*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(8️⃣) از آیه شریفه(42تا49)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس هفتم تا اینجا بود که .ابنكثير نقل ميكند: «روزي ابوطلحه سوره (برائه) را ميخواند و چون به اين آيه(41) رسيد، گفت: از اين آيه چنين در مييابم كه پروردگار متعال همه ما ـ اعم از پير و جوان ـ را به جهاد فراخوانده است پس اي فرزندانم! مرا مجهز كنيد كه عازم جهاد شوم. فرزندانش گفتند: پدر جان! خداوند جلّ جلاله بر تو رحم كند، آخر تو همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم جهاد كردي تا رحلت كردند، بعد از آن همراه ابوبكر رضی الله عنه جهاد كردي تا رحلت كرد، سپس همراه عمر رضی الله عنه جهاد كردي تا به شهادت رسيد، پدرجان! اين همه مجاهدات تو را بس است و ما از جاي تو به جهاد ميرويم! ولي ابوطلحه نپذيرفت و به نيروي دريايي مسلمانان پيوسته به كشتي نشست و عازم جهاد شد، اما در ميان راه درگذشت و مجاهدان جزيرهاي را نيافتند تا او را در آن دفن كنند ـ مگر بعد از نه روز از درگذشتش ـ ولي با وجود گرمي هوا، جسد مباركش در طول اين مدت هيچ تغييري نكرد، سرانجام او را در آن جزيره دفن كردند».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(7️⃣) از آیه شریفه(36تا41)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس ششم تا اینجا بود که در حديث شريف آمده است: «هنگامي كه مردم طلا و نقره را گنج ميكنند، شما اين گروه از كلمات را براي خود گنج نماييد: «اللهم إني أسألك الثبات في الأمر والعزيمة على الرشد، وأسألك شكر نعمتك، وأسألك حسن عبادتك، وأسألك قلباً سليماً، وأسألك لساناً صادقاً، وأسألك من خير ما تعلم، وأعوذ بك من شر ما تعلم، وأستغفرك لما تعلم، إنك علاَّم الغيوب: بارخدايا! من از تو در كار (خير) پايداري و بر راه رشد؛ تصميم و عزم محكم ميطلبم و از تو ميخواهم كه به من توفيق شكرگزاري نعمتت را ارزاني بداري و از تو ميخواهم كه به من توفيق دهي تا عبادتت را به نيكويي انجام دهم و ازتو دلي سالم و زباني صادق ميطلبم و از تو از خير آنچه كه ميداني، ميطلبم و به تو از شر آنچه كه ميداني، پناه ميبرم و از تو از آنچه كه ميداني، آمرزش ميخواهم، همانا تو داناي غيبهايي». همچنين در حديث شريف به روايت عمر رضی الله عنه آمده است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به وي فرمودند: «آيا تو را از بهترين آنچه كه شخص گنج ميكند آگاه نكنم؟ آن بهترين، زن شايسته است كه چون شخص بهسوي وي بنگرد، او را شادمان گرداند و چون وي را فرمان دهد، اطاعتش كند و چون از وي غايب شود، نگهدار (آبرو و مال) وي است».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(6️⃣) از آیه شریفه(31تا35)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس پنجم تا اینجا بود که يهود گفتند: عزير پسر خداست» اين سخن را هنگامي گفتند كه عزيرعلیه السلام تورات را براي آنان ـ بعد از آنكه آن را فراموش كرده بودند ـ از حافظه خود املا كرد «و نصاري گفتند: مسيح پسر خداست» اين سخن را هنگامي گفتند كه ديدند؛ او مردگان را زنده ميكند، به علاوه خود هم بدون پدر بهدنيا آمده است «اين سخن آنان است به دهانهايشان»↙يعني: از آنجا كه اين سخن نه پشتوانهاي از بيان دارد و نه از منطق و برهان پس صرفا يك ادعاي ميان تهي است كه هيچ ارزشي ندارد و جز اينكه همينگونه از دهانهايشان خارج شده، مفيد هيچ فايده در خور اعتباري نيست «به سخن قومي تشبه ميجويند كه پيش از اين كافرشدند» زيرا نسبت پدر دادن به خداي سبحان، گمراهي نفرينشده قديمي است كه آن را در بسياري از اديان انحرافي قديم مييابيم و از جمله، در ميان پرستشگران بتان كه ميگفتند: لات، منات، عزي و فرشتگان دختران خدايند! «خدا آنان را بكشد» اين نفريني از سوي حق تعالي عليه آنهاست كه نابود ميشوند؛ زيرا كسيكه خدا جلّ جلاله او را بكشد، هلاك شده است. ↙به قولي معني اين است: خدا آنان را لعنت كرد. به قولي ديگر معني اين است: آنها سزاوار آنند كه مورد اين نفرين قرار گيرند. آري! خدا آنان را بكشد؛ «چگونه بازگردانده ميشوند؟» يعني: چگونه بعد از آنكه برايشان دليل و برهان اقامه شد، از حق بهسوي باطل بازگردانده شده و به بيراهه ميروند؟!،🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(5️⃣) از آیه شریفه(26تا30)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس چهارم تا اینجا بود که قطعا خداوند شما را در مواضع بسياري ياري كرد و نيز در روز حنين» شما را ياري كرد. «حنين» وادياي در ميان مكه و طائف است «آنهنگام كه بسياري تعداد شما، شما را به شگفت آورده بود» اما در غزوات قبل از حنين، مسلمانان از نظر تعداد كم بودند لذا در آن غزوات، به بسياري تعداد خويش شاد و شگفتزده نميشدند «ولي آن بسياري تعداد، به هيچ وجه چيزي را از شما دفع نكرد و زمين با همه فراخي بر شما تنگ گرديد» بر اثر ترس و بيمي كه بر شما چيره شده بود «سپس درحاليكه پشت به دشمن كرده بوديد، برگشتيد» يعني:شكست خورديد.↙در شوال سال هشتم هجري ـ بعد از فتح مكه ـ به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم خبر رسيد كه قبايل «هوازن» و «ثقيف» به رهبري مالكبنعوف متحد شده و براي نبرد با ايشان آماده گرديدهاند و هماينك با زنان، فرزندان، گوسفندان و چهارپايانشان به ميدان روي آوردهاند. رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با مسلمانان همراهشان كه به (12000) مرد جنگي بالغ ميشدند، به مقابله آنها شتافتند. در اين هنگام گويندهاي از مسلمانان گفت: امروز از كمي تعداد خويش مغلوب نميشويم! همان بود كه مسلمانان شكست خوردند و تنها رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم با گروه اندكي از مسلمانان كه تعدادشان به حدود صد تن بالغ ميشد ـ و ابوبكر، عمر، عباس عموي پيامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم وابوسفيان رضی الله عنهم از آن جمله بودند ـ پايداري كردند، سپس مسلمانان فراري به نداي رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم لبيك گفته به خود آمدند و از عقبههاي فرار، به ميدان كارزار بازگشتند و نهايتا پيروزي و ظفر نصيب ايشان شد. يادآور ميشويم كه حنين آخرين غزوه بر ضد مسلمانان است كه مسلمانان نهايتا در آن پيروز شدند و مشركان شكست خوردند. دراين غزوه بود كه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از مرد مشركي بهنام صفوانبناميه، زرهها و سلاحهايي را به عاريت گرفتند.↙امام ابوحنيفه رحمه الله و امام شافعي رحمه الله با استناد به اين روايت گفتهاند: اگر سلطه غالب، سلطه اسلام باشد، باكي نيست كه از مشركان عليه مشركان ياري جسته شود، اما اگر حاكميت شرك برتر بود، ياري جستن از مشركان مكروه است،🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(4️⃣) از آیه شریفه(17تا25)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس سوم تا اینجا بود که بعد از اعلام بيزاري از مشركان، اعلام فرضيت جنگ و بيان حكمت و ضرورت آن، اينك سياق قرآني به تصحيح ديدگاه و جهانبيني مؤمنان ميپردازد: «آيا پنداشتهايد كه به خود واگذار ميشويد» بي آنكه در اموري مورد ابتلا و آزمايش قرار بگيريد كه مؤمن و منافق با آن امور از يكديگر متمايز ساخته ميشوند «در حالي كه خداوند تا هنوز كساني از شما را كه جهاد كردهاند، متمايز نگردانيده است؟» ↙يعني: چنين نپنداريد كه به حال خود واگذاشته ميشويد، با آنكه خداوند جلّ جلاله هنوز كساني را كه در جهادشان مخلصاند از غير مخلصان متمايز نگردانيده است «و» كساني را نيز كه «جز خدا و پيامبر و مؤمنان هيچ دوست پنهاني نگرفتهاند» از مشركان متمايز نساخته است؟ وليجه: محرم اسرار و دوست پنهاني است.↙حاصل معني اين است: خداوند جلّ جلاله حتما گروه مجاهد باصلابت و سازش ناپذير را از كساني كه جز خدا، رسولش و مؤمنان، براي خود از مشركان همراز و دوست پنهاني گرفتهاند و اسرار مسلمانان را نزد آنان فاش كرده و از امور و مسائل مسلمانان آگاهشان كردهاند، متمايز ميگرداند «و خداوند به كار و كردار شما» اعم از خير و شر «آگاه است» و شما را در برابر آن جزا ميدهد.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(3️⃣) از آیه شریفه(11تا16)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس دوم تا اینجا بود که درباره هيچ مؤمني» اعم از ياران رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم، يا غير ايشان «هيچ ال» يعني: پيوند خويشاوندي «و ذمهاي» يعني: پيماني «را رعايت نميكنند» يعني: نزد آنان *(مشرکان)* مطلقا و به هيچ وجه، مراعات هيچ حقي از حقوق مؤمنان مطرح نيست. به اين ترتيب در آيه (8) عدم رعايت حق از سوي آنان را در خصوص اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ذكر كرد و در اينجا در مورد همه مؤمنان بهطور عام بيان فرمود «و آنان همان تجاوزكارانند» يعني: آنان با پيمان شكني، از حد حلال بهسوي حرام تجاوز كردهاند. يا در شر و تمرد به منتهاي آن رسيدهاند. پس كساني كه داراي وضع و حالي اينچنين باشند، چگونه شايسته برخورداري از امنيت هستند و چگونه ميتوان از جنگ با آنها دست برداشت؟🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(2️⃣) از آیه شریفه(5تا10)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آخرین سخن درس اول تا اینجا بود که مگر آن مشركاني كه با آنان پيمان بستهايد و چيزي از تعهدات خود را نسبت بهشما فروگذار نكردهاند» و از جانبشان هيچ فروگذاشتي در تعهداتشان ـ ولو ناچيز ـ روي نداده است، به اين معني كه عهد شما را نقض نكردهاند «و هيچكس» از دشمنانتان «را عليه شما پشتيباني نكردهاند پس پيمان آنان را تمام كنيد» يعني: به عهد خود با آنان به طور تام و كامل پايبند باشيد «تا مدتشان» يعني: تا همان مدتي كه با آنان عهد بستهايد، هرچند بيشتر از چهار ماه باشد «چرا كه خدا پرهيزگاران را دوست ميدارد» يعني: كساني را كه از او در محرماتش پروا ميدارند و بنابراين، به عهد خويش وفا ميكنند.↙اين آيه دليل بر آن است كه: از اهل عهد و پيمان با مسلمانان، كساني بودند كه عهد خود را شكسته و كساني هم بودند كه بر آن پايداري كرده بودند لذا خداي سبحان به پيامبرش اجازه داد تا با كساني كه پيمانشكني كردهاند، پيمانشكني كند و دستور داد كه به عهد خود با كساني كه پيمانشكني نكردهاند تا به سررسيدن مدت آن وفا نمايد.↙ملاحظه ميكنيم كه اين آيه، امر به گردش در مدت چهار ماه را كه در آيه (2) آمده است، در مورد اين گروه استثنا كرد و در موردشان مجال را از آن فراتر برد.،🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره توبه قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا4)*🌹✅
*📌سوره توبه مدنی است،ودارای 129 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*📝 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*📖✒️به نام الله بی اندازه مهربان نهایت بارحم 💐✅*
*📝آغاز سخن درس اول،و وجه تسميه: اين سوره را بدان جهت «توبه» ناميدند كه در آن بيان توبهمؤمنان عموما و توبه تخلف كنندگان از جنگ تبوك مخصوصا، مطرح شده است.↙شايان ذكر است كه سوره توبه در سال نهم هجري، ↙يعني يك سال بعد از فتح مكه نازل شد.↙مفسران نقل ميكنند: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بعد از برگشتن از غزوه تبوك، در اين انديشه بودند كه به سفر حج بروند، ليكن به ياد آوردند كه مشركان در اين سال هم به عادت سالهاي قبل، در خانه كعبه برهنه طواف ميكنند پس از اين كه با آنان يكجا باشند، احساس كراهت كردند، از اينرو در آن سال ابوبكر صديق رضی الله عنه را امير حج تعيين كردند تا مناسك حج را به مردم اقامه كند و چون ابوبكر رضی الله عنه عازم شد، آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم بهدنبال وي، ده آيه اول از اين سوره را با علي رضی الله عنه فرستادند تا اين آيات را به مردم مكه و به كافه مردم در مناسك حج ابلاغ نمايد و پيمانهاي مشركان را ـ بعد از آنكه پيمانشكني از سويشان بسيار شده بود ـ بهسوي آنان افگنده و ملغي اعلام كند؛ علي رضی الله عنه مردم را در مناسك اين گونه ندا ميكرد:↙«اي مردم! جز انسان مؤمن، كسي ديگر به بهشت داخل نميشود.↙بعد از اين، هيچ كس نبايد در خانه كعبه برهنه طواف كند.↙بعد از گذشت اين سال، ديگر مسلمان و كافر نبايد با هم در بيتالحرام گرد آيند.↙هر كس كه ميان او و رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم پيماني است، پيمانش تا به پايان رسيدن مدتش داراي اعتبار است و هر كس كه با ايشان پيماني ندارد، بداند كه مهلت وي فقط چهار ماه است و بس»🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(1⃣1⃣) از آیه شریفه(68تا75)*🌹✅
*📖👌🏻پایان تفسیر سوره انفال،(ادامه تفسیر سوره مبارکه توبه خواهد بود ان شاءالله💧*
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس دهم تا اینجا بود که براي هيچ پيامبري سزاوار نيست كه اسيراني بگيرد تا در زمين از آنان سخت كشتار كند» زيرا با كشتار است كه مقاومت كفار كاملا سلب شده و قدرت و توان آنها بر سازماندهي حركتي فعال عليه شما، از بين ميرود لذا از كفار كشتار سختي بهپا كنيد.↙خداي سبحان در اين آيه خبر ميدهد كه در روز بدر، كشتن مشركان واجب ذمه مسلمانان بود نه اسير ساختن و گرفتن فديه (سربها) از آنان، آنگونه كه مسلمانان در آن روز عمل كردند «شما متاع دنيا را ميخواهيد» با آنچه كه از فديه (سربها) ميگيريد «و خداوند آخرت را ميخواهد» براي شما، با پاداشي كه در بسياركشتن كفار برايتان تعلق ميگيرد «و الله غالب» است پس دشمنانش را سركوب ميكند و «با حكمت است» در سرزنش نمودن دوستانش.