بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره هود قسمت 19 از آیه شریفه 113تا119

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره هود قسمت 19 از آیه شریفه 113تا119

*🏳✍🏻تفسیر سوره هود قسمت(9️⃣1⃣) از آیه شریفه (113تا119)*🌹✅

*📌سوره هود مکی است،ودارای 123 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس هجدهم  تا اینجا بود که پس‌ همان‌ گونه‌ كه‌ دستور يافته‌اي‌ ايستادگي‌ كن‌» كه‌ تمام‌ اوامر و نواهي ‌پروردگار به‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم ، شامل‌ اين‌ خطاب‌ مي‌شود. يعني‌: در تمام‌ آنها استواري‌ و پايداري‌ كن‌ «و هركه‌ با تو توبه‌ كرده‌» يعني‌: كساني‌ كه‌ توبه‌ كرده‌ و رو به‌ خدا جلّ جلاله  آورده‌اند، نيز بايد با تو پايداري‌ و ايستادگي‌ كنند.↙پيام‌ اين‌ آيه‌ و موضوع‌ آن‌ بسيار سخت‌ و سنگين‌ است‌ زيرا جز نفس‌هاي‌ زكيه‌ و روان‌هاي‌ تطهير شده‌، هيچ‌كس‌ ديگر نمي‌تواند ـ آن‌ گونه‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  بدان‌ دستور داده‌ ـ استقامت‌ و پايداري‌ كند «و طغيان‌ نكنيد» طغيان‌: تجاوز از حد است‌. يعني‌: با ارتكاب‌ معاصي‌ از حد در نگذريد «همانا او به‌ آنچه‌ مي‌كنيد بيناست‌» پس‌ شما را مطابق‌ استحقاقتان‌ پاداش‌ مي‌دهد زيرا او نه‌ از چيزي‌ غافل ‌است‌ و نه‌ چيزي‌ بر وي‌ پنهان‌ مي‌ماند.↙ابن‌عباس رضی الله عنهما مي‌گويد: «آيه‌اي‌ دشوارتر و سخت‌تر از اين‌ آيه‌ بررسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم نازل‌ نشده‌ است‌»، از اين‌ جهت‌ فرمودند: «سوره‌ هود و اخوات ‌آن‌ (يعني‌ واقعه‌، مرسلات‌، عم‌ يتسائلون‌ و اذالشمس‌ كورت‌) مرا پير ساخت‌». كه‌ بيان‌ آن‌ در آغاز سوره‌ گذشت‌.🔎✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌷📍وَلاَ تَرْكَنُواْ إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللّهِ مِنْ أَوْلِيَاء ثُمَّ لاَ تُنصَرُونَ ‏(113)

🌿✒«و به‌سوي‌ كساني‌كه‌ ستم‌ كرده‌اند، متمايل‌ نشويد كه‌ آتش‌ دوزخ‌ به‌ شما خواهد رسيد» به‌ سبب‌ گرايش‌ و تمايلتان‌ به‌ ستمگران‌. تمايلي‌ كه‌ از آن‌ نهي‌ به‌ عمل ‌آمده‌، راضي ‌بودن‌ به‌ حال‌ و وضعي‌ است‌ كه‌ ستمگران‌ بر آن‌ قراردارند، يا نيكو جلوه ‌دادن‌ و آراستن‌ روش‌ ظالمان‌ در نزد ديگران‌ و مشاركت‌ با آنان‌ در چيزي‌ از اين‌ گونه‌ اعمال‌ است‌، اما آميزش‌ و معاشرت‌ با ظالمان‌ براي‌ دفع‌ زيان‌ و جلب ‌منفعت‌ عاجلي‌، شامل‌ حكم‌ تمايل‌ و گرايش‌ به‌ آنان‌ نيست‌. قتاده‌ مي‌گويد: «معني‌آيه‌ اين‌ است‌ كه‌ به‌ شرك‌ برنگرديد كه‌ در آن‌ صورت‌ آتش‌ دوزخ‌ به‌ شما مي‌رسد» «و در برابر خدا براي‌ شما دوستاني‌ نيست‌»⬇

🌷📍 يعني‌: هنگامي‌ كه‌ آتش ‌دوزخ‌ به‌ شما رسيد، ديگر كسي‌ وجود ندارد كه‌ شما را ياري‌ داده‌ و از آن‌ برهاند، از جمله‌ اين‌ گروه‌ ظلمه‌اي‌ كه‌ به‌سويشان‌ گرايش‌ يافته‌ايد، براي‌ خود و شما هيچ ‌كاري‌ از پيش‌ برده‌ نمي‌توانند «و سرانجام‌ نصرت‌ داده‌ نمي‌شويد» از جانب ‌خداي‌ سبحان‌ زيرا اين‌ امر در علم‌ وي‌ سبقت‌ گرفته‌ كه‌ شما را به‌ سبب‌ اين‌ گرايش‌كه‌ از آن‌ نهي‌ شده‌ايد، عذاب‌ مي‌كند. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «المرء على‌ دين خليله‌، فلينظر أحدكم‌ من‌ يخالل: انسان‌ بر دين‌ دوستش‌ مي‌باشد پس‌ يكي‌ از شما بايد بنگرد كه‌ با چه‌ كسي‌ دوستي‌ مي‌كند».

🌴📍وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ ‏(114)

💧📌«و در دو طرف‌ روز نماز را برپادار» مراد از آن‌: اوقات‌ بامداد و عصر، وبه‌ قولي‌: اوقات‌ بامداد و شام‌ است‌. آيه‌ كريمه‌ دليل‌ بر اين‌ قول‌ امام‌ ابوحنيفه‌ است ‌كه‌: تأخير اداي‌ نماز بامداد تا سپيده‌ صبح‌ و تأخير اداي‌ نماز عصر افضل‌ است‌ زيرا اين‌ آيه‌ بر اقامه‌ نماز در دوطرف‌ روز، يعني‌ زمان‌ اول‌ نزديك‌ به‌ طلوع‌ و زمان‌ اول ‌نزديك‌ به ‌غروب‌، دلالت‌ مي‌كند «و ساعتي‌ چند از شب‌» زلفا: يعني‌: ساعتي‌ بعداز ساعت‌ ديگر نماز شب‌ را برپادار، يا مراد نماز «عشاء» است‌ «همانا حسنات‌» به‌طور مطلق‌ كه‌ نماز از جمله‌ آنها بلكه‌ ستون‌ آنهاست‌ «گناهان‌ را» به‌طور مطلق‌ «از ميان‌ مي‌برد». به‌ قولي‌: مراد از سيئات‌، گناهان‌ صغيره‌ است‌ كه‌ حسنات‌: يعني‌طاعات‌ و عبادات‌ از بين‌ برنده‌ آنهاست‌، به‌گونه‌اي‌ كه‌ گويي‌ اصلا وجود نداشته‌اند «اين‌» اوامري‌ كه‌ ذكر شد «پندي‌ براي‌ پندپذيران‌ است‌».

🌺↙در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابوبكر صديق‌ رضی الله عنه از رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده‌ است‌ كه ‌فرمودند: «ما من‌ مسلم‌ يذنب‌ ذنباً فيتوضأ ويصلي‌ ركعتين‌ إلا غفر له‌: هيچ‌ مسلماني ‌نيست‌ كه‌ گناهي‌ مرتكب‌ شود سپس‌ وضو گيرد و دو ركعت‌ نماز بگزارد  مگر اين‌كه‌ بر وي‌ آمرزيده‌ مي‌شود». همچنين‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم  در حديث‌ شريف‌ فرمودند: «الصلوات‌ الخمس‌ والجمعة إلى الجمعة ورمضان إلى الى رمضان‌ مكفرات‌ لما بينهن‌ ما اجتنبت ‌الكبائر: نمازهاي‌ پنجگانه‌ و جمعه‌ تا جمعه‌ و رمضان‌ تا رمضان‌، كفاره‌ گناهاني ‌است‌ كه‌ در ميان‌ آنهاست‌، به‌ شرط آن‌كه‌ از ارتكاب‌ گناهان‌ كبيره ‌اجتناب‌ شده‌ باشد». همچنين‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم  در حديث‌ شريف‌ فرمودند: «اتق‌الله ‌حيث‌ كنت‌، وأتبع السيئة الحسنة تمحها وخالق ‌الناس‌ بخلق‌ حسن‌: هر كجا كه‌ هستي‌، از خدا جلّ جلاله  بترس‌ و گناه‌ را با نيكي‌ و ثواب‌ دنبال‌ كن‌ كه‌ آن‌ را از بين‌ مي‌برد و با مردم‌ به‌ خلقي‌ نيكو رفتار كن‌».

*💐📍اما شروط توبه‌ راستين‌ چهار چيز است‌:⬇*

↙1 ـ دست‌ كشيدن‌ از گناه‌. ↙2 ـ پشيماني‌ از آن‌. ↙3 ـ تصميم‌ به‌ عدم‌ بازگشت‌ به‌آن‌ در آينده‌. ↙4 ـ انجام‌ دادن‌ عمل‌ صالحي‌ كه‌ به‌ از بين‌ بردن‌ اثر گناه‌ كمك‌ كند.

🌿📍ترمذي‌ در سبب‌ نزول‌ اين‌ آيه‌ از ابي‌ايسر رضی الله عنه روايت‌ مي‌كند كه‌ فرمود: زني‌ نزدم ‌آمد تا از من‌ خرمايي‌ بخرد پس‌ به‌ او گفتم‌: در خانه‌ بهتر از اين‌ را دارم‌. و چون‌ به ‌خانه‌ام‌ آمد، او را بوسيدم‌. آن‌گاه‌ پشيمان‌ شده‌ نزد رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم رفتم‌ و حكايت ‌را به‌ ايشان‌ باز گفتم‌. فرمودند: با زن‌ مجاهدي‌ كه‌ در راه‌ خدا جلّ جلاله  به‌ جهاد رفته‌، در غيابش‌ اين‌ گونه‌ عمل‌ كردي‌؟ آيا آن‌ مجاهد را با چنين‌ عملي‌ پشتيباني‌ كردي‌؟! پس‌ ازآن‌، لحظاتي‌ دراز درنگ‌ كردند، آن‌گاه‌ اين‌ آيه‌ نازل‌ شد.

🌻📌وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ‏(115)

❄✒«و شكيبايي‌ پيشه‌ كن‌» بر آنچه‌ كه‌ به‌ آن‌ مأمور شده‌اي‌؛ از استقامت‌ و پايداري‌، عدم‌ طغيان‌ و سركشي‌، عدم‌ گرايش‌ به‌سوي‌ ظالمان‌ و برپا داشتن‌ نماز «كه‌ خدا پاداش‌ محسنين‌ را ضايع‌ نمي‌گرداند» بلكه‌ آن‌ را به‌ تمام‌ و كمال‌ به‌ ايشان ‌مي‌دهد. اين‌ تعبير اشاره‌ بدان‌ دارد كه‌ «محسنين: نيكوكاران‌» كساني‌ هستند كه ‌اين‌ اوامر و نواهي‌ را به‌ معرض‌ اجرا گذاشته‌ باشند.

🌱📍فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ ‏(116)

🌹✏«پس‌ چرا از قرنهايي‌» يعني‌: از امت‌هايي‌ كه‌ «پيش‌ از شما» عذاب‌ شدند «صاحبان‌ فضلي‌ نبودند» بقيه‌: آنچه‌ كه‌ از يك‌ چيز بعد از ميان‌ رفتن‌ اكثر آن‌ باقي‌ مي‌ماند، اين‌ كلمه‌ اكثرا در چيز اصلحي‌ كه‌ باقي‌ مي‌ماند، به‌كار مي‌رود زيرا عادتا آنچه‌ پست‌ و دني‌ است‌ از بين‌ رفته‌ و آنچه‌ كه‌ خوب‌ و با ارزش‌ است‌ باقي‌ مي‌ماند و اين‌ است‌ همان‌ قانون‌ «بقاي‌ اصلح‌». از همين‌ باب‌ است‌ اين‌ سخن‌ اعراب‌: «فلان‌ من‌ بقية القوم‌: فلان‌ از برگزيدگان‌ قوم‌ است‌». پس‌ معناي‌ بقيه‌ در اينجا اين ‌است‌: چرا باقي‌مانده‌اي‌ از اهل‌ انديشه‌ و خرد و دين‌ در امتهاي‌ گذشته‌ نبودند «كه‌ نهي‌ كنند» مردم‌ را «از فساد در زمين‌، جز اندكي‌»⬇

🌷✒ يعني‌: ليكن‌ اندكي‌ بودند «از كساني‌ كه‌ از ميان‌ آنان‌ نجاتشان‌ داديم‌» يعني‌: اين‌ شمار اندك‌ از فسادافگني‌ در زمين‌ نهي‌ مي‌كردند لذا ما نجاتشان‌ داديم‌ «و كساني‌ كه‌ ستم‌ كردند، به‌ دنبال‌ ناز ونعمتي‌ كه‌ در آن‌ بودند، رفتند» يعني‌: نازپروردگان‌ تنعم‌ و سرمستان‌ باده‌ رفاه‌ وعشرت‌، اين‌ ناز و نعمت‌ را بر مشغول ‌شدن‌ به‌ اعمال‌ آخرت‌ ترجيح‌ دادند و عمرخويش‌ را در شهوات‌ و خواهشهاي‌ فاني‌ غرق‌ كردند «و آنان‌ مجرم‌ بودند» يعني‌: چون‌ از شهوات‌ خويش‌ پيروي‌ كردند لذا با اين‌ كار، مجرم‌ و تبهكار بودند. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «هنگامي‌كه‌ مردم‌ منكر را ديدند ولي‌ آن‌ را تغيير ندادند، نزديك‌ است‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  همه‌ آنان‌ را به‌ عذاب‌ خويش‌ فروگيرد».

❄📌وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ‏(117)

🌼✏سپس‌ خداوند متعال‌ سنت‌ خويش‌ در نابود كردن‌ مردم‌ شهرها را بيان‌ داشته‌ ومي‌فرمايد: «و هرگز پروردگار تو برآن‌ نبوده‌ است‌ كه‌ شهرها را به‌ ستم‌ هلاك‌ كند در حالي‌كه‌ مردمانش‌ اصلاحگر باشند» و با يك‌ديگر به‌ عدل‌ و انصاف‌ رفتار نمايند. پس‌ خداي‌ عزوجل‌ آنها را به‌ مجرد شك‌ و شركشان‌ هلاك‌ نمي‌سازد تا آن‌كه‌ فساد در زمين‌ را با شك‌ و شرك‌ ضميمه‌ نكنند و اين‌ از فرط رحمت‌ خداي‌ عزوجل‌ و سهل‌گيري‌ وي‌ در حقوق‌ خويش‌ است‌، از اين‌ جهت‌، فقها در هنگام‌ تزاحم ‌حقوق‌، حقوق‌ العباد را بر حقوق‌ الله مقدم‌ ساخته‌اند.

*🌼✒سپس‌ به‌ بيان‌ حكمت‌ اختلاف‌ پرداخته‌ مي‌فرمايد:⬇*

🌺↩وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ ‏(118) إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأَمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ ‏(119)

🌴📌«و اگر پروردگار تو مي‌خواست‌، قطعا همه‌ مردم‌ را امت‌ واحدي‌ قرار مي‌داد» به‌طوري‌ كه‌ همه‌ بر حق‌ استوار و پايدار مي‌بوده‌ و در آن‌ اختلاف‌ نمي‌كردند و همه ‌بر دين‌ اسلام‌ گرد آمده‌ و اديان‌ ديگر را رها مي‌كردند «و هميشه‌ در اختلافند» يعني‌: پيوسته‌ مردم‌ در اختلافند؛ بعضي‌ به‌ راه‌ حق‌ روانند و بعضي‌ به‌ راه ‌باطل‌، بعضي‌ كافرند و بعضي‌ مؤمن‌. يا معني‌ اين‌ است‌: مردم‌ پيوسته‌ ـ به‌ سبب ‌پيروي‌ از هوي‌وهوس‌ و سركشي‌ و استكبارشان‌ ـ در حق‌ اختلاف‌ مي‌كنند «مگر كساني‌ كه‌ پروردگار تو به‌ آنان‌ رحم‌ كرده‌» با هدايت‌ نمودنشان‌ به‌سوي‌ دين‌ حق‌. پس ‌اينان‌ بر اصول‌ و اركان‌ عمده‌ دين‌ حق‌، اتفاق‌ نظر دارند و در آن‌ اختلاف‌ نمي‌ورزند «و» حق‌ تعالي‌ «براي‌ همين‌» چيزي‌ كه‌ ذكر شد از اختلاف‌، يا براي ‌رحمت‌ خويش‌ «آنان‌ را آفريده‌ است‌» به‌ قولي‌: اشاره‌ «ذلك‌» به‌ مجموعه‌ اختلاف ‌و رحمت‌ برمي‌گردد.⬇

🌹✒ يعني‌: آنان‌ را براي‌ اين‌ آفريده‌ است‌ كه‌ در حق‌ و باطل ‌اختلاف‌ كنند، در نتيجه‌ او حق‌پرستان‌ را به‌ رحمت‌ خويش‌ دريابد. ابن‌جرير طبري ‌به‌ نقل‌ از امام‌ مالك‌ در تفسير: (وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ) مي‌گويد: «يعني‌: آنان‌ را براي‌ اين ‌آفريده‌ تا گروهي‌ در بهشت‌ و گروهي‌ در دوزخ‌ باشند». «و تمام‌ شد كلمه‌ پروردگار تو» يعني‌: و عده‌ و هشدار و قضا و امر وي‌ ثابت‌ شد و در آن‌ هيچ‌ تغيير و تبديلي ‌نيست‌. به‌ قولي‌: مراد از «كلمه‌» اين‌ سخن‌ پروردگار است‌: «البته‌ جهنم‌ را از جن‌ و انس‌» يعني‌: از كساني‌ كه‌ سزاوار آنند از اين‌ دوگروه‌ «يكسره‌ پر مي‌كنم‌» زيرا در ازل‌ چنين‌ مقدر كرده‌ام‌ و اين‌ قضا و فرمان‌ من‌ است‌ كه‌ از هر نوع‌ تغيير و تبديلي ‌به‌دور است‌. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «خداوند متعال‌ به بهشت‌ فرمود: تو رحمت‌ مني‌ پس‌ به‌وسيله‌ تو بر هركه‌ بخواهم‌ رحم‌ مي‌كنم‌ و به‌ دوزخ‌ فرمود: توعذاب‌ مني‌ پس‌ به‌وسيله‌ تو هر كه‌ را بخواهم‌ عذاب‌ مي‌كنم‌ و بر من‌ است‌ پر ساختن ‌هر يك‌ از شما».

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*

*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره هود از آیه شریفه (113تا119)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼 🌷


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۵:۰ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.