بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 3 از آیه شریفه 11تا19

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 3 از آیه شریفه 11تا19

*🏳✍🏻تفسیر سوره ابراهیم قسمت(3️⃣) از آیه شریفه(11تا19)*🌹

*📌سوره ابراهیم  مکی است،ودارای  52 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس دوم تا اینجا بود که.‌ پيامبرانشان‌ گفتند: مگر در باره‌ خدا ـ آفريننده‌ آسمانها و زمين‌ ـ شكي‌ هست‌؟» يعني‌: آيا در وجود و يگانگي‌ حق‌ تعالي‌ ـ ذاتي‌ كه‌ اختراع‌كننده‌ و ايجادگر آسمانها و زمين‌ بعد از عدم‌ آنهاست‌ ـ شك‌ و ترديدي‌ هست‌؟ در حالي‌كه‌ وجود و وحدانيت‌ او در منتهاي‌ روشني‌ و وضوح‌ بوده‌ و فطرتها گواه‌ وجود او مي‌باشند؟ استفهام‌ انكاري‌ است، يعني‌: در اين‌باره‌ هيچ‌ شكي‌ وجود ندارد «او شما را دعوت‌ مي‌كند» به‌سوي‌ ايمان‌ به‌ وجود و يگانگي‌ خود «تا بر شما از گناهانتان‌ بيامرزد» يعني‌: تا حق‌ تعالي‌ پاره‌اي‌ از گناهاني‌ را كه‌ آمرزش‌ آن‌ را بخواهد، بر شما بيامرزد «و تا مدتي‌ معين‌ شما را مهلت‌ دهد» و در دنيا عذابتان‌ نكند. آن‌ مهلت، وقت‌ مرگ‌ شماست‌ «گفتند» هر يك‌ از امتهاي‌ تكذيب‌كننده‌ درپاسخ‌ پيامبرانشان‌ علیهم السلام «شما جز بشري‌ مانند ما» در شكل‌ و شمايل‌ و صورت‌ خود «نيستيد» مي‌خوريد و مي‌آشاميد چنان‌كه‌ ما مي‌خوريم‌ و مي‌آشاميم‌ و شما فرشته‌ نيستيد «مي‌خواهيد كه‌ ما را از آنچه‌ پدرانمان‌ مي‌پرستيدند» از بتان‌ و مانند آنها «بازداريد پس‌» اگر شما در اين‌ ادعا كه‌ از نزد خدا جلّ جلاله  فرستاده‌ شده‌ايد، صادقيد «براي‌ ما حجتي‌ آشكار بياوريد» كه‌ بر صحت‌ ادعايتان‌ دلالت‌ كند. اين‌ درخواست ‌را درحالي‌ مطرح‌ كردند كه‌ پيامبران علیهم السلام برايشان‌ حجتهاي‌ آشكار آورده‌ بودند.پس‌ اين‌گونه‌ برخورد با پيامبران علیهم السلام ، نمايانگر نوعي‌ تعصب‌ و سرسختي‌ در عقايد فاسدشان‌ بود.✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌻📍قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَمُنُّ عَلَى مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ‏(11)

🌷📌«پيامبرانشان‌ به‌ آنان‌ گفتند: آري‌» چنان‌كه‌ شما گفتيد «ما جز بشري‌ مانند شما نيستيم‌» در شكل‌ و هيأت‌ و خلقت‌ حقيقي‌ خود «ولي‌ خدا بر هر كس‌ از بندگانش‌ كه ‌بخواهد منت‌ مي‌گذارد» با برگزيدنش‌ به‌ نبوت‌ پس‌ او خواسته ‌است‌ تا با انتخاب‌ ما به ‌نبوت، بر ما فضل‌ و منت‌ گذارد «و ما را نرسد كه‌ براي‌ شما سلطاني‌ بياوريم‌» يعني‌: براي‌ ما مقدور نيست‌ كه‌ به‌ شما حجتي‌ از حجتها را بياوريم‌ «جز به‌اذن ‌خدا» يعني‌: به‌ مشيت‌ وي. به‌ قولي‌: مراد از «سلطان‌» در اينجا، معجزاتي‌ است ‌كه‌ كفار بر سبيل‌ سرسختي‌ و لجاجت‌ و تعصب‌ از پيامبران علیهم السلام مي‌طلبيدند «و مؤمنان‌ بايد تنها بر خدا توكل‌ كنند» نه‌ بر چيز ديگري. گويي‌ سخن‌ پيامبران علیهم السلام دربيان‌ اين‌ ويژگي‌ براي‌ مؤمنان، در قدم‌ اول‌ ناظر بر خودشان‌ بود و ايشان‌ خود را مدنظر داشتند. يعني‌: توكل‌ ما پيامبران علیهم السلام بايد فقط بر خداي‌ عزوجل‌ باشد، نه‌ بر گرايش‌ شما به‌ ايمان‌ و پشتيباني‌تان‌ از ما.