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(🔟) از آیه شریفه(59تا67)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس نهم تا اینجا بود که اگر از گروهي بيم خيانت داري» يعني: اگر از گروهي كه با آنان عهد بستهاي، بيم نيرنگ و پيمانشكني داري و اگر از آنان نشانههاي خيانت به ظهور رسيد «پس بينداز بهسوي آنان» پيماني را كه ميان تو و آنان است «بهطور برابر» يعني: به شيوهاي كه تو و آنان بهطور يكسان بدانيد كه آن پيمان، شكسته شده و ديگر قابل اعتبار نيست لذا بهگونه آشكار و اعلامشده، طرف مقابل را از بياعتبار بودن پيمان باخبر و آگاه گردان و جنگ را با آنان بهطور غافلگيرانه و ناگهاني آغاز نكن. هرچند آيه كريمه در شأن يهود مدينه نازل شده ولي حكم آن عام است و هر همپيماني را كه بيم شكستن عهد از او متصور باشد، در بر ميگيرد «زيرا خدا خائنان را دوست نميدارد» اين هشداري براي رسولخدا صلی الله علیه و آله وسلم است كه مبادا قبل از اعلام صريح و بيپرده بياعتبار بودن عهد طرف مقابل، به آنان حمله كنند.✒در حديث شريف به روايت بيهقي از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است كه فرمودند: «سه چيز است كه مسلمان و كافر در آن برابرند:↙1 ـ كسي كه با وي عهدي بستهاي، به عهد با وي وفا كن؛ مسلمان باشد يا كافر زيرا عهد براي خدا جلّ جلاله است.↙2 ـ كسيكه ميان تو و او رابطه رحم (خويشاوندي و قرابتي) است، آن رابطه را بپيوند؛ مسلمان باشد يا كافر.↙3 ـ كسي كه تو را بر امانتي امين ميگرداند، امانتش را به وي برگردان؛ مسلمان باشد يا كافر».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(9️⃣) از آیه شریفه(49تا58)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس هشتم تا اینجا بود که به ياد آوريد «هنگامي را كه شيطان اعمالشان را برايشان بياراست» يعني: در آنان اين پندار را افگند كه با جنگيدن عليه مسلمانان، كاري نيك انجام ميدهند. آري! شيطان در رأس لشكري از شياطين بهصورت انساني متمثل شد «و گفت» به مشركان «امروز هيچ كس از مردم بر شما غلبهكننده نيست و همانا من جار شما هستم» يعني: پناهدهنده شما هستم از هر دشمني، يا اماندهنده شما هستم وگفت: من از قبيله بنيكنانه هستم. ابليس خود، بهصورت «سراقهبنمالكبنجعشم» كه از سران قبيله ياد شده بود به ميدان بدر آمد و قريش از قبيله بنيبكر هراس داشت كه از پشت، به وي ضربه نزند «پس چون هر دو گروه» يعني: گروه مسلمانان و گروه مشركان «روبرو شدند، شيطان بر پاشنههاي خود بازگشت» يعني: به عقب بازگشت «و گفت: همانا من از شما بيزارم» زيرا او نشانههاي پيروزي مسلمانان را با امداد خداوند جلّ جلاله از طريق فرستادن فرشتگان ديد، به همين جهت از مشركان برائت جست، سپس در بيان علت بيزاري جستن خويشگفت: «همانا من چيزي را ميبينم كه شما نميبينيد» شيطان جبرئيلعلیه السلام را درحاليديد كه فرشتگان همراه وي بودند «همانا من از الله ميترسم» شيطان از آن ترسيد كه از سوي فرشتگاني كه در معركه حاضر بودند، به وي بلايي برسد. به قولي ديگر: چون ديد كه نه او را ياراي رويارويي است و نه مشركان را لذا بيم و ترس از خداي عزوجل را بهانه قرار داد و بدينگونه تعلل ورزيد. آنگاه ادامه داد: «و خدا سخت كيفر است» بر كساني كه بخواهد مجازاتشان كند.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(8️⃣) از آیه شریفه(43تا48)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس هفتم تا اینجا بود،«آنگاه كه شما در كناره نزديك بوديد» ↙يعني: شما در دامنهاي از وادي بدر اردو زده بوديد كه به مدينه نزديكتر بود «و آنان در كناره دورتر بودند» يعني: دشمن در دامنه دورتر از مدينه و نزديكتر به سمت مكه موضع گرفته بود «و كاروان پايينتر از شما بود» مراد؛ كاروان تجارتي ابوسفيان است كه در موقعيتي پايينتر از دو گروه، در نزديك ساحل دريا راه ميپيمود. پس در حاليكه وضعيت اينگونه بود، خداي عزوجل با ياري دادن مؤمنان بر كفار، بر ايشان منت گذاشت «و اگر با يكديگر وعده جنگ گذاشته بوديد، قطعا در وعدهگاه خود اختلاف ميكرديد» ↙يعني: اگر شما و مشركان مكه با هم بر اين امر كه در اين موضع رو در رو شويد، وعده قبلي ميگذاشتيد، قطعا با يكديگر وعده خلافي ميكرديد زيرا شما را قلت تعدادتان و كثرت دشمنتان از وفا به وعده سست ميكرد و آنان را ترس و هيبتي كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در دل داشتند، يا آنان را تمايل به سالم ماندن قافلهشان، از آمدن به ميعادگاه باز ميداشت «و ليكن» حق تعالي شما و آنان را در اين آوردگاه گردآورد «تا الله كاري را كه كردني بود به انجام رساند» از پيروز ساختن دوستان و خوار ساختن دشمنانش و عزت