بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا6

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا6

*🏳✍🏻تفسیر سوره ابراهیم قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا6)*🌹

*📌سوره ابراهیم  مکی است،ودارای  52 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آغاز  سخن درس اول و.وجه‌ تسميه‌: سبب‌ نامگذاري‌ اين‌ سوره‌ به‌ نام‌ «ابراهيم‌»، بيان‌ داستان‌ اين ‌پيامبر اولي‌العزم‌ الهي‌ در آن‌ است، داستاني‌ كه‌ يادآور حقايق‌ فراوان‌ اعتقادي‌ مي‌باشد، همان‌ حقايقي‌ كه‌ قريش‌ و مشركان‌ از آن‌ غفلت‌ كردند.↙پيام‌ اصلي‌ و مضمون‌ اساسي‌ سوره‌ «ابراهيم‌»، بيرون‌ آوردن‌ مردم‌ از تاريكي‌ها به‌ سوي‌ نور است.✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌷↙الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ ‏(1)

💐📌خوانده‌ مي‌شود: «الف، لام، راء» و سخن‌ درباره‌ حروف‌ مقطعه‌ اوايل‌ سوره‌ها، در آغاز سوره‌ «بقره‌» گذشت‌ «كتابي‌ است‌ كه‌ آن‌ را به‌سوي‌ تو فروفرستاديم‌» يعني‌: اي‌ محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم! اين‌ قرآن‌ كتابي‌ است‌ كه‌ ما آن‌ را بر تو نازل ‌كرديم‌ «تا مردم‌ را بيرون‌ آوري‌» با دعوتشان‌ به‌سوي‌ اين‌ قرآن‌ و تربيت ‌نمودنشان‌ براساس‌ اين‌ قرآن‌ «از تاريكي‌ها به‌سوي‌ روشنايي‌» يعني‌: از تاريكي‌هاي‌ كفر وشهوت‌ و شرك‌ و شك‌ و جهل‌ و گمراهي، به‌سوي‌ نور ايمان‌ و علم‌ و هدايت‌ ورهايي‌ «به‌اذن‌ پروردگار شان‌»⬇

🌺📍 يعني‌: به‌وسيله‌ اين‌ حكم‌ و فرمان‌ پروردگار متعال‌ به‌ تو كه‌ آنها را به‌سوي‌ ايمان‌ دعوت‌ كني‌ و احكام‌ و برنامه‌هاي‌ روشنگر دين‌ حق‌ را به‌ آنان‌ تعليم‌ دهي. يا معني‌ اين‌ است‌: احدي‌ از آنان‌ از ظلمت‌ به‌سوي‌ نور بيرون ‌نمي‌رود  مگر كسي‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  به‌ بيرون رفتن‌ وي‌ از آن‌ حكم‌ داده‌ است، يا احدي‌ از آنان‌ به‌سوي‌ نور بيرون‌ نمي‌رود  مگر به‌ امر و توفيق‌ حق‌ تعالي‌ «به‌سوي ‌راه‌ آن‌ شكست‌ ناپذير ستوده‌» راه‌ خداوندي‌ كه‌ بر همه‌ چيز غالب‌ و قاهر، و در همه ‌افعال‌ و اقوال‌ و شرع‌ و امر و نهي‌ خويش‌ ستوده‌ است‌ كه‌ آن‌ همان‌ راه‌ و روش ‌روشني‌ است‌ كه‌ او براي‌ بندگانش‌ مشروع‌ كرده‌ است.

🌺📌شيخ‌ سعيد حوي: در تفسير «الاساس‌» مي‌گويد: «از اين‌ آيه‌ و آيه (وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ ‏) : (و هيچ‌ امتي‌ نبوده‌ مگر اين‌كه‌ در آن‌ هشداردهنده‌اي‌ گذشته‌ است‌) «فاطر/24» چنين‌ دانسته‌ مي‌شود كه‌: اين‌ فهم‌ برخي‌ از مردم‌ كه‌ پيامبران‌ الهي ‌جز در منطقه‌ عربي‌ و بلاد شام‌ برانگيخته‌ نشده‌اند، فهم‌ نادرستي‌ است‌ و پيامبران ‌الهي‌ در ميان‌ هر امتي‌ با هر زباني‌ مبعوث‌ گرديده‌اند».

