بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره یوسف  قسمت 6 از آیه شریفه(31تا36

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره یوسف  قسمت 6 از آیه شریفه(31تا36

*🏳✍🏻تفسیر سوره یوسف  قسمت(6️⃣) از آیه شریفه(31تا36)*🌹✅

*📌سوره یوسف  مکی است،ودارای 111 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین  سخن درس  پنجم تا اینجا بود که،« زناني‌ چند در شهر» مصر «گفتند» يعني: برخلاف‌ خواسته‌ عزيز، خبر بر سر زبانها افتاد و زناني‌ چند كه‌ به‌ قولي: زن‌ حاجب، زن‌ ساقي، زن‌ نانوا، زن‌ زندانبان ‌و زن‌ متولي‌ چهارپايان‌ شاه‌ بودند، گفتند: «زن‌ عزيز از غلام‌ خود كام‌ مي‌خواهد تا اورا از حفظ نفس‌ وي‌ غافل‌ كند، همانا محبت‌ او در دلش‌ جاي‌ گرفته‌ است‌» يعني: محبت ‌يوسف‌علیه السلام  در دلش‌ جا خوش‌ كرده‌ و او را بيمار ساخته‌ است‌. شغاف‌ قلب: غلاف‌ آن‌ است‌ «به‌راستي‌ ما او را در گمراهي‌ آشكاري‌ مي‌بينيم‌» چرا كه‌ با اين‌ كار از راه‌ رشد و اقتضاي‌ عقل‌ و خرد منحرف‌ شده‌ است‌.🔎✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌱📌فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَكْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَيْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّكَأً وَآتَتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِكِّيناً وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَيْهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَذَا بَشَراً إِنْ هَذَا إِلاَّ مَلَكٌ كَرِيمٌ ‏(31)

❄📍«پس‌ چون‌» زن‌ عزيز «مكر آنان‌ را» يعني: غيبت‌ آنان‌ را در مورد خود «شنيد» به‌ قولي: آنان‌ خواستند تا از اين‌ طريق‌ به‌ ديدار يوسف‌علیه السلام  نايل‌ گردند، بدين‌گونه‌ كه‌ زليخا را بر سر خشم‌ آورند تا يوسف‌علیه السلام  را به‌ آنان‌ نشان‌ دهد، ازاين‌رو سخن‌ آنان‌ را «مكر» ناميد، البته‌ آنها در اين‌ مكر به‌ مراد خود نيز دست ‌يافتند زيرا همسر عزيز: «نزد آنان‌ فرستاد» تا ايشان‌ را فراخواند كه‌ به‌ جمال ‌يوسف‌علیه السلام  بنگرند و در همان‌ دامي‌ بيفتند كه‌ او در آن‌ افتاده‌ است‌ «و براي‌ آنان‌ متكايي‌ آماده‌ ساخت‌» يعني: براي‌ آنان‌ مجلسي‌ آراست‌ و جايگاههايي‌ آماده‌ كرد كه‌ بر آن‌ تكيه‌ زنند «و به‌ هر يك‌ از آنان‌ كاردي‌ داد» تا ميوه‌هايي‌ را كه‌ برايشان ‌آورده‌ بود، پوست‌ بكنند و قطعه‌ قطعه‌ كنند; مانند سيب‌ و غيره‌ «و گفت‌» به‌يوسف‌علیه السلام  «بر آنان‌ درآي‌». اين‌ برنامه‌ ريزي‌ زليخا نيز از كوتاهي‌ شوهرش‌ بود زيرا با وصف‌ آنچه‌ كه‌ از زليخا در حق‌ يوسف‌علیه السلام  روي‌ داد، باز هم‌ شوهرش‌ (عزيز) آن‌ دو را در منزل‌ يكجا باقي‌ گذاشته‌ بود. ⬇

