*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(4⃣1⃣) از آیه شریفه(57تا63)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سیزدهم تا اینجا بود، هر كس كه خدا و پيامبر او و مؤمنان را ولي خود بداند» پيروز است، چرا كه «حزب خدا همان پيروزمندانند» حزب خدا جلّ جلاله: مؤمناني هستند كه به ياري شريعتخدا جلّ جلاله برخاسته اند. به اين ترتيب، خداي عزوجل به كساني وعده پيروزي بر دشمنانشان ميدهد كه او و پيامبرش و مؤمنان را به دوستي بگيرند.در بيان سبب نزول اين آيه كريمه روايت شدهاست: چون طايفه يهودي بنيقينقاع با رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم جنگيدند، عبدالله بنابي منافق بر اساس پيماني كه با آنان داشت، از ياري مسلمانان سر باز زد درحالي كه ميگفت: من مردي هستم كه از روز بد ميترسم و از اتحاد با دوستانم دست بر نميدارم! اما عبادهبنصامت رضی الله عنه كه او نيز دوستان و همپيمانان زيادي از يهوديان داشت، نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رفت و از حلف و دوستي با يهوديان برائت جست و از تمام تعهداتي كه با آنها داشت، خلعيد كرد و گفت: از همسوگندي و ولايت و دوستي با اين كافران به بارگاه خدا جلّ جلاله و پيامبرش بيزاري ميجويم.اين سه آيه، اوصاف حزب الله را بيان كردهاند پس بر هر فرد و هر جمع مسلماني است كه به خود بنگرد و نيك بينديشد كه آيا اين اوصاف در او هست ياخير؟.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(3⃣1⃣) از آیه شریفه(50تا56)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دوازدهم تا اینجا بود که الله تعالی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده، حكم كن» اين تأكيد مجددي بر وجوب حكم كردن به احكام منزله الهي است «و از خواهشهاي آنان پيروي نكن» يعني: اگر اهل كتاب نزد تو آمدند تا در ميانشان حكم كني و تو هم ميخواستي كه ميانشان حكم كني پس بايد حكمت موافق با آن چيزي باشد كه بر تو نازل كردهايم، نه طبق آنچه كه هواها و هوسهاي آنان ميطلبد، يا طبق آنچه كه در كتابهاي تحريفشده آنهاست «و از آنان برحذر باش؛ مبادا كه تو را در بخشي از آنچه خدا بر تو نازل كرده، به فتنه دراندازند» يعني: مبادا تورا از آن به بيراهه برند. ملاحظه ميكنيم كه خداي عزوجل پيامبرش را ـ با آن كه معصوم و امينبودند ـ نسبت به فتنه كفار هشدار داد تا امت ايشان به ايشان اقتدا كنند و تا طمع اهل هوا و هوس از اين امت بهكلي قطع گردد «پس اگر اعراض كردند» از پذيرفتنحكمت «بدان كه خدا ميخواهد آنان را به كيفر بعضي از گناهانشان برساند» يعني: بدون شك اين اعراضشان بدان جهت است كه خداوند جلّ جلاله اراده كرده تا آنان را بهكيفر برخي از گناهانشان برساند كه اين گناهشان عبارت است از: روگرداني از تو و پشت نمودن به آنچه كه به همراه آوردهاي، «و هرآينه بسياري از مردم نافرمانند».آيه كريمه دلالت ميكند بر اين كه: هيچ انسان يا امت يا گروه يا حكومتي، از حكم خداوند متعال روبر نميتابد، مگر اين كه خداوند جلّ جلاله بهسبب اين روگرداني، مصيبت دنيوياي را بر او نازل خواهد كرد. ابنعباس رضی الله عنهما در بيان سبب نزول آيه كريمه ميگويد: كعببن اسد، ابنصلوبا، عبدالله بن صوريا و شاسبن قيس يهوديبا يك ديگر گفتند: بياييم نزد محمد برويم، شايد بتوانيم او را از دينش رويگردان كنيم! پس نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمدند و گفتند: اي محمد! تو ميداني كه ما دانشمندان يهود و اشراف و رهبران ايشان هستيم لذا اگر ما از تو پيروي كنيم، تمام يهوديان از ما پيروي ميكنند و با ما مخالفت نميورزند پس اينك به تو پيشنهاديميدهيم؛ آن پيشنهاد اين است كه ميان ما و قوممان خصومتي است و ما در اين خصومت تو را به داوري خواهيم طلبيد، آن وقت تو به نفع ما عليه آنان حكم كن، كه در اين صورت به تو ايمان ميآوريم و از تو پيروي ميكنيم! همان بود كه آيهكريمه نازل شد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ............
