بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

بیاناتی فرهنگ اسلامی | آذر ۱۳۹۸

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره نساء  قسمت 25 از آیه شریفه 101تا103

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(5⃣2⃣) از آیه شریفه (101تا103)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس بیست و چهارم اینجا بود که علما گفته‌اند: «هر هجرتي‌ براي‌ طلب‌ علم‌، يا حج‌، يا جهاد، يا رفتن‌ شخص‌ به‌ سرزميني‌ با هدف‌ افزودن‌ بر طاعت‌، يا با هدف‌ قناعت‌، يا زهد و طلب‌ روزي ‌پاكيزه؛ هجرت‌ به‌سوي‌ خدا و رسول‌ وي‌ است». اما در اعمال‌، نيت‌ معتبر است‌، چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌است‌: «... هركس‌ هجرت‌ وي‌ به‌سوي‌ الله و رسولش‌باشد، قطعا هجرت‌ وي‌ به‌سوي‌ الله و رسول‌ وي‌ است‌ و هر كس‌ هجرت‌ وي ‌به‌سوي‌ دنيايي‌ باشد كه‌ به‌ آن‌ دست‌ يابد، يا به‌سوي‌ زني‌ باشد كه‌ آن‌ را تزويج‌ كند، پس‌ هجرت‌ وي‌ به‌سوي‌ همان‌ چيزي‌ است‌ كه‌ به‌ قصد دستيابي‌ به‌ آن‌ هجرت ‌كرده ‌است».از ابن‌عباس‌ رضی الله عنهما در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ روايت‌ شده‌است‌ كه‌ فرمود:ضمره‌بن‌ جندب‌ رضی الله عنه از خانه‌اش‌ هجرت‌كنان‌ به‌در آمد و به‌ قومش‌ گفت‌: مرا بر دوش‌ برداشته‌ از سرزمين‌ شرك‌ به‌سوي‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  بيرون‌ بريد. اما پيش‌ از آن‌ كه‌ نزد رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  برسد، در راه‌ هجرت‌ درگذشت‌. پس‌ اين‌ آيه‌ كريمه‌ در شأن‌ وي‌ نازل‌ شد.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۵۱ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 24 از آیه شریفه 97تا100

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(4⃣2⃣) از آیه شریفه (97تا100)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس بیست وسوم  تا اینجا بود که بايد دانست‌ كه‌ اين‌ آيه‌ بر جهاد فرض‌ كفايي‌ دلالت‌ دارد. جهاد فرض‌ كفايي ‌جهادي‌ است‌ كه‌ اگر تعدادي‌ كافي‌ از مسلمانان‌ به‌ آن‌ بپردازند، مجاهدان‌ به‌ سبب ‌آن‌ از پاداش‌ برخوردار مي‌گردند و خانه‌نشينان‌ هم‌ در نرفتن‌ به‌ آن‌ گنهكار نمي‌شوند، درحالي‌كه‌ اگر جهاد، فرض‌ عين‌ باشد، يا فرض‌ كفايه‌ باشد ولي‌ شمار كافي‌ از مسلمانان‌ بدان‌ نپرداخته‌ باشند، در اين‌ صورت‌، خانه‌نشينان‌ مرتكب‌ گناه ‌عظيمي‌ شده‌اند كه‌ به‌ سبب‌ آن‌ سزاوار ورود به‌ دوزخ‌ هستند.✒اما اين‌ كه‌ چه‌ وقت‌ جهاد فرض‌ عين‌ و چه‌ وقت‌ فرض‌ كفايه‌ است‌؟ پاسخ‌ به‌ اين‌سؤال‌، تفصيلات‌ بسياري‌ دارد، كه‌ اينك‌ برخي‌ از اشكال‌ آن‌ را به‌ اختصار بيان ‌مي‌داريم‌:↙1 ـ جهاد فرض‌ عين‌ است‌، اگر امام‌ (زمامدار مسلمانان)، اعلام‌ بسيج‌ عمومي ‌(نفير عام) نمايد.↙2 ـ جهاد فرض‌ عين‌ است‌، اگر سرزميني‌ اسلامي‌ مورد تهاجم‌ قرار بگيرد، در اين‌ صورت‌ اگر اهالي‌ آن‌ توان‌ دفاع‌ از خود را نداشتند، فرضيت‌ عيني‌ به‌ همجواران ‌آنان‌ انتقال‌ مي‌يابد و همين‌ طور دايره‌ فرضيت‌ قدم‌به‌قدم‌ گسترده‌تر مي‌شود تا آن‌ كه‌ كل‌ امت‌ را در بر مي‌گيرد.↙3 ـ جهاد فرض‌ عين‌ است‌ اگر مرتدان‌ يا كافران‌ بر منطقه‌اي‌ از مناطق‌ مسلمانان ‌مسلط شده‌ باشند.↩و اگر همه‌ مسلمانان‌ در امنيت‌ قرار داشته‌ باشند، جهاد فرض‌ كفايه‌ است‌. يعني‌ در اين‌ صورت‌، بايد در راه‌ انتشار دعوت‌ اسلامي‌ با جبهه‌اي‌ از جبهات‌ دار حرب ‌بجنگند.در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آمده‌ است‌ كه‌ اين‌ آيه‌ كريمه‌ درباره‌ غزوه‌ بدر نازل‌ شد.96 (نساء).🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۴۲ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 23از آیه شریفه 94تا96