🌼📍«پس‌ چون‌ زنان‌ او را ديدند بزرگ ‌يافتندش‌» آنان‌ از حسن‌ و جمال‌ بي‌مانند يوسف‌علیه السلام  مدهوش‌ و بي‌خود شدند و او را بسي‌ عجيب‌ و شگرف‌ يافتند تا بدانجا كه‌ اندامهايشان‌ به‌ لرزه‌ در آمد «و دستانشان‌ را بريدند» چون‌ حسن‌ دلرباي‌ يوسف‌علیه السلام  را ديدند، چنان‌ هوش‌ وحواس‌ خود را از دست‌ داده‌ و هيجان‌زده‌ شدند كه‌ به‌جاي‌ ميوه، دستانشان‌ را بريدند و احساس‌ درد هم‌ نكردند، از بس‌ كه‌ دلهايشان‌ به‌ يوسف‌علیه السلام  مشغول‌ بود «وگفتند: پاك‌ است‌ خدا، اين‌ آدمي‌ زاد نيست‌» زيرا چنان‌ زيبايي‌ حيرت‌ انگيز و جمال‌ شگرفي‌ دارد كه‌ در هيچ‌ بشري‌ ديده‌ نشده‌ است‌ «اين‌ جز فرشته‌اي‌ بزرگوار نيست‌» كه‌ در سرشت‌ و طبيعت‌ ايشان، زيبايي‌هايي‌ برتر و فوق‌العاده‌اي‌ نهاده‌ شده ‌است‌.

🌿📍قَالَتْ فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيهِ وَلَقَدْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ فَاسَتَعْصَمَ وَلَئِن لَّمْ يَفْعَلْ مَا آمُرُهُ لَيُسْجَنَنَّ وَلَيَكُوناً مِّنَ الصَّاغِرِينَ ‏(32)

🌱📌«زن‌ عزيز گفت: اين‌ همان‌» نوجواني‌ «است‌ كه‌ درباره‌ او سرزنشم‌ كرده‌ بوديد» و مرا در عشق‌ و دلباختگي‌ به‌وي‌ ملامت‌ كرده‌ايد. اين‌ سخن‌ را هنگامي‌ به ‌آنان‌ گفت‌ كه‌ شگفتي‌ و دلربايي‌ يوسف‌علیه السلام  را در چشم‌ و دلشان‌ حاكم‌ ديد و آنان‌ را جملگي‌ مفتون‌ و شيدا و عاشق‌ وي‌ يافت‌ تا عذر خود را براي‌ آنها آشكار ساخته‌ باشد و افزود: «آري‌! من‌ از او كام‌ خواستم‌ ولي‌ او خود را نگاه‌ داشت‌» يعني: از من‌ نافرماني‌ كرد و راه‌ عفت‌ و پاكدامني‌ را برگزيده‌ از برآوردن‌ خواسته‌ام‌ امتناع ‌كرد تا خود را از اين‌ كار در پناه‌ نگاه‌ دارد. بدين‌گونه‌ بود كه‌ زليخا به‌ كامخواهي ‌از يوسف‌علیه السلام  صريحا اعتراف‌ كرد و ادامه‌ داد: «و اگر آنچه‌ را به‌ او دستور مي‌دهم ‌نكند، قطعا زنداني‌ خواهد شد» يعني: در حق‌ او نيرنگي‌ خواهم‌ تنيد كه‌ سرانجام‌ به ‌زندانش‌ در افگند «و حتما از خوارشدگان‌ خواهد شد» به‌ سبب‌ آن‌كه‌ نعمت‌ از وي‌ سلب‌ مي‌شود و گرفتار رنج‌ و زحمت‌ مي‌شود.

🌷✏قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ ‏(33)

