بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 4 از آیه شریفه 20تا26

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 4 از آیه شریفه 20تا26

*🏳✍🏻تفسیر سوره ابراهیم قسمت(4️⃣) از آیه شریفه(20تا26)*🌹

*📌سوره ابراهیم  مکی است،ودارای  52 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس سوم تا اینجا بود که.‌آيا درنيافته‌اي‌» اي‌ انسان‌! «كه‌ خدا آسمانها و زمين‌ را به‌حق‌ آفريد؟» يعني‌: آنها را بر وجه‌ درست‌ و تدبير محكمي‌ آفريد و حق‌ هم‌ اين‌ بود كه‌ آنها را اين‌گونه‌ بيافريند تا با اين‌ آفرينش‌ متين، بر كمال‌ قدرت‌ وي‌ استدلال‌ شود «اگر بخواهد شما را مي‌برد و خلق‌ جديدي‌ به‌ميان‌ مي‌آورد» يعني‌: او توانايي‌ دارد تا نافرمانان‌ را از ميان‌برده‌ و كساني‌ از خلقش‌ را ـ از نوع‌ انسان‌ يا نوع‌ ديگري‌ ـ به‌ ميان‌ آورد كه‌ از او فرمان‌ برند.✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌴📍وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ ‏(20)

🌹📌«و اين‌ كار بر خداوند دشوار» و ممتنع‌ «نيست‌» زيرا حق‌ تعالي‌ بر هر چيز قادر است. به‌ همين‌ جهت، تابلويي‌ از تابلوهاي‌ قيامت‌ را در برابر ما اين‌گونه‌ به‌ تصوير مي‌كشد:

 🌼✒وَبَرَزُواْ لِلّهِ جَمِيعاً فَقَالَ الضُّعَفَاء لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللّهِ مِن شَيْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللّهُ لَهَدَيْنَاكُمْ سَوَاء عَلَيْنَا أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ ‏(21)

🌷📌«و همگي‌ در پيشگاه‌ خداوند ظاهر مي‌شوند» يعني‌: همگي‌ در روز قيامت‌ از قبرهاي‌ خود به‌سوي‌ «براز» بيرون‌ مي‌آيند و آن‌ عرصه‌ محشر است‌ كه‌ جايي‌ است ‌فراخ‌ و نمايان‌ و همگي‌ ـ اعم‌ از نيكوكار و بدكار ـ يكجا در آن‌ گرد مي‌آيند «پس‌ ناتوانان‌» در انديشه‌ و خرد «به‌ گردنكشان‌» و رؤساي‌ متكبري‌ كه‌ در دنيا رئيس‌ و سردمدارشان‌ بوده‌اند «مي‌گويند: همانا ما پيرو شما بوده‌ايم‌» در دنيا و به‌پيروي‌ از شما، پيامبران‌ علیهم السلام را تكذيب‌ كرده‌ و به‌ خداي‌ سبحان‌ كفر ورزيده‌ايم‌ «پس‌ آيا شما چيزي‌ از عذاب‌ خدا را»⬇

❄📍 يعني‌: بعضي‌ از چيزها را كه‌ همانا عذاب ‌خدا جلّ جلاله  است، يا بعضي‌ از اين‌ عذاب‌ خدا جلّ جلاله  را كه‌ در آن‌ قرار داريم‌ «از ما دفع‌ كننده‌ هستيد؟ مي‌گويند» آن‌ گردنكشان‌ در پاسخشان‌ «اگر خداوند ما را هدايت‌ كرده‌ بود» به‌سوي‌ ايمان‌ «ما نيز قطعا شما را هدايت‌ مي‌كرديم‌» به‌سوي‌ آن‌ «براي ‌ما يكسان‌ است، چه‌ بي‌تابي‌ كنيم‌ و چه‌ شكيبايي‌ ورزيم، ما را هيچ‌ گريزگاهي‌نيست‌» يعني‌: بي‌قراري‌ و اضطراب‌ و صبر و شكيبايي‌ هر دو براي‌ ما يكسان‌ است ‌و نتيجه‌ كار را تغيير نمي‌دهد زيرا ما به‌هيچ ‌وجه‌ از عذاب‌ خلاصي‌ نداريم.