بخشيدن به دينش و به ذلت كشانيدن كفر در حاليكه هرگز محاسبه دو گروه بر اين مبنا نبود كه اين اتفاق به اين صورت روي ميدهد، اما خداي عزوجل اين اتفاق را به همين شكل محقق گردانيد «تا هلاك گردد كسي كه هلاك شدني است بعد از قيام حجت و زنده بماند كسي كه زنده ماندني است بعد از قيام حجت» و بعد از آن؛ ديگر هيچكس را بر خداي عزوجل عذر و حجتي باقي نماند. ↙بعضي گفتهاند؛ معني اين است: تا كفر كسي كه كافر شده است، بيهيچگونه شبههاي باشد، همينگونه؛ اسلام كسي كه اسلام آورده است، بي هيچ گونه شبههاي باشد زيرا با پيروزي اهل ايمان در بدر و جداسازي ميان حق و باطل، شبهه به كلي از ميان رفت بنابراين، اگر بعد از اين انساني به سبب استمرارش بر كفر، در وادي هلاكت افتاد و سزاوار عذاب گرديد، هلاكت وي بي هيچگونه شبههاي است و در روز قيامت برايش حجتي باقي نمانده است كه بگويد: من در شبهه بودم و كار بر من پوشيده و آشفته بود. همين گونه براي اهل ايمان در اينكه بر حق هستند، شبههاي باقي نميماند زيرا ديگر اين حقيقت برايشان روشن و آفتابي شده است كه دين خدا جلّ جلاله پيروز است و دوستانش فاتح و مسلطاند «و همانا الله شنواي داناست» تمام سخنان بندگان را ميشنود و همه چيز آنان را ميداند ـ اعم از كفر كافر و ايمان مؤمن را.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(7️⃣) از آیه شریفه(37تا42)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس ششم تا اینجا که محمدبناسحق در بيان سبب نزول آيه كريمه نقل ميكند: بعد از شكست مشركان در بدر، فرزندان مشركاني كه در بدر كشته شده بودند، از ابوسفيان و ديگراني كه در قافله تجارتي قريش اموالي داشتند، خواستند كه آن اموال، صرف انتقام گرفتن از مسلمانان شود و آنها نيز پذيرفتند پس نازل شد: «همانا كافران اموالشان را خرج ميكنند تا مردمان را از راه الله بازدارند» با به راه انداختن نبرد عليه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و جمع كردن لشكري براي اين هدف «پس زود باشد كه آن را خرجكنند، باز» فرجام «آن انفاقشان، حسرتي بر آنان باشد» و غرق حسرت و ندامت گردند زيرا آن اموال را ـ بيآنكه حاصلي از آن به دست آورند ـ ميبازند وتلاشهاي مذبوحانهشان سراسر برايشان مصيبتبار خواهد بود «سپس مغلوب ميشوند» و اين وعده ما است چنانكه فرمودهايم: (كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ) : (خدا مقرر كرده است كه حتما من و فرستادگانم غالب خواهيم شد) «مجادله/21». سرانجام كار نيز اينگونه بود و وعده خداي سبحان به واقعيت پيوست. لذا اخبار اين آيه از معجزات است و در صورت تكرار شرايط؛ اين معجزه تا روز قيامت بهحال خود باقي است «و كافران بهسوي دوزخ رانده ميشوند» پس هم اموالشان تباه ميشود، هم در دنيا مغلوب ميگردند و هم در آخرت مورد عذاب قرار ميگيرند و اينهمه به سود مؤمنان است.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(6️⃣) از آیه شریفه(30تا36)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس پنجم تا اینجا که «اي مؤمنان! اگر از خدا پروا داريد، براي شما فرقاني قرار ميدهد» يعني: براي شما به وسيله تقوي، از ثبات دل و قدرت بصيرت و حسن هدايت چنان نيرويي قرار ميدهد كه بتوانيد با آن، ميان حق و باطل فرق گذاشته، شبهات را بشناسيد و در روشني آن، از آنچه مايه بيم و هراس شماست حذر كنيد. يا «فرقان» به معني پيروزي است زيرا اين پيروزي است كه حق را از باطل متمايز و نمايان ميگرداند «و» اگر از خدا جلّ جلاله پروا بداريد «سيئات را از شما ميزدايد و شما را ميآمرزد» يعني: گناهان شما را محو ميسازد و از آنها در ميگذرد. در روايتي آمده است: مراد از «سيئات» گناهان صغيره و مراد از «ذنوب»، گناهان كبيره است «و خدا صاحب فضل بزرگ است» بر بندگانش. پس بدانيد كه تقوي كليد اين همه موهبتهاست.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(5️⃣) از آیه شریفه(24تا29)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس چهارم تا اینجا که اگر خدا در آنان» يعني: در آن گروه كرولال «خيري مييافت، قطعا به آنان ميشنوانيد» به چنان شنوايياي كه از آن سود برده و در اثر آن، حجتها و برهانها را دريابند «و اگر آنان را شنوا ميكرد، حتما باز به حال اعراض، روي برميتافتند» زيرا اين امر كه آنان ايمان نميآورند، در علم باري تعالي سبقت گرفته است.