🌹📌«يوسف‌ گفت‌» مناجات‌كنان‌ با پروردگار سبحان‌ «پروردگارا! زندان‌» كه‌ اين‌ زن ‌مرا از آن‌ بيم‌ مي‌دهد «براي‌ من‌ دوست‌ داشتني‌تر است‌ از آنچه‌ مرا به‌سوي‌ آن ‌مي‌خوانند» تا آن‌ را انجام‌ دهم‌ و در معصيت‌ بزرگي‌ كه‌ خير دنيا و آخرت‌ را از ميان‌ مي‌برد، درافتم‌. از اين‌ تعبير و هم‌ از اين‌ سخن‌ پادشاه‌ به‌ زنان‌ كه‌ در آيات‌ بعدي‌ مي‌آيد: «وقتي‌ از يوسف‌علیه السلام  كام‌ مي‌خواستيد، چه‌ منظوري‌ داشتيد؟» چنين ‌برمي‌آيد كه‌ زنان‌ ديگر نيز كه‌ در محفل‌ زليخا گرد هم‌ آمده‌ بودند، يوسف‌علیه السلام  را به‌سوي‌ خود خوانده‌ بودند «و اگر نيرنگ‌ آنان‌ را» در بر انگيختنم‌ به‌ تسليم‌ «از من ‌بازنداري‌» و مرا به‌ مخالفت‌ و سرپيچي‌ از اجابت‌ خواسته‌ آنان‌ مصمم‌ نگرداني‌ «البته‌ به‌سوي‌ آنان‌ خواهم‌ گرويد» و مشتاق‌ و دلباخته‌ آنان‌ خواهم‌ گشت‌ «و از جمله ‌نادانان‌ خواهم‌ شد»⬇

🌷✏ يعني: از كساني‌ خواهم‌ شد كه‌ كار جهال‌ و نادانان‌ را مرتكب ‌مي‌شوند. بدين‌گونه‌ بود كه‌ يوسف‌علیه السلام  به‌سوي‌ خداي‌ عزوجل‌ التجا كرد، آن‌گاه‌ كه‌ بلا بر او گران‌ و سنگين‌ شد و از در افتادن‌ در فتنه‌ بزرگ‌ ترسيد. در حديث‌ شريف ‌به‌ روايت‌ بخاري‌ و مسلم‌ از رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده‌ است: «هفت‌ كس‌اند كه‌خداي‌ عزوجل‌ ايشان‌ را در سايه‌ خويش‌ جاي‌ مي‌دهد، روزي‌ كه‌ سايه‌اي‌ جز سايه‌ او نيست‌...» و از اين‌ هفت‌ كس‌ مردي‌ را نام‌ بردند كه ‌او را زني‌ صاحب‌ جاه‌ و جمال‌ به‌سوي‌ خود فرامي‌خواند، اما او مي‌گويد: من‌ از خداي‌ عزوجل‌ مي‌ترسم‌.

🌷✏فَاسْتَجَابَ لَهُ رَبُّهُ فَصَرَفَ عَنْهُ كَيْدَهُنَّ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ‏(34)

🌺✒«پس‌ پروردگارش‌ دعاي‌ او را اجابت‌ كرد و نيرنگ‌ زنان‌ را از او بگردانيد» يعني: پروردگار يوسف‌علیه السلام  به‌ او لطف‌ كرد و او را از افتادن‌ در معصيت‌ در پناه‌ عصمت خويش‌ قرار داد زيرا آن‌گاه‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ نيرنگشان‌ را از او بازداشت، چيزي‌ از خواستها و هواهايشان‌ در او كارگر نيفتاد «همانا او شنواست‌» دعاي‌ دعاكنندگان ‌را «داناست‌» به‌ احوال‌ التجا كنندگان‌ به‌ سوي‌ خويش‌.

🌹📌ثُمَّ بَدَا لَهُم مِّن بَعْدِ مَا رَأَوُاْ الآيَاتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّى حِينٍ ‏(35)

🌱📍«سپس‌ به‌ نظرشان‌ آمد» رأي‌ و انديشه‌اي‌ دركار يوسف‌علیه السلام  «بعد از آن‌ كه ‌نشانه‌ها را ديدند» يعني: نشانه‌هايي‌ را كه‌ دال‌ بر برائت‌ و پاكدامني‌ وي‌ بود «كه ‌البته‌ او را تا مدتي‌» نامعلوم‌ «به‌ زندان‌ افگنند» آري‌! رأي‌ عزيز و ديگران‌ در به ‌زندان‌ افگندن‌ يوسف‌علیه السلام  بدين‌ خاطر بود تا بساط اين‌ رسوايي‌ خود را جمع‌ كرده‌ و به‌ شايعه‌هايي‌ كه‌ در اين‌ باره‌ ميان‌ مردم‌ افتاده‌ بود، پايان‌ دهند و در قضاوت‌ مردم، برائت‌ زليخا را به‌ كرسي‌ بنشانند. همچنان‌ احتمال‌ دارد كه‌ عزيز خواسته‌ باشد تا با زنداني‌ نمودن‌ يوسف ‌علیه السلام ، ميان‌ وي‌ و زنش‌ مانع‌ ايجاد كند.

