بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

تفسیر سورة القصص قسمت 4 از آیه شریفه 14تا16

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سورة القصص قسمت 4 از آیه شریفه 14تا16

*🏳✍🏻تفسیر سورة القصص قسمت(4️⃣) از آیه شریفه(14تا16)*🌹
*📌 سوره مبارکه القصص مکی است‌ و داراي (88)آیه  میباشد. و در فهرست. سوره ها (سوره 8️⃣2️⃣) بیست و هشتم) قرآن کریم است🌱*

*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌱🖊️‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*

*💎📝 آخرین سخن  درس  سوم تا اینجا بود که:»پس‌ او را به‌ مادرش‌ بازگردانيديم‌» يعني: سرانجام‌ خواهر موسي علیه السلام خانواده ‌فرعون‌ را نزد مادرش‌ راهنمايي‌ كرد، آنها موسي علیه السلام را به‌ مادرش‌ سپردند و موسي علیه السلام بي‌درنگ‌ پستانش‌ را پذيرفت‌ و شير وي‌ را خورد «تا چشمش‌ روشن ‌شود» به‌ ديدار فرزندش‌ «و اندوه‌ نخورد» بر فراق‌ وي‌. از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه نقل‌ شده ‌است‌ كه‌ فرمود: «هنگامي‌ كه‌ خواهر موسي علیه السلام به‌ آنان‌ گفت: (آيا شما را به‌خانواده‌اي‌ راهنمايي‌ كنم‌ كه‌ براي‌ شما سرپرستي‌ او را برعهده‌ گيرند درحالي‌كه‌ خيرخواه‌ او باشند)، كسان‌ فرعون‌ به‌ وي‌ شك‌ كردند و گفتند: تو از كجا مي‌داني‌كه‌ آن‌ خانواده‌ خيرخواه‌ اين‌ طفل‌ هستند و بر او شفقت‌ دارند؟ گفت: از آنجا كه ‌آنها به‌ خوشحال‌كردن‌ پادشاه‌ رغبت‌ دارند! آن‌گاه‌ از او دست‌ برداشتند». نقل ‌است‌ كه‌ چون‌ موسي علیه السلام پستان‌ مادرش‌ را پذيرفت، زن‌ فرعون‌ شادمان‌ شده ‌مادرش‌ را مورد نوازش‌ قرار داد و نفقه‌ و پوشاك‌ و احتياجات‌ وي‌ را برايش‌ مقرر داشت‌. يعني: مادر موسي علیه السلام هم‌ فرزند خود را شير مي‌داد و هم‌ در قبال‌ آن‌ از دشمنش‌ مزد و پاداش‌ مي‌گرفت‌. بنگريد در اين‌ تدبير خداي‌ حكيم‌ و عليم‌. «و تا بداند كه‌ وعده‌ خداوند» يعني: تمام‌ وعده‌هاي‌ او؛ از جمله‌ اين‌ وعده‌اش‌ به‌ مادر موسي علیه السلام كه: (إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ ) : (ما يقينا او را به‌سوي‌ تو برمي‌گردانيم‌)؛ «حق ‌است‌» و هيچ‌ خلافي‌ در آن‌ نيست‌ پس‌ اين‌ وعده‌ خواه‌ناخواه‌ تحقق‌ مي‌يابد «ولي ‌بيشتر آنان‌ نمي‌دانند» بلكه‌ در غفلتند از راز قضا و قدر الهي‌. يا اكثر مردم‌ اين ‌حقيقت‌ را كه‌ وعده‌ الهي‌ حق‌ است، نمي‌دانند.«💎✅*

*کتابخانه: بیاناتی فرهنگ اسلامی*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*
*گروه در فیسبوک*
*https://www.facebook.com/groups/870295356372685/?ref=share*
*https://chat.whatsapp.com/0Wh7NhWCm3LJoA72aPPCZL*
*3️⃣گروه تفسیر انوار القرآن👆🏻*
*https://chat.whatsapp.com/Jn8Vw853AlfHi0vPaOoMf4*
*2️⃣گروه تفسیر انوار قرآن👆🏻*
*https://chat.whatsapp.com/LvObzPOev7MGvQvEhLD9lw*
*1️⃣ گروه تفسیر انوار قرآن👆🏻*
*سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی*⬇️
*http://gmohammade.blogfa.com*
*کانال تلگرام بیاناتی فرهنگ اسلامی*⬇️
*https://t.me/gmohammaade*

