*🏳✍🏻تفسیر سوره هود قسمت(3️⃣1⃣) از آیه شریفه (73تا80)*🌹✅
*📌سوره هود مکی است،ودارای 123 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس دوازدهم تا اینجا بود که،«گفت» ساره «واي بر من!» اين كلمهاي است كه چون كاري شگفتآور بر زنان پيش آيد، بر زبانشان بسيار جاري ميشود «آيا فرزند ميزايم با آن كه من پيرهزنم» كه عمري از من گذشته است. به قولي: او در اين هنگام، نود سال داشت «و اين شوهرم پيرمرد است؟ واقعا اين چيز بسيار عجيبي است» يعني: شوهرم ابراهيمعلیه السلام نيز پيرمردي است كه زنان از چنين كسي باردار نميشوند. به قولي: ابراهيمعلیه السلام در اين حال صدوبيست سال داشت.🔎✅*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*
*https://t.me/gmohammaade*
*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*
🌻📌قَالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ (73)
🌺✒«فرشتگان گفتند: آيا از كار خدا تعجب ميكني» درحاليكه چيزي در پيشگاه قدرت وي مستحيل نيست؟ دليل انكار از تعجب وي و بيجا تلقي نمودن آن ـ با آنكه تعجب ساره در امري از امور خارق العاده بود ـ اين است كه ساره از بيت نبوت و مهد معجزات و خوارق عادات بود لذا بر همچون اويي اين حقيقت پنهان نبود كه اين كار از مقدورات خداي سبحان است. آري! تعجب نكن زيرا اين و امثال آن از نعمتها و موهبتهاي ديگر «رحمت خدا و بركات او بر شماست اي اهل اين خانه» يعني: اي اهلبيت نبوت كه تو اي همسر ابراهيمعلیه السلام ، نيز يكي از آنان هستي. بركت: رشد و نمو و فزوني است «بيگمان خداوند حميد است» يعني: ستودهاي است كه موجبات ستايش وي از جانب بندگانش بسيار فراوان است «مجيد» است، يعني: صاحب مجد و رفعت و بزرگي است.
🌻📌بدينگونه بود كه آرزوي ديرينه ساره هم به ثمر نشست زيرا او در آرزوي آن بود كه مانند هاجر پسري داشته باشد، اما به سبب كبر سن خود، از داشتن فرزند مأيوس بود تا اينكه خداي عزوجل او را از طريق فرشتگانش به اين موهبت بشارت داد.
🌱📍فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَجَاءتْهُ الْبُشْرَى يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ (74)
💐↙«پس چون ترس ابراهيم» كه از اين ميهمانان ناآشنا در دل خويش احساس كرده بود «زايل شد و بشارت» فرزند دارشدن «به او رسيد» ديگر مطمئن گرديد و«شروع كرد به جدال كردن با ما در باب قوم لوط» يعني: با فرستادگان ما در باره قوم لوط چون و چرا ميكرد. به قولي معني اين است: درباره قوم لوط با ما چون وچرا ميكرد تا شايد راهي براي به تأخير افگندن عذاب از آنان بيابد. به قولي: چون ابراهيمعلیه السلام اين سخن فرشتگان را كه گفتند: (ما به يقين هلاككننده اهل اين شهر هستيم) شنيد، فرمود: آيا اگر در ميانشان پنجاه تن از مسلمانان باشند، شما نابودشان ميكنيد؟ فرشتگان گفتند: نه! فرمود: اگر چهل تن باشند؟ گفتند: نه! فرمود: اگر بيست تن باشند؟ گفتند: نه! فرمود: اگر ده تن باشند... اگر پنج تن باشند؟ گفتند: نه! فرمود: و اگر يك تن باشد؟ گفتند: نه! در اينجا بود كه گفت: (يقينا لوط در آن شهر است. گفتند: ما به كساني كه در آن هستند داناتريم، قطعا او و خانوادهاش را نجات ميدهيم) «العنكبوت / 32».
🌼✒إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ (75)
🌴↙«بيگمان ابراهيم بردبار و نرمدل و بازگشتكننده بود» بهسوي خدا جلّ جلاله . حليم: بردبار بود كه در كارها و در انتقام گرفتن از بدكاران شتاب نميكرد. اواه: بسيار آه كشنده، دردمند، پر از سوز و گداز و نرمدل بود. منيب: بازگشت كننده بود بهسوي خداوند جلّ جلاله . پس اين سه دليل روشن بر رقت قلب، رأفت و رحمت ابراهيمعلیه السلام است.