 🌺📍وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ‏(22)

🌿📌«و چون‌ كار يكسويه‌ شد» يعني‌: چون‌ داوري‌ صورت‌ گرفت‌ و بهشتيان‌ به ‌بهشت‌ و دوزخيان‌ به‌ دوزخ‌ درآمدند «شيطان‌ گفت‌: همانا خداوند به‌ شما وعده‌ داد، وعده‌ راست‌» در امر رستاخيز و حساب‌ و پاداش ‌دادن‌ نيكوكار دربرابر نيكوكاري‌اش‌ و مجازات‌ بدكار در برابر بدكاري‌اش‌ «و من‌ به‌ شما وعده‌ دادم‌» وعده‌ نادرست؛ كه‌ رستاخيز و حساب‌ و بهشت‌ و دوزخي‌ در كار نيست‌ «پس‌ با شما خلاف‌ كردم‌» آنچه‌ را كه‌ وعده‌ داده‌ بودم‌ زيرا وعده‌ من‌ دروغي‌ بيش ‌نبود «و مرا بر شما هيچ‌ تسلطي‌ نبود» و اگر شما خود نمي‌خواستيد، نمي‌توانستم‌ به‌زور و اجبار شما را به‌ كفر درآورم‌ «جز اين‌كه‌ شما را دعوت‌ كردم‌ و شما دعوت‌ مرا پذيرفتيد» ⬇

🌹📍يعني‌: ليكن‌ آنچه‌ بود، فقط اين‌ بود كه‌ من‌ شما را به‌سوي‌ كفر دعوت ‌كرده‌ و آن‌ را دربرابر شما آراستم‌ و شما هم‌ شتابان‌ مرا اجابت‌ گفتيد لذا هيچ‌ الزام ‌و اجباري‌ از سوي‌ من‌ بر شما نبود «پس‌ مرا ملامت‌ نكنيد» در آنچه‌ كه‌ به‌سبب ‌وعده‌ نادرست‌ و بي‌اساس‌ من‌ به‌ آن‌ در افتاده‌ايد «و خود را ملامت‌ كنيد» در اين‌كه‌به‌ دعوتم‌ لبيك‌ گفته‌ و وعده‌ راستين‌ خدا جلّ جلاله  و دعوت‌ وي‌ به‌سوي‌ سراي‌ سلامتي‌ را فروگذاشتيد، با وجود آن‌كه‌ حجت‌ حق‌ برپا، و برهانهايش‌ كه‌ بر هيچ‌ عاقلي‌پنهان‌ نيست‌ در ميان‌ بود و آن‌ برهانها فقط بر كساني‌ پوشيده‌ ماند كه‌ تن‌ به‌ خواري ‌و رسوايي‌ سپرده‌ و خفت‌ و ذلت‌ پيروي‌ مرا خريدار شدند; «من‌ فريادرس‌ شما نيستم‌ و شما هم‌ فريادرس‌ من‌ نيستيد» تا بتوانم‌ به‌ شما در اين‌ عذابي‌ كه‌ گرفتار آن‌ شده‌ ايد، ياري‌ و كمكي‌ بكنم، يا شما بتوانيد مرا از اين‌ عذاب‌ رسواگر نجات ‌دهيد⬇.

💧✒ يعني‌: شيطان‌ خود در اين‌ حالت‌ به‌ همان‌ عذابي‌ مبتلاست‌ كه‌ آنان‌ گرفتار آنند و او خود محتاج‌ فريادرسي‌ است كه‌ به‌فريادش‌ برسد و او را از آن‌ عذاب‌ خفت‌بار برهاند. پس‌ چگونه‌ طمع‌ به‌ ياري‌ و فريادرسي‌ كسي‌ مي‌بندند كه‌ او خود نيازمند ياريگري‌ و فريادرسي‌ است‌ «هرآينه‌ من‌ به‌ آنچه‌ كه‌ پيش‌ از اين‌ مرا در كار خدا شريك‌ مي‌دانستيد، كافرم‌» اينك‌ امروز به‌شما تصريح‌ مي‌كنم‌ كه‌ به‌ كار شما در شريك‌ آوردنم‌ در ربوبيت‌ خداي‌ سبحان، كافرم. بدين‌گونه‌ است‌ كه‌ شيطان‌ در روز قيامت‌ در برابر پيروانش‌ موضع‌ و موقفي‌ در پيش‌ مي‌گيرد كه‌ پشتشان‌ را مي‌شكند و دلهايشان‌ را از هم‌ مي‌درد «هر آينه‌ ستمكاران، برايشان‌ عذابي‌ دردناك ‌است‌».