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(3⃣2⃣) از آیه شریفه (94تا96)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس بیست و دوم  تا اینجا بود که جمهور فقها بر آنند كه‌ توبه‌ قاتل‌ عمد پذيرفته‌ مي‌شود. مراد از جاودانه ‌ماندن‌ وي‌ در دوزخ‌ نيز در رأي‌ جمهور، درنگ‌كردن‌ وي‌ به‌مدت ‌دورودرازي‌ است‌، نه‌ ماندگار بودن‌ هميشگي‌ وي‌ زيرا از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  به‌ تواتراحاديثي‌ نقل‌ شده‌است‌ كه‌ مفاد همه‌ آنها اين‌ است‌: «هركس‌ در قلبش‌ كمترين‌ ذره‌اي‌ از ايمان‌ باشد، سرانجام‌ از دوزخ‌ بيرون‌ آورده‌ مي‌شود». بنابر همين‌ رأي ‌جمهور است‌ كه‌ علما گفته‌اند: «در قتل‌ عمد سه‌ حق‌ است‌: حق‌ خدا جلّ جلاله، حق ‌مقتول‌ و حق‌ اولياي‌ دم‌. اما حق‌ اولياي‌ دم‌، تسليم‌ كردن‌ قاتل‌ به‌ آنان‌ است‌ كه‌ يا قصاصش‌ كنند يا از وي‌ ديه‌ بگيرند، همچنان‌ مي‌توانند او را عفو كنند. و حق ‌خداوند جلّ جلاله به‌ توبه‌ ساقط مي‌شود ـ چنانچه‌ خداي‌ عزوجل‌ آن‌ توبه‌ را بپذيرد. اما حق‌ مقتول‌ به‌ روز قيامت‌ باقي‌ مي‌ماند، كه‌ يا خداي‌ عزوجل‌ او را از قاتلش‌ راضي‌ گرداند، يا اگر بخواهد وي‌ را عذاب‌ كند».🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۷ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 22 از آیه شریفه 91تا93

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(2⃣2⃣) از آیه شریفه (91تا93)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس بیستم و یکم  تا اینجا بود که بنابراين‌، خداي‌ عزوجل‌ مسلمانان‌ را از متعرض‌شدن‌ به‌ جنگ‌ دو گروه‌ زير نهي‌كرد:⬇*
*↙1ـ گروهي‌ كه‌ با مسلمانان‌ عهد و پيمان‌ بسته‌ و به‌ عهد و پيمان‌ خويش‌ پايبندند.*
*↙2ـ گروهي‌ كه‌ از جنگ‌ با مسلمانان‌ كناره‌گرفته‌ و به‌ بستن‌ عقد صلح‌ و سازش‌ با ايشان‌ مايلند.🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۴ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت21  از آیه شریفه 88تا90

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(1⃣2⃣) از آیه شریفه (88تا90)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس بیستم   تا اینجا بود که الله كسي‌ است‌ كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز او نيست‌» پس‌ الوهيت‌ فقط مخصوص ‌اوست‌ «به ‌يقين‌ در روز قيامت‌» يعني‌ روز قيام ‌كردن‌ مردم‌ از قبرها «كه‌ هيچ‌ شكي‌ درآن‌ نيست‌» نزد آنان‌ كه‌ حجت‌ها و برهان‌هاي‌ خداي‌ عزوجل‌ را درمي‌يابند «شما را گرد مي‌آورد» به‌سوي‌ حساب‌ «و راستگوتر از خدا در سخن‌ كيست‌ ؟» آري‌! هيچ‌كس‌ از خداي‌ عزوجل‌ در اخبار و سخناني‌ كه‌ مي‌گويد، راستگوتر نيست‌، به‌دليل‌ بي‌نيازي‌، قدرت‌ و كمال‌ حق‌ تعالي‌ و به‌ دليل‌ اين‌ كه‌ دروغ‌ گفتن‌ بر آن‌ ذات‌متعال‌ محال‌ است‌.
ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ در اين‌ آيه‌، بر حشر نمودن‌ مردم‌ در صحراي ‌محشر سوگند خورده‌ است‌.🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۲ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 20 از آیه شریفه 86تا87

