بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره الرعد  قسمت 1 از آیه شریفه 1تا5

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره الرعد  قسمت 1 از آیه شریفه 1تا5

*🏳✍🏻تفسیر سوره الرعد  قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا5)*🌹✅

*📌سوره رعد مدنی است،ودارای  43 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آغاز  سخن درس اول، و وجه‌ تسميه،‌: اين‌ سوره‌ را به‌ سبب‌ آن‌كه‌ در آن‌ از رعد و برق‌ و صاعقه‌ وفرود آوردن‌ باران‌ سخن‌ رفته‌ است‌، «رعد» ناميدند.↙سوره‌ «رعد» از آن‌ بخش‌ از مقاصد سوره‌هاي‌ مدني‌ سخن‌ مي‌گويد كه‌ به ‌مقاصد سوره‌هاي‌ مكي‌ شباهت‌ دارد؛ و آن‌ عبارت‌ است‌ از: اثبات‌ توحيد، رسالت‌، معاد و رد شبهات‌ مشركان‌.↙بنا به‌ روايتي‌، آياتي‌ از اين‌ سوره‌ مكي‌ است‌ .✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌹✏المر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِيَ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يُؤْمِنُونَ ‏(1)

🌱↩خوانده‌ مي‌شود: «الف‌، لام‌، ميم‌، راء» و سخن‌ درباره‌ حروف‌ مقطعه‌ اوايل ‌سوره‌ها در آغاز سوره‌ «بقره» گذشت‌ «اين‌» يعني‌: آيات‌ اين‌ سوره‌ «آيات‌ كتاب ‌است‌ و آنچه‌ از جانب‌ پروردگارت‌ به‌ سوي‌ تو نازل‌ شده‌، حق‌ است‌» مراد كل‌ قرآن ‌است‌، يعني‌ قرآن‌ موصوف‌ به‌ اين‌ وصف‌ است‌ كه‌ حق‌ است‌ «ولي‌ بيشتر مردم‌» باوجود وضوح‌ و روشني‌ اين‌ آيات‌ «ايمان‌ نمي‌آورند» به‌ اين‌ حقي‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  آن‌ را بر تو نازل‌ كرده‌، از آن‌ رو كه‌ در ستيز و عناد و نفاق‌ به‌سر مي‌برند و در قرآن‌ به‌ درستي‌ تأمل‌ و انديشه‌ نمي‌كنند.

🌹📍اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ ‏(2)

🌼✒«خداوند ذاتي‌ است‌ كه‌ آسمانها را بدون‌ ستونهايي‌ كه‌ آنها را ببينيد، برافراشت‌» عمد: ستونهاست‌. يعني‌: آسمانها بدون‌ اتكا به‌ ستون‌ بر پايند. به‌ قولي‌؛ معني‌ اين‌ است‌ كه‌: آسمانها داراي‌ ستونهايي‌ ـ مانند نيروي‌ جاذبه‌ ـ هستند ولي‌ شما آنها را نمي‌بينيد «سپس‌ بر عرش‌ استقرار يافت‌» و او خود به‌ كيفيت‌ اين‌ استوا داناتر است‌ و ما به‌ آن‌ ـ بدون‌ بيان‌ كيفيت‌، بدون‌ تشبيه‌، تأويل‌ وتعطيل‌ ـ ايمان‌ داريم‌. و چنان‌كه‌ امام‌ مالك‌: گفته‌ است‌: «استوا مجهول‌ نيست‌، اما درك‌ كيفيت‌ آن‌ در حيطه‌ عقل‌ نمي‌باشد و ايمان‌ به‌ آن‌ واجب‌ و سؤال‌كردن‌ از آن‌ بدعت‌ است». «و خورشيد و ماه‌ را رام‌ گردانيد» براي‌ تأمين‌ منافع‌ خلق‌ ومصالح‌ بندگان‌ كه‌ بايد به‌ وسيله‌ آنها برآورده‌ شود «هر كدام‌ براي‌ مدتي‌ معين‌ سيرمي‌كنند»⬇

