بیاناتی فرهنگ اسلامی

به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

بیاناتی فرهنگ اسلامی | بهمن ۱۳۹۸

مسافر.
بیاناتی فرهنگ اسلامی به صفحه اصلی سایت بیاناتی فرهنگ اسلامی اهل سنت و الجماعت خوش آمدید.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز


لطفا از تمام مطالب دیدن فرماییدجزاک الله خیرا.

تفسیر سوره انعام قسمت 2 از آیه شریفه 7تا12

*🌹✍🏻تفسیر سوره انعام قسمت(2⃣) از آیه شریفه(7تا12)*💐
*📌سوره انعام  مکی  است،ودارای165آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن  درس اول تا اینجا بود که ،  اين‌ آیه 6‌ بيانگر سنت‌ الهي‌ در عذاب‌كردن‌ و نابودساختن‌ جوامعي‌ است‌ كه‌ غرق ‌گناه‌ و نافرماني‌ حق‌ تعالي‌ مي‌شوند. بايد دانست: از اموري‌ كه‌ مردم‌ در آن‌ بسيارزود فريب‌ مي‌خورند، اين‌ است‌ كه‌ بدكاران‌ سركش‌ و مفسدان‌ عاصي‌، يا ملحدان‌كافر را در زمين‌، مقتدر و متمكن‌ مي‌بينند... ولي‌ حقيقت‌ اين‌ است‌ كه‌ مردم‌ درقضاوت‌ خويش‌ شتاب‌ مي‌كنند، آنها آغاز يا ميانه‌ راه‌ را مي‌بينند اما به‌ پايان‌ راه‌فكر نمي‌كنند و پايان‌ راه‌ فقط آن‌گاه‌ ديده‌ مي‌شود كه‌ تحقق‌ يابد! پايان‌ راه‌ ديده ‌نمي‌شود، مگر در ويرانه‌هاي‌ گذشتگان‌ و خرابه‌هاي‌ ستمگران‌. كه‌ قرآن‌ در بسياري‌ از داستان‌هاي‌ خود، ما را به‌ همين‌ وادهاي‌ ويران‌ مي‌برد تا درس‌ عبرت ‌بگيريم‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۲۸ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره انعام قسمت 1 از آیه شریفه 1تا6

*🌹✍🏻تفسیر سوره انعام قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا6)*💐
*📌سوره انعام  مکی  است،ودارای165آیه میباشد*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آغاز سخن  درس اول،  وجه‌ تسميه‌: به‌ سبب‌ آن‌ كه‌ در آيات‌ (139، 138) اين‌ سوره‌، از (انعام: چارپايان‌) سخن‌ رفته‌ است‌، آن‌ را «انعام‌» ناميدند.

فضيلت‌ آن: در حديث‌ شريف‌ به‌ روايت‌ ابن‌عمر رضی الله عنهما از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  آمده‌ است‌كه‌ فرمودند: «سوره‌ انعام‌ تماما يكباره‌ بر من‌ نازل‌ شد درحالي‌ كه‌ هفتادهزار فرشته ‌با بانگ‌ تسبيح‌ و تحميد آن‌ را همراهي‌ مي‌كردند». علماي‌ اسلام‌ مي‌گويند: اين‌سوره‌ صف ‌آراي‌ محاجه‌ و مبارزه‌ با مشركان‌ و تكذيب‌كنندگان‌ معاد است‌ و به‌پايدارساختن‌ اصول‌ عقيده‌ و ايمان‌ در بنياد انديشه‌ و خرد و ضمير انسان‌ توجه‌ دارد.🌸↩شش‌ آيه‌ از اين‌ سوره‌ مدني‌ است‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۲۵ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 23 از آیه شریفه 113تا120

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(3⃣2⃣) از آیه شریفه(113تا120)*💐
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*

