*🏳✍🏻تفسیر سوره الرعد قسمت(7️⃣) از آیه شریفه(31تا35)*🌹
*📌سوره رعد مدنی است،ودارای 43 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس ششم تا اینجا بود که.بدينگونه تو را در ميان امتي كه پيش از آن امتهاي بسياري گذشتهاند فرستاديم» يعني: تو را در ميان گروهي از مردم فرستاديم كه پيش از آن گروههاي بسياري گذشتهاند، گروههايي كه بهسوي آنان نيز پيامبراني را فرستاده بوديم بنابراين، اين امت آخرين امتهاست و تو نيز خاتم پيامبران علیهم السلام هستي «تا آنچه را بهسوي تو وحي كرديم بر آنان بخواني» يعني: تو را در ميان اين امت فرستاديم تاقرآن و ساير وحيانيات ما را بر آنان بخواني «در حالي كه آنان به رحمان كفرميورزند» يعني: مشركان مكه منكر آنند كه خداوند جلّ جلاله اسمي بهنام رحمان داشته باشد چنانكه گفتند: ما نميدانيم كه رحمان و رحيم كيست؟ «بگو» اي محمد درپاسخ آنها «او پروردگار من است» يعني: رحمان آفريننده من است «جز او خدايينيست» يعني: جز او هيچ كس و هيچ چيز ديگر سزاوار عبادت و پرستش نميباشد «بر او توكل كردهام» در تمام امور خويش «و بهسوي اوست» نه بهسوي غير وي «بازگشت من» زيرا كسي جز او شايسته آن نيست كه مرجع قرار گيرد.✅*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*
*https://t.me/gmohammaade*
*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*
🌷✒وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّى يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ (31)
🌻✏«و اگر قرآني بود كه كوهها بدان روان ميشد» به قولي: اين آيه متصل به جواب اين سخن مشركان است كه گفتند: (چرا از جانب پروردگارش معجزهاي بر وينازل نشده است؟) «آيه/27». يعني: اگر آنان تفكر كنند، به اين حقيقت پي ميبرند كه قرآن خود بزرگترين معجزه است زيرا اگر در عرصه هستي كلامي ميبود كه وقتي خوانده ميشد، كوهها بهسبب آن روان گشته و از محل استقرار خود به حركت در ميآمدند؛ «يا زمين بدان قطعه قطعه ميگرديد» و با خواندن آن از آن چشمهها و انهار جاري ميشد، يا زمين از خشيت خدا جلّ جلاله در هنگام قرائت آن شكافته ميشد، يا خواننده آن مسافتهاي زمين را به وسيله آن ميپيمود. پس اين جمله سه وجه دارد. «يا مردگان بدان به سخن در ميآمدند»⬇
❄↙ يعني: يا مردگان با قرائت آن زنده ميشدند و در نتيجه، هنگام مخاطب قرارگرفتن به قرآن، آن را همچون زندگان ميفهميدند، آري! اگر تحقق همه اين معجزات با كلام و قرائتي منظور و ملحوظ اراده خداي سبحان ميبود، آن كلام بدون شك قرآن بود زيرا در عرصه معجزات الهي، حجت و معجزهاي بليغتر و مؤثرتر از قرآن در تأثيرگذاري بر انديشهها، روانها و ضماير نازل نشده است، قرآني كه اگر خداي عزوجل آن را بر كوهي فرود ميآورد، يقينا آن كوه از ترس خدا جلّ جلاله خرد و درهمكوفته و فروتن ميشد.
🌴📌اما اگر پروردگار متعال همه اين امور را با قرآن به انجام ميرساند، باز هم آن مشركان ايمان نميآوردند.
❄↙ابنعباس رضی الله عنهما در بيان سبب نزول آيه كريمه ميگويد؛ مشركان به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم گفتند: اگر چنان كه ادعا ميكني به راستي پيامبر هستي؛ پس پدران و بزرگان نخستين ما را كه مردهاند، به ما بنمايان (زنده گردان) تا با آنان سخن بگوييم، همچنين اين كوههاي مكه را كه به سختي در تنگناي آنها قرار داريم براي ما فراخ گردان. همان بود كه آيهكريمه نازل شد.