❄✏نشانه‌هاي‌ دال‌ بر برائت‌ يوسف‌علیه السلام  كه‌ در اين‌ آيه‌ بدانها اشاره‌ شده، به‌ قولي‌ عبارت‌ بود از: پيراهن‌ چاك‌ شده، گواهي‌ آن‌ طفل‌ و بريدن‌ زنان‌ دستان‌ خود را. ولي‌ مشاهده‌ آن‌ نشانه‌ها هيچ‌ تأثيري‌ در آنان‌ نكرد بلكه‌ زليخا زن‌ عزيز همچنان‌ بر عشق‌ خويش‌ پايدار و بر رأي‌ خويش‌ استوار بود و هر چه‌ را كه‌ از نظر وي‌ به‌ امر دستيابي‌ به‌ يوسف‌علیه السلام  كمك‌ مي‌كرد، انجام‌ مي‌داد و يكي‌ از اقدامات‌ وي‌ در اين‌ راستا، به‌ اجرا گذاشتن‌ تهديد قبلي‌ فرستادن‌ يوسف‌علیه السلام  به‌ زندان‌ بود.

🌺✒وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانَ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَقَالَ الآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ‏(36)

🌱📍«و دو جوان‌ همراه‌ يوسف‌ به‌ زندان‌ درآمدند» يعني: سرانجام‌ آنها يوسف ‌علیه السلام  را به‌ زندان‌ انداختند و با او دو جوان‌ (يعني‌ دو برده‌) به‌ زندان‌ افگنده‌ شدند كه ‌به‌ روايتي‌ يكي‌ از آنها نانواي‌ ملك‌ و ديگري‌ ساقي‌ وي‌ بود، آن‌ دو غلام‌ چون‌ يوسف‌علیه السلام  را ديدند به‌ او انس‌ و الفت‌ يافتند. به‌ قولي: آن‌ دو با همدستي‌ يك‌ديگر در غذاي‌ ملك‌ سمي‌ ريختند، سپس‌ ساقي‌ از اين‌ كار پشيمان‌ شد و به‌ پادشاه‌ گفت: اين‌ غذا را نخور كه‌ مسموم‌ است‌. ابن‌جرير طبري‌ مي‌گويد: آن‌ دو از يوسف‌علیه السلام  راجع‌ به‌ علم‌ و دانشش‌ پرسيدند، گفت: من‌ تعبير خواب‌ را مي‌دانم‌. آن‌گاه‌ از وي‌ درباره‌ خوابهايي‌ كه‌ ديده‌ بودند، سؤال‌ كردند چنان‌كه‌ خداوند متعال‌ حكايت‌ مي‌كند: «يكي‌ از آن‌ دو گفت: من‌ خويشتن‌ را به‌ خواب‌ ديدم‌ كه‌ انگور مي‌فشارم‌»⬇

🌷✏ يعني: در خواب‌ ديدم‌ كه‌ براي‌ ساختن‌ شراب، انگور مي‌فشارم‌ «و ديگري‌» يعني: آن‌ غلام‌ نانوا «گفت: من‌ خويشتن‌ را به‌ خواب‌ ديدم‌ كه‌ روي‌ سرم‌ ناني‌ را برداشته‌ام‌ كه‌ پرندگان‌ از آن‌ مي‌خورند. ما را از تعبير آن‌ آگاه‌ كن‌» يعني: از تعبير خوابهايي‌ كه‌ بر تو حكايت‌ كرديم‌ «همانا ما تو را از نيكوكاران‌ مي‌بينيم‌» يعني: تو را از كساني‌ مي‌يابيم‌ كه‌ خواب‌ را به‌ نيكويي‌ تعبير مي‌كنند، يا تو را از نيكوكاران‌ با زندانيان‌ مي‌يابيم‌.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)*

*💧✍🏻(سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ».بخارى:7563)*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره یوسف  از آیه شریفه (31تا36)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌺 🌼


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
برچسب‌ها: 31تا36

تاريخ : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۵:۱۴ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.