🍇🖊️وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَيْنَاهُ حُكْماً وَعِلْماً وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ‏(14)

💐🖋️«و چون‌ موسي‌ به‌ اشد خود رسيد» اشد: به‌ قولي‌ مابين‌ هجده‌ تا سي‌سالگي ‌است‌. يعني‌ چون‌ او به‌ نهايت‌ رشد جسمي‌ و بلوغ‌ عقلي‌ خويش‌ رسيد «و مستوي‌شد» استوا: سامان ‌يافتن‌ و به‌ كمال‌ خلقت‌ خويش‌ رسيدن‌ است‌. يعني‌ چون ‌موسي علیه السلام به‌ كمال‌ خلقت‌ خويش‌ رسيد «به‌ او حكم‌ و علم‌ بخشيديم‌» حكم: حكمت‌ است‌ به‌طور عام‌ و به‌قولي‌ نبوت‌ است‌. مراد از علم: شناخت‌ دين‌ خود و پدرانش‌ و آگاهي‌ از منافع‌ دنيا و آخرت‌ است‌ «و نيكوكاران‌ را اين‌گونه‌ پاداش‌ مي‌دهيم‌» يعني: مانند اين‌ پاداشي‌ كه‌ به‌ موسي علیه السلام و مادرش‌ داديم، نيكوكاران‌ را نيز در قبال‌ نيكوكاريشان‌ پاداش‌ مي‌دهيم‌.

 

🌹✏️وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ‏(15)

🌸✍🏻و او داخل‌ شهر شد» يعني: موسي علیه السلام به‌ شهر مصر بزرگ‌ كه‌ پايتخت‌ فرعون ‌بود داخل‌ شد «در هنگامي‌ كه‌ مردم‌ شهر غافل‌ بودند» يعني: موسي علیه السلام پنهاني‌ به‌ شهر داخل‌ شد. در روايتي‌ آمده‌ است: چون‌ موسي علیه السلام به‌ برحق‌ بودن‌ دين‌ خود پي‌برد، دين‌ و آيين‌ قوم‌ فرعون‌ را به‌ باد سرزنش‌ گرفت‌ و انديشه‌ حق‌ وي‌ در برابر كيش‌ باطل‌ آنان‌ برملا شد پس‌ فرعونيان‌ او را مرعوب‌ ساختند و او هم‌ از آنان‌ هراس ‌برداشت‌ بنابراين، به‌ شهر ـ جز به‌طور پنهاني‌ ـ داخل‌ نمي‌شد و وارد شدنش‌ به‌ شهر يا به‌ وقت‌ چاشت‌ بود كه‌ مردم‌ در خواب‌ نيمروز بودند، يا در ميان‌ مغرب‌ وعشاء «پس‌ در آنجا دو مرد را ديد كه‌ با هم‌ زدوخورد مي‌كنند، يكي‌ از شيعه‌اش‌» يعني: يكي‌ از آنان‌ از بني‌اسرائيل‌ بود كه‌ موسي علیه السلام را بر دينش‌ همراهي‌ مي‌كردند «و ديگري‌ از دشمنانش‌ بود» يعني: از قوم‌ فرعون‌ بود «آن‌گاه‌ كسي‌ كه‌ از شيعه‌اش‌ بود، عليه‌ كسي‌ كه‌ دشمن‌ وي‌ بود، از او ياري‌ خواست‌»