🌱✏از آيه كريمه چنين بر ميآيد كه اوصاف يادشده بود كه ابراهيمعلیه السلام را به جدال و چانه زدن در باره قوم لوط واداشت.
🌼✒يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا إِنَّهُ قَدْ جَاء أَمْرُ رَبِّكَ وَإِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ (76)
🌼📌پس، از بارگاه الهي جواب آمد: «اي ابراهيم! از اين چون وچرا بگذر» زيرا چون و چراي تو در امري است كه از آن فراغت حاصل شده و قضاي بيبرگشت ما بر آن رفته است «قطعا فرمان پروردگارت در رسيده است» بر عذاب نمودنشان و قضايش بر اين امر سبقت گرفته «و بيگمان عذابي بيبازگشت بر آنان خواهدآمد» يعني: نه آن عذاب را دعايي بر ميگرداند و نه جدال و چون و چرايي بلكه آن عذاب خواهناخواه برآنان آمدني است، نه برگشتپذير است و نه دفع شدني.
🌱📌وَلَمَّا جَاءتْ رُسُلُنَا لُوطاً سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَقَالَ هَذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ (77)
🌴✒«و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند، به آمدنشان ناراحت شد» بعد از آن كه فرشتگان از نزد ابراهيمعلیه السلام بيرون رفتند، آنها به شكل ميهماناني نزد لوط آمدند. يادآور ميشويم كه در ميان محل اقامت ابراهيمعلیه السلام و شهر لوط فقط چند فرسخ فاصله بود. يادآور ميشويم كه لوط برادرزاده ابراهيم علیهماالسلام است.⬇
🌼↩ آري! فرشتگان ـ به عنوان ابتلايي از سوي خداوند متعال بر قوم لوط ـ به هيأت جواناني پاكيزه روي و زيبا صورت نزد لوط آمدند و چون لوط ايشان را ديد، از آمدنشان ناراحت و اندوهگين گرديد «و بر آنان تنگدل شد» زيرا او اين خوبرويان را نميشناخت كه چه كسانياند و چه مأموريتي دارند و فقط آنان را ميهماناني محض ميپنداشت، از اينرو تنگدل شد كه مبادا قوم تبهكارش برآنان تجاوز كنند چرا كه عمل فسق و لواطكاري آنان بر وي هويدا بود «و گفت: امروز، روزي سخت است» زيرا دانست كه او براي جلوگيري قومش از اعمال آن عادت پليد با ميهمانانش، ناچار به دفاع خواهد شد و تصور ميكرد كه قومش در اين مبارزه احتمالا بر او پيروز ميشوند و او نهايتا قادر به دفع آنان نخواهد شد.
🌻📌سدي ميگويد: «فرشتگان در راه خود از نزد ابراهيمعلیه السلام بهسوي شهر لوط، در نيم روز به رودخانه سدوم رسيدند و با دختر لوط روبرو شدند كه از آن رودخانه آب ميگرفت، گفتند: اي دختر! آيا منزلي هست كه پذيراي ما باشد؟ گفت: همينجا درنگ كنيد تا نزد شما برگردم. پس نزد پدرش رفت و حكايت را بازگفت... لوط آنان را به منزل خويش آورد به طوري كه جز خانوادهاش كسي ديگر از آمدنشان آگاه نشد، اما زن لوط از خانه بيرون رفت و قومش را از آمدنشان آگاه كرد و آنها بهمجرد شنيدن اين خبر، شتابان بهسوي خانه لوط روي آوردند.
🌺✒وَجَاءهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُواْ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَا قَوْمِ هَؤُلاء بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَلاَ تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ (78)
🌿✒«و قوم او شتابان به سويش آمدند» با هجوم و تهديد. به قولي: (يهرعون) بدين معني است كه آنان ميدويدند، گويي براي ارتكاب عمل زشت لواط با ميهمانان لوط، بهشتاب از يكديگر پيشي ميگيرند «و پيش از آن، كارهايي زشت ميكردند» يعني: پيش از آن نيز، عادت زشت مقاربت با مردان در ميانشان مسلط بود. پس چون شيوه فسق و فجور، نزدشان امري عادي بود، ديگر به طور آشكارا و با حالت هجومي، بسان تندري بهسوي لوط علیه السلام آمده و به منظور ارتكاب اين عمل با ميهمانانش، قصد ايشان كردند، لوط دفاع كنان بهسوي آنان برخاست و «گفت: اي قوم من! اينان دختران منند، آنان براي شما پاكيزهترند»⬇
🌷↩ به قولي: مراد لوط علیه السلام اين بود كه با دخترانم ازدواج كنيد. بدينگونه بود كه او خواست تا دختران خويش را سپر نگهبان ميهمانانش گرداند و اين منتهاي كرم و بزرگواري است. يادآور ميشويم كه در عهد وي، به نكاح دادن زنان مسلمان براي كفار جايز بود. و به قولي: مرادش از اين سخن كه (اينان دختران منند)، تمام زنان آن شهر بود زيرا پيامبر يك قوم، پدر همگيشان است، گويي او توجهشان را بهسوي زنانشان معطوف ساخت. به قولي ديگر: اين سخن از سوي لوط به شيوه مدافعه صادر شد تا ميهمانانش را به عافيت برگرداند. پس او از اين سخنش حقيقت را اراده نداشت و منظورش اين نبود كه حتما دخترانش را به عقد نكاح آنان درميآورد «آنان براي شما پاكيزهترند»⬇
💐↙ يعني: حلالتر و پاكترند «پس، از خدا بترسيد» با ترك آن عمل زشت و انجام اين امر مباح «و مرا در باب ميهمانانم رسوا نكنيد» اين ننگ و رسوايي را در حق ميهمانانم بر من روا نداريد «آيا در ميان شما هيچ مرد رشيدي نيست» تا شما را به ترك اين عمل زشت ارشاد كرده و از آن بازدارد؟.
🌷↩قَالُواْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِي بَنَاتِكَ مِنْ حَقٍّ وَإِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ (79)
🌹↙«گفتند: تو خوب ميداني كه ما را به دخترانت هيچ حقي نيست» يعني: تو ميدانيكه ما به دخترانت هيچ شهوت و حاجتي نداريم. به قولي: آنها قبلا از دختران لوطعلیه السلام خواستگاري كرده بودند، اما او خواسته آنان را رد كرده بود، از اين رو اين سخن را گفتند «و تو خوب ميداني كه ما چه ميخواهيم» يعني: تو ميداني كه ما امردان را ميخواهيم، نه زنان را.
🌼✒قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ (80)
🌺📍«لوط گفت: كاش براي مقابله با شما قوتي ميداشتم» يعني: اي كاش بر دفع كردن شما قادر ميبودم، يا يار و مددكاري را با خود مييافتم كه به همكاري وي شما را خرد و خوار سازم «يا به ركني شديد پناه ميجستم» يا كاش ميتوانستم به تكيهگاهي استوار، مكاني امن و دژي مستحكم پناه گيرم. به قولي: هدف وي از «ركن شديد»، قوم و قبيله قوي و زورآوري بود كه از وي حمايت كند زيرا لوط علیه السلام خود با آن قوم هيچ نسبت عشيرهاي و قومي نداشت، چه او از اهالي عراق بود.⬇
🌷↩ يعني: اي كاش يكي از اين دو امر برايم فراهم ميبود: نيرومندي و قدرت، يا قوم و قبيله زورآور كه اگر چنين ميبود، يقينا شما را با تمام شدت از هتك حرمت به حريم خانه و ميهمانانم باز ميداشتم و در مقابل شما سخت مقاومت نموده و شما را چنان سركوب ميكردم كه درس عبرتي براي ديگران گردد.
🌹↩در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است كه فرمودند: «رحمت خداوند بر لوط باد، در حقيقت او به تكيهگاهي استوار پناه ميجست»، يعني: حمايت خداي متعال.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت ابوالدرداء رض«صبح و شام، هر کس هفتبار بخواند :خداي عزوجل هر مهمي را از وي كفايت و هر حاجتي را برايش برآورده ميكند🌼*
*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*
*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*
*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*
::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره هود از آیه شریفه (73تا80)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱اشتراک؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانهای میباشد🌍⚠️*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼 🌷
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







