بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 5 از آیه شریفه 27تا33

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره ابراهیم قسمت 5 از آیه شریفه 27تا33

*🏳✍🏻تفسیر سوره ابراهیم قسمت(5️⃣) از آیه شریفه(27تا33)*🌹

*📌سوره ابراهیم  مکی است،ودارای  52 آیه میباشد💐*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*

*📝‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*

*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*📝آخرین سخن درس چهارم تا اینجا بود که.‌مثل‌ سخني‌ ناپاك‌» كه‌ عبارت‌ از كلمه‌ كفر و هر سخني‌ است‌ كه‌ به‌سوي‌ شر وبدي‌ فراخواند «چون‌ درختي‌ ناپاك‌ است‌ كه‌ از روي‌ زمين‌ كنده‌ شده‌» يعني‌: ريشه‌كن‌ شده‌ لذا باد آن‌ را در هم‌ مي‌تكاند و ديري‌ نمي‌پايد كه‌ آن‌ درخت‌ از بين‌ مي‌رود. به‌ قولي‌: مراد از اين‌ درخت، درخت‌ «حنظل‌» است‌ «آن‌ را هيچ‌ قراري ‌نيست‌» يعني‌: آن‌ درخت‌ بر روي‌ زمين‌ هيچ‌ استقراري‌ ندارد. پس‌ همچنين‌ است ‌كلمه‌ كفر و باطل‌ و شر كه‌ اگر چندي‌ در ميان‌ مردم‌ رونق‌ گيرد ولي‌ به‌زودي‌ از رمق ‌افتاده‌ راه‌ فنا درپيش‌ مي‌گيرد و از آنجا كه‌ كلمه‌ كفر و شخص‌ كافر اساسا از هيچ‌ حجتي‌ بهره‌مند نيست‌ پس‌ نه‌ در آن‌ ثباتي‌ است، نه‌ هرگز از آن‌ خيري‌ به‌دست ‌مي‌آيد و نه‌ از آن‌ سخن‌ يا عملي‌ پاك‌ پديدار مي‌شود در حالي‌كه‌ كلمه‌ حق‌ و انسان‌ مؤمن‌ هم‌ در ملكوت‌ اعلي‌ شاخ‌وبرگ‌ دارد و هم‌ در دنيا پيوسته‌ اوج‌ وصعود تازه‌اي‌ مي‌يابد و مردم‌ از او بهره‌مند مي‌شوند. ✅*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*https://chat.whatsapp.com/BlzTErExuBB9pUfnbYJf7N*

*https://t.me/gmohammaade*

*https://chat.whatsapp.com/KlKaObN3vfA1W4GlDHQKUO*

🌷📍يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللّهُ مَا يَشَاءُ ‏(27)

🌺✒«خدا مؤمنان‌ را با سخن‌ استوار» كه‌ همانا كلمه‌ طيبه‌: «أشهد أن‌ لا إله‌ إلا الله  و أن ‌محمدا رسول ‌الله» و ساير سخنان‌ حق‌ است‌ «ثابت‌ مي‌گرداند» زيرا گويندگان‌ اين‌سخن‌ استوار، بر آن‌ استمرار ورزيده‌ و پيوسته‌ برآن‌ پايدار مي‌مانند، هم‌ «در زندگي‌ دنيا» چرا كه‌ هرگاه‌ دشمنان‌ خدا جلّ جلاله  در دنيا ايشان‌ را زير فشار قرار دهند، يا شيطانهاي‌ انسي‌ و جني‌ ايشان‌ را به‌ وسوسه‌ درافگنند، ايشان‌ بر كلمه‌ حق‌ ثابت‌ و پايدار باقي‌ مي‌مانند «و» هم‌ «در آخرت‌» يعني‌: خداي‌ عزوجل‌ مؤمنان‌ را در وقت‌ پرسش‌ نكير و منكر در قبر و در روز قيامت‌ نيز، با سخن‌ استوار ثابت‌ مي‌گرداند.