🌹✒وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَى اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ‏(12)

🌺✏سپس‌ پيامبران علیهم السلام به‌ سخن‌ خود چنين‌ ادامه‌ دادند: «و چرا بر خدا توكل ‌نكنيم‌» يعني‌: ما چه‌ عذري‌ داريم‌ كه‌ بر حق‌ تعالي‌ توكل‌ نكنيم‌ «و حال‌ آن‌كه‌ ما را به‌ راههايمان‌ هدايت‌ كرده‌ است‌؟» يعني‌: حال‌ آن‌كه‌ حق‌ تعالي‌ با ما به‌گونه‌اي‌ عمل ‌كرده‌ است‌ كه‌ توكل‌ ما را بر او واجب‌ و لازم‌ مي‌گرداند، از آن‌ جمله، هدايت‌نمودن‌ ما به‌سوي‌ راهي‌ است‌ كه‌ ما را به‌ سرمنزل‌ رحمتش‌ مي‌رساند «و البته ‌ما بر آزار شما صبر خواهيم‌ كرد» يعني‌: ما سوگند مي‌خوريم‌ بر اين‌ كه‌ در آنچه‌ از سوي‌ شما عليه‌ ما از تكذيب‌ و طرح‌ درخواستهاي‌ باطل‌ و سرسختي‌هاي‌ بي‌جاروي‌ مي‌دهد، صابر و شكيبا خواهيم‌ بود «و توكل‌كنندگان‌ بايد تنها بر خدا توكل ‌كنند» نه‌ بر غير وي. تكرار اين‌ جمله، مفيد پايداري‌ پيامبران علیهم السلام در مقام‌ توكل ‌است.

❄✏وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ ‏(13) وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَخَافَ وَعِيدِ ‏(14)

❄📍در اينجا بود كه‌ آن‌ اقوام‌ سركش‌ به‌ تهديد متوسل‌ شدند: «و كافران‌» متمرد و سركش‌ «به‌ پيامبرانشان‌ گفتند: البته‌ شما را از سرزمين‌ خود اخراج‌ مي‌كنيم، يا اين‌كه‌ به‌كيش‌ ما بازگرديد» چنين‌ بود كه‌ آنان‌ پيامبران‌ علیهم السلام را ميان‌ بيرون‌ رفتن‌ از سرزمين‌ خود يا بازگشتن‌ به‌ آيين‌ كفر مخير ساختند، يعني‌: اصرار كردند تا يكي‌ از اين‌ دو امر را بر پيامبران علیهم السلام تحميل‌ نمايند. البته‌ اين‌ ظلم‌ و تجاوزي‌ آشكار از سوي‌ آنان‌ بود كه‌ پيامبران علیهم السلام را به‌ صرف‌ اين‌كه‌ دعوت‌ خداوند جلّ جلاله  را برايشان‌ آورده‌اند، از خانه‌ و سرزمين‌ خودشان‌ و از ميان‌ كسان‌ و نزديكانشان‌ اخراج‌ نمايند «پس‌ پروردگارشان‌ به‌ آنان‌» يعني‌: به‌ پيامبران‌ خويش‌ در اين‌ حالت‌ خطير «وحي‌ كرد كه ‌حتما ستمگران‌ را» يعني‌: همين‌ گروه‌ كافر متمرد را «هلاك‌ خواهيم‌ كرد».