🌷✏«بلكه كار همه يكجا از آن خداست» يعني: اگر قرآني ميبود كه همه درخواستهايشان با آن محقق ميشد، يقينا آن همين قرآن بود، از آنجا كه چنان اعجازي در آن وجود دارد كه اگر همه انس و جن گرد آيند، نظير آن را نميتوانند بياورند و از آنجا كه قرآن چنان كتابي است كه باطل از پس و پيش آن بر آن وارد نميشود.
🌻✒ولي خداوند متعال آن درخواستهايشان را با اين قرآن محقق نكرد بلكه قرآن را بر همين تأثير و اعجاز لفظي و معنوي كنونياش قرار داد؛ چرا كه در برآوردن خواستههايشان حكمت و مصلحتي نهفته نبود و اگر در برآوردن خواستههايشانحكمت و مصلحتي نهفته ميبود، قطعا خداوند جلّ جلاله آن را برآورده ميساخت.آري! اگر او ميخواست كه آنان قهرا ايمان آورند، يقينا ايمان ميآوردند، اما مشيت او بر ايمان همه آنان نرفته است بنابراين، نه بهراه افتادن كوهها در آنها تأثيري ميگذارد و نه تحقق ديگر پيشنهاداتشان. پس اگر از اين نشانهها هر چه بيايد و هر چه ببينند، باز هم بر كفر خويش پاي ميفشرند، به همين جهت فرمود: «آياكساني كه ايمان آوردهاند، ندانسته اند» و برايشان روشن نشده است «كه اگر خدا ميخواست، قطعا مردمان را همه يكجا هدايت ميكرد» بيآنكه معجزات و نشانههارا مشاهده كنند؟ ولي حق تعالي جز كساني را كه شايسته هدايتاند و عنايت وي در حقشان پيشي گرفته، هدايت نميكند. در آيهكريمه «يأس» به معني علم به كار رفت زيرا يأس از يك چيز، متضمن علم به آن است.
🌻✒روايت است كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در حديث شريف ذيل پيرامون عظمت معجزه قرآن فرمودند: «هيچ پيامبري نيست مگر اينكه به او از نشانههايي داده شده كه بشر به مانند آن نشانهها و معجزات ايمان ميآورد، اما آنچه كه به من داده شده، وحيي است كه خداوند جلّ جلاله آن را به من وحي كرده است. پس اميدوارم كه پيروان من در روز قيامت از همه آنان بيشتر باشند». معناي اين فرموده پيامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم اين استكه: معجزه هر پيامبري با فوت آن پيامبر ختم شده در حاليكه قرآن معجزه و حجتي جاودانه و ابدي است كه شگفتيهاي آن هرگز به پايان نميآيد و دانشمندان و شيفتگان حقيقت هرگز از آن سير نميشوند و حق تعالي آن را براي صاحبان خرد و انديشه، معجزه و نشانهاي تام گردانيده است «و كساني كه كافر شدهاند، پيوسته بهسزاي آنچه كردهاند، مصيبت كوبندهاي به آنان ميرسد» اين هشداري به كفار مكه است كه بهسبب آنچه از كفر و تكذيب پيامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم مرتكب گرديدهاند، مصيبتي كوبنده⬇
🌼📌 يعني: بلايي بسيار بزرگ و سخت به آنان ميرسد؛ مانند كشتن، بهاسارت درآمدن، جنگ و قحطي. قارعه: رنج و بلا و مصيبت است «يا فرود ميآيد» اين ضربه كوبنده «نزديك خانههايشان» و شهرشان كه قطعا از فرود آمدن آن ترسناك و متوحش ميشوند. به قولي معني اين است: تو اي پيامبر! در فتح مكه نزديك خانههايشان فرود ميآيي «تا وعده خدا فرا رسد» با فرارسيدن مرگشان، يا با برپايي قيامت، يا با فتح مكه ـ به قول ابن عباس رضی الله عنه وجمعي ديگر ـ «هرآينه خداوند وعده خود را خلاف نميكند» و وعدهاش قطعا رسيدني است.