❄📌جمهور مفسران‌ برآنند كه‌ مراد از استواري‌ مؤمن‌ در زندگي‌ آخرت، استواري ‌وي‌ در گفتن‌ كلمه‌ حق‌ در قبر است، يعني‌: وقتي‌ مؤمنان‌ از دين‌ و معتقدات‌ خود در قبر موردپرسش‌ قرار گيرند، آن‌ را با سخنان‌ ثابت، استوار و روشن، بي‌هيچ ‌لكنت‌ و تردد و يا ناداني‌اي‌ بيان‌ مي‌كنند چنان‌كه‌ در جانب‌ مقابل، كسي‌ كه‌ از اين ‌توفيق‌ بي‌بهره‌ است، در پاسخ‌ سؤال‌ نكير و منكر مي‌گويد: «نمي‌دانم‌!». آن‌گاه‌ به‌وي‌ گفته‌ مي‌شود: «نه‌ دانستي‌ و نه‌ هم‌ خواندي‌». امام‌ رازي‌ نيز مي‌گويد: «به‌ قول ‌مشهور، اين‌ آيه‌ درباره‌ پرسش‌ دو فرشته‌ نكير و منكر در قبر و اين‌كه‌ خداوند جلّ جلاله  كلمه‌ حق‌ را بر مؤمن‌ تلقين‌ نموده‌ و او را بر گفتن‌ حق‌ استوار مي‌گرداند، آمده‌ است‌». «و خدا ستمگران‌ را گمراه‌ مي‌كند» يعني‌: حجتشان‌ را از نزدشان‌ گم‌وگور مي‌كند. پس‌ در قبرهايشان‌ و در هنگامه‌ حساب‌ روز حشر، قادر به ‌بيان‌ آن‌ نمي‌شوند.

🌺✒در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ عثمان‌بن‌ عفان‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌: «چون‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از دفن‌ ميت‌ فارغ‌ مي‌شدند، بر سر قبر وي‌ مي‌ايستادند و مي‌فرمودند: براي ‌برادرتان‌ آمرزش‌ بخواهيد و برايش‌ پايداري‌ مسئلت‌ كنيد زيرا او همين‌ حالا مورد پرسش‌ قرار مي‌گيرد». «و خدا هر چه‌ بخواهد انجام‌ مي‌دهد» يعني‌: در وقت‌ مرگ ‌توفيق‌ اداي‌ كلمه‌ شهادت‌ مي‌دهد و در وقت‌ سؤال‌ نكير و منكر مؤمن‌ را به‌ قول‌ حق‌ گويا مي‌كند لذا مشيت‌ وي‌ مطلق‌ است‌ و از آنچه‌ مي‌كند مورد پرسش‌ قرارنمي‌گيرد.

🌱✏از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه روايت‌ شده‌ است‌ كه‌ فرمود: «چون‌ مرگ‌ مؤمن‌ فرارسد، فرشتگان‌ نزد او حاضر شده‌ و بر او سلام‌ مي‌گويند، آن‌گاه‌ به‌ او مژده‌ بهشت ‌مي‌دهند و چون‌ بميرد با جنازه‌ وي‌ همراه‌ مي‌شوند، سپس‌ همراه‌ مردم‌ بر او نماز مي‌گزارند، آن‌گاه‌ چون‌ دفن‌ شود، در قبر خويش‌ نشانده‌ مي‌شود و به‌ او گفته ‌مي‌شود: پروردگارت‌ كيست‌؟ مي‌گويد: پروردگارم‌ خداوند جلّ جلاله  است. سپس‌ به‌ اوگفته‌ مي‌شود: پيامبرت‌ كيست‌؟ مي‌گويد: پيامبرم‌ محمد‌ صلّی الله علیه و آله وسلّم است. سپس‌ به‌ او گفته‌ مي‌شود: شهادتت‌ چيست‌؟ مي‌گويد: «أشهد أن‌ لا إله‌ إلا الله  و أشهد أن ‌محمدا رسول ‌الله». در اين‌ هنگام‌ قبرش‌ به ‌اندازه‌ امتداد ساحه‌ ديدش‌ بر وي‌ فراخ‌ ساخته ‌مي‌شود. اما كافر; پس‌ حكايت‌ وي‌ چنين‌ است‌ كه‌ فرشتگان‌ در هنگام‌ مرگ‌ بر وي ‌فرود مي‌آيند و بر چهره‌ و پشتش‌ مي‌زنند و چون‌ به‌ قبر درآورده‌ شود، او را مي‌نشانند، آن‌گاه‌ به‌ او گفته‌ مي‌شود: پروردگارت‌ كيست‌؟ اما او هيچ‌ جوابي ‌نمي‌دهد زيرا خداوند جلّ جلاله  اين‌ حقيقت‌ را فراموش‌ وي‌ مي‌گرداند و چون‌ به‌ وي ‌گفته ‌شود: پيامبري‌ كه‌ به‌سويت‌ مبعوث‌ شده‌ كيست‌؟ باز هم‌ درمي‌ماند و هيچ ‌پاسخي‌ نمي‌دهد. و خدا ستمگران‌ را اين‌ چنين‌ گمراه‌ مي‌كند».