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(2⃣1⃣) از آیه شریفه(46تا49)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس یازدهم تا اینجا بود که در تورات «بر آنان» يعني: بر يهود «مقرر داشتيم كه جان در برابر جان است» يعني: در تورات قصاص را ـ با كشتن نفس دربرابر نفس ـ بر يهود لازم گردانيديم، چه مقتول بزرگسال باشد چه خردسال، چه مرد باشد و چه زن. يادآور ميشويم كه شريعت پيشينيان ما ـ اگر منسوخ نشده باشد ـ شريعت ما نيز هست بنابراين، حكم قصاص بر ما نيز لازم است.امام ابوحنيفه رحمه الله با استدلال به عام بودن اين آيه برآن است كه: مسلمان در برابر كافر ذمي و آزاد در برابر برده كشته ميشود. اما رأي جمهور فقها در اين دو حكم، مخالف با رأي ايشان است. ليكن جمهور فقها در حكم قصاص مرد در برابر زن، متفقالقولاند «و چشم در برابر چشم است» يعني: اگر چشم انساني توسط انسان ديگري به عمد كور ساخته شد، يا از حدقه در آورده شد و در آن هيچ امكاني براي بينايي باقي نماند، در اين صورت، چشم شخص جنايتكار در برابر آن كور ساخته ميشود يا بركنده ميشود «و بيني در برابر بيني است» يعني: اگر كسي بيني كسي را تماما بريد، بيني جنايت پيشه در برابر آن بريده ميشود «و گوش دربرابر گوش است» يعني: اگر كسي گوش كسي را تماما بريد، گوش وي در برابر آن بريده ميشود «و دندان در برابر دندان است» يعني: اگر دندان كسي به عمد كنده يا شكسته شد، مقابلتا با دندان جاني همان گونه عمل ميشود و در همه دندانها بهطور برابر عمل ميشود و بعضي بر بعضي ديگر برتري ندارند پس هيچ فرقي ميان دندانهاي پسين، دندانهاي نيش، دندانهاي آسياب و... نيست. همچنان لازم است تا قصاص گرفتن از جاني با آنچه كه بر مجني عليه رفته است، همانند باشد، مثلا دربرابر گوش راست بايد گوش راست قصاص شود، نه گوش چپ «و زخمها نيز» به همان ترتيب «قصاص دارند» لذا، از جاني همانند زخمي كه بر مجني عليه وارد نموده، قصاص گرفته ميشود؛ چنانچه از قصاص گرفتن زخم، بيم اتلاف نفس نميرفت و در عين حال، مقدار زخم از نظر عمق يا طول يا عرض شناخته ميشد، در غيرآن، از جاني ارش (ديه جراحت) گرفته ميشود.بايسته يادآوري است كه ائمه فقه، ارزش هر زخمي را به مقاديري مشخص، تعيين كردهاند. ابنكثير ميگويد: «زخم گاهي در مفصل است: چون قطع دست، پا و مانند آن، كه اجماعا قصاص در آن واجب است. گاهي در مفصل نيست بلكه در استخوان است، كه فقها در اين بخش اختلافنظر دارند. ابوحنيفه رحمه الله و يارانشميگويند: بجز دندان، در ساير استخوانها قصاص واجب نيست. شافعي رحمه الله ميگويد: قصاص گرفتن از استخوانها، مطلقا در هيچ موردي واجب نيست. مشهور از مذهب امام احمد رحمه الله نيز همين است». اينها همه درصورتي است كه جنايات فوق بهگونه عمدي صادر شده باشد اما جنايت درحال خطا موجب ديه يا تعويض قضائي است «و هركه از آن قصاص درگذرد پس آن، كفاره گناهان اوست» كه خداي عزوجل با درگذشت از وي، گناهانش را محو ميكند. در حديث شريف به روايت ابودرداء رضی الله عنه از رسولاكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «هيچ مسلمانينيست كه در چيزي از جسمش به وي عمدا زخم و جراحت وارد گردد و از آن درگذرد، مگر اين كه خداوند جلّ جلاله با آن، درجهاي به وي برتري داده و گناهي را از وي كم ميكند».«و كساني كه بر وفق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند، آنان خود ستمگرند» يعني: قطعا ستمي كه از آنان سرزده، ستمي به غايت بزرگ است زيرا تحقق عدالت جز با حكم خداي عزوجل متصور نيست لذا هر كس از حكم وي روي برتابد، يقينا مرتكب ستم بزرگي شده است.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(1⃣1⃣) از آیه شریفه(42تا45)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دهم تا اینجا بود که الله تعالی می فرماید: اي پيامبر! كساني كه در كفر شتاب ميورزند» به هنگام وجود هر فرصت و به اندك بهانهاي «تو را اندوهگين نسازند؛ از آنانكه به زبان خود گفتند: ايمان آورديم!حال آن كه دلهايشان ايمان نياوردهاست» و آنها منافقاناند «و از آنان كه يهوديشدند» گروهي هستند كه: «به سخن دروغ گوش ميسپارند» يعني: سخنان دروغ رؤساي تحريفگرشان را كه به تحريف تورات پرداختهاند، ميپذيرند. يا معني اين است: شنواي سخن تو هستند تا بر تو دروغ بسته، سخنت را تحريف نمايند «براي گروه ديگري خبرچيني ميكنند» كه اين