🌼📍اللّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَوَيْلٌ لِّلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ ‏(2)

🌻↩«خدايي‌ كه‌ آنچه‌ در آسمانها و آنچه‌ در زمين‌ است، از آن‌ اوست‌» در آفرينش‌ و در فرمانروايي‌ «و ويل‌ بر كافران‌ از عذابي‌ سخت‌» ويل‌: كلمه‌اي‌ است‌ به‌ معناي‌ عذاب ‌و هلاكت. لذا با اين‌ كلمه، حكم‌ خداي‌ سبحان‌ به‌ «عذاب‌ و هلاكت‌» بر كفاري ‌كه‌ به‌ وسيله‌ راهنمايي‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از تاريكي‌هاي‌ كفر و شرك‌ به‌سوي‌ نور هدايت‌ بيرون‌ نمي‌روند، ثابت‌ و لازم‌ گرديده‌ است. به‌ قولي‌: معني‌ (ويل‌ بر آنها از عذابي‌ سخت‌) اين‌ است‌: كفار از عذاب‌ سختي‌ كه‌ گرفتار آن‌ شده‌اند، داد و واويلا و ضجه‌ و شيون‌ و ناله‌ سر مي‌دهند. به‌ قولي‌ ديگر: ويل، خود عذاب‌ است.

🌹✏الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ ‏(3)

❄📌سپس‌ در بيان‌ صفات‌ كفار مي‌فرمايد: «همانان‌ كه‌ زندگي‌ دنيا را» به‌سبب‌ محبتي ‌كه‌ به‌ آن‌ دارند «بر آخرت‌» يعني‌: بر زندگي‌ جاودان‌ آخرت‌ و نعمتهاي‌ ابدي‌ آن ‌«ترجيح‌ مي‌دهند» از آن‌رو كه‌ به‌ آخرت‌ ايمان‌ ندارند «و مردم‌ را از راه‌ خدا بازمي‌دارند» با برگرداندن‌ و بازداشتن‌ آنان‌ از رفتن‌ به‌ آن‌ راه‌ «و در آن‌ كجي‌اي ‌مي‌طلبند» يعني‌: براي‌ راه‌خدا جلّ جلاله  كجي‌ و انحراف‌ و اشتباه‌ مي‌طلبند تا با هوي‌ و هوسهايشان‌ سازگار گشته‌ و نيازها و اهدافشان‌ را برآورده‌ كند. يا آن‌ را كج ‌مي‌طلبند تا در آن‌ طعن‌ و ايراد وارد كنند «آنانند كه‌ در گمراهي‌ دورودرازي ‌هستند» از راه‌ حق‌ و صواب. گمراهي‌ به‌ دوري‌ وصف‌ شد زيرا اين‌ گمراهي‌ است ‌كه‌ صاحب‌ خويش‌ را از راه‌ حق‌ دور مي‌كند.

🌼↩پس‌ اين‌ آيات‌ براي‌ كفار سه‌ وصف‌ را بر مي‌شمارد:⬇

↙1 ـ برگزيدن‌ زندگاني‌ دنيا بر آخرت.

↙2 ـ بازداشتن‌ از راه‌ خدا جلّ جلاله .

↙3 ـ طلب‌ كجي‌ و عيب‌ براي‌ راه‌ خدا جلّ جلاله .

🌷✏البته‌ كفار همه‌ در اين‌ سه‌ وصف‌ شريكند.⬇

🌷📍وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ‏(4)

🌻↙«و ما هيچ‌ پيامبري‌ را جز به‌ زبان‌ قومش‌ نفرستاديم‌» تا آنچه‌ را كه‌ مي‌گويد، به ‌آساني‌ دريابند زيرا اگر پيامبر به‌ زباني‌ غيراز زبان‌ قومش‌ سخن‌ مي‌گفت، قطعا آنان‌ سخنان‌ او را درك‌ نمي‌كردند و خطاب‌ او را در نمي‌يافتند. پس‌ اين‌ لطفي‌است‌ بسيار بزرگ‌ از جانب‌ خداي‌ منان‌ بر بندگانش‌ «تا بيان‌ كند برايشان‌» شريعتي‌ را كه‌ خداوند متعال‌ برايشان‌ مشروع‌ كرده‌ است‌ و باز قوم‌ آن‌ پيامبرند كه‌ شريعتش‌را به‌ اقوام‌ ديگري‌ كه‌ به‌ زبانهاي‌ ديگر تكلم‌ مي‌كنند، بيان‌ و تبليغ‌ مي‌كنند تا آنان ‌نيز اوامر خداوند جلّ جلاله  و شريعت‌ وي‌ را همچون‌ قوم‌ آن‌ پيامبر و اهل‌ زبانش‌ بفهمند ودريابند «پس‌ خدا هركه‌ را بخواهد گمراه‌ مي‌كند»⬇

