*🏳✍🏻تفسیر سوره ابراهیم قسمت(2️⃣) از آیه شریفه(7تا10)*🌹
*📌سوره ابراهیم مکی است،ودارای 52 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس اول تا اینجا بود که. خداوند متعال از سخنان موسيعلیه السلام در يادآوري از ايامالله براي قومش، چنين حكايت ميكند: «و ياد كن هنگامي را كه موسي به قوم خود گفت: نعمت خدا را بر خود بهياد آوريد آنگاه كه شما را از فرعونيان رهانيد» آنگاه كه من شما را از سرزمين مصر كوچاندم و خداي عزوجل دريا را برايتان گشود و فرعون و لشكريانش را درآن غرق ساخت «همان كساني كه بر شما عذاب سخت ميچشانيدند» كه آن عذاب سخت عبارت بود از: برده كردن بنياسرائيل و بهكار گرفتنشان در اعمال شاقه «و پسرانتان را سر ميبريدند و دخترانتان را زنده ميگذاشتند» تا خوار و بيمقدارشان سازند «و در اين امر» كه ذكر شد از افعال فرعونيان عليه شما و سپس رهانيدنتان از چنگال آنان «براي شما از جانب پروردگارتان آزمايشي بزرگ بود» تا در عرصه ظهور معلوم دارد كه شما اين نعمتها را چگونه پاس ميداريد! يا معني اين است: نجات دادنتان نعمتي عظيم از جانب حق تعالي بود كه شما از شكرگزاري آن عاجزيد.✅*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*
*https://t.me/gmohammaade*
*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*
🌴✏وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ (7)
🌷✒«و آنگاه كه پروردگارتان اعلام كرد» به شما به اعلامي عام و همگاني تا سخن او را بشنويد و آن را به درستي دريابيد: «كه اگر شكر كنيد» يعني: اگر نعمتهاي يادشده مرا بر خود واقعا سپاسگزاري كنيد «بر نعمت شما ميافزايم» يعني: نعمتي بر نعمت ديگر بر شما ميافزايم، بهعنوان بخششي از جانب خود. و به قولي معني اين است: قطعا از طاعت خود بر شما ميافزايم و شما را بيشتر از پيش، گرويده راهحق ميسازم «و اگر ناسپاسي كنيد» اين نعمتهايم را و آن را انكار نماييد «قطعا عذاب من سخت است» با سلب كردن اين نعمتها. پس ناگزير آنچه كه بايد، از اين عذاب سخت بر شما رسيدني است و هيچ برگشتي ندارد.
❄✒قشيري از صوفيه در تعريف شكر ميگويد: «حقيقت شكر نزد اهل تحقيق، مقر بودن به نعمت منعم بر وجه فروتني است». شبلي ميگويد: «شكر، ديدن منعم بود، نه ديدن نعمت».
🌿📍وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ (8)
🌱↩«و موسي گفت: اگر شما و هركه در روي زمين است همگي كفر ورزيد» يعني: اگر شما و تمام خلق همه يكجا نعمتهاي حق تعالي را ناسپاسي كنيد و آن را هيچ شكرو سپاس نگزاريد «بيگمان خدا بينياز است» از شكرگزاري شما و بدانيد كه از اين ناسپاسي شما هيچ نقصي هم دامنگير وي نميشود «ستوده است» يعني: سزاوار ستايش است؛ بهخاطر ذات خود، بهخاطر بسيار بودن نعمتهايش و بهخاطر منافعي كه از شكرگزاري و ستايشتان براي وي به خود شما عايد ميگردد چرا كه حق تعالي با اين شكرگزاري از شما راضي شده و به فضل و بخشايش خود بر شما ميافزايد.
🌼📍أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَالَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لاَ يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِي أَفْوَاهِهِمْ وَقَالُواْ إِنَّا كَفَرْنَا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِي شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ (9)
💧↙«آيا خبر كساني كه پيش از شما بودند; قوم نوح و عاد و ثمود و كساني كه بعد از آنان» يعني: بعد از اقوام ذكر شده «آمدند، به شما نرسيده است؟ كسي جز خدا از آنان آگاهي ندارد» يعني: كسي جز خداي سبحان شمار آنها را نميداند و بر آنان بهسبب كثرتشان احاطه علمي ندارد. مفسران از اين تعبير چنين فهميدهاند كه شناخت دقيق تاريخ زندگي بشر امري است كه از حيطه توان بشر خارج است بنابراين، به آنچه مورخان در اين باره نوشتهاند، نميتوان اعتماد مطلق كرد.
🌹📌محتمل است كه اين آيه نيز حكايت دنباله سخنان موسيعلیه السلام به قومش باشد بنابراين، اين آيه در مضمون يادآوري از ايامالله براي آنها، داخل است. همچنين احتمال دارد كه اين آيه بر سبيل «استطراد»،[1] آيهاي مستقل و جمله مستأنفهاي از كلام خداي سبحان خطاب به امت محمد صلّی الله علیه و آله وسلّم باشد كه آنان را از مخالفت با آن ذات متعال هشدار ميدهد. ابنكثير احتمال دوم را ترجيح داده، به دليل اينكه داستان عاد و ثمود در تورات نيامده است.