*🏳✍🏻پایان تفسیر سوره مائده)و ادامه تفسیر را در سوره‌  انعام دنبال نمایید.🌹✅*

*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس بیست و دوم تا اینجا بود که اين‌ آيه(112)‌ بيانگر داستان‌ «مائده» است‌، داستاني‌ كه‌ اين‌ سوره‌ نسبت‌ خود را ازآن‌ بر گرفته‌.«هنگامي‌ كه‌ حواريون‌ گفتند: اي‌ عيسي‌ پسر مريم‌! آيا پروردگار تو مي‌تواند كه‌ بر ما مائده‌اي‌ از آسمان‌ فرو فرستد؟» به‌ قولي‌: اين‌ درخواست‌ حواريون‌ ازآن‌رو نبود كه‌ در توانايي‌ خداوند متعال‌ شك‌ كرده‌ باشند زيرا آنها به‌ قدرت‌ حق‌ تعالي‌ باور راسخ‌ داشتند بلكه‌ به‌ سبب‌ نياز آنها به‌ خوراكي‌ بود. به‌ قولي‌ديگر: آنها با درخواست‌ مائده‌، خواستار طمأنينه‌ و آرامش‌ قلبي‌ شدند چنان‌كه‌ ابراهيم علیه السلام گفت‌: (پروردگارا! به‌ من‌ بنمايان‌ كه‌ مردگان‌ را چگونه‌ زنده‌ مي‌كني‌...)«بقره/‌260». و آيه‌ بعد، گواه‌ هر دو قول‌ است‌ زيرا نياز به‌ خوراك‌ و اطمينان‌ قلبي‌هردو در آن‌ مطرح‌ شده‌ است‌. مائده‌: سفره‌اي‌ است‌ كه‌ بر آن‌ غذا نهاده‌ شده‌ باشد. عيسي علیه السلام در پاسخ‌ حواريون‌ «گفت‌: اگر مؤمنيد، از خدا پروا كنيد» يعني‌: چنانچه‌ در ايمان‌ خود راستگوييد، از خدا پروا كنيد و از اين‌ درخواست‌ و امثال ‌آن‌ صرف‌نظر نماييد زيرا از شأن‌ مؤمن‌ به‌دور است‌ كه‌ چنين‌ پيشنهاداتي‌ را به‌ حق‌ تعالي‌ ارائه‌ كند.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۲۳ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 22 از آیه شریفه 107تا112

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(2⃣2⃣) از آیه شریفه(107تا112)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس بیست ویک تا اینجا بود که آيات‌ سه‌گانه‌ زير از نظر اعراب‌، لفظ و حكم‌، از دشوارترين‌ آيات‌ قرآني ‌است‌:↙«اي‌ مؤمنان‌! نصاب‌ شهادت‌ در ميان‌ شما» شهادت‌ در اينجا: عبارت‌ از گواهي‌اي‌ است‌ كه‌ از سوي‌ شهود ارائه‌ مي‌شود. آري‌! نصاب‌ شهادت‌ در ميان ‌شما «هنگامي‌ كه‌ مرگ‌ يكي‌ از شما حاضر آيد» حضور مرگ‌: حضور علائم‌ و نشانه‌هاي‌ آن‌ است‌ «اين‌ است‌ كه‌ در موقع‌ وصيت‌ بايد از ميان‌ خود دو تن‌ را» يعني‌: دو تن‌ از مردان‌ مسلمان‌ را «به‌ گواهي‌ در ميان‌ خود فراخوانيد كه‌ عادل‌ باشند» يعني‌: اين‌ دو تن‌ شاهد مسلمان‌ بايد عادل‌ باشند «يا دو تن‌ از غيرتان‌ را» يعني‌: از كفار را «به‌ گواهي‌ فراخوانيد، اگر در زمين‌ سفر كرده‌ باشيد» و گواه‌ مسلماني‌ موجود نبود «ومصيبت‌ مرگ‌ شما را فرارسيد» يعني‌: نشانه‌هاي‌ مرگتان‌ در رسيد. پس‌ در چنين‌شرايطي‌ مي‌توانيد دو تن‌ كافر را به‌ گواهي‌ فراخوانيد كه‌ بعد از مرگتان‌ حامل ‌وصيت‌تان‌ به‌سوي‌ ورثه‌تان‌ گردند و نيز حامل‌ مال‌ بجامانده‌ از شما به‌سوي‌ آنان ‌باشند.↙آيه‌ كريمه‌ دليل‌ جايز بودن‌ گواهي‌ اهل‌ ذمه‌ بر مسلمانان‌ در سفر و در مورد وصايا مي‌باشد. يعني‌: جواز گواه ‌گرفتن‌ كافر، مقيد به‌ دو شرط ياد شده‌ است‌. واگر به‌ گواهان‌ كافر مشكوك‌ شده‌ و عليه‌ آنها ادعاي‌ خيانت‌ كرديد: «آنان ‌را» براي‌ اداي‌ سوگند «بعد از نماز» عصر، يا غيرآن‌ از نمازها «بازداريد». خاطرنشان‌ مي‌شود كه‌ اداي‌ سوگند و فيصله‌ قضايا بعد از نماز عصر در ميان‌ مسلمانان ‌مرسوم‌ بود. و حكمت‌ در سوگند دادن‌ بعد از نماز، تغليظ و به ‌تكان ‌واداشتن ‌وجدان‌ و ضمير سوگندخورنده‌ است‌ «پس‌ اگر در صداقت‌ آنان‌ شك‌ كرديد» و مردد بوديد «به‌ الله قسم‌ خورند» آن‌ دو تن‌ شاهد، به‌ اين‌ مضمون‌ «كه‌: ما اين‌ حق‌ را به‌ هيچ‌ قيمتي‌ نمي‌فروشيم» يعني‌: ما بهره‌مان‌ از سوي‌ خداوند جلّ جلاله را به‌ اين‌ متاع‌ ناچيز دنيا نمي‌فروشيم‌ تا به‌خاطر دستيابي‌ به‌ مال‌ دنيا، به‌نام‌ مقدس‌ او سوگند دروغ‌ يادكنيم‌! «هرچند كسي‌ كه‌ به‌نفع‌ او گواهي‌ مي‌دهيم‌، صاحب‌ قرابت‌ باشد» يعني‌: هرچندفرد (مشهودله‌) از نزديكان‌ ما باشد، ما قطعا حق‌ و راستي‌ را بر رضاي‌ وي‌ ترجيح‌مي‌دهيم‌ «و گواهي‌ الله را پنهان‌ نمي‌كنيم» يعني‌: گواهي‌اي‌ را كه‌ خداي‌ عزوجل‌ به ‌نگهداري‌ و بزرگداشت‌ آن‌ امر كرده‌، پنهان‌ نمي‌كنيم‌ «كه‌ در غير اين‌ صورت‌، از گناهكاران‌ خواهيم‌ بود» اين‌ جمله‌ نيز در حكم‌ قسم‌ داخل‌ است‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۱۸ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 21 از آیه شریفه 97تا106