🌻✒ يعني‌: حق‌ تعالي‌ كساني‌ را كه‌اسباب‌ گمراهي‌ را برگزيده‌اند، گمراه‌ مي‌كند «و هركه‌ را بخواهد هدايت ‌مي‌كند» يعني‌: كساني‌ را كه‌ اسباب‌ هدايت‌ را برگزيده‌اند، هدايت‌ مي‌كند «و اوست‌ غالب‌ باحكمت‌» غالب‌ است؛ زيرا در خواسته‌ خود مغلوب‌ نمي‌شود و باحكمت‌ است‌ در افعال‌ خويش؛ پس‌ هركه‌ را كه‌ شايسته‌ هدايت‌ است، هدايت‌ و هركه‌ را كه‌ سزاوار گمراهي‌ است، گمراه‌ مي‌كند.

💧📍حاصل‌ معني‌ اين‌ است‌: آن‌گاه‌ كه‌ پيامبر مرسل، شرع‌ خداي‌ عزوجل‌ را به‌ قومش‌ به‌ زبان‌ خودشان‌ بيان‌ كرد، ديگر او را بر هدايت ‌كردن‌ كسي‌ هيچ‌ قدرتي ‌نيست‌ زيرا هدايتگر و گمراه‌كننده‌ خود خداي‌ عزوجل‌ است. يا معني‌ چنين‌ است‌: درحقيقت‌ خداي‌ عزوجل‌ كافراني‌ را كه‌ گفتند: محمد به‌ زبان‌ ما سخن‌ مي‌گويد و او يكي‌ از خود ماست‌ پس‌ اين‌ نبوت‌ برايش‌ از كجا آمده‌؟ گمراه‌ كرده‌ است.

🌿↩وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ ‏(5)

❄✒«و هرآينه‌ موسي‌ را با نشانه‌هاي‌ خود فرستاديم‌» يعني‌: اي‌ محمد! چنان‌كه‌ تو را به‌ پيامبري‌ فرستاده‌ و بر تو كتاب‌ نازل‌ كرديم‌ تا مردم‌ را از تاريكي‌ها به‌سوي‌ نور رهبري‌ كني، همچنان‌ پيامبران‌ ديگر و از جمله‌ موسي‌علیه السلام  را نيز با همين‌ هدف ‌فرستاديم. مراد از نشانه‌هاي‌ نازل‌ شده‌ بر موسي‌علیه السلام ، معجزات‌ نه‌گانه‌اي‌ است‌ كه‌ به ‌وي‌ داده‌ شد. آري‌! موسي‌علیه السلام  را فرستاديم‌ با اين‌ پيام‌: «كه‌ قوم‌ خود» بني‌اسرائيل ‌«را» كه‌ تحت‌ فرمانروايي‌ و در قيد بندگي‌ فرعونند «بيرون‌ آور از تاريكي‌ها»⬇

🌷✏ يعني‌: از تاريكي‌هاي‌ كفر يا جهلي‌ كه‌ به‌ سبب‌ آن‌ به‌ موسي‌علیه السلام  گفتند: براي‌ ما خدايي‌ قرار ده‌ چنان‌كه‌ اين‌ بت‌پرستان‌ خدايي‌ دارند «به‌سوي‌ نور» يعني‌: به‌سوي‌ ايمان، يا به‌سوي‌ علم، يا به‌سوي‌ حريت‌ و آزادگي‌ «و ايام‌الله را به‌ آنان ‌يادآوري‌ كن‌» ايام‌الله: وقايعي‌ است‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  براي‌ رهايي‌ آنان‌ پديد آورد، چون‌ واقعه‌ بيرون‌آوردنشان‌ از زير اسارت‌ فرعون، شكافتن‌ دريا، سايبان‌ ساختن ‌ابر، فرودآوردن‌ من‌ و سلوي‌ و ديگر نعمتهايش‌ بر آنان. همچنان‌ مجازاتهاي ‌حق‌ تعالي‌ در روزهاي‌ بزرگ‌ وي‌ كه‌ در آنها از قوم‌ نوح‌ و عاد و ثمود انتقام‌ گرفت، شامل‌ ايام‌الله اند. پس‌ ايام‌الله هم‌ شامل‌ روزهاي‌ نعمت‌ است‌ و هم‌ شامل‌ روزهاي‌ نقمت‌ و نكبت‌ «قطعا در اين‌» يادآوري‌ از ايام‌الله «نشانه‌هاست‌» ⬇