🌷↙بدينگونه پاسخ سؤال و شبهه كافران در مورد درخواست معجزه كه در «آيه/27» مطرح گرديد، به شيوهاي مستدل و منطقي داده شد. و بازهم پاسخهاي ديگري عنوان ميشود، از جمله سومين رد بر كافران كه ضمن آن رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم اينگونه مورد دلجويي قرار ميگيرند:⬇
🌿📌وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ (32)
🌴✏«و بيگمان پيامبران پيش از تو نيز مورد تمسخر قرارگرفتند» لذا تو تنها پيامبري نيستي كه با تكذيب و استهزا روبرو شده است «پس به كافران مهلت دادم» املاء: مهلت دادن است «سپس آنان را فروگرفتم پس كيفر من چگونه بود» بر گروههاي كفاري كه به پيامبران استهزا كردند؟!
🌹↙سپس حق تعالي از قيوميت خويش و اينكه مشركان سزاوار عذاب هستند و از سنت خويش در كساني كه اراده گمراهيشان را دارد، خبر داده ميفرمايد:⬇
🌴✏أَفَمَنْ هُوَ قَآئِمٌ عَلَى كُلِّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ وَجَعَلُواْ لِلّهِ شُرَكَاء قُلْ سَمُّوهُمْ أَمْ تُنَبِّئُونَهُ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي الأَرْضِ أَم بِظَاهِرٍ مِّنَ الْقَوْلِ بَلْ زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُواْ مَكْرُهُمْ وَصُدُّواْ عَنِ السَّبِيلِ وَمَن يُضْلِلِ اللّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (33)
🌱📌«آيا كسي كه بر هر شخصي بدانچه كرده است، مراقب است» مانند كسي است كه از همه جا بيخبر ميباشد؟ يعني: آيا خدايي كه متولي امور و مدبر احوال خلق و تعيين آجال و ارزاقشان و ناظر و مراقب تمام اعمال و احوال آنها ميباشد، همانند بتان بيجان و بيشعور و همانند مردگاني است كه مشركان آنها را ـ بجز وي ـ بهخدايي و پرستش گرفتهاند؟ بتاني كه نه بر چيزي ناظر و مراقب هستند و نه تدبير امري از امور را برعهده دارند؟ قطعا او همانند آنان نيست «و براي خدا شريكاني قرار دادند» يعني: با آنكه هرگز نميتوان ميان خداي سبحان و بتان بيجان هماننديي ديد، با آن هم، اين كافران براي خداي سبحان شريكاني قرار دادند «بگو» اي محمد! «نامهايشان را بيان كنيد» يعني: از اين شريكاني كه برايخداي سبحان قرار دادهايد، نام ببريد كه آنها كيستند؟ بدانيد كه آنها حقيرتر از آنند كه «خدايان» ناميده شوند. شاه وليالله دهلوي ميگويد: «يعني: اوصافآنان را ذكر كنيد تا با اوصاف خداوند جلّ جلاله مقابله شود و فن مماثلت آشكارگردد ـ والله اعلم». «يا مگر او را»⬇
🌼📌 يعني: خداوند جلّ جلاله را «به آنچه او در زمين نميداند» و نميشناسد «خبر ميدهيد» از شركايي كه ميپرستيد؟ يعني خداي دانا با وجود آن كه به آنچه در آسمانها و زمين است آگاه ميباشد و هيچ چيز بر او پنهان نيست، اما در روي زمين چنين شركايي را براي خود سراغ ندارد پس شما اين شركا را از كجا آوردهايد؟ دليل اينكه حق تعالي فقط زمين را مخصوصساخت، اين است كه مشركان شركايي را فقط در زمين برايش ادعا كردند نه درآسمان «يا به سخني سرسري فريفته ميشويد» بيآنكه براي آن حقيقتي باشد؟يعني: يا از پدرانتان در سخني بياصل و اساس و سطحي و ميانتهي تقليد ميكنيد؟ «بلكه براي كافران مكرشان آراسته شده» مكرشان: كفري است كه سردمداران و شياطين، پيروانشان را به آن ميفريبند تا به وسيله آن گمراهشان سازند «و از راه بازداشته شدهاند» يعني: خداي سبحان بهعنوان مجازاتي بر شركشان، آنان را از راه خود بازداشته، يا شيطان آنان را از راه حق بازداشته است «و هر كه را خدا گمراه كند» و مشيت وي گمراه ساختنش را اقتضا نمايد «او را هيچ راهبري نيست» كه بهسوي خير رهنمونياش كند.