🌷✏در اين‌كه‌ آيا اين‌ جمله‌ اخير از تتمه‌ سخن‌ ابليس‌ است‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ آن‌ را به‌ ما حكايت‌ مي‌كند، يا سخن‌ مستقلي‌ است‌؟ مفسران‌ بر دو قول‌اند و در اين‌كه‌ آيا اين‌ سخنراني‌ ابليس‌ براي‌ پيروانش‌ قبل‌ از ورودشان‌ به‌ دوزخ‌ است‌ يا بعد از آن‌؟ نيز دو قول‌ است‌ كه‌ ابن‌كثير قول‌ دوم‌ را ترجيح‌ داده. ولي‌ مفسران‌ در تأييد قول‌ اول ‌حديثي‌ نقل‌ كرده‌اند و از آن‌ چنين‌ بر مي‌آيد كه‌ سخنراني‌ ابليس‌ بعد از فيصله‌ شدن ‌كار حساب‌ و قبل‌ از ورود به‌ دوزخ‌ خواهد بود.

 🌺✒وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ ‏(23)

🌼📍«و كساني‌ كه‌ ايمان‌ آورده‌ و كارهاي‌ شايسته‌ كرده‌اند، به‌ بهشت‌هايي‌ درآورده‌ مي‌شوند كه‌ از زير درختان‌ آن‌ جويبارها روان‌ است، به‌حكم‌ پروردگار خويش‌ در آنجا جاودانند و دعاي‌ خيرشان‌ در آنجا سلام‌ است‌» يعني‌: درود فرشتگان‌ به‌ بهشتيان‌ در بهشت، سلام‌گفتن‌ برايشان‌ به‌حكم‌ پروردگارشان‌ است. يا درود برخي‌ از بهشتيان‌ بر برخي‌ ديگر در بهشت‌ سلام‌ گفتن‌ است.

 🌴📌أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء ‏(24)

🌷📍«آيا نديدي‌» يعني‌: آيا ندانستي‌ «كه‌ خداوند چگونه‌ مثلي‌ زد; سخن‌ پاكيزه‌ را مانند درخت‌ پاكيزه‌ ساخت‌» سخن‌ پاك، همانا كلمه‌ اسلام؛ يعني‌ «لا اله‌ الا الله» يا هرسخني‌ است‌ كه‌ به‌ معروف‌ امر يا از منكر نهي‌ كند. يعني‌: حق‌ تعالي‌ كلمه‌ طيبه‌ وسخن‌ پاكيزه‌ را به‌ درخت‌ پاكيزه‌اي‌ تشبيه‌ كرده‌ «كه‌ ريشه‌اش‌ استوار است‌» و گشن ‌بيخ، محكم‌ و پايدار است‌ در زمين‌ «و شاخه‌اش‌ در آسمان‌ است‌» مانند درخت‌ خرما و غير آن‌ از درختان‌ مثمر. پس‌ همچنين‌ است‌ كلمه‌ توحيد كه‌ در قلب‌ مؤمن ‌استوار است، هم‌ در دنيا و هم‌ در آخرت.

💐✏در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ انس‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «درحقيقت‌ داستان‌ ايمان‌ مانند داستان‌ درختي‌ استوار است، درختي‌ كه‌ ايمان‌ عروق‌ آن، نماز ريشه‌ آن، زكات‌ بيخچه‌هاي‌ آن، روزه‌ شاخه‌هاي‌ آن، آزار ديدن‌ در راه‌ خدا جلّ جلاله  سبزه‌ آن، حسن‌ خلق‌ برگهاي‌ آن‌ و بازداشتن‌ خود از محرمات‌ خدا جلّ جلاله  ميوه‌ آن‌ است‌».