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(0⃣2⃣) از آیه شریفه (86تا87)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس نوزدهم  تا اینجا بود که هركس‌ شفاعت‌ پسنديده‌اي‌ بكند، از» خير «آن‌ نصيبي‌ مي‌برد و هركس‌ شفاعت ‌ناپسنديده‌اي‌ كند، از» شر «آن‌ نصيبي‌ مي‌برد» شفيع‌: كسي‌ است‌ كه‌ ديگري‌ را به‌انجام‌ كاري‌ سفارش‌ و تشويق‌ مي‌كند. و شفاعت‌ پسنديده‌، سفارش‌ ديگران‌ به ‌انجام‌ امور نيك‌ و طاعت‌ حق‌ تعالي‌ است‌، پس‌ هركس‌ در كار خيري‌ شفاعت‌ وسفارش‌ كند تا نفعي‌ به‌ ديگران‌ برساند، يا شري‌ را از كسي‌ دفع‌ نمايد، از پاداش‌آن‌ شفاعت‌ بهره‌ و نصيبي‌ مي‌برد و هركس‌ به‌ شر و بدي‌اي‌ سفارش‌ كند، از گناه ‌آن‌ نصيب‌ مي‌برد؛ چون‌ كسي‌ كه‌ به‌ سخن‌چيني‌ و غيبت‌ مي‌پردازد، يا ديگري‌ را به‌ دزدي‌ و فحشا سفارش‌ مي‌كند، يا به‌طور كلي‌ در جلب‌ ضرر يا دفع‌ منفعت‌ يا در امر غير جايزي‌ سفارش‌ مي‌كند «و خداوند همواره‌ بر هرچيزي‌ مقتدر است‌» و هم‌اونگهبان‌ مقادير اعمال‌ شماست‌، پس‌ شما را بر اعمالتان‌ جزا مي‌دهد. درحديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «اشفعوا تؤجروا، ويقضي‌الله علي‌ لسان‌ نبيه‌ ماشاء: شفاعت‌ كنيد تا اجر و پاداش‌ داده‌ شويد، اما خداوند جلّ جلاله هر چه‌ را خواسته‌است‌، بر زبان‌ پيامبر خويش‌ حكم‌ مي‌كند».مجاهدبن‌جبير در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ مي‌گويد: اين‌ آيه‌ درباره‌ سفارش‌ها و واسطه‌شدن‌هاي‌ مردم‌ براي‌ يك‌ديگر نازل‌ شد. برخي‌ از مفسران‌ با توجه‌ به ‌سياق‌ آيات‌، «شفاعت‌ حسنه» را به‌ جهاد در راه‌ خدا جلّ جلاله و «شفاعت‌ سيئه» را به‌ جهاد در راه‌ شيطان‌ تفسير كرده‌اند زيرا جهاد در راه‌ خدا جلّ جلاله تنها وسيله‌ نجات ‌مستضعفان‌ از چنگال‌ مستكبران‌ مي‌باشد.🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۲۹ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 19 از آیه شریفه 81تا85

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(9⃣1⃣) از آیه شریفه (81تا85)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس هجدهم  تا اینجا بود که هركس‌ از پيامبر اطاعت‌ كند، در حقيقت‌ از خداوند اطاعت‌ كرده ‌است‌» لذا فرمانبرداري‌ از پيامبر‌ صلّی الله علیه و سلّم،  در واقع‌ فرمانبرداري‌ از خدا جلّ جلاله است‌ زيرا پيامبر جز به ‌آنچه‌ كه‌ خدا جلّ جلاله به‌ وي‌ فرمان‌ داده‌ دستور نمي‌دهد و جز از آنچه‌ كه‌ خدا جلّ جلاله از آن‌ نهي‌ نموده‌، نهي‌ نمي‌كند، پس‌ اطاعت‌ از مبلغ‌ و پيام‌رسان‌، درواقع‌ اطاعت‌ از آن‌كسي‌ است‌ كه‌ او را به‌ اين‌ مأموريت‌ برانگيخته‌ است‌ و هركس‌ اين‌ حقيقت‌ را درك‌كند، قطعا در نهايت‌ انضباط و اخلاص‌، از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  اطاعت‌ مي‌كند.خاطرنشان‌ مي‌شود كه‌ رسول‌خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  فرمان‌بردن‌ از امراي‌ مسلمان‌ را نيز شامل‌ اطاعت‌ از خود گردانيده‌اند، چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «هركس‌ از من ‌اطاعت‌ كند، در حقيقت‌ از خدا جلّ جلاله اطاعت‌ كرده‌ است‌ و هركس‌ از من‌ نافرماني ‌كند، در حقيقت‌ خدا جلّ جلاله را نافرماني‌ كرده‌ است‌ و هركس‌ از امير اطاعت‌ كند، درحقيقت‌ از من‌ اطاعت‌ كرده‌ است‌ و هركس‌ امير را نافرماني‌ كند، در حقيقت‌ مرا نافرماني‌ كرده‌است». «و هركس‌ رويگردان‌ شود» يعني‌: از اطاعت‌ تو اعراض‌ كند و سر برتابد، پس‌ او در حقيقت‌ خداي‌ عزوجل‌ را نافرماني‌ كرده‌ است‌ زيرا ما «تو را نگهبان‌ ايشان‌» يعني‌: نگهبان‌ اعمال‌ ايشان‌ «نفرستاده‌ايم‌» بلكه‌ بر عهده‌ تو فقط و فقط تبليغ‌ است‌، نه‌ اين‌ كه‌ دلهايشان‌ را به‌ حق‌ گرويده‌ و باورمند گرداني‌ زيرا اين‌كار در توان‌ تو نيست‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۲۷ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 18 از آیه شریفه 76تا80