🌼📌حق تعالي در اين دو آيه، از طريق اقامه حجت بر بطلان راه و روشي كه مشركان بر آن قرار دارند، درخواست معجزات از سوي آنان را نيز بهطور ضمني رد كرده است.
🌼✏و بعد از اقامه حجت، اين هشدار مطرح ميشود:⬇
❄↙لَّهُمْ عَذَابٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللّهِ مِن وَاقٍ (34)
❄📌«برايشان در زندگي دنيا عذابي است» با كشته شدن، به اسارت درآمدن و مصيبتهاي ديگر «و قطعا عذاب آخرت سختتر است» از عذاب دنيا زيرا عذاب دنيا سپري ميشود در حاليكه عذاب آخرت هميشگي و ابدي است، همچنين آتش دوزخ نسبت به آتش دنيا هفتاد برابر سوزانتر و سختتر است «و برايشان در برابر خدا هيچ نگهدارندهاي نيست» كه آنان را از عذابش نگه دارد و نه هيچ پناهدهندهاي كه از عذاب وي پناهشان دهد.
🌼✏سپس بشارت به اهل تقوي و هشدار به اهل كفر در يك آيه ميآيد:⬇
🌻✒مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ (35)
🌼📌«مثل بهشتي كه به پرهيزگاران وعده داده شده» يعني: وصف شگفتآسا و شأن والاي بهشت برين اين است كه: «جويباران از فرودست آن» يعني: از فرودست درختان و منازل آن «جاري است، ميوههاي آن هميشگي است» كه هرگز انقطاعي ندارد، آن گونه كه ميوههاي درختان دنيا بهپايان ميرسد و تمام ميشود «و سايهآن همچنين» هميشگي است، كوتاه نميشود و خورشيد آن را از بين نميبرد «اين است سرانجام متقيان و فرجام كافران آتش است» و آنان جز اين، فرجام و عاقبت ديگري ندارند.
🌱↙در حديث شريف به روايت جابر رضی الله عنه آمده است: «روزي مشغول خواندن نماز ظهر بوديم كه ناگهان ديديم رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم جلو رفتند و ما نيز به پيروي از ايشان جلو رفتيم. سپس دست بردند تا چيزي را بگيرند، آنگاه واپس آمدند. چون نماز تمام شد، ابيبن كعب رضی الله عنه به ايشان گفت: يا رسولالله! امروز در حال نماز كاري كرديد كه تاكنون نديدهايم كه آن را انجام دهيد؟ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: آري! امروز بهشت، طراوتها، گلها و ميوههاي آن در حال نماز بر من عرضه شد پس از ميوههاي آن خوشهاي انگور را بهدست گرفتم تا براي شما بياورم، اما ميان من وآن خوشه مانع ايجاد شد و اگر آن را به شما ميآوردم و تمام كساني كه در ميان زمين و آسمانند از آن ميخوردند، قطعا چيزي از آن نميكاستند».
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][
*🌹✍🏻(دعای چشمزخم)،* رسول خدا(ص) هميشه از چشمزخم به خداي عزوجل پناه ميبردند و ميگفتند:«⬇️
*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*
🌾✍🏻 ولي در صورتي كه چشمزخم زننده در حق كسي كه به وي چشم بد ميزند دعاي بركت كند، چشم بد به وي زياني نميرساند، آن دعا اين است: *«تبارك الله أحسن الخالقين، اللهم بارك فيه:*🌼✅
*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت ابوالدرداء رض«صبح و شام، هر کس هفتبار بخواند :خداي عزوجل هر مهمي را از وي كفايت و هر حاجتي را برايش برآورده ميكند🌼*
*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*
*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*
*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*
*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد).
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره الرعد از آیه شریفه (31تا35)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانهای میباشد🌍⚠️*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅ 🌼
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