💧✒«و قطعا شما را پس‌ از آنان‌» يعني‌: پس‌ از نابود كردنشان‌ «در آن‌ سرزمين ‌سكونت‌ خواهيم‌ داد» يعني‌: در سرزمين‌ اين‌ كافراني‌ كه‌ شما را به‌ اخراج‌ از آن، يا بازگشت‌ به‌ دين‌ خود تهديد كرده‌اند «اين‌» وعده‌اي‌ كه‌ گذشت؛ از به‌ هلاكت ‌رساندن‌ ستمگران‌ و سكونت‌ دادن‌ مؤمنان‌ در منازل‌ و مساكن‌ آنان ‌«براي‌ كسي‌ است‌ كه‌ از ايستادن‌ در حضور من‌» در روز حشر و حساب‌ «بترسد» به‌ قولي‌ ديگر معني‌ اين‌ است‌: اين‌ وعده‌اي‌ كه‌ گذشت؛ از به‌ هلاكت ‌رساندن‌ ستمگران‌ و سكونت‌ دادن‌ مؤمنان‌ در منازل‌ و مساكنشان، براي‌ كسي‌ است‌ كه‌ از حضور من‌ بالاي‌ سر خود و مراقبت‌ و نظارت‌ من‌ بر خود بترسد چرا كه‌ من‌ بر همه‌ اعمال‌ بندگان‌ حاضر و ناظر هستم‌ «و از هشدار من‌ بترسد» يعني‌: از تهديد و هشدارم‌ به‌ عذاب، بيم‌ داشته‌ باشد. به‌ قولي‌: مراد از هشدار، خود عذاب‌ است. يعني‌: از عذاب‌ من‌ بترسد.

🌼✒وَاسْتَفْتَحُواْ وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ ‏(15)

«و طلب‌ فتح‌ كردند» يعني‌: پيامبران علیهم السلام از خداي‌ عزوجل‌ عليه‌ دشمنانشان‌ فتح ‌و گشايش‌ و نصرت‌ خواستند. يا معني‌ اين‌ است‌: كفار به‌ گمان‌ اين‌كه‌ حق‌ با آنهاست‌ از خدا جلّ جلاله  خواستند تا ميان‌ آنان‌ و پيامبران علیهم السلام داوري‌ نموده، ظالم‌ را نابود ساخته‌ و مظلوم‌ را ياري‌ نمايد پس‌ چون‌ خداي‌ عزوجل‌ ميانشان‌ داوري‌ كرد، پيامبران علیهم السلام و مؤمنان‌ را نصرت‌ داد «و سرانجام‌ هر جبار عنيدي‌ ناكام‌ شد» جبار: متكبر و زورگويي‌ است‌ كه‌ براي‌ هيچ‌كس‌ بر خود حقي‌ را به‌ رسميت‌ نمي‌شناسد. عنيد: معاند و ستيزه‌جويي‌ است‌ كه‌ در برابر حق‌ ستيزه‌ پيشه‌ كرده‌ و از آن‌ كناره ‌مي‌جويد، يعني‌: كسي‌ است‌ كه‌ از اقرار به‌ كلمه‌ توحيد: «لا اله‌ الا الله» سربازمي‌زند.

🌼📌مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِن مَّاء صَدِيدٍ ‏(16)

🌺↙«آن‌ كس‌ كه‌ دوزخ‌ پيش‌ روي‌ اوست‌» يعني‌: دوزخ‌ در طلب‌ آن‌ گردنكش ‌ستيزنده‌ است‌ و به‌ زودي‌ او را درخواهد يافت‌ «و از آبي‌ چركين‌ به‌ او نوشانده ‌مي‌شود» صديد: آبي‌ است‌ از چرك‌ و خون‌ كه‌ از پوست‌ دوزخيان‌ سرازير مي‌شود.

❄📍در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «دوزخ‌ در روز قيامت‌ حاضر ساخته‌ مي‌شود، آن‌گاه‌ خلايق‌ را ندا كرده‌ و مي‌گويد: همانا من‌ بر هر گردنكش‌ ستيزنده‌اي‌ گمارده‌ شده‌ام...».