💐✒️ يعني: از موسي علیه السلام درخواست‌ كرد كه‌ او را ياري‌ دهد و موسي علیه السلام نيز او را ياري‌ كرد. نقل‌ است‌ كه‌ قبطي‌ مي‌خواست ‌تا اسرائيلي‌ را به‌زور وادار به‌ حمل‌ هيزم‌ به‌ آشپزخانه‌ فرعون‌ نمايد اما آن‌ اسرائيلي ‌زير بار نمي‌رفت‌ و در اين‌ حال‌ از موسي علیه السلام ياري‌ خواست‌ يعني: از موسي علیه السلام درخواست‌ كرد كه‌ او را ياري‌ دهد و موسي علیه السلام نيز او را ياري‌ كرد. نقل‌ است‌ كه‌ قبطي‌ مي‌خواست ‌تا اسرائيلي‌ را به‌زور وادار به‌ حمل‌ هيزم‌ به‌ آشپزخانه‌ فرعون‌ نمايد اما آن‌ اسرائيلي ‌زير بار نمي‌رفت‌ و در اين‌ حال‌ از موسي علیه السلام ياري‌ خواست‌ «پس‌ موسي‌ مشتي‌ به‌ او زد» وكز: زدن‌ با تمام‌ كف‌ دست‌ است‌. شيخ‌ سعيد حوي‌ در تفسير «الاساس‌» مي‌گويد: «آن‌ ضربه‌ به‌ اصطلاح‌ امروز، يا ضربه‌ بوكس‌ و يا از نوع‌ ضربات‌ كاراته ‌بود». به‌قولي: موسي علیه السلام او را با عصاي‌ خويش‌ زد «پس‌ كارش‌ را ساخت‌»

🌹🖋️ يعني: آن‌ قبطي‌ را كشت‌. نقل‌ است‌ كه: موسي علیه السلام قصد كشتن‌ قبطي‌ را نداشت‌ بلكه ‌مي‌خواست‌ او را از شخص‌ اسرائيلي‌ دفع‌ نمايد لذا از قتل‌ وي‌ سخت‌ در فشار قرار گرفت‌ بدين‌ جهت‌ «گفت: اين‌ از كار شيطان‌ است‌» يعني: از وسوسه، يا از راه‌ و روش‌ وي‌ است‌ زيرا موسي علیه السلام به‌ كشتن‌ قبطي‌ مأمور نبود «بي‌گمان‌ او دشمني‌ گمراه‌كننده‌ و آشكار است‌» يعني: شيطان‌ دشمن‌ آشكار انسان‌ است‌ و علنا در جهت‌ گمراه‌سازي‌ وي‌ تلاش‌ مي‌كند. به‌قولي: هرچند در اصل‌ كشتن‌ قبطي‌ روا بود اما اين‌ حالت، حالتي‌ نبود كه‌ موسي علیه السلام دست‌ به‌ قتل‌ وي‌ بزند چرا كه‌ قبطي‌ از سوي ‌آنان‌ امان‌ داده‌ شده‌ بود پس‌ جايز نبود كه‌ او مستأمني‌ را به‌ قتل‌ برساند. به‌ هرحال، اين‌ قتل‌ به‌ عصمت‌ موسي علیه السلام لطمه‌اي‌ نمي‌زند زيرا قتل‌ خطا بود نه‌ قتل‌ عمد. وچنان‌كه‌ در آيه‌ بعدي‌ مي‌آيد، موسي علیه السلام اين‌ عمل‌ خويش‌ را ستم‌ ناميد و از آن ‌آمرزش‌ خواست‌ چراكه‌ او گناه‌ را ـ هر چند صغيره‌ باشد ـ كوچك‌ نمي‌شمرد.

🌸✒️قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ‏(16)

🌸✍🏻«گفت‌» موسي علیه السلام «پروردگارا! من‌ بر خود ستم‌ كردم‌» با ارتكاب‌ عمل‌ قتل ‌«پس‌ برايم‌ بيامرز» اين‌ لغزشم‌ را «پس‌ آمرزيد» خداوند جلّ‌ جلاله «براي‌ او» اين‌ لغزش را «حقا كه‌ او آمرزنده‌ مهربان‌ است‌» موسي علیه السلام به‌ اين‌ دليل‌ آمرزش‌ خواست‌ كه ‌براي‌ هيچ‌ پيامبري‌ سزاوار نيست‌ تا قبل‌ از مأمور شدن‌ به‌ قتل، مرتكب‌ آن‌ گردد.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][

*🌹✍🏻(دعای ‌چشم‌زخم)،*‌ رسول‌ خدا(ص) هميشه‌ از چشم‌زخم‌ به ‌خداي‌ عزوجل‌ پناه‌ مي‌بردند و مي‌گفتند:«⬇️

*📌(أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّةِ مِنْ كُلِّ شَيْطَانِ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّةٍ)(البخاري 4/119 از حديث ابن عباس رض)*