🌺✏ يعني‌: هر يك‌ از خورشيد و ماه‌ در مدار فلكي‌ خود تا ميعادي‌ معين‌ كه‌ وقت‌ فناي‌ دنيا و برپايي‌ قيامت‌ است‌، سير مي‌كنند. به‌ قولي‌: مراد از (أجل‌ مسمي‌) منازل‌ خورشيد و ماه‌ است‌ كه‌ خورشيد اين‌ منازل‌ را در مدت‌ يك‌ سال‌ و ماه‌ آن‌را در مدت‌ يك‌ ماه‌ طي‌ مي‌كند «خداوند كار آفرينش‌ را تدبير مي‌كند» يعني‌: او آفرينش‌ را آن‌ گونه‌ كه‌ بخواهد اداره‌ مي‌كند «و آيات‌ خود را به‌ روشني‌ بيان ‌مي‌كند» يعني‌: نشانه‌هايي‌ را كه‌ دال‌ بر كمال‌ قدرت‌ و ربوبيت‌ وي‌اند، به‌ روشني ‌بيان‌ مي‌كند كه‌ آنچه‌ گذشت‌؛ از بر افراشتن‌ آسمانها بدون‌ ستون‌ يا بدون‌ ستون‌ قابل‌ رؤيت‌، رام‌ كردن‌ خورشيد و ماه‌ و به‌ سير واداشتن‌ آنها تا ميعادي‌ معين‌، ازجمله‌ اين‌ نشانه‌هاست‌. يا معني‌ اين‌ است‌: كتاب‌ نازل‌ كرده‌ خود را بيان‌ مي‌كند «باشد كه‌ شما به‌ لقاي‌ پروردگارتان‌ يقين‌ حاصل‌ كنيد» و در صدق‌ و راستي‌ اين ‌ملاقات‌، هيچ‌ شكي‌ به‌ خود راه‌ ندهيد و بدانيد؛ ذاتي‌ كه‌ بر آفريدن‌ اين‌ اشيا و سامان‌ دادن‌ و اداره‌ آنها توانا باشد، بر اعاده‌ خلقت‌ شما و گرد هم‌ آوردنتان‌ در محضر خويش‌ براي‌ حساب‌ و جزا نيز تواناست‌.

🌷↙وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَاراً وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ‏(3)

❄↩«و اوست‌ آن‌كه‌ زمين‌ را گسترانيد» در طول‌ و عرض‌ تا انسان‌ و حيوان‌ امكان گردش‌ و حركت‌ بالاي‌ آن‌ و بهره‌گيري‌ از منافع‌ آن‌ را بيابند.

🌼↩بايد دانست‌ كه‌ گسترده ‌بودن‌ زمين‌ ـ في‌ نفسه‌ ـ منافي‌ با كرويت‌ آن‌ نيست‌، بدان‌ جهت‌ كه‌ ابعاد آن‌ طولاني‌ و گسترده‌ است‌ و به‌دليل‌ همين‌ طول‌ مسافت‌ و دوري‌ ابعاد آن‌ است‌ كه‌ زمين‌ ـ با آن‌ كه‌ كروي‌ است‌ ـ براي‌ ساكنان‌ خود گسترده ‌ظاهر مي‌شود[1]. «و» اوست‌ آن‌كه‌ «درآن‌، كوه‌ها و نهرها نهاد» رواسي‌: كوه‌هاي ‌شامخ‌ و استوار است‌.⬇

------------

*[1] براي‌ آشنايي‌ با تفسير علمي‌ كرويت‌ زمين‌ از نظر قرآن، نگاه‌ كنيد به‌ كتاب‌ «جلوه‌هاي‌ جديد از اعجاز علمي‌ قرآن‌ كريم‌» صلّی الله علیه و آله و سلّم 183، از مترجم.*

---------------------

🌼✒گفتني‌ است؛ كتابهاي‌ جغرافيا و علم‌ زمين‌شناسي‌ از بيان‌ اين‌ حقيقت‌ پر هستند كه‌ اگر كوه‌ها نبود، قشر زمين‌ به‌ شكل‌ هولناكي‌ در معرض‌ شكافها، لرزه‌ها وزلزله‌ها قرار مي‌گرفت‌.