🌷📌يَتَجَرَّعُهُ وَلاَ يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ ‏(17)

🌻↩«آن‌ را» يعني‌: آن‌ آب‌ چركين‌ را «جرعه‌ جرعه‌ مي‌نوشد» به‌ دفعات، نه ‌به ‌يكباره، به‌ سبب‌ اين‌كه‌ آن‌ چركاب‌ بسيار تلخ‌ و داغ‌ است‌ «و نزديك‌ نيست‌ كه‌ آن‌را به‌ سهولت‌ فروبرد» چراكه‌ آن‌ آب‌ زهرآگين‌ گلوگير او مي‌شود. پس‌ عذاب‌ آن‌ جبار عنيد به‌ درازا مي‌كشد; باري‌ با تشنگي‌ سخت‌ و بار ديگر با نوشيدن‌ اين‌ زردآب‌ در اين‌ حال‌ مرگبار «و مرگ‌» يعني‌: اسباب‌ مرگ‌ «از هر سو به‌سراغ‌ او مي‌آيد ولي‌ نمي‌ميرد» تا از آن‌ دردها و سختي‌هاي‌ جان‌فرسا راحت‌ شود «و عذابي‌ سخت‌ و سنگين‌ در پيشاپيش‌ خود دارد» يعني‌: براي‌ او بعد از همه‌ اينها، عذاب‌ سخت‌ و سنگين‌ ديگري‌ است‌ كه‌ از عذاب‌ قبلي‌ بسيار تلخ‌تر و دردناك‌تر است.

🌷📌مَّثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ لاَّ يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُواْ عَلَى شَيْءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلاَلُ الْبَعِيدُ ‏(18)

🌺✏سپس‌ خداوند جلّ جلاله  براي‌ اعمال‌ تمام‌ كفار مثلي‌ زده‌ مي‌فرمايد: «مثل‌ كساني‌ كه‌ به‌ پروردگار خود كافر شدند، اعمال‌ آنان‌ مانند خاكستري‌ است‌ كه‌ بادي‌ تند در روزي‌ طوفاني ‌بر آن‌ بوزد» يعني‌: اعمال‌ نيك‌ كفار ـ مانند صله‌ رحم، دادن‌ صدقه‌ به‌ فقرا، نيكي ‌با والدين‌ و امثال‌ آن‌ ـ تباه‌ و مردود است‌ و خداوند جلّ جلاله  آن‌ را محو و نابود مي‌كند چنان‌كه‌ باد تند در روز طوفاني‌ به‌ سرعت‌ خاكستر را برداشته‌ و آن‌ را به‌ همه‌جا مي‌پراكند، به‌طوري‌ كه‌ آن‌ خاكستر كلا نابود شده‌ و جاي‌ آن‌ چنان‌ خالي‌ مي‌ماند كه‌ گويي‌ در آنجا هيچ‌ چيزي‌ نبوده‌ است‌ «بر هيچ‌ چيز از آنچه‌ كسب‌ كرده‌ بودند، قدرت‌ ندارند» يعني‌: كفار از اين‌ اعمال‌ به‌ هدر رفته‌ و بي‌اثر، هيچ‌ نشاني‌ در آخرت‌ نمي‌بينند تا در برابر آن‌ پاداش‌ و ثوابي‌ دريافت‌ دارند زيرا اين‌ اعمالشان‌ بر زيربناي‌ ايمان‌ استوار نبوده‌ تا باقي‌ بماند «اين‌ است‌ همان‌ گمراهي‌ دور و دراز» از راه ‌حق‌ و صواب.

💐📍أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ ‏(19)

🌼✒«آيا درنيافته‌اي‌» اي‌ انسان‌! «كه‌ خدا آسمانها و زمين‌ را به‌حق‌ آفريد؟» يعني‌: آنها را بر وجه‌ درست‌ و تدبير محكمي‌ آفريد و حق‌ هم‌ اين‌ بود كه‌ آنها را اين‌گونه‌ بيافريند تا با اين‌ آفرينش‌ متين، بر كمال‌ قدرت‌ وي‌ استدلال‌ شود «اگر بخواهد شما را مي‌برد و خلق‌ جديدي‌ به‌ميان‌ مي‌آورد» يعني‌: او توانايي‌ دارد تا نافرمانان‌ را از ميان‌برده‌ و كساني‌ از خلقش‌ را ـ از نوع‌ انسان‌ يا نوع‌ ديگري‌ ـ به‌ ميان‌ آورد كه‌ از او فرمان‌ برند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد). 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره ابراهیم از آیه شریفه (11تا19)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱:۳۱ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.