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(4️⃣) از آیه شریفه(17تا23)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس سوم تا اینجا که«و هر كس در آن روز پشت خود را بهسوي آنان بگرداند» يعني: هر كس در روز رويارويي بدر با قبول انهزام و شكست، به دشمن پشت كند، مورد خشم خداوند جلّ جلاله قرار ميگيرد «مگر آنكه براي نبردي» مجدد «كنارهجو باشد» و از روي بهكار بردن تاكتيك و نيرنگ جنگي و فريب دادن دشمن، از يك جناح بهجناح ديگر جنگ و از يك سنگر به سنگر ديگر برود، بسان رزمندهاي كه از روي تاكتيك به دشمن پشت ميكند تا اين گمان را در وي بيفگند كه گويا شكست خورده است تا دشمن او را تعقيب كند و بدين وسيله، او بتواند مجددا دشمن را غافلگير ساخته و بر دستيابي به وي قادر شود زيرا جنگ فريب است. پس يا اين باشد و «يا پناهجو باشد به جمعي» ديگر از مسلمانان همرزمش ـ جز آن گروهي كه در مقابل دشمن قرار دارد ـ حتي اگر مجاهدي عضو يك گروه جنگي بود و ازخط اول رويارويي بهسوي فرمانده خويش، يا بهسوي مركزيت و پايتخت آن دولت (رئيس حكومت) گريخت، در تحت اين رخصت داخل است ولي اگر پايتخت و مركزيت خود مورد هجوم دشمن قرار گرفته بود و مسلمانان سنگر ديگري نداشتند، ديگر گريز از صحنه نبرد توجيهي ندارد و بايد همه تا مرز شهادت بجنگند. اما اگر فرار از صحنه جنگ، شامل هيچ يك از دو مورد ياد شده نميشد: «پس قطعا» شخص فراركننده از ميدان جنگ «به خشمي از سوي الله گرفتار شده است» يعني: بجز رزمندهاي كه با هدف جنگ مجدد با دشمن بهطورتاكتيكي از ميدان كناره ميگيرد، يا رزمندهاي كه به جمع ديگري از مسلمانان همرزمش پناه ميبرد، هر فراركننده ديگري از صحنه جنگ، به خشمي مسلم از سوي خدا جلّ جلاله بازگشته است «و جايگاهش دوزخ است» پس فرارش او را در بلايي سختتر و عقوبتي بزرگتر از آنچه از آن گريخته، درافگنده است «و چه بد سرانجامي است» دوزخ، كه او به سبب پشت كردن به دشمن، بدان پيوسته است.↙بايسته ياد آوري است كه پشت كردن در نبرد، از گناهان كبيره و از جمله هفت گناه هلاككنندهاي است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در حديث شريف بيان كردهاند: «ازهفت گناه هلاككننده بپرهيزيد. اصحاب پرسيدند: يا رسولالله! اين هفت گناه هلاككننده چيست؟ فرمودند: شريك آوردن به خداي سبحان، سحر، كشتن نفسي كه خداوند جلّ جلاله قتل او را حرام كرده است ـ جز به حق ـ خوردن ربا، خوردن مال يتيم، پشت كردن به دشمن در روز جنگ و متهم ساختن زنان پاكدامن مؤمن بيخبر به زنا».↙احناف بر آنند كه عقبنشيني از ميدان جنگ و پناه گزيدن به نيروهاي پشت خط اول نبرد ـ اعم از مركزيت فرماندهي، يا پايتخت دولت اسلامي ـ در صورتي جايز است كه سپاه اسلام در ميدان جنگ از دوازده هزار نفر كمتر باشد، اما اگر سپاه اسلام دوازده هزار نفر يا بيشتر از آن بود، جايز نيست كه در برابر دشمن فرار و عقبنشيني نمود، هر چند تعداد دشمن به مراتب بيش از مسلمانان باشد. احناف در اين حكم به اين حديث شريف استدلال كردهاند: «بهترين همراهان چهارتن، بهترين سريهها (گروههاي جنگي پارتيزاني) چهارصدتن و بهترين لشكرها چهار هزارتناند و سپاهي كه دوازدههزار تن باشد، از كمي تعداد شكست نميخورد و هرگز به اين علت مغلوب نميشود».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(3️⃣) از آیه شریفه(10تا16)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس دوم تا اینجا که هنگامي را» بهياد آوريد «كه پروردگار خود را به فرياد ميطلبيديد».↙آري! چون فرمان الهي در رسيد و مسلمانان دانستند كه از جنگ با سپاه قريش هيچ گريزي ندارند و از سوي ديگر فزوني لشكر قريش و كمي تعداد خود راديدند، در اين هنگام به جناب پروردگار خويش فرياد و استغاثه برآوردند، حتي شخص رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم وقتي اين صحنه را ديدند، رو به قبله نموده دستان خويشرا به آسمان برافراشتند و شروع كردند به راز و نياز و ناله و فرياد به بارگاه پروردگار خويش و به صداي بلند او را چنين ميخواندند: «اللهم آتني ما وعدتني، اللهم إن تهلك هذه العصابة من أهل الإسلام لا تعبد في الأرض: بار الها! آنچه را كه بهمن وعده دادهاي، محقق گردان! بار الها! اگر اين گروه از اهل اسلام را هلاك گرداني، ديگر در زمين مورد پرستش قرار نميگيري». «پس دعاي شما را اجابت كرد كه: من ياري دهنده شما هستم با هزار كس از فرشتگان» كه دوشادوشتان عليه مشركان وارد كارزار شوند «كه» آن فرشتگان «از پي خود گروهي ديگر آورند» بهطور پياپي. زيرا خداوند متعال در آغاز، مسلمانان را با هزار كس از فرشتگان مدد رساند، سپس آن تعداد را به سه هزار افزايش داد و بعدا آنان را با پنج هزار تن به حد كمال رسانيد.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ....