🌼↙آري‌! حق‌ تعالي‌ زمين‌ را گسترانيد «و از هرگونه‌ ميوه‌اي‌ در آن‌ زوجي‌ دوگانه‌ قرار داد» يكي‌ نر و يكي‌ ماده‌. اين‌ تصريحي‌ اعجازگرانه‌ بر حقيقتي‌ است‌ كه‌ جديدا در مورد وجود دو جنس‌ نر و ماده‌ در ميوه‌ها كشف‌ و شناخته‌ شده‌ و خود يكي‌ از آيات‌ علمي‌ معجز قرآن‌ كريم‌ است[2].⬇

--------

*[2] نگاه‌ ; مرجع‌ سابق.*

------------------

🌹✏«روز را به‌ شب‌ مي‌پوشاند» يعني‌: روز را به‌ ظلمت‌ شب‌ پوشانيده‌ و شب‌ را همچون‌ لباسي‌ قيرگون‌ بر چهره‌ روز مي‌نشاند و آن‌ را تيره‌ و تار مي‌گرداند، بعد از آن‌كه‌ سپيد و روشن‌ و روشنگر بود «قطعا در اين‌ امور براي‌ مردمي‌ كه‌ تفكر مي‌كنند، نشانه‌هايي‌ وجود دارد» دال‌ بر وجود و وحدانيت‌ خداي‌ تبارك‌ و تعالي‌ زيرا آفرينش‌ آنها با اين‌ اهداف‌ و منظورهاي‌ متعدد و گونه‌گون‌، خود دليل‌ وجود آفريننده‌اي‌ حكيمي‌ است‌ كه‌ كاروبار آنها را بدين‌ نظم‌ و استحكام‌ سامان‌ داده ‌است‌ ولي‌ كساني‌ كه‌ تفكر نمي‌كنند از ديدن‌ اين‌ نشانه‌ها كورند.

🌻✒وَفِي الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَى بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِي الأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ‏(4)

💐✒«و در زمين‌ قطعه‌هايي‌ است‌» يعني‌: كرتهايي‌ است‌ «كنار هم‌» يعني‌: نزديك‌ و چسبيده‌ به‌ هم‌ كه‌ خاك‌ آنها يكي‌ است‌ و آب‌ آنها يكي‌ است‌ ولي‌ اين‌ قطعه‌ها و كرتهاي‌ متجانس‌ و يكدست‌ با وجود اين‌ تجانس‌، انواع‌ مختلف‌ و گونه‌گوني‌ از ميوه‌ها را مي‌رويانند «و باغهايي‌ از انگور و كشتزارها و درختان‌ خرما، چه‌ از يك‌ ريشه‌ و چه‌ از غير يك‌ ريشه‌» يعني‌: در زمين‌ انواع‌ و اصنافي‌ همانند و انواع‌ و اصنافي ‌ناهمانند از درختان‌ انگور و خرما وجود دارد. ابن‌ عباس‌ رضی الله عنه مي‌گويد: «صنوان‌، درخت‌ خرمايي‌ است‌ كه‌ دو سر و يك‌ تنه‌ دارد» «كه‌ همه‌ با يك‌ آب‌ سيراب ‌مي‌گردند، و» با وجود اين‌ «برخي‌ از آنها را در ميوه‌ بر برخي‌ ديگر برتري ‌مي‌دهيم‌» پس‌ طعم‌ برخي‌ از آنها شيرين‌ و طعم‌ برخي‌ ديگر ترش‌ است‌، اين‌ يكي ‌در منتهاي‌ خوبي‌ و خوش‌مزگي‌ و آن‌ ديگر در مرتبه‌ پايين‌تر از آن‌ قرار دارد، اين‌يكي‌ سرخ‌ است‌، آن‌ يكي‌ سپيد و آن‌ ديگر زرد... با آن‌كه‌ همه‌ از يك‌ زمين ‌روييده‌ و از يك‌ آب‌ سيراب‌ شده‌اند! پس‌ هر كس‌ در اين‌ حقايق‌ عميقا تأمل‌ وتفكر نمايد،⬇