🌾✍🏻 ولي‌ در صورتي‌ كه‌ چشم‌زخم‌ زننده‌ در حق‌ كسي ‌كه‌ به‌ وي‌ چشم‌ بد مي‌زند دعاي‌ بركت‌ كند، چشم‌ بد به ‌وي ‌زياني‌ نمي‌رساند، آن‌ دعا اين‌ است: *«تبارك‌ الله أحسن‌ الخالقين، اللهم‌ بارك ‌فيه:*🌼✅

*💧📍(دعاء برای هر حاجتی )حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ‏ (سوره توبه 129)(تفسیر انوار القرآن )روايت‌ ابوالدرداء رض«صبح‌ و شام‌، هر کس هفت‌بار بخواند :خداي‌ عزوجل‌ هر مهمي‌ را از وي‌ كفايت‌ و هر حاجتي‌ را برايش‌ برآورده ‌مي‌كند🌼*

*🌹✍🏼(دعای هنگام غم و اندوه)«لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ الْعَظِيمُ الْحَلِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّاللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ رَبُّ السَّمَوَاتِ وَرَبُّ الأَرْضِ وَرَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ»(مسلم/2730)🌷*

*💧✍🏻(ترازوي اعمال واقوال در روز قیامت.)* ابوهريره رضی الله عنه مي گويد: رسول الله ﷺ فرمود: «دو کلمه وجود دارد که بر زبان، سبک، ولي در ترازوي اعمال، سنگين، و نزد خداوند، محبوب اند: آن این کلمات هستند. *سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ»بخارى:7563)🌱*

*🏳✒️(بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ، فِي الْأَرْضِ، وَلَا فِي السَّمَاءِ، وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»صبح وشب3بار(ترمذی (۵/۱۲۳)*

*💧🖋️(دعای تسلیت گفتن) *أَعْظَمَ اللهُ أَجْرَكَ وَأَحْسَنَ عَزَاءَكَ وَغَفَرَ لِمَيِّتِكَ.* (الأذكار أثر امام نووي ص126.* الله! اجرت را بزرگ گرداند و عزايت را نيكو كند، و ميّتت را بيامرزد).

*💎✍🏻در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «رسول‌ خدا صلی الله علیه و آله وسلم مردي‌ را كه‌ از قرضداري‌ خود نزد ايشان‌ شكوه‌ كرد، دستور دادند كه‌* آيه‌: (قل‌ادع‌ الله‌... ) را تاآخر سوره‌ بخواند، سپس‌ سه‌بار بگويد: توكلت‌ على ‌الحي‌ الذي‌ لا يموت‌: بر زنده‌پاينده‌اي‌ توكل‌ كردم‌ كه‌ هرگز نمي‌ميرد».تفسیر انوار القرآن الاسراء آیات ۱۱۰و۱۱۱،

*قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَٰنَ ۖ أَيًّا مَّا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا()وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِيٌّ مِّنَ الذُّلِّ ۖ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا(الإسراء 111/110)وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ....... (فرقان 58)*
:::::::::::::::::::::::::::::::::::

*✍ان شاءالله ادامه دارد......👉🏻*
*📚تفسير انوار قرآن سوره القصص از آیه شریفه (14تا16)نوشته:استاد عبدالرووف مخلص📚*
*🗃️(تنظیم و نشر مسافر)🗂️*

*📱عضویت در گروه تفسیر القرآن(کلمه ) .اشتراک را به این شماره ارسال نمایید؛+📲*

*گروه وکانال.بیاناتی فرهنگ اسلامی*

*⚠️🌏حذف آدرس گروها و کانالها دور از اخلاق اسلامی و بر خلاف قوانین رسانه‌ای می‌باشد🌍⚠️*
*https://t.me/gmohammaade*

*کتابخانه؛*
*https://t.me/joinchat/AAAAAFGU51eRVxgg84tDqA*

*فیسبوک*
*www.facebook.com/groups/870295356372685/*
*صفحه*
*www.facebook.com/muosafer* 
*وبسایت؛*
*http://gmohammade.blogfa.com*

🌷💧🌼✅🌷✅💧✅🌷✅💧


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

تاريخ : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۷:۳ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.