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(8⃣1⃣) از آیه شریفه (76تا80)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس هفدهم تا اینجا بود که چرا شما در راه‌ خدا و در راه‌ نجات‌ مستضعفين‌ نمي‌جنگيد» كه‌ عبارتند از: «مردان‌ و زنان‌ و كودكان‌» گرفتار در دست‌ كفار «هم‌آنان‌ كه‌ مي‌گويند: پروردگارا! مارا از اين‌ شهري‌ كه‌ مردمش‌ ستم‌ پيشه‌اند، بيرون‌ آر» مراد از شهري‌ كه‌ مردمش‌ ستم‌ پيشه‌اند، شهر مكه‌ است‌ كه‌ در وقت‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ اين ‌چنين‌ بود، ولي‌ خداوند متعال‌ ستم‌ را صراحتا به‌ مكه‌ نسبت‌ نداد؛ به‌خاطر تشريف‌ و تكريم‌ آن‌. اما اين‌وصف‌، بر هر شهر و مكاني‌ كه‌ مردماني‌ ستم‌ پيشه‌ داشته‌ باشد، نيز مصداق‌ دارد «و» آن‌ مستضعفان‌ تحت‌ ستم‌ مي‌گويند: پروردگارا! «براي‌ ما از جانب‌ خويش‌ كارسازي‌ مقرر كن‌ و براي‌ ما از جانب‌ خويش‌ ياوري‌ تعيين‌ فرما» مراد از مستضعفان‌ دراينجا: مؤمناني‌ هستند كه‌ در مكه‌ زير فشار و شكنجه‌ كفار به‌سر برده‌ و از هجرت ‌به‌سوي‌ سرزميني‌ كه‌ در آن‌ زندگي‌ باعزتي‌ داشته‌باشند، عاجز و ناتوان‌ بودند و هم ‌آنانند كه‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  براي‌ ايشان‌ چنين‌ دعا مي‌كردند: «خدايا! وليد بن ‌وليد، سلمه ‌بن‌ هشام‌، عياش‌بن‌ ربيعه‌ و همه‌ مستضعفان‌ از مؤمنان‌ را نجات‌ ده». عبدالله ابن‌ عباس‌ رضی الله عنه مي‌گويد: «من‌ و مادرم‌ نيز از مستضعفان‌ بوديم».از آيه‌ كريمه‌ چنين‌ بر مي‌آيد كه‌: نجات‌دادن‌ مستضعفان‌ از زير يوغ‌ ستم‌ و اسارت‌ مستكبران‌، از بزرگترين‌ و بارزترين‌ وجوه‌ جهاد در راه‌ خدا جلّ جلاله است‌ زيرا «راه‌ خدا» مفهوم‌ عام‌ و كلي‌اي‌ است‌ كه‌ شامل‌ هر امر خيري‌ مي‌شود. و بايد دانست‌ كه‌ هر عصري‌ مستضعفان‌ خويش‌ را دارد، چنان‌كه‌ مستضعفان‌ عصر ما بسيارند، در حالي‌كه‌ همت‌ و عزم‌ ما در جهاد براي‌ رهانيدنشان‌ از زير يوغ‌ ستم‌، بسي‌ اندك‌ و ناچيز است‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۷:۵۹ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 17از آیه شریفه 70تا75

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(7⃣1⃣) از آیه شریفه (70تا75)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس شانزدهم  تا اینجا بود که از عائشه‌ رضي‌الله عنها در بيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ روايت‌ شده‌است‌ كه‌ فرمود:مردي‌ نزد رسول‌ اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمد و گفت‌: يا رسول‌ا ! يقينا شما نزد من‌ از خودم‌ محبوبتريد و يقينا شما نزد من‌ از فرزندم‌ محبوبتريد و من‌ چون‌ در خانه‌ خويش ‌هستم‌ و به‌ياد شما مي‌افتم‌، نمي‌توانم‌ بر فراق‌ شما شكيبايي‌ كنم‌، پس‌ از جا برمي‌خيزم‌ و نزد شما مي‌آيم‌ و چون‌ به‌سوي‌ شما مي‌نگرم‌ (دلم‌ آرام‌ مي‌گيرد)، اما هنگامي‌ كه‌ مرگ‌ خود و شما را در پيش‌ نظر مي‌آورم‌، مي‌دانم‌ كه‌ شما چون‌ به‌بهشت‌ درآييد، به‌ مقام‌ و جايگاه‌ والاي‌ خويش‌ همراه‌ انبيا: بالا برده‌ مي‌شويد، ولي‌ اگر من‌ به‌ بهشت‌ درآيم‌، از آن‌ بيم‌ دارم‌ كه‌ شما را نبينم‌! رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  درپاسخ‌ وي‌ چيزي‌ نگفتند تا اين‌ كه‌ جبرئيل علیه السلام فرود آمد و اين‌ آيه‌ را آورد: (وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم ...). لذا اين‌ آيه‌ براي‌ تسلي‌ او و امثالش‌ از مؤمنان‌ نازل‌ شد.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید ....... ..