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(1⃣2⃣) از آیه شریفه(97تا106)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس بیستم تا اینجا بود که «براي‌ شما» حتي‌ در حال‌ احرام‌ نيز «شكار دريا حلال‌ شده‌ است» شكار دريا: شكار حيوانات‌ آبي‌ (آبزيان‌) است‌. مراد از دريا در اينجا: هر آبي‌ است‌ كه‌ درآن‌ شكار دريايي‌ يافت‌ مي‌شود، هرچند آن‌ آب‌، آب‌ نهر يا چاهي‌ باشد «و» همچنين‌ براي‌ شما حلال‌ شده‌ «طعام‌ دريا» طعام‌ دريا: خوردني‌اي‌ از خوردني‌هاي‌ آن‌ است‌ كه‌ دريا به‌ بيرون‌ افگند، يا بر روي‌ آب‌ آيد. اما در نزد ابوحنيفه‌، ماهي‌ مرده‌اي‌ كه‌ بر روي‌ آب‌ دريا مي‌آيد، خورده‌ نمي‌شود و بجز ماهي‌، خوردن‌ ساير حيوانات‌ دريايي‌ نيز در نزد احناف‌ روا نيست‌. ولي ‌غير احناف‌، (صيد) را در آيه‌ كريمه‌ به‌ شكاري‌ كه‌ از دريا زنده‌ گرفته‌ مي‌شود و (طعام‌) را به‌ آنچه‌ كه‌ دريا بعد از مردن‌ آن‌ را به‌ بيرون‌ مي‌افگند، تفسير كرده‌اند. آري‌! شكار و طعام‌ دريا را براي‌ شما حلال‌ گردانيديم‌ «تا براي شما منفعتي‌ باشد» و مقيماني‌ كه‌ آن‌ را به‌ طور تازه‌ مصرف‌ مي‌كنند، از آن‌ نيرو برگيرند «و براي‌ قافله» يعني‌: منفعتي‌ باشد براي‌ مسافران‌ شما كه‌ از آن‌ توشه‌ برمي‌گيرند و گوشت‌ حيوان‌ شكارشده‌ را خشك‌ مي‌كنند، يا آن‌ را در يخچالها نگهداري ‌مي‌كنند ـ چون‌ عصر حاضر ـ «ولي‌ شكار بيابان‌ بر شما حرام‌ گرديده‌ است‌، مادام ‌كه‌ محرم‌ باشيد» يعني‌: تا آن‌گاه‌ كه‌ لباس‌ احرام‌ بر تن‌ داشته‌ باشيد. همچنان‌ شكار غير محرم‌ بر محرم‌ حرام‌ است‌، اگر غير محرم‌ آن‌ را جهت‌ استفاده‌ محرم‌ شكار كرده‌ بود، مگر در رأي‌ احناف‌ كه‌ خوردن‌ شكار خشكي‌ را كه‌ به‌ وسيله‌ غيرمحرم ‌صيد شده‌ باشد؛ در هرحال‌ براي‌ محرم‌ جايز مي‌دانند، چه‌ به‌ منظور استفاده‌ وي‌ شكار شده‌ باشد، چه‌ در غير آن‌. شكار خشكي‌ شامل‌ هر حيواني‌ مي‌شود كه‌ در خشكي‌ تخم‌گذاري‌ و توليد نسل‌ نمايد، هرچند پاره‌اي‌ از اوقات‌ در دريا زندگي‌كند، چون‌ مرغابي‌ «و از خدايي‌ كه‌ نزد او محشور مي‌شويد پروا داريد» زيرا او شما را در برابر اعمالتان‌ جزا مي‌دهد.🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۱۱ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 20 از آیه شریفه 91تا96