🌱↙ بي‌ترديد به‌ اين‌ قطعيت‌ و يقين‌ مي‌رسد كه‌ اينها جز ثمره‌ صنع ‌پروردگار حكيم‌ و آگاه‌ چيز ديگري‌ نيست‌ زيرا هنگامي‌ كه‌ كشتزار يكي‌ بوده‌ و كرتهاي‌ زمين‌ به‌ هم‌ متصل‌ و چسبيده‌ باشد و آبي‌ كه‌ زمين‌ با آن‌ آبياري‌ مي‌شود نيزيكي‌ باشد، از نظر عقل‌ هيچ‌ عامل‌ و سببي‌ براي‌ اختلاف‌ گونه‌هاي‌ درخت‌ و ميوه‌ ـ جز اين‌ قدرت‌ بزرگ‌ و اين‌ صنع‌ عجيب‌ صانع‌ بي‌مثل‌ و مثال‌ ـ باقي ‌نمي‌ماند «بي‌گمان‌ در اين‌ امر دلايل‌ روشني‌ است‌ براي‌ مردمي‌ كه‌ تعقل‌ مي‌كنند» و كار تفكر و انديشه‌ را كه‌ موجب‌ درك‌ اين‌ جلوه‌هاي‌ پر درخشش‌ از قدرت‌ و صنع ‌پروردگار تواناست‌، ترك‌ نكرده‌ و مهمل‌ نمي‌گذارند لذا در عرصه‌هاي ‌عبرت‌آموز موجودات‌، آنچنان‌ كه‌ بايد تأمل‌ نموده‌ و از آنها درسهاي‌ ايمان‌آفريني‌ بر مي‌گيرند.

*🌼📍ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ در سه‌ آيه‌ فوق‌، سه‌ دليل‌ از ادله‌ آسماني‌ و شش‌ دليل‌ از ادله‌ زميني‌ را بر قدرت‌ و عظمت‌ و وجود و يگانگي‌ خويش‌ گردآورده‌ كه‌ دلايل‌ آسماني‌ عبارتند از:⬇*

↙1 ـ برافراشتن‌ آسمانها بدون‌ ستون‌ قابل‌ رؤيت‌.

↙2 ـ تسلط بر عرش‌.

↙3 ـ و رام‌ نمودن‌ خورشيد و ماه‌.

*🌻✒اما دلايل‌ زميني‌ عبارتند از:⬇*

↙1 ـ گسترانيدن‌ زمين‌ نسبت‌ به‌ شخص‌ بيننده‌ ـ در عين‌ كرويت‌ آن‌.

↙2 ـ آرام‌ ساختن‌ و تعادل‌ بخشيدن‌ به‌ زمين‌ به‌ وسيله‌ كوه‌هاي‌ استوار.

↙3 ـ به‌ جريان‌ انداختن‌ نهرها و شكافتن‌ چشمه‌ها.

↙4 ـ قرار دادن‌ زوجيت‌ در ميوه‌ها.

↙5 ـ پوشانيدن‌ روز به‌وسيله‌ شب‌.

↙6 ـ تفاوت‌ توليدات‌ زمين‌ در كيفيت‌ و كميت‌، با وجود اتحاد و يگانگي‌ خاك‌ و آب‌.