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۴:۵۰ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |

داخل شدن جماعتى از مسلمانان به بهشت بدون حساب و عذاب

*🏳✍🏻داخل شدن جماعتى از مسلمانان به بهشت بدون حساب و عذاب💐✅*
 129- حدیث: «أَبِي هُرَيْرَةَ رضی الله عنه  قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِﷺَّ  يَقُولُ: يَدْخُلُ مِنْ أُمَّتِي زُمْرَةٌ هُمْ سَبْعُونَ أَلْفًا تُضِيءُ وُجُوهُهُمْ إِضَاءَةَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ قَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ: رضی الله عنه  فَقَامَ عُكَّاشَةُ بْنُ مِحْصَنٍ الأَسَدِيُّ يَرْفَعُ نَمِرَةً عَلَيْهِ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ ادْعُ اللهَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنْهُمْ، قَالَ: اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ مِنْهُمْ ثُمَّ قَامَ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ ادْعُ اللهَ أَنْ يَجْعَلَنِي مِنْهُمْ، فَقَالَ: سَبَقَكَ عُكَّاشَةُ»(1 )

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .......   


موضوعات مرتبط: احادیث الولوولمرجان

ادامه مطلب
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۴:۴۷ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 16 از آیه شریفه 64تا69

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(6⃣1⃣) از آیه شریفه (64تا69)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس پانزدهم  تا اینجا بود که در بيان‌ سبب‌ نزول‌ روايت‌ شده‌ است‌: اين‌ آيات‌ درباره‌ مردي‌ از انصار و مردي‌از يهود نازل‌ شد كه‌ با هم‌ در قضيه‌اي‌ دعوا و مرافعه‌ داشتند، يهودي‌ مي‌گفت‌: ميان‌ من‌ و تو محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم داور باشد! اما انصاري‌ مي‌گفت‌: ميان‌ من‌ و تو كعب‌بن‌اشرف‌ داور باشد! ابن‌كثير بعد از آن‌ كه‌ روايات‌ ديگر در بيان‌ سبب‌ نزول ‌اين‌ آيات‌ را نيز نقل‌ مي‌كند، چنين‌ مي‌گويد: «آيات‌ عام‌تر از همه‌ اينهاست‌ زيرادر مورد نكوهش‌ هر كسي‌ است‌ كه‌ از كتاب‌ و سنت‌ عدول‌ كرده‌ و به‌ داوري‌ باطل‌تن‌ در دهد. مراد از طاغوت‌ در اين‌ آيات‌ نيز هر باطلي‌ است».🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 15  از آیه شریفه 57تا63

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(5⃣1⃣) از آیه شریفه (57تا63)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس چهاردهم  تا اینجا بود که الله تعالی در آیه‌ای (56نساء) می فرماید.در حقيقت‌ كساني‌ را كه‌ به‌ آيات‌ ما كفر ورزيده‌اند، به ‌زودي‌ در آتشي‌» عظيم ‌«درآوريم‌ كه‌ هرگاه‌ پوستهايشان‌ پخته‌» و سوخته‌ گردد «پوستهاي‌ ديگري‌» كه ‌ناسوخته‌ باشد «بر جايش‌ نهيم‌» زيرا اين‌ كار در رساندن‌ عذاب‌ به‌ بدنهايشان‌، تأثيري‌ فزونتر دارد. بعضي‌ گفته‌اند؛ معني‌ اين‌ است‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ همان‌ پوست ‌اولي‌ را دوباره‌ به‌ تنشان‌ باز مي‌گرداند «تا عذاب‌ را بچشند»يعني‌: از آنجا كه‌پوست‌ سوخته‌ احساس‌ درد و الم‌ را ازدست‌ مي‌دهد، پوستشان‌ را از نو بازمي‌گردانيم‌ تا هرگز احساس‌ درد و الم‌ از آنان‌ قطع‌ نشده‌ و هميشه‌ برآنان‌ دوام‌ واستمرار داشته‌ باشد. در روايتي‌ از عمر رضی الله عنه آمده‌ است‌: «در هر ساعت‌ صدبار پوست‌ بدنشان‌ عوض‌ مي‌شود» «هرآينه‌ الله غالب‌ حكيم‌ است‌» يعني‌: غالب‌ است ‌در انتقام‌ گرفتن‌، با حكمت‌ است‌ در آنچه‌ كه‌ با مجرمان‌ انجام‌ مي‌دهد.اين‌ آيه‌ از آيات‌ معجز علمي‌ قرآن‌ كريم‌ است‌ زيرا اين‌ حقيقت‌ علمي‌ كه ‌احساس‌ درد مستقيما با پوست‌ بدن‌ رابطه‌ داشته‌ و اعصاب‌ حسي‌ در پوست‌ بدن‌ قرار دارد، حقيقتي‌ است‌ كه‌ علم‌ طب‌ اخيرا به‌ كشف‌ آن‌ قادر شده‌است‌. 🔎🔁*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ | ۷:۴۰ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت 14  از آیه شریفه 50تا56