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(0⃣2⃣) از آیه شریفه(91تا96)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس نوزدهم  تا اینجا بود که از ابن‌عمر رضی الله عنهما روايت‌ شده‌است‌ كه‌ فرمود: درباره‌ شراب‌ سه‌ آيه‌ نازل‌ شده ‌است‌، اولين‌ آنها آيه‌: (يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ) «بقره/‌219» است‌ و بعد از نزول‌ آن‌، برخي‌ از اصحاب رضی الله عنهم چنين‌ تبصره‌ كردند كه‌ شراب‌ حرام‌ گشته‌ لذا به‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  گفتند: اجازه‌ بدهيد تا چنان‌كه‌ خداوند متعال‌ در اين‌ آيه‌ فرموده‌، از منافع‌ شراب‌ بهره‌ گيريم‌! رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در قبال‌ اين‌ درخواست‌ آنها سكوت ‌نمودند. بعد از آن‌ آيه‌: (لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى) «نساء/43» نازل‌ شد، باز برخي‌ چنين‌ تبصره‌ كردند كه‌ شراب‌ حرام‌ شده‌ است‌ لذا اصحاب رضی الله عنهم گفتند: يا رسول‌الله! بسيار خوب‌؛ در نزديك‌ اوقات‌ نماز شراب‌ نمي‌نوشيم‌. باز هم‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  سكوت‌ نمودند. سپس‌ آيه‌: (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ... ) نازل‌ شد. در اين‌ هنگام‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  فرمودند: اكنون‌ ديگر شراب‌ (به‌طور قطع‌) حرام‌ گرديد.در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: «كل‌ مسكر خمر، وكل‌ مسكر حرام‌، ومن‌ شرب‌ الخمر فمات‌ وهو يدمنها لم‌ يتب‌، لم‌ يشربها في‌ الآخرة‌: هر چيز مستي‌آوري‌ شراب‌ است‌ وهر مستي‌آوري‌ حرام‌ است‌ پس‌ هر كس‌ شراب‌ نوشيد و در حالي‌ مرد كه‌ هنوز به‌ آن ‌معتاد بود و از آن‌ توبه‌ نكرده‌ بود، آن‌ را در آخرت‌ نمي‌نوشد».🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۷ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 19 از آیه شریفه88تا90