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(2️⃣) از آیه شریفه(5تا9)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس اول تا اینجا که در حديث شريف آمده است كه روزي حارثبنمالك انصاري رضی الله عنه به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم مشرف شد، ايشان به وي فرمودند: ↙«كيف أصبحت يا حارث؟ ↙قال: أصبحت مومناً حقاً. قال: انظر ما تقول، فإن لكل شيء حقيقته، فما حقية إيمانك؟ فقال: عزفت نفسي عن الدنيا فأسهرت ليلي وأظمأت نهاري، وكأني أنظر إلى عرش ربي بارزاً، وكأني أنظر إلى أهل الجنة يتزاورون فيها، و كأني أنظر إلى أهل النار يتضاغون فيها. فقال: يا حارث! عرفت فألزم ـ ثلاثا:↙ اي حارث! حالت چگونه است و در چه حالي قرار داري؟ ↙حارث گفت: در اين حال كه مؤمن راستين گرديدهام! رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: بنگر كه چه ميگويي اي حارث! زيرا براي هر چيزيحقيقتي است، به من بگو كه حقيقت ايمان تو چيست؟ حارث گفت: نفسم را از دنيا بازداشتهام لذا شبم را زنده دار بوده و روزم را تشنه ميدارم و گويي بهسوي عرش پروردگارم چنان مينگرم كه در برابرم بارز و آشكار است و گويي بهسوي اهل بهشت ـ در حاليكه با هم ديدار ميكنند ـ مينگرم و گويي بهسوي اهل دوزخ مينگرم كه به يكديگر بانگ ميزنند و صدايشان را به فرياد و گريه بلند ميكنند. رسولخدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: اي حارث! شناختي پس (به مستلزمات اينشناخت) پايبند باش! و اين سخن را سه بار تكرار كردند».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره انفال قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا4)*🌹✅
*📌سوره انفال مدنی است،ودارای 75 آیه میباشد💐*
*🌼✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْم🌿ِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آغاز سخن درس اول سوره انفال و وجه تسميه: سبب نامگذاري اين سوره به «انفال»، بيان حكم غنايم جنگي در آن است.↙اين سوره در غزوه «بدركبري» نازل شد و از احكام جهاد فيسبيلالله، قوانين جنگ و صلح و ناكام ماندن توطئههاي مشركان عليه رسول گرامي اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم سخن ميگويد.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(6️⃣2️⃣) از آیه شریفه(202تا206)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*💧👌🏻پایان درس تفسیر سوره اعراف( ادامه درس سوره مبارکه انفال خوهد بود ان شاءالله )*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس بیست و پنجم تا اینجا بود که در حقيقت، متقيان چون وسوسهاي از جانب شيطان بديشان رسد، خدا را به ياد آورند» يعني: عظمت امر و نهي پروردگارشان را بهياد ميآورند «و بناگاه بينا شوند» يعني: بيدار ميشوند و ميدانند كه اين خيال و خطره شيطاني است لذا خود را از نافرماني خداي سبحان باز داشته بر شيطان ميشورند و او را نافرماني ميكنند. وسوسه شيطان: آراستن گناه و دستور دادن او به انجام بدي در هنگام خشم است. طائف: يعني وسوسه طوافگر زيرا وسوسه القايي از سوي شيطان است كه به وسوسه خيال شباهت دارد، بر انسان سرك ميكشد و چون طوافگري بر گرد او ميتند.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(5️⃣2️⃣) از آیه شریفه(189تا201)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس بیست و چهارم تا اینجا بود که بگو: جز آنچه خدا خواسته است، براي خودم اختيار سود و زياني ندارم» اين آيه تأكيدي بر آيه قبلي است كه حاكي از عدم علم پيامبر در باره موعد فرارسيدن قيامت و چند و چون آن بود. يعني: هرگاه براي خودم اختيار سود و زياني را ندارم، ديگر به طريق اولي، بر دانستن آنچه كه خداوند جلّ جلاله علم آن را ويژه خودگردانيده، نيز توانا نيستم «و اگر غيب»↙ يعني: آينده را «ميدانستم، قطعا خيربيشتري مياندوختم» پس ـ مثلا ـ خريد ميكردم؛ هنگامي كه در خريدم منفعتي ميبود و ميفروختم؛ هنگامي كه منفعتم در فروختن ميبود و در نتيجه، مالم بسيار ميشد. از سوي ديگر، در هيچ معاملهاي زيان نميكردم زيرا فقط بهسوي آن معاملهاي ميشتافتم كه سود آور است... و همينگونه در تمام امور؛ بهطوريكه ـ مثلا ـ در جنگها هميشه پيروز ميبودم «و هرگز هيچ ناگوارياي به من نميرسيد»↙ زيرا با علمي كه به غيب داشتم، خود را از هر زيان و ناخوشي و آسيبيحفظ ميكردم «من جز بيمدهنده و مژدهآور براي گروهي كه ايمان ميآورند، نيستم»↙ يعني: من مبلغي از سوي خداوند جلّ جلاله براي احكامش هستم كه مردم را بهوسيله آن بيم و بشارت ميدهم و قطعا من كسي نيستم كه غيب خداي سبحان را بداند لذا نه خبر دادن از غيب در حوزه مأموريت من است و نه علم و آگاهي بهآن، از اوصاف و خصوصيات من.