🌼✒أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُواْ نِعْمَةَ اللّهِ كُفْراً وَأَحَلُّواْ قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ‏(28) جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَبِئْسَ الْقَرَارُ ‏(29)

 🌷📍«آيا به‌ كساني‌ كه‌ شكر نعمت‌ خدا را به‌ ناسپاسي‌ بدل‌ كردند، ننگريستي‌؟» خداوند متعال، پيامبرش صلّی الله علیه و آله وسلّم را از حال‌ كفار مكه‌ به‌ تعجب‌ فرا مي‌خواند، از آنجا كه‌ آنان ‌با تكذيب‌ وي؛ نعمت‌ عظماي‌ بعثت‌ ايشان‌ را از ميان‌ خود به‌ پيامبري، مورد ناسپاسي‌ قرار دادند، در حالي‌ كه‌ گزينش‌ آن‌ حضرت‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم از ميانشان، انعامي ‌بزرگ‌ و بي‌مانند بر آنان‌ بود كه‌ مي‌بايد برآن‌ شكرگزار مي‌بودند «و» با اين‌ ناسپاسي‌ «قوم‌ خود را به‌ سراي‌ هلاكت‌ فرود آوردند» كه‌ جهنم‌ است. بوار: هلاكت ‌است. به‌ قولي‌: مراد از اين‌ گروه، سران‌ قريش‌ بودند كه‌ در روز بدر، قوم‌ خويش ‌را با كشته ‌شدنشان‌ به‌دست‌ لشكر اسلام‌ به‌ سراي‌ نيستي‌ كه‌ عذاب‌ نابود كننده‌ آخرت‌ است‌ فرود آوردند.

🌴✒آن‌گاه‌ (دارالبوار) را اين‌گونه‌ معرفي‌ مي‌كند: «در آن‌ سراي‌ هلاكت‌ كه‌ جهنم ‌است، در آن‌ وارد مي‌شوند و چه‌ بد قرارگاهي‌ است‌!».

🌷📍وَجَعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً لِّيُضِلُّواْ عَن سَبِيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُواْ فَإِنَّ مَصِيرَكُمْ إِلَى النَّارِ ‏(30)

🌺✏«و» اين‌ گروهي‌ كه‌ به‌ جهنم‌ در مي‌آيند «براي‌ خداوند همتاياني‌» يعني‌: شركايي‌ در ربوبيت‌ «قرار دادند تا از راه‌ او گمراه‌ كنند» يعني‌: تا قوم‌ خويش‌ را از راه‌ خدا جلّ جلاله  به‌ بيراهه‌ در افگنند و اين‌ است‌ كار سران‌ شرك‌ و كفر; از متوليان‌ بتان‌ و ديگر سردمداران‌ مذاهب‌ ضاله‌اي‌ كه‌ از سوي‌ مردم‌ گمراه‌ مورد پيروي‌ قرار مي‌گيرند «بگو: برخوردار شويد» به‌ آنچه‌ كه‌ در آن‌ هستيد از شهوات‌ و گمراه‌سازي‌ مردم‌ «و بدانيد كه‌ قطعا بازگشت‌ شما به‌سوي‌ آتش‌ است‌» يعني‌: قطعا مرجع ‌و مقام‌ نهايي‌ شما آتش‌ دوزخ‌ و همان‌ «دارالبوار» است. گويي‌ گفته‌ شد: اگر بر اين‌ شيوه‌ ادامه‌ دهيد، بدانيد كه‌ حتما بازگشت‌ شما به‌سوي‌ دوزخ‌ است.

❄📌قُل لِّعِبَادِيَ الَّذِينَ آمَنُواْ يُقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَيُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلانِيَةً مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خِلاَلٌ ‏(31)

🌺✒«به‌ آن‌ بندگانم‌ كه‌ ايمان‌ آورده‌اند، بگو» خداوند متعال‌ از باب‌ تشريف‌ و گراميداشت، مؤمنان‌ را به‌ بندگي‌ خودش‌ نسبت‌ داده. آري‌! به‌ ايشان‌ بگو: «نماز را برپا دارند» با اداي‌ آن‌ در اوقات‌ مخصوص‌ آن‌ و رعايت‌ اركان‌ و آداب‌ آن ‌«و» به‌ ايشان‌ بگو: «از آنچه‌ ما به‌ آنان‌ روزي‌ داده‌ايم، پنهان‌ و آشكارا انفاق‌ كنند پيش‌از آن‌كه‌ روزي‌ فرارسد كه‌ در آن‌ نه‌ خريد و فروشي‌ باشد و نه‌ دوستي‌اي‌» يعني‌: در روز قيامت‌ دادوستدي‌ نيست‌ تا كسي‌ كه‌ در عمل‌ كوتاهي‌ كرده، با دادن‌ عوض‌ و جريمه‌اي‌ خود را از عذاب‌ خداوند جلّ جلاله  بازخريد كند همچنين‌ در آن‌ روز پيوندهاي ‌دوستي‌ و رفاقت‌ نيز وجود ندارد تا دوست‌ براي‌ دوستش‌ ميانجيگري‌ و شفاعت ‌كرده‌ او را از عذاب‌ برهاند بنابراين، بنده‌ بايد براي‌ نجات‌ خويش، خود توشه‌ وزادوبرگ‌ ايماني‌ كسب‌ كرده‌ به‌ نماز و انفاق‌ و ديگر اعمال‌ شايسته‌ روي‌ آورد.