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(9⃣1⃣) از آیه شریفه(88تا90)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس هجدهم  تا اینجا بود که از ابن‌ عباس‌ رضی الله عنهما دربيان‌ سبب‌ نزول‌ آيه‌ كريمه‌ روايت‌ شده‌است‌: گروهي‌ ازصحابه‌ ـ كه‌ عثمان ‌بن‌ مظعون‌ رضی الله عنه يكي‌ از ايشان‌ بود ـ گفتند: آلت‌هاي‌ تناسلي‌خود را قطع‌ مي‌كنيم‌ و شهوات‌ دنيا را ترك‌ نموده‌ فقط به‌ عبادت‌ و نيايش‌حق‌ تعالي‌ مشغول‌ مي‌شويم‌ و همانند راهبان‌ به‌ منظور عبرت‌گرفتن‌ و عبادت‌، در زمين‌ به‌ سير و سفر مي‌پردازيم‌! چون‌ اين‌ خبر به‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  رسيد، آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌دنبال‌ ايشان‌ فرستاده‌ و شنيده‌هاي‌ خود را در اين‌ باره‌ با آنها در ميان ‌گذاشتند. آنان‌ خبر رسيده‌ را تصديق‌ كردند و گفتند: آري‌! چنين‌ گفتيم‌ و قصد چنين‌ كاري‌ را داريم‌! رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  فرمودند: «ولي‌ من‌ روزه‌ مي‌گيرم‌ ومي‌خورم‌، نماز مي‌خوانم‌ و مي‌خوابم‌ و با زنان‌ ازدواج‌ مي‌كنم‌ پس‌ هر كس‌ به‌سنت‌ من‌ چنگ‌ زند، او از من‌ است‌ و هر كس‌ به‌ سنت‌ من‌ چنگ‌ نزند، او از من‌نيست». همان‌ بود كه‌ درباره‌ اين‌ گروه‌ از صحابه‌ نازل‌ شد:«اي‌ مؤمنان‌! طيباتي‌ را كه‌ الله براي‌ شما حلال‌ ساخته‌ است‌ حرام ‌نشماريد» طيبات‌: لذايذي‌ است‌ كه‌ خداي‌ عزوجل‌ آنها را به‌ بندگانش‌ حلال ‌ساخته ‌است‌. بنابراين‌، خداوند متعال‌ مؤمنان‌ را نهي‌ مي‌كند از اين‌ كه‌ چيزي‌ از پاكيزگي‌ها را برمبناي‌ اين‌ پندار بر خود حرام‌ سازند كه‌ حرام‌ كردن‌ پاكيزگي‌ها، به‌معناي‌ طاعت‌ و تقرب‌ به‌ حق‌ تعالي‌است‌ و از مقوله‌ زهد و رويگرداني‌ از دنيا مي‌باشد، يا به‌ هر بهانه‌ ديگري‌ نبايد حلالي‌ از حلال‌هاي‌ خداوند جلّ جلاله را بر خود حرام‌ گردانند. چنان‌كه‌ برخي‌ از عوام‌الناس‌ در هر عصر و زماني‌ چنين‌ مي‌كنند؛ مثلا مي‌گويند: اين‌ چيز بر من‌ حرام‌ است‌! آن‌ چيز را بر خود حرام‌ ساختم‌! و الفاظي‌ مانند اينها ـ كه‌ نهي‌ قرآني‌ شامل‌ آن‌ مي‌شود «و از حد در نگذريد» با حلال‌كردن‌ آنچه‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ آن‌ را بر شما حرام‌ گردانيده‌. يعني: در اعمال‌ رخصتها و فرورفتن‌ در تساهل‌ و آسان‌گيري‌، كار را به‌ آنجا نرسانيد كه‌ حرامي‌ را بر خود حلال‌ گردانيد زيرا اين‌ كار نيز بر شما نارواست‌، همان‌گونه‌ كه‌ سخت‌گيري‌هاي ‌بي‌مورد، چون‌ حرام‌كردن‌ حلالها ناجايز مي‌باشد «همانا الله ازحدگذرندگان‌ را دوست‌ نمي‌دارد».امام‌ ابوحنيفه‌، امام‌ احمدبن‌ حنبل‌ و پيروانشان‌ برآنند كه‌: هر كس‌ چيزي‌ را تناول‌ كرد كه‌ آن‌ را بر خود حرام‌ ساخته‌ بود، بر وي‌ كفاره‌ يمين‌ (سوگند شكني‌) لازم‌ مي‌شود.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۴ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 18 از آیه شریفه 83تا87