🌻↩يعني‌: دلالتهاي‌ بزرگي‌ است‌ كه‌ انسانها را بر توحيد و كمال‌ قدرت ‌الهي‌ راه‌ مي‌نمايد «براي‌ هر صبار شكوري‌» صبار: بسيار شكيبا در محنتها و مصيبتهاست. شكور: بسيار سپاسگزار در برابر نعمتهاي‌ خداوند متعال‌ است. چنان‌كه‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم در حديث‌ شريف‌ فرمودند: «بي‌گمان‌ كار مؤمن‌ همه‌ شگرف‌ و شگفت‌ است؛ خداوند جلّ جلاله  هيچ‌ قضايي‌ را در حق‌ وي‌ مبرم‌ نمي‌سازد  مگر اين‌كه‌ آن‌ قضا به‌ خير اوست، چه‌ اگر به‌ او آفت‌ و رنجي‌ برسد، شكيبايي‌ مي‌كند و اين‌ به‌ خير اوست‌ و اگر هم‌ به‌ او خوشي‌ و نعمتي‌ برسد، شكر مي‌گزارد و اين‌ نيز به‌ خير اوست‌».

🌷✒جمله‌ (إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ) مفيد آن‌ است‌ كه‌: فقط كسي‌ از ايام‌الله عبرت‌ مي‌گيرد كه‌ در او دو وصف‌ صبر و شكر وجود داشته‌ باشد.

🌻↩وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنجَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ وَيُذَبِّحُونَ أَبْنَاءكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءكُمْ وَفِي ذَلِكُم بَلاء مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ‏(6)

🌴✏سپس‌ خداوند متعال‌ از سخنان‌ موسي‌علیه السلام  در يادآوري‌ از ايام‌الله براي‌ قومش، چنين‌ حكايت‌ مي‌كند: «و ياد كن‌ هنگامي‌ را كه‌ موسي‌ به‌ قوم‌ خود گفت‌: نعمت‌ خدا را بر خود به‌ياد آوريد آن‌گاه‌ كه‌ شما را از فرعونيان‌ رهانيد» آن‌گاه‌ كه‌ من‌ شما را از سرزمين‌ مصر كوچاندم‌ و خداي‌ عزوجل‌ دريا را برايتان‌ گشود و فرعون‌ و لشكريانش‌ را درآن‌ غرق‌ ساخت‌ «همان‌ كساني‌ كه‌ بر شما عذاب‌ سخت ‌مي‌چشانيدند» كه‌ آن‌ عذاب‌ سخت‌ عبارت‌ بود از: برده‌ كردن‌ بني‌اسرائيل‌ و به‌كار گرفتنشان‌ در اعمال‌ شاقه‌ «و پسرانتان‌ را سر مي‌بريدند و دخترانتان‌ را زنده‌ مي‌گذاشتند» تا خوار و بي‌مقدارشان‌ سازند «و در اين‌ امر» كه‌ ذكر شد از افعال ‌فرعونيان‌ عليه‌ شما و سپس‌ رهانيدنتان‌ از چنگال‌ آنان‌ «براي‌ شما از جانب ‌پروردگارتان‌ آزمايشي‌ بزرگ‌ بود» تا در عرصه‌ ظهور معلوم‌ دارد كه‌ شما اين‌ نعمتها را چگونه‌ پاس‌ مي‌داريد! يا معني‌ اين‌ است‌: نجات ‌دادنتان‌ نعمتي‌ عظيم‌ از جانب‌ حق‌ تعالي‌ بود كه‌ شما از شكرگزاري‌ آن‌ عاجزيد

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد). 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره ابراهیم از آیه شریفه (1تا6)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅ 🌼


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۴:۴۶ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.