 🌼📍تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ‏(25)

🌱✒آري‌! آن‌ درخت؛ «ميوه‌اش‌ را لحظه‌به‌لحظه‌ به‌اذن‌ پروردگارش‌» يعني‌: به‌ اراده ‌و مشيت‌ وي‌ «مي‌دهد» به‌ قولي‌: مراد از اين‌ درخت‌ پاكيزه، درخت‌ خرمايي ‌است‌ كه‌ در تمام‌ اوقات‌ شبانه‌ روز، بدون‌ فرق‌ ميان‌ زمستان‌ و تابستان‌ ميوه مي‌دهد. پس‌ همچنين‌ است‌ كلمه‌ توحيد و كلمه‌ خير كه‌ هميشه‌ ميوه‌ خير داده‌ وحامل‌ خويش‌ را در هر زماني‌ به‌سوي‌ عمل‌ نيك‌ پيش‌ مي‌افگند و انسان‌ مؤمن ‌به‌سبب‌ آن‌ وارد بهشت‌ مي‌شود. حديث‌ شريف‌ ذيل‌ مؤيد قول‌ فوق‌ است‌ كه ‌رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم خطاب‌ به‌ اصحاب‌ رضی الله عنهم فرمودند: «به‌ من‌ از درختي‌ خبر دهيد كه‌ همانند انسان‌ مسلمان‌ است، از برگهاي‌ آن‌ هيچ‌ نمي‌ريزد و ميوه‌ خود را در هر زماني‌ مي‌دهد؟ سپس‌ خود فرمودند: اين‌ درخت، درخت‌ خرماست‌» «و خدا براي‌ مردم‌ مثلها مي‌زند تا بود كه‌ متذكر شوند» چراكه‌ زدن‌ مثلها، يادآوري، تفهيم وتصوير معاني‌ را تسريع‌ و به‌ آن‌ كمك‌ شاياني‌ مي‌كند.

 🌼📍وَمَثلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ‏(26)

🌻📍«و مثل‌ سخني‌ ناپاك‌» كه‌ عبارت‌ از كلمه‌ كفر و هر سخني‌ است‌ كه‌ به‌سوي‌ شر وبدي‌ فراخواند «چون‌ درختي‌ ناپاك‌ است‌ كه‌ از روي‌ زمين‌ كنده‌ شده‌» يعني‌: ريشه‌كن‌ شده‌ لذا باد آن‌ را در هم‌ مي‌تكاند و ديري‌ نمي‌پايد كه‌ آن‌ درخت‌ از بين‌ مي‌رود. به‌ قولي‌: مراد از اين‌ درخت، درخت‌ «حنظل‌» است‌ «آن‌ را هيچ‌ قراري ‌نيست‌» يعني‌: آن‌ درخت‌ بر روي‌ زمين‌ هيچ‌ استقراري‌ ندارد. پس‌ همچنين‌ است ‌كلمه‌ كفر و باطل‌ و شر كه‌ اگر چندي‌ در ميان‌ مردم‌ رونق‌ گيرد ولي‌ به‌زودي‌ از رمق ‌افتاده‌ راه‌ فنا درپيش‌ مي‌گيرد و از آنجا كه‌ كلمه‌ كفر و شخص‌ كافر اساسا از هيچ‌ حجتي‌ بهره‌مند نيست‌ پس‌ نه‌ در آن‌ ثباتي‌ است، نه‌ هرگز از آن‌ خيري‌ به‌دست ‌مي‌آيد و نه‌ از آن‌ سخن‌ يا عملي‌ پاك‌ پديدار مي‌شود در حالي‌كه‌ كلمه‌ حق‌ و انسان‌ مؤمن‌ هم‌ در ملكوت‌ اعلي‌ شاخ‌وبرگ‌ دارد و هم‌ در دنيا پيوسته‌ اوج‌ وصعود تازه‌اي‌ مي‌يابد و مردم‌ از او بهره‌مند مي‌شوند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد). 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره ابراهیم از آیه شریفه (20تا26)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱:۳۳ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.