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(8⃣1⃣) از آیه شریفه(83تا87)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس هفدهم  تا اینجا بود که ‌.صاحب‌ تفسير «في‌ ظلال‌ القرآن» در بيان‌ دشمني‌ تاريخي‌ يهوديان‌ با مؤمنان ‌مي‌گويد: «كسي‌ كه‌ جنگ‌ احزاب‌ را عليه‌ مسلمانان‌ برانگيخت‌، يهودي‌بود... كسي‌ كه‌ در فتنه‌ زمان‌ عثمان‌ رضی الله عنه عوام‌ را برانگيخت‌، گروه‌ها را برشوراند و شايعات‌ را پراكند، يهودي‌ بود... كسي‌ كه‌ حركت‌ وضع‌ احاديث‌ دروغين‌ از رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  و وضع‌ روايات‌ جعلي‌ را در تاريخ‌ و سير رهبري‌ كرد، يهودي‌بود... كسي‌ كه‌ نعره‌هاي‌ قومي‌ را در آخرين‌ خلافت‌ مسلمانان‌ (دوران‌ عثماني‌) برانگيخت‌، آتاتورك‌ يهودي‌ بود... و شما در پشت‌ سر هر فتنه‌ و توطئه‌اي‌ عليه ‌مسلمين‌، دست‌ يهوديان‌ را مي‌بينيد. از اين‌ كه‌ بگذريم‌؛ در پشت‌ سر انديشه‌ مادي ‌الحادي‌، يك‌ يهودي‌ است‌... در وراي‌ انديشه‌ ويرانگر محوري‌ بودن‌ غريزه‌جنسي‌ در زندگي‌ انسان‌، يك‌ يهودي‌ قراردارد... و بالاخره‌ در پشت‌ سر همه‌ مكاتب و انديشه‌هاي‌ ويرانگر، يهوديان‌ قرار دارند». «و قطعا مهربانترين‌ مردم ‌نسبت‌ به‌ مؤمنان‌ كساني‌ را مي‌يابي‌ كه‌ گفتند: ما نصاراييم‌، اين‌ بدان‌ سبب‌ است‌ كه‌ از آنان‌ كشيشان‌ و راهباني‌ هستند»يعني‌: نصاري‌ را به‌ دوستي‌ و مودت‌ با مؤمنان‌ ازآن‌ رو نزديكتر مي‌يابي‌ كه‌ در ميان‌ نصاري‌، كشيشان‌ دانشمند و راهبان‌ حق‌پرستي ‌هستند كه‌ فروتني‌ براي‌ خداوند جلّ جلاله، رحم‌، سودرساني‌ به‌ مردم‌ و حق‌جويي‌ را به‌آنان‌ آموزش‌ مي‌دهند. مراد از كشيشان‌ در آيه‌كريمه‌، نيايشگران‌ حق‌پرست‌ وپيروان‌ دانشمندان‌ ديني‌ هستند. رهبانيت‌ و ترهب‌: عبارت‌ است‌ از: تعبد در صومعه‌ها و كليساها «و نيز» دوستي‌ و محبت‌ نصاري‌ با مؤمنان‌ «به ‌سبب‌ آن‌ است‌ كه‌ آنان‌ كبر نمي‌ورزند» از پذيرفتن‌ سخن‌ حق‌ بلكه‌ در برابر آن‌ متواضعند، بر خلاف ‌يهوديان‌ كه‌ از اين‌ وصف‌ به‌دور مي‌باشند زيرا كفرشان‌، كفر عناد و انكار است‌. نسفي‌ مي‌گويد: «آيه‌ كريمه‌ دليل‌ برآن‌ است‌ كه‌ علم‌ سودمندترين‌ چيزهاست‌، هرچند علم‌ كشيشان‌ باشد. همين‌طور بيزاري‌ از كبر، سودمندترين‌ چيزهاست‌؛ هرچند اين‌ بيزاري‌ از سوي‌ نصراني‌اي‌ باشد».🔁🔎*


روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۸:۳۱ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 17 از آیه شریفه 76تا82