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(4️⃣2️⃣) از آیه شریفه(181تا188)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس بیست و سوم تا اینجا بود که براي الله نامهاي نيكو است» يعني: نيكوترين نامها از آن خداوند جلّ جلاله است و به وي اختصاص دارد زيرا نامهاي وي بر نيكوترين مسمي كه ذات ذوالجلال اوست و بر شريفترين معاني؛ چون رحمت، قدرت، علم، حكمت، آگاهي، عزت و غيره دلالت ميكنند «پس او را به آن نامها بخوانيد» مثلا بگوييد: يا الله! يارحمن! يا رحيم! يا عليم!... زيرا خواندن خداي سبحان با نامهاي نيكوي وي، از اسباب اجابت دعاء است «و كساني را كه در مورد نامهاي الله كژروي ميكنند واگذاريد» يلحدون: الفاظ يا معاني نامهاي الهي را تحريف ميكنند «به زودي بهسزاي آنچه انجام ميدادند، كيفر خواهند يافت».↙شايان ذكر است كه الحاد (كجروي) در اسماء خداوند متعال بر سه وجه است:↙1 ـ تغييردادن اسماء الهي ـ چنانكه مشركان كردند ـ زيرا آنها اسم «لات» را ازالله، اسم «عزي» را از عزيز و اسم «مناه» را از منان گرفتند.↙2 ـ افزودن بر نامهاي الله جلّ جلاله، چون اختراع نامهايي براي وي كه بدانها اذن ندادهاست زيرا نامهاي خداوند متعال، توقيفي است كه در آنها مجال دخل و تصرف وجود ندارد.↙3 ـ كم كردن از اسماي خداوند متعال؛ با انكار بعضي از آنها.↙در بيان سبب نزول آمده است: اين آيه درباره مردي از مسلمانان نازل شد كه درنماز خويش ميگفت: يا رحمن! يا رحيم! در اين اثنا كسي از مشركان گفت: مگرمحمد و يارانش نميپندارند كه پروردگار يگانهاي را ميپرستند پس چرا اين مرد دو پروردگار را ميخواند؟ در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه آمده است كهرسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «همانا خداي عزوجل نودونه نام دارد ـ صد تا بجز يكي ـ و هر كسي كه آنها را بشمارد (حفظ كند) به بهشت وارد ميشود. هماناخداوند متعال فرد است و عدد فرد را دوست دارد».🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🏳✍🏻تفسیر سوره اعراف قسمت(3️⃣2️⃣) از آیه شریفه(176تا180)*🌹✅
*📌سوره اعراف مکی است،ودارای206آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.💐*
*🌴✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ💧*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*📝آخرین سخن درس بیست و دوم تا اینجا بود که خبر آن كس را كه به او آيات خود را بخشيده بوديم، بر آنان بخوان» يعني: واقعه ديگري را كه براي يكي از اسلاف بنياسرائيل روي داد، به آنان يادآوري كن، همان كسي كه به او علم آيات خويش را بخشيده بوديم، هنگامي كه فرمان پروردگار خود را به خاطر هواي نفسش ترك كرد و خداي سبحان هم به كيفر آن در كفر نگونسارش ساخت. از ابنعباس رضی الله عنه روايت شده است كه فرمود: «اومردي بهنام بلعمبنباعورا از اهالي بيتالمقدس بود كه اسم اعظم خداوند جلّ جلاله را ميدانست، چون موسي علیه السلام با سپاه بنياسرائيل به قصد حمله به جباران (عمالقه) فرود آمد، خويشان بلعم همراه با پسرعموهايش نزد وي آمدند و گفتند: موسي مردي تندمزاج و خشمآلود است و با او لشكري است بسيار، شكي نيست كه اگر بر ما پيروز شود، همگيمان را نابود ميكند لذا به بارگاه خداوند دعا كن تا موسي و همراهانش را از ما برگرداند. بلعم گفت: اگر من به بارگاه الله جلّ جلاله چنين دعايي بكنم، دنيا و آخرتم همه از دست ميرود. بنابراين، اين درخواستشان را رد كرد، اما آنها از وي دست برنداشتند و پيوسته اصرار كردند تا سرانجام به خواسته آنان تسليم شد و به بارگاه الهي دعا كرد. در روايات آمده است: هر دعايي كه او عليه موسي و همراهانش ميكرد، خداوند جلّ جلاله زبانش را بهسوي قوم خودش برميگردانيد و هر دعايي كه به سود قوم خودش ميكرد، خداوند جلّ جلاله زبانش را بهسوي بنياسرائيل برميگردانيد. قومش كه ناظر اين صحنه بودند، به او گفتند: اي بلعم! آيا ميدانيكه چه ميكني؟ آخر به نفع آنها و عليه ما دعا ميكني! گفت: اين ديگر، چيزي است كه در اختيار من نيست، اين چيزي است كه خداوند جلّ جلاله برآن غلبه كرده است. راوي ميافزايد: در اين اثنا، زبانش از كامش برروي سينهاش بيرون افتاد و به آنان گفت: حالا ديگر، دنيا و آخرت از دست من رفت و جز نيرنگ و حيله چيز ديگري برايم باقي نماند. پس به آنان اين نيرنگ را آموخت كه زنان را آرايش كرده بهميان لشكر بنياسرائيل بفرستند. آنها چنين كردند و مردي از بنياسرائيل با يكي از آنان زنا كرد، آنگاه خداوند جلّ جلاله بر بنياسرائيل طاعوني نازل كرد كه در يك روز هزاران تن از آنان را به كام مرگ كشيد...»↙«پس، از آن آيات عاري گشت» يعني: بلعم باعورا از علم آن آيات به كلي تهي گشت چنانكه گوسفند از پوست خويش كشيده ميشود و برهنه ميگردد «و آنگاه شيطان در پي او افتاد» يعني: شيطان او را دنبال كرد تا به او رسيد و قرين و همدم وي شد «پس از گمراهان گشت» گمراهاني كه در گمراهي جا افتادهاند، كه كفار فجاراند.🔎✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