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(4⃣1⃣) از آیه شریفه (50تا56)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس سیزدهم تا اینجا بود که درحديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ مقدادبن‌اسود رضی الله عنه آمده‌ است: «رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  به‌ ما دستوردادند كه‌ بر روي‌ مداحان‌ خاك‌ بپاشيم». در روايت‌ ابي‌بكره‌ رضی الله عنه آمده‌است‌: «... اگر يكي‌ از شما خواسته‌ يا نخواسته‌، رفيقش‌ را مدح‌ كرد، بايد بگويد: احسبه ‌كذلك‌ ولا ازكي‌ علي‌ الله احدا: او را چنين‌... مي‌پندارم‌ و كسي‌ را بر خدا تزكيه ‌نمي‌كنم». «و به ‌قدر فتيلي‌ بر آنان‌ ستم‌ نمي‌رود» فتيل‌: نخ‌ رشته‌مانند روي‌ هسته‌خرماست‌.معني‌ اين‌ است‌: اين‌ گروهي‌ كه‌ خود را تزكيه‌ مي‌كنند، به‌اندازه‌ گناه ‌تزكيه‌ خويش‌ عذاب‌ مي‌شوند و افزون‌ برآن‌ ـ ولو به ‌اندازه‌ رشته‌ روي‌ هسته‌خرمايي‌ ـ موردستم‌ قرار نمي‌گيرند و از ثوابي‌ نيز كه‌ مستحق‌ آن‌ باشند، به‌ مقدار رشته‌ روي‌ هسته‌ خرمايي‌ كم‌ نمي‌شود.🔎🔁*

روی ادامه مطلب کلیک کنید..........

 


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ | ۹:۴ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت13 از آیه شریفه 44تا49

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(3⃣1⃣) از آیه شریفه (44تا49)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس دوازدهم  تا اینجا بود که در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌  رسول‌اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «بر امتهاي‌ ديگر به‌ سه‌چيز برتري‌ داده‌ شده‌ايم‌: اول‌ اين‌ كه‌ صفوف‌ ما در نماز مانند صفوف‌ فرشتگان‌ گردانيده‌ شد. دوم‌ اين‌ كه‌ همه‌ عرصه‌ زمين‌ براي‌ ما مسجد گردانيده‌ شد. و سوم ‌اين‌ كه‌ خاك‌ زمين‌ براي‌ ما پاك‌كننده‌ گردانيده‌ شد ـ هرگاه‌ كه‌ آب‌ نيافتيم».سبب‌ نزول‌ مشروعيت‌ تيمم‌: بخاري‌ از عائشه‌ رضي‌الله عنها روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: «با رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در سفري‌ بيرون‌ رفتيم‌ و چون‌ به‌ بيابان‌، يا به ‌«ذات‌الجيش» رسيديم‌، گردن‌بند من‌ پاره‌ شد، پس‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  درنگ‌ كردند تا گردن‌بند من‌ پيدا شود، مردم‌ نيز همراهشان‌ درنگ‌ كردند و در آن‌ بيابان‌ نه‌ آبي ‌بود و نه‌ هم‌ با ما آبي‌ وجود داشت‌، در اين‌ هنگام‌ مردم‌ نزد ابوبكر پدرم‌ رفتند وگفتند: آيا نمي‌بيني‌ كه‌ عائشه‌ چه‌ كرد؟ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  و مردم‌ را معطل‌ ساخت‌، در حالي‌كه‌ در اينجا نه‌ آبي ‌است‌ و نه‌ مردم‌ آبي‌ به‌ همراه‌ دارند؟! پس‌ درحالي ‌كه ‌رسول‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم سرشان‌ را بر زانويم‌ نهاده‌ و به‌ خواب‌ رفته‌ بودند، ابوبكر رضی الله عنه آمد وسرزنش‌كنان‌ به‌ من‌ گفت‌: رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  و مردم‌ را معطل‌ ساخته‌اي‌ درحالي‌كه‌ نه‌ در اينجا آبي‌ است‌ و نه‌ آنها آبي‌ به‌ همراه‌ دارند؟! و همين‌گونه‌ به‌ سرزنشم‌ ادامه ‌مي‌داد و مي‌گفت‌ آنچه‌ خدا خواسته‌ بود كه‌ بگويد، آن‌گاه‌ شروع‌ به‌ زدن‌ در پشت‌ من‌ كرد و چيزي‌ جز خواب‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  بر روي‌ زانويم‌ مرا از تحرك‌ بازنمي‌داشت‌. در اين‌ اثنا رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  از خواب‌ برخاستند و حق‌ تعالي‌ آيه‌ تيمم‌ را نازل‌ كرد و مسلمانان‌ همه‌ تيمم‌ كردند. هم‌ در اين‌ وقت‌ اسيدبن‌ حضير گفت‌: اي‌ خانواده‌ ابوبكر! اين‌ اولين‌ بركت‌ شما نيست‌. آن‌گاه‌ شتري‌ را كه‌ من‌ سوار آن‌ بودم ‌از جا به‌ حركت‌ درآوردم‌ و گردن‌بند خود را در زير آن‌ يافتم»🔁🔎*

ادامه مطلب کلیک کنید. ..............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۴۵ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت12 از آیه شریفه 41تا43

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(2⃣1⃣) از آیه شریفه (41تا43)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس یازدهم  تا اینجا که خداوند به‌ وزن‌ ذره‌اي‌ ستم‌ نمي‌كند» ذره‌: واحد «ذر» است‌ و ذر عبارت‌ است‌ از: مورچه‌ بسيار ريز و كوچك‌. بعضي‌ گفته‌اند: هر جزء از اجزاي ‌غبار و گرد، يك‌ ذره‌ است‌. امروزه‌ به‌ يك‌ واحد اتم‌ كه‌ با چشم‌ عادي‌ ديده ‌نمي‌شود، نيز «ذره» مي‌گويند. يعني‌: خداوند جلّ جلاله از ثواب‌ اعمالشان‌ چيزي‌ كم‌ نمي‌كند و در عذاب‌ گناهانشان‌ هموزن‌ ذره‌اي‌ نمي‌افزايد، چه‌ رسد به‌ مافوق‌ آن‌.در حديث‌ شريف‌ طولاني‌ شفاعت‌ آمده‌ است‌: «... آن‌گاه‌ خداي‌ عزوجل‌ خطاب‌ به‌فرشتگان‌ مي‌فرمايد: برگرديد و كسي‌ را كه‌ در قلب‌ وي‌ به‌ اندازه‌ همسنگ‌ دانه‌سپندي‌ از ايمان‌ يافتيد، از دوزخ‌ بيرون‌ آوريد». در روايت‌ ديگري‌ آمده‌ است‌: «به‌ مقدار پايين‌ترين‌ پايين‌ترين‌ پايين‌ترين‌ هموزن‌ ذره‌اي‌ از ايمان‌... پس‌ فرشتگان ‌خلقي‌ بسيار را از دوزخ‌ بيرون‌ مي‌آورند». آن‌گاه‌ راوي‌ حديث‌ فرمود: اگر مي‌خواهيد آيه‌: (إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ)  را بخوانيد.🔁🔎*

ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۴۲ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت11 از آیه شریفه 36تا140

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت(1⃣1⃣) از آیه شریفه (36تا140)💐✅*

*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس دهم  تا اینجا که علما اجماع‌ دارند بر اين‌ كه‌ فيصله‌ داوران‌ در امر جمع‌نمودن‌ ميان‌ زن‌ و شوهر نافذ است‌. ولي‌ فيصله‌ آنها در تفريق‌ و جدايي‌افگندن‌، به‌ نزد جمهور علما نافذ، اما از نظر احناف‌ نافذ نيست‌ زيرا احناف‌ برآنند كه‌ داوران‌ صلاحيت‌ جمع‌كردن‌ را دارند، نه‌ صلاحيت‌ جدايي‌افگندن‌ را و در صورتي‌ كه‌ قادر به‌ جمع‌كردن‌ و ايجاد سازش‌ و تفاهم‌ ميان‌ آن‌ دو نبودند، قضيه‌ را به‌ قاضي‌ ارجاع‌ دهند، لذا تفريق‌ ميان ‌آن‌دو، جز به‌ حكم‌ قاضي‌ انجام‌ نمي‌گيرد. «اگر داوران‌ اصلاح‌» ميان‌ زن‌ و شوهر «را بخواهند» و نيت‌ آنها در اين‌ مورد، نيتي‌ صادقانه‌ و دلسوزانه‌ باشد «خداوند ميان‌ آن‌دو»يعني‌: ميان‌ زن‌ و شوهر «سازگاري‌ مي‌دهد» تا به‌ الفت‌ و حسن‌معاشرت‌ بازگشته‌ و به‌ زندگي‌ مشتركشان‌ سروساماني‌ دوباره‌ بدهند. اما اگر داوران‌ در كار داوريشان‌ با يك‌ديگر اختلاف‌ كردند، حكم‌ آنها ـ به‌ اجماع‌ علما ـ نافذ نيست‌ «هرآينه‌ خداوند دانا و آگاه‌ است‌» داناست‌ به‌ اراده‌ داوران‌ و آگاه‌ است‌ به‌كسي‌ ـ از زن‌ يا شوهر ـ كه‌ ستمگر مي‌باشد.🔁🔎*

ادامه مطلب کلیک کنید. ............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۹ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت  10 از آیه شریفه 30تا35

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت  (🔟) از آیه شریفه (30تا35)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس نهم  تا اینجا که در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «هركس‌ خودش‌ را با كارد و آهني‌ بكشد، روز قيامت‌ كاردش‌ در دست‌ اوست‌ و شكم‌ خويش‌ را در آتش‌ جهنم‌ با آن‌ مي‌درد ـ در آن‌ جاودان‌ و ابدي‌ است‌ و هركس‌ به‌وسيله‌ سمي‌ خودكشي‌ كند، سم‌ وي‌ دردست‌ وي‌ است‌ و آن‌ را در آتش‌ جهنم‌ جرعه‌جرعه‌ مي‌نوشد ـ در آن‌ جاودان‌ و ابدي‌ است‌ و هركس‌ خود را از كوهي‌ فرو افگند و بكشد، او در آتش‌ جهنم‌ فروافگنده‌ شده‌ است‌ ـ در آن‌ جاودان‌ و ابدي‌ است». همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌است‌: «هركس‌ خود را به‌ چيزي‌ بكشد، به‌ وسيله‌ همان‌ چيز در روز قيامت‌ عذاب‌مي‌شود». «بي‌گمان‌ خداوند نسبت‌ به‌ شما مهربان‌ است‌» و از رحمت‌ وي‌ به‌شماست‌ كه‌ شما را به‌ اموري‌ متوجه‌ و متنبه‌ ساخته‌ كه‌ سبب‌ صيانت‌ اموال‌ و بقاي ‌ابدان‌ شماست‌، در حالي‌كه‌ امت‌هايي‌ چون‌ بني‌ اسرائيل‌ را در امر توبه‌، به ‌خودكشي‌ مكلف‌ ساخت‌.🔁🔎*

ادامه مطلب کلیک کنید. .............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۷ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره نساء  قسمت  9از آیه شریفه 26تا29

*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء  قسمت  (9⃣) از آیه شریفه (26تا29)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین سخن درس هشتم تا اینجا که امام‌ شافعي‌ مي‌گويد: «مسلمانان‌ اتفاق‌ نظر دارند بر اين‌ كه‌ اگر برده‌ مرتكب‌ زناشد، بر وي‌ رجمي‌ نيست‌، به‌ دليل‌ همين‌ آيه‌ كه‌ مجازاتشان‌ را نصف‌ مجازات‌ زنان‌آزاد گردانيده‌ است». از قيد (اذا احصن‌: درصورتي ‌كه‌ ازدواج‌ كرده‌ باشند) دانسته‌ مي‌شود كه‌: اگر كنيزي‌ زنا كرد كه‌ ازدواج‌ نكرده‌ بود، حدي‌ بر وي‌ نيست ‌بنابراين‌، ابن‌عباس‌ رضی الله عنهما بر آن‌ است‌ كه‌ بر چنين‌ كنيزي‌ حد جاري‌ نمي‌شود، بلكه ‌فقط به‌ منظور تأديب‌ مورد لت‌ وكوب‌ قرارمي‌گيرد. اما جمهور علما بر آنند كه‌ حد بر كنيز ازدواج‌ نكرده‌اي‌ نيز كه‌ مرتكب‌ زنا گردد، جاري‌ مي‌شود. «اين‌» ازدواج‌ با كنيزكان‌ مملوك‌ «براي‌ كسي‌ از شما» رخصت‌ است‌ «كه‌ از آلايش‌ گناه ‌بيم‌ دارد» به‌دليل‌ اين‌ كه‌ تمكني‌ ندارد تا با ازدواج‌ با زن‌ آزاد، عطش‌ شهوت‌ خويش‌ را فرو نشاند. عنت‌: مشقت‌ و زيان‌ و ترس‌ از درافتادن‌ در گناه‌ است‌. اما امام‌ ابوحنيفه‌ و يارانشان‌ ـ برخلاف‌ رأي‌ جمهور ـ در جايز بودن‌ نكاح‌ كنيزان‌، ترس‌ از آلوده‌شدن‌ به‌ گناه‌ و عدم‌ توان‌ مالي‌ بر ازدواج‌ با زنان‌ آزاد را شرط نكرده‌اند، بلكه‌ گفته‌اند: هر گاه‌ مرد با زن‌ آزادي‌ در حال‌ ازدواج‌ نبود، نكاح‌ كنيز مؤمن‌ و كتابي‌ برايش‌ جواز دارد، چه‌ قدرت‌ مالي‌ ازدواج‌ با زن‌ آزادي‌ را داشته‌ باشد، چه‌ نداشته‌ باشد و چه‌ از آلايش‌ به‌ گناه‌ بيم‌ داشته‌ باشد، چه‌ نداشته‌باشد زيرا مراد از آيه‌: (وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ) «مائده/‌5» زنان‌ پاكدامن‌اند و اين‌ معني‌ عام‌ است‌ در زنان‌ آزاد و غيرآزاد. «و صبر كردن‌» از نكاح‌ كنيزان ‌«براي‌ شما بهتر است‌» از نكاح‌ با آنان‌ زيرا نكاح‌ با آنان‌ به‌ برده ‌ساختن‌ فرزند، خوارساختن‌ نفس‌ و كاستي‌ مقام‌ و منزلت‌ شخص‌ مي‌انجامد «و خداوند آمرزنده ‌مهربان‌ است‌» لغزش‌هاي‌ شما را مي‌آمرزد و آنچه‌ را كه‌ سبب‌ مشقت‌ است‌، به‌ رحمت‌ خويش‌ از شما دور مي‌گرداند.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۸:۳۴ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.