🌿📍به‌ قولي‌: انفاق‌ پنهاني، در صدقات‌ نافله‌ و اختياري‌ بهتر است‌ و انفاق‌ آشكار در زكات‌ فرض.

🌴✒اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَكُمُ الأَنْهَارَ ‏(32)

🌺✒بعد از آن‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله  احوال‌ و اوصاف‌ نيكبختان‌ و بدبختان‌ را روشن‌ ساخت، اينك‌ ادله‌اي‌ را كه‌ بر وجود و يگانگي‌ و كمال‌ علم‌ و قدرتش‌ دلالت ‌مي‌كند، بيان‌ مي‌كند تا وجوب‌ شكرش‌ بر بندگان‌ محرز شود و كفاري‌ كه‌ اين ‌نعمتها را ناسپاسي‌ مي‌كنند، در معرض‌ توبيخ‌ بيشتر قرار گيرند: «خدا آن‌ ذاتي‌ است‌كه‌ آسمانها و زمين‌ را آفريد و از آسمان‌ آبي‌ فروفرستاد پس‌ به‌وسيله‌ آن‌ آب، از ميوه‌ها براي‌ شما روزي‌اي‌ بيرون‌ آورد»⬇

🌺✒ يعني‌: از محصولات‌ و ميوه‌هاي‌ گوناگون‌ روزي‌اي ‌براي‌ بني‌آدم‌ بيرون‌ آورد كه‌ به‌ وسيله‌ آن‌ زندگي‌ كنند. پس‌ كسي‌ كه‌ اين‌چنين ‌جايگاهي‌ داشته‌ باشد، بي‌شك‌ سزاوار آن‌ است‌ كه‌ مورد پرستش‌ قرار گرفته‌ و در راه‌ وي‌ انفاق‌ شود «و كشتي‌ را براي‌ شما رام‌ گردانيد تا به‌ فرمان‌ او» طبق‌ خواسته‌ شما «در دريا روان‌ شود» و آن‌ را در مصالح‌ و منافع‌ خود به‌كار گيريد «و رودها را براي‌ شما مسخر كرد» تا آنها را در هرجايي‌ كه‌ مي‌خواهيد به‌ جريان‌ اندازيد و نيز بر رودخانه‌ها كشتيراني‌ كنيد. پس‌ خدايي‌ كه‌ اين‌ همه‌ بر شما منت‌ نهاد، بي‌شك‌ سزاوار پرستش‌ و شكر است.

💧↩وَسَخَّر لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَينَ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ ‏(33)

💐✒«و براي‌ شما خورشيد و ماه‌ را ـ كه‌ پيوسته‌ روانند ـ رام‌ گردانيد» تا از نور و روشني‌ و ساير منافع‌ آنها استفاده‌ كنيد، خورشيد و ماهي‌ كه‌ پيوسته‌ فعالند و به‌حيات‌ انسان، حيوان، رستني‌ها و غيره‌ نيرو و مدد مي‌رسانند. يا معني‌ اين‌ است‌: خورشيد و ماه، هميشه‌ به‌ پيروي‌ از فرمان‌ خدا جلّ جلاله  در حركت‌ و جريانند و هرگز از سير و حركت‌ باز نمي‌مانند «و رام‌ ساخت‌ براي‌ شما شب‌ و روز را» كه‌ از پي ‌يكديگر مي‌آيند. پس‌ روز براي‌ سعي‌ و تلاشتان‌ در امور معاش‌ است‌ و شب‌ هم ‌براي‌ آرام‌گرفتن‌ و استراحتتان‌ و اين‌ همه‌، شكر و سپاس‌ او را مي‌طلبند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد). 

:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*

*📚تفسير انوار قرآن سوره ابراهیم از آیه شریفه (27تا33)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*

*(تنظیم و نشر مسافر)*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+639380261426📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*

*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*

*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*

*www.facebook.com/groups/870295356372685/*

*صفحه*

*www.facebook.com/muosafer*

*وبسایت؛*

*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧✅


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۱:۳۵ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.