*🌿↩سپس‌ خداوند متعال‌ به‌ بيان‌ سه‌ موقف‌ از مواقف‌ و موضع‌گيريهاي‌ كفار مي‌پردازد:⬇*

🌱📌موضع‌گيري ‌ *اول‌:*  انكار روز آخرت‌، موضع‌گيري‌ *دوم‌:*  به‌شتاب‌ خواستن‌ عذاب ‌و موضع‌گيري‌  *سوم‌:* درخواست‌ معجزات‌ است‌. خداي‌ متعال‌ اين‌ موضع‌گيري‌ هايشان‌ را در حالي‌ مطرح‌ مي‌كند كه‌ در آيات‌ قبل‌، با تبيين‌ اصل ‌آفرينندگي‌ خود، به‌ رد ضمني‌ آنها پرداخت‌ زيرا پروردگاري‌ كه‌ بر آفرينش‌ همه ‌آن‌ پديده‌هاي‌ شگرف‌ توانا باشد، بي‌شك‌ بر اعاده‌ آفرينش‌ انسان‌ نيز توانا بوده‌ و از فرستادن‌ عذاب‌ دنيوي‌ هم‌ ناتوان‌ نيست‌، در عين‌ حال‌، معجزات‌ و نشانه‌هايش ‌بيشتر از آن‌ است‌ كه‌ باز از وي‌ نشانه‌هاي‌ جديد ديگري‌ خواسته‌ شود.

🌺📍اينك‌ بنگريم‌ به‌ نخستين‌ موضع‌گيري‌ از اين‌ مواضع‌ كفار:⬇

🌼✏وَإِن تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَئِذَا كُنَّا تُرَاباً أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ الأَغْلاَلُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدونَ ‏(5)

«و اگر تعجب‌ كني‌» اي‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم از تكذيب‌ آنان‌ «پس‌ اين‌ سخن‌ آنان‌ عجيب‌تر است‌» كه‌ در تكذيب‌ معاد گفتند: «آيا وقتي‌ خاك‌ شديم‌، به‌ راستي‌ در آفرينش‌ جديدي‌ خواهيم‌ بود؟» يعني‌: آيا از بستر خاكي‌مان‌ دوباره‌ به‌ خلعت‌ وجود آراسته‌ مي‌شويم‌ و به‌ ميدان‌ حشر و نشر در عرصه‌گاه‌ معاد باز مي‌آييم‌؟ بدين‌گونه‌، اعاده‌ حيات‌ خويش‌ را انكار كرده‌ و آن‌ را بعيد پنداشتند در حالي‌كه‌ پروردگار توانا بر ايجاد خلق‌ بي‌هيچ‌ گونه‌ نمونه‌ سابقي‌، به‌ طريق‌ اولي‌ بر اعاده‌ مجددشان‌ نيز توانا مي‌باشد «اينان‌ همان‌ كساني‌ اند كه‌ به‌ پروردگارشان‌ كفر ورزيده‌اند» يعني‌: اين ‌گروهي‌ كه‌ منكر قدرت‌ حق‌ تعالي‌ بر بعث‌ و حشرند، در حقيقت‌ كساني‌اند كه‌ در كفر لجاجت‌ ورزيده‌ و در پيمودن‌ دركات‌ منحط آن‌، به‌ پله‌ نهايي‌ رسيده‌اند «و در گردنهايشان‌ غل‌ و زنجيرهاست‌» پس‌ اين‌ غل‌ و زنجيرها آنان‌ را از راه‌ ايمان‌ بازمي‌گرداند و بنابراين‌، به‌ ايمان‌ آوردن‌ قادر نمي‌شوند. به‌ قولي‌: غل‌ و بندها عبارت‌است‌ از اعمال‌ بدشان‌ كه‌ همچون‌ گريبانگير بودن‌ طوق‌ برگردن‌، گريبانگيرشان ‌مي‌شود. ابوحيان‌ مي‌گويد: «در قيامت‌ زنجيرها و طوقها در گردنهايشان‌ است‌ و آنان‌ را با آن‌ زنجيرها به‌سوي‌ دوزخ‌ مي‌كشانند» «و ايشانند اهل‌ آتش‌، جاودانه‌ درآنند».

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)**💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد). 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره الرعد  از آیه شریفه (1تا5)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅ 🌼


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۴:۲۷ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.