ داشته‌ و شايسته‌ اين‌ تفوق‌ ادعايي‌ خويش‌ باشيد.

💐📍سپس‌ آنها بر سبيل‌ استدراك‌ از آن‌ طعنهاي‌ سه‌گانه‌ دست‌ برداشته‌ به‌ گمان ‌بي‌بهره‌ از برهان‌ خويش‌ كه‌ جز عصبيت‌ محض‌ و حسد و حرص‌ بر باقي‌ ماندن ‌رياست‌ دنيوي‌شان‌، هيچ‌ تكيه‌گاه‌ ديگري‌ نداشت‌، منتقل‌ شدند و گفتند: «بلكه‌ شما را دروغگو مي‌پنداريم‌» يعني‌: تو را اي‌ نوح‌ در دعوتت‌ و شما پيروانش‌ را در اجابت‌ و تصديقش‌، دروغگو مي‌پنداريم‌ و شما در دعوت‌ و اجابت‌ با هم‌ تباني ‌كرده‌ايد تا رياست‌ و رهبري‌ را به‌ چنگ‌ آوريد.

🌼📌قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ‏(28)

🌹📌«گفت‌» نوح‌علیه السلام  «اي‌ قوم‌ من‌! به‌ من‌ خبر دهيد كه‌ اگر از سوي‌ پروردگارم‌ بر حجتي ‌روشن‌ باشم‌» يعني‌: اگر از سوي‌ پروردگارم‌ در نبوت‌ خود حجت‌ و برهان‌ روشني ‌داشته‌ باشم‌ كه‌ بر صحت‌ نبوتم‌ دلالت‌ كند و پذيرش‌ آن‌ را بر شما حتمي‌ گرداند چه‌طور؟ آيا باز هم‌ دعوتم‌ را انكار مي‌كنيد؟ «و» آيا باز هم‌ انكار مي‌كنيد اگر حق‌ تعالي‌ «مرا از نزد خود رحمتي‌» مانند نبوت‌ «بخشيده‌ باشد كه‌ از ديد شما پنهان‌ مانده‌ باشد» يعني‌: بر شما پوشيده‌ مانده‌ باشد؟ شما بايد بدانيد كه‌ برابر بودن‌ در وصف‌ بشريت‌، مانع‌ داشتن‌ امتياز در وصف‌ نبوت‌ نيست‌ زيرا ممكن‌ است‌ كه‌ همه ‌انسانها در آدميت‌ برابر باشند ولي‌ لزوما همه‌ آنها شايستگي‌ وصف‌ نبوت‌ را نداشته ‌باشند «پس‌ آيا ما شما را بدان‌ ملزم‌ كنيم‌» يعني‌: آيا ما مي‌توانيم‌ شما را به‌ پذيرش ‌اين‌ دعوت‌ مجبور كنيم‌ و ايمان‌ را علي‌رغم‌ ميل ‌باطني‌تان‌ به‌ دلهايتان‌ فرونماييم‌؟ «در حالي‌كه‌ شما بدان‌ اكراه‌ داشته‌ باشيد» بي‌آنكه‌ در آن‌ تدبر و انديشه‌ كنيد؟ قطعا اين‌ كاري‌ است‌ كه‌ جز خداي‌ عزوجل‌، هيچ‌ كس‌ ديگري‌ بر آن‌ توانا نيست‌.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*

*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره هود از آیه شریفه (20تا28)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼 🌷


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۵:۸ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.