---------------
*[1] استطراد:انتقال از موضوعي به موضوع ديگري است ـ بهدنبال كوچكترين مناسبت.*
------------------------
🌷↙«پيامبرانشان بينات» يعني: حجتها و دلايل روشن و معجزات را «برايشان آوردند ولي آنان دستهايشان را در دهانهايشان نهادند» تا از روي غيظ و خشم ازآنچه كه پيامبران علیهم السلام برايشان آوردهاند، پشت دست به دندان بگزند زيراپيامبران علیهم السلام درواقع بر بيخردي و سفاهتشان و بر بياعتبار ساختن بتانشان حجتهاي كوبنده آوردند. به قولي مراد اين است كه: آن امتها دستانشان را بر دهان پيامبران علیهم السلام نهادند تا ايشان را خاموش گردانند; به انگيزه رد و اعتراض برسخنانشان «و گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شدهايد، كافريم و همانا از آنچه ما را بدان ميخوانيد» از ايمان به خداي يگانه و ترك ماسواي آن «سخت درشكيم»⬇
🌻↩ يعني: حقيقت آنچه كه شما برايمان آوردهايد، موجب شك و شبههاي سخت و اضطراب و نگراني بسيار است. پس هرگاه اين پيام توحيدي شما امري مشكوك و غير يقيني است، ديگر چگونه از ما ميخواهيد تا بدان ايمان آوريم در حاليكه ما در اصل صحت نبوت شما شك داريم؟ همچنان محتمل است كه آنان عليه پيامبران علیهم السلام ادعايي بدين مضمون كرده باشند كه: شما غير از آنچه اظهار ميداريد، نيات و اهداف اعلام نشده ديگري داريد كه عبارت است از به دست آوردن قدرت و حاكميت در ميان اقوامتان، بهدست آوردن اموال و دستيابي به ثروتهاي كلان.
🌴📍البته آنها اين سخن را به خاطر آن گفتند تا عزم پيامبران علیهم السلام را در كار دعوت بهسوي حق سست ساخته و اراده ايشان را متزلزل كنند.
🌱✒قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُّبِينٍ (10)
🌹📌«پيامبرانشان گفتند: مگر در باره خدا ـ آفريننده آسمانها و زمين ـ شكي هست؟» يعني: آيا در وجود و يگانگي حق تعالي ـ ذاتي كه اختراعكننده و ايجادگر آسمانها و زمين بعد از عدم آنهاست ـ شك و ترديدي هست؟ در حاليكه وجود و وحدانيت او در منتهاي روشني و وضوح بوده و فطرتها گواه وجود او ميباشند؟ استفهام انكاري است، يعني: در اينباره هيچ شكي وجود ندارد «او شما را دعوت ميكند» بهسوي ايمان به وجود و يگانگي خود «تا بر شما از گناهانتان بيامرزد»⬇
🌻↩ يعني: تا حق تعالي پارهاي از گناهاني را كه آمرزش آن را بخواهد، بر شما بيامرزد «و تا مدتي معين شما را مهلت دهد» و در دنيا عذابتان نكند. آن مهلت، وقت مرگ شماست «گفتند» هر يك از امتهاي تكذيبكننده درپاسخ پيامبرانشان علیهم السلام «شما جز بشري مانند ما» در شكل و شمايل و صورت خود «نيستيد» ميخوريد و ميآشاميد چنانكه ما ميخوريم و ميآشاميم و شما فرشته نيستيد «ميخواهيد كه ما را از آنچه پدرانمان ميپرستيدند» از بتان و مانند آنها «بازداريد پس» اگر شما در اين ادعا كه از نزد خدا جلّ جلاله فرستاده شدهايد، صادقيد «براي ما حجتي آشكار بياوريد» كه بر صحت ادعايتان دلالت كند. اين درخواست را درحالي مطرح كردند كه پيامبران علیهم السلام برايشان حجتهاي آشكار آورده بودند.پس اينگونه برخورد با پيامبران علیهم السلام ، نمايانگر نوعي تعصب و سرسختي در عقايد فاسدشان بود.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][
*🌹✍🏻(دعای چشمزخم)،* رسول خدا(ص) هميشه از چشمزخم به خداي عزوجل پناه ميبردند و ميگفتند:«⬇️
*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*
🌾✍🏻 ولي در صورتي كه چشمزخم زننده در حق كسي كه به وي چشم بد ميزند دعاي بركت كند، چشم بد به وي زياني نميرساند، آن دعا اين است: *«تبارك الله أحسن الخالقين، اللهم بارك فيه:*🌼✅
*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت ابوالدرداء رض«صبح و شام، هر کس هفتبار بخواند :خداي عزوجل هر مهمي را از وي كفايت و هر حاجتي را برايش برآورده ميكند🌼*
*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*
*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*
*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*
*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد).
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره ابراهیم از آیه شریفه (7تا10)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*
*(تنظیم و نشر مسافر)*
*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*
*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانهای میباشد🌍⚠️*
*https://t.me/gmohammaade*
*کتابخانه؛*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer*
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*
🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