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(7⃣1⃣) از آیه شریفه(76تا82)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس شانزدهم تا اینجا بود که عيسي‌ پسر مريم‌ جز پيامبري‌ كه‌ پيش‌ از او نيز پيامبراني‌ گذشته‌ اند، نيست» يعني‌: عيسي علیه السلام فقط در مقام‌ پيامبري‌ قرار دارد و هرگز مقام‌ او از اين ‌محدوده‌ فراتر نرفته‌ و نمي‌رود تا به‌ پندار باطلشان‌ به‌ مرتبه‌ الوهيت‌ يا فرزندي‌ خداي‌ (لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ‏) برسد بلكه‌ او از جنس‌ پيامبراني‌ است‌ كه‌ قبل‌ از وي‌ آمده ‌بودند و معجزاتي‌ هم‌ كه‌ خداي‌ سبحان‌ به‌دست‌ وي‌ پديدار ساخت‌، موجب ‌الوهيت‌ وي‌ نمي‌شود زيرا پيامبران‌ قبل‌ از وي‌ نيز، نظير اين‌ معجزات‌ را آورده‌اند چنان‌كه‌ حق‌ تعالي‌ عصا را در دست‌ موسي‌ زنده‌ گردانيد و آدم‌ را بدون‌ پدر آفريد لذا اگر طبق‌ پندار آنان‌، عيسي علیه السلام به ‌خاطر اين‌ معجزات‌، خدا يا فرزند خدا گرديده ‌پس‌ پيامبران‌ قبل‌ از وي‌ نيز ـ العياذ باالله ـ خدا بوده‌اند!! «و مادرش‌ زني‌ صديقه‌ بود» يعني‌: مريم‌ زني‌ صادق‌ و راستگو، يا تصديق‌كننده‌ فرزندش‌ عيسي علیه السلام دررسالت‌ وي‌ بود لذا اين‌ امر كه‌ او مادر عيسي‌ بود، مستلزم‌ الوهيت‌ وي‌ نيست‌ بلكه‌او هم‌ در وصف‌ زن‌ بودنش‌، زني‌ مانند ديگر زنان‌ است‌ چنان‌كه‌ تصديق‌ عيسي علیه السلام از سوي‌ مادرش‌ مريم‌، دليل‌ بر آن‌ است‌ كه‌ مريم‌ پيامبر نيز نبود. پس‌ نظر ابن‌حزم‌ وجمعي ‌ديگر مبناي‌ محكمي‌ ندارد كه‌ مادر عيسي‌، مادر موسي‌ و ساره‌ زن ‌ابراهيم‌: را پيامبر مي‌دانند، با استدلال‌ به‌ اين‌ كه‌ فرشتگان‌ با ساره‌ و مريم‌ سخن‌ گفته‌اند و پروردگار متعال‌ درباره‌ مادر موسي‌ فرموده‌ است‌: (و به‌ مادر موسي‌ وحي‌ كرديم‌ كه‌ موسي‌ را شير بده‌) «قصص/‌7».آري‌! رأي‌ جمهور علما بر آن‌ است‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله جز از جنس‌ مردان‌، پيامبري‌ براي‌ بشر برنينگيخت‌. حتي‌ شيخ‌ ابوالحسن‌ اشعري‌ مي‌گويد: «مسلمين‌ بر اين‌ امر اجماع‌ دارند». «هر دو غذا مي‌خوردند» يعني‌: عيسي‌ و مريم‌ همچون ‌ساير افراد بشر غذا مي‌خوردند پس‌ كسي‌ كه‌ چون‌ ساير آفريدگان‌ غذا بخورد، قطعا پروردگار نيست‌ زيرا فقط كسي‌ غذا مي‌خورد كه‌ به‌ غذا نيازمند باشد و اگر غذا خوردن‌ را ترك‌ نمايد، هلاك‌ گردد. همچنان‌، كسي‌ كه‌ غذا بخورد، براي ‌قضاي‌ حاجت‌ به‌ مستراح‌ مي‌رود درحالي‌ كه‌ پروردگار سبحان‌ نه‌ به‌ غذا نيازي ‌دارد و نه‌ مي‌ميرد ـ پاك‌ و برتر است‌ پروردگار سبحان‌ از اين‌ افتراها به‌ پاكي‌ و برتريي‌ بزرگ‌ «بنگر چگونه‌ آيات‌ خود را براي‌ آنان‌ روشن‌ مي‌سازيم» و بطلان‌پندارهاي‌ بي‌بنيادشان‌ را برملا مي‌گردانيم‌؟ و اين‌ عبارت‌، مخاطبان‌ را از حال‌ اين‌گروهي‌ كه‌ بشري‌ را بر مسند خدايي‌ مي‌نشانند، به‌ تعجب‌ در مي‌افگند. «باز بنگر چگونه‌ رويگردان‌ مي‌شوند» از شنيدن‌ حق‌ و تأمل‌ در آن‌، بعد از اين‌ بيان‌ روشن‌؟ عجبا بر حال‌ اين‌ گروه‌.🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر

ادامه مطلب
تاريخ : یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۵:۱۷ ق.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 16 از آیه شریفه(68تا75

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(6⃣1⃣) از آیه شریفه(68تا75)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس پانزدهم تا اینجا بود که خداي‌ سبحان‌ در اين‌ آيه‌ به‌ رسولش‌ ازآن‌ رو وعده‌ حفظ و حمايت‌ مي‌دهد تا اين‌ توهم‌ دشمنان‌ را كه‌ گويا مصلحت‌انديشي‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  در امر نگهداشت ‌خود از آسيب‌ مردم‌، ايشان‌ را به‌ پنهان‌ كردن‌ پيام‌ الهي‌ وا مي‌دارد، دفع‌ نمايد. از عائشه‌ رضي‌الله عنها روايت‌ شده ‌است‌ كه‌ فرمود: «رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم  از سوي‌ اصحابشان‌ مورد حراست‌ قرار مي‌گرفتند و چون‌ آيه‌ (وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ) نازل ‌شد، سر خويش‌ را از قبه‌ بيرون‌ آورده‌ و خطاب‌ به‌ نگهبانان‌ فرمودند: اي‌ مردم‌! بازگرديد زيرا خداي‌ عزوجل‌ مرا در پناه‌ نگهباني‌ خويش‌ گرفت». و هر كس‌توطئه‌ها و سوءقصدهاي‌ فراوان‌ عليه‌ جان‌ پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را از جانب‌ قريش‌، يهود وغير آنان‌ را مورد بررسي‌ قراردهد و به‌ رغم‌ اينها، سالم ‌ماندن‌ آن‌ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم را از آسيب‌ اين‌ توطئه‌ها ملاحظه‌ نمايد؛ كمال‌ اين‌ معجزه‌ را درمي‌يابد.🔁🔎*

 

روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...............


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
برچسب‌ها: 68تا75

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۷:۵۹ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |

تفسیر سوره مائده قسمت 15 از آیه شریفه(64تا67

*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(5⃣1⃣) از آیه شریفه(64تا67)*💐✅
*📌سوره مائده  مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*

*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*

*🌿✍‌ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار  مهربان ↪✅*

*🔄🔍آخرین  سخن درس چهاردهم   تا اینجا بود، ملاحظه‌ مي‌كنيم‌ كه‌ خداي‌ سبحان‌ در اين‌ آيه‌، «خواص» را كه‌ علماي‌ تارك ‌«امربه‌معروف» و «نهي‌ازمنكر» اند، به‌ شديدترين‌ وجه‌ و حتي‌ سخت‌تر از توبيخي‌ كه‌ در حق‌ انجام‌دهندگان‌ اين‌ گناهان‌ روا داشته‌، توبيخ‌ و سرزنش‌ مي‌كند زيرا اين‌ علما از آن‌ جاهلان‌ به‌ گناه‌ و ستم‌ و حرام ‌آلوده‌، بدبخت‌تر و تيره‌ روزتر و بد فرجام‌تر و مجرم‌ترند. پس‌ خداي‌ سبحان‌ ببخشايد و نگه‌ دارد آن‌ عالمي‌ را كه ‌در موضوع‌ فريضه‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، به‌ مسؤوليت‌ خود قيام‌ مي‌كند. در صحيح‌ ترمذي‌ آمده‌ است‌: «آن‌گاه‌ كه‌ مردم‌ ظالم‌ را ببينند اما دست‌ وي‌ را از ارتكاب‌ ظلم‌ نگيرند، نزديك‌ است‌ كه‌ خداوند جلّ جلاله آنان‌ را به‌ عذابي‌ عام‌ از نزد خود درافگند». از ابن‌عباس‌ رضی الله عنه روايت‌ شده‌ است‌ كه‌ فرمود: «اين‌ آيه‌ شديدترين ‌آيه‌ قرآن‌ در رابطه‌ با توبيخ‌ علما مي‌باشد».🔁🔎*

روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........


موضوعات مرتبط: تفسیر  قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
برچسب‌ها: 64تا67

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۷:۵۶ ب.ظ | نویسنده : مسافر. |
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مى‌باشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مى‌کنند،
عید سعید قربان بر  تمام مسلمین جهان  مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.