بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره هود قسمت 15 از آیه شریفه 88تا93

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره هود قسمت 15 از آیه شریفه 88تا93

*🏳✍🏻تفسیر سوره هود قسمت(5️⃣1⃣) از آیه شریفه (88تا93)*🌹✅

*📌سوره هود مکی است،ودارای 123 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس چهاردهم  تا اینجا بود که گفتند» قوم‌ شعيب‌علیه السلام  به‌ شيوه‌ تهكم‌ و استهزا «اي‌ شعيب‌! آيا نمازت‌ به ‌تو دستور مي‌دهد كه‌ آنچه‌ را پدران‌ ما مي‌پرستيده‌اند» از بتان‌ «ترك‌ كنيم‌؟» هدفشان‌ ازاين‌ سخن‌، به‌ ريشخند گرفتن‌ نماز شعيب‌علیه السلام  بود. و از آنجا كه‌ شعيب‌علیه السلام  بسيار نماز مي‌خواند، آنان‌ به‌ ويژه‌ از نماز ياد كردند. حسن‌ مي‌گويد:↙«آري‌ والله! اين‌ نماز شعيب‌علیه السلام  بود كه‌ به‌ او فرمان‌ مي‌داد تا آنها پرستش‌ بتان‌ را ترك‌ كنند». «يا» آيا نمازت‌ به‌ تو دستور مي‌دهد كه‌ «در اموالمان‌ به‌ ميل‌ خود تصرف‌ نكنيم‌» از گرفتن‌ و دادن‌ و افزودن‌ و كاستن‌؟ آخر اين‌ اموال‌ ماست‌ پس‌ بر ما هيچ‌ حرج‌ و مانعي‌ نيست‌ كه‌ در آنها هر طور كه‌ مي‌خواهيم‌ و مي‌پسنديم‌ تصرف‌ كنيم‌ «بدون‌ شك‌ تو بردبار و رشيدي‌» اين‌ سخن‌ را نيز به‌ شيوه‌ استهزا و تمسخر به‌ شعيب‌علیه السلام  گفتند زيرا آنان ‌معتقد بودند كه‌ او برخلاف‌ اين‌ دو وصف‌ است‌. به‌ قولي‌: او در باور آنان‌ به ‌راستي‌ بردبار و فهيم‌ و فرزانه‌ بود لذا آن‌ امر و نهي‌هايي‌ را كه‌ به‌ پندارشان‌ برخلاف ‌بردباري‌ و رشد بود، از وي‌ ناپسند شمردند.🔎✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

💧✒قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَىَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ ‏(88)

🌱✒«گفت‌» شعيب‌علیه السلام  در مقام‌ برپاداشتن‌ حجت‌ عليه‌ آنان‌، همانند هر پيامبر ديگري‌: «اي‌ قوم‌ من‌! به‌ من‌ خبر دهيد اگر از جانب‌ پروردگار خود بر بينه‌اي ‌باشم‌» يعني‌: اگر در آنچه‌ كه‌ شما را به‌ آن‌ امر، يا از آن‌ نهي‌ مي‌كنم‌ بر حجتي ‌روشن‌ از جانب‌ پروردگار خود قرار داشته‌ باشم‌ «و به‌ من‌ از جانب‌ خود روزي‌ نيك‌ داده‌ باشد» باز هم‌ سزاوار اين‌ سرزنش‌ و اين‌ گونه‌ برخوردي‌ هستم‌؟ آيا باز هم‌ امر و نهي‌ شما را به‌ صرف‌ اين‌كه‌ شما آن‌ را رد مي‌كنيد فروگذارم‌؟ نقل‌ است‌ كه ‌شعيب‌علیه السلام  توانگر بود و مال‌ بسياري‌ داشت‌. ولي‌ به‌ قولي‌: هدفش‌ از «روزي ‌نيك‌» نبوت‌ بود. به‌ قولي‌ ديگر: هدف‌ وي‌ برخورداري‌ از انديشه‌ و حكمت‌ بود «و من‌ نمي‌خواهم‌ كه‌ در آنچه‌ شما را از آن‌ باز مي‌دارم‌، با شما مخالفت‌ كنم‌»⬇

🌼✒ يعني‌: در شأن‌ من‌ نيست‌ كه‌ شما را از چيزي‌ نهي‌ كنم‌ و باز خود مرتكب‌ آن‌ گردم‌ «من ‌قصدي‌ جز اصلاح‌ ندارم‌» يعني‌: از امر و نهيي‌ كه‌ مي‌كنم‌، قصدي‌ جز اصلاح‌ شما و دفع‌ فساد در دين‌ و معاملاتتان‌ ندارم‌ «تا آنجا كه‌ بتوانم‌» تا حدي‌ كه‌ در گنجايش‌توان‌ و طاقتم‌ باشد «و توفيق‌ من‌ جز به‌ تأييد خدا نيست‌» يعني‌: من‌ پيامبر و هدايتگر و راهبر نشده‌ام‌ مگر به‌ تأييد خداي‌ سبحان‌ و توان‌بخشي‌ و فضل‌ و بخشايش‌ وي‌ برمن‌، در تفويض‌ اين‌ موهبتهاي‌ بزرگ‌ «بر او توكل‌ كردم‌» در تمام‌ امور خويش‌ «و به‌سوي‌ او باز مي‌گردم‌» يعني‌: تمام‌ امورم‌ را به‌ انتخاب‌ او تفويض‌ مي‌كنم‌ و در همه‌ حال‌ به‌سوي‌ او باز مي‌گردم‌.

🌿📍وَيَا قَوْمِ لاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ ‏(89)

🌴✏«و اي‌ قوم‌ من‌! زنهار تا مخالفت‌ شما با من‌، شما را بدانجا نكشاند كه‌ بلايي‌ مانندآنچه‌ به‌ قوم‌ نوح‌ يا قوم‌ هود يا قوم‌ صالح‌ رسيد، به‌ شما نيز برسد» يعني‌: مبادا دشمني‌و ستيزه‌جويي‌، شما را به‌ تكذيب‌ من‌ وادارد كه‌ در آن‌ صورت‌ مجازات‌ شما فرودآمدن‌ عذاب‌ خواهد بود چنان‌كه‌ اين‌ عذاب‌ بر پيشينيانتان‌ فرود آمد «و قوم ‌لوط چندان‌ از شما دور نيست‌» منطقه‌ آنها از منطقه‌ شما، يا زمان‌ آنها از زمان‌ شما دور نيست‌ زيرا قوم‌ لوط از نظر زماني‌، نزديكترين‌ قوم‌ نابود شده‌ به‌ شما هستند پس‌، اگر شما نيز مانند آنان‌ خدا جلّ جلاله  را عصيان‌ كنيد، بايد از تكرار ايامي‌ برخود مانند ايام‌ آنان‌ بيمناك‌ باشيد.

🌱📍از اين‌ آيه‌ چنين‌ بر مي‌آيد كه‌ ترتيب‌ ميان‌ داستانها در اين‌ سوره‌، ترتيبي‌ زماني ‌است‌، يعني‌ از نظر زمان‌ ابتدا نوح‌، سپس‌ هود، بعد از آن‌ صالح‌، سپس‌ ابراهيم‌ و لوط و در نهايت‌ شعيب‌ علیهم السلام مي‌زيسته‌اند.

💧📌وَاسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ ‏(90)

🌴✒«و از پروردگار خود آمرزش‌ بخواهيد» در گناهان‌ گذشته‌ خود «سپس‌ به‌ درگاه‌ او توبه‌ كنيد» از گناهاني‌ كه‌ بعدا از شما سر مي‌زند «همانا پروردگار من‌ مهربان‌» است ‌بر تائبان‌ و «دوستدار است‌» بندگان‌ به‌فرمان‌ را زيرا او آنچه‌ را كه‌ مقتضاي‌ محبت ‌است‌، با توبه‌كاران‌ آمرزش‌خواه‌ انجام‌ مي‌دهد؛ از لطف ‌كردن‌ به‌ آنان‌، سوق ‌دادن‌ خير به‌سويشان‌ و دفع‌ شر از ايشان‌.

🌻↙قَالُواْ يَا شُعَيْبُ مَا نَفْقَهُ كَثِيراً مِّمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاكَ فِينَا ضَعِيفاً وَلَوْلاَ رَهْطُكَ لَرَجَمْنَاكَ وَمَا أَنتَ عَلَيْنَا بِعَزِيزٍ ‏(91)

🌺📌«گفتند: اي‌ شعيب‌! بسياري‌ از آنچه‌ را كه‌ مي‌گويي‌، نمي‌فهميم‌» تو به‌ ما خبرهايي‌ از عالم‌ غيب‌ مي‌دهي‌ كه‌ ما نسبت‌ به‌ آنها هيچ‌ آشنايي‌ و معرفتي‌ نداريم‌، همچون‌ خبر رستاخيز و حشر و نشر و ما آن‌ گونه‌ كه‌ امور محسوس‌ قابل‌ مشاهده‌ را درك‌ مي‌كنيم‌، اين‌ سخنانت‌ را نمي‌فهميم‌ و درك‌ نمي‌كنيم‌. يا معني‌ اين‌ است‌: ما صحت‌ و درستي‌ سخنانت‌ را در نمي‌يابيم‌ «و واقعا تو را در ميان‌ خود ناتوان ‌مي‌بينيم‌»⬇

🌼✒ يعني‌: تو چنان‌ نيرويي‌ نداري‌ كه‌ با آن‌ از خود در مقابل‌ ما دفاع‌ كني‌ وتوان‌ مخالفت‌ با ما را داشته‌ باشي‌ «و اگر قبيله‌ تو نبود قطعا سنگسارت ‌مي‌كرديم‌» رهط: عشيره‌ و قبيله‌ شخص‌اند كه‌ او به‌ آنان‌ تكيه‌ كرده‌ و از توان‌ و نيرومندي‌ آنان‌ نيرو مي‌گيرد. دليل‌ اين‌كه‌ آنها قبيله‌ شعيب‌علیه السلام  را مانع‌ زيان‌ رساندن ‌خود به‌ وي‌ معرفي‌ كردند ـ در حالي‌كه‌ قبيله‌ وي‌ از نظر شمار اندك‌ و آنان‌ هزاران ‌هزار تن‌ بودند ـ اين‌ بود كه‌ قبيله‌ شعيب‌ نيز بر دين‌ و آيين‌ آن‌ كفار قرار داشتند. پس‌آنها چنين‌ وانمود كردند كه‌ به‌ احترام‌ هم‌كيشان‌ خود و نه‌ به‌ خاطر ترس‌ از آنان‌، از شعيب‌ درمي‌گذرند «و تو بر ما عزيز نيستي‌» كه‌ گرامي‌ات‌ بداريم‌ بلكه‌ سنگسار كردنت‌ را به‌ خاطر حرمتي‌ كه‌ به‌ قبيله‌ات‌ قايل‌ هستيم‌، فروگذاشته‌ايم‌.

🌷📍قَالَ يَا قَوْمِ أَرَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَاتَّخَذْتُمُوهُ وَرَاءكُمْ ظِهْرِيّاً إِنَّ رَبِّي بِمَا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ‏(92)

💐✒«گفت‌» شعيب‌علیه السلام  «اي‌ قوم‌ من‌! آيا قبيله‌ من‌ پيش‌ شما از خدا گرامي‌تر است‌؟» زيرا توهين‌ به‌ انبيا علیهم السلام در حقيقت‌ توهين‌ به‌ خداي‌ عزوجل‌ مي‌باشد پس ‌چگونه‌ شما به‌ خداي‌ عزوجل‌ در مورد رعايت‌ حق‌ پيامبرش‌ حرمت‌ نگذاشته‌ و به ‌قبيله‌ام‌ بيشتر از حرمتي‌ كه‌ به‌ خدا جلّ جلاله  قايليد، حرمت‌ مي‌گذاريد؟ «و خدا را» به‌سبب‌ عدم‌ اعتنا و ارج‌گذاري‌ به‌ پيامبري‌ كه‌ به‌سوي‌ شما فرستاده‌ است‌ «پشت‌ سر خويش‌ گرفته‌ايد» يعني‌: او را فراموش‌ كرده‌ و با او همانند چيزي‌ كه‌ پس‌ پشت ‌افگنده‌ مي‌شود، رفتار كرده‌ايد، بي‌آن‌كه‌ هيچ‌ اهميتي‌ به‌ او قايل‌ شويد؟ «درحقيقت‌ پروردگارم‌ به‌ آنچه‌ انجام‌ مي‌دهيد، احاطه‌ دارد» بنابراين‌، چيزي‌ از اعمال‌ شما بر او پنهان‌ نمانده‌ و او شما را در برابر آن‌ مجازات‌ مي‌كند.

🌹↙وَيَا قَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَى مَكَانَتِكُمْ إِنِّي عَامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن يَأْتِيهِ عَذَابٌ يُخْزِيهِ وَمَنْ هُوَ كَاذِبٌ وَارْتَقِبُواْ إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ ‏(93)

❄↩و چون‌ شعيب‌علیه السلام  اصرار آنان‌ بر كفر و تصميمشان‌ بر دين‌ پدرانشان‌ و عدم‌ تأثير پندواندر ز را در آنان‌ ديد، از آنان‌ مأيوس‌ شد و آنان‌ را تهديد كرد كه‌ هر چه‌ در توان‌ و امكان‌ دارند، فروگذار نكنند: «و اي‌ قوم‌ من‌! بر حالت‌ خود عمل‌ كنيد» علي‌مكانتكم‌: بر روش‌ و حالت‌ و بر حسب‌ توان‌ و امكانات‌ خود عمل‌ كنيد «همانا من‌نيز عمل‌ مي‌كنم‌» بر حسب‌ امكانات‌ و به‌ شيوه‌ خودم‌ «به‌ زودي‌ خواهيد دانست‌» فرجام‌ حال‌ و اعمالتان‌ را كه‌ مبتني‌ بر عبادت‌ غير خداوند جلّ جلاله  و زيان‌ رساندن‌ به‌ بندگانش‌ مي‌باشد، آري‌! خواهيد دانست‌ «كه‌ عذاب‌ رسواكننده‌» و خواركننده‌ فضيحت‌بار «بر چه‌ كسي‌ فرود مي‌آيد و دروغگو كيست‌؟» آيا من‌ عذاب‌شونده‌ خواهم‌ بود يا شما؟ آيا من‌ در دعوت‌ و پيام‌ خويش‌ دروغگو بوده‌ام‌، يا شما در انكار و استكبار و سخنان‌ باطلتان‌؟ قطعا عذاب‌ او، گريبانگير مستكبران‌ و برتري‌طلبان‌ مي‌شود «و انتظار بريد كه‌ من‌ هم‌ با شما منتظرم‌» حكمي‌ را كه‌ خداوند جلّ جلاله  در ميان‌ من‌ و شما فيصله‌ مي‌كند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*

*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره هود از آیه شریفه (88تا93)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱اشتراک؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼 🌷


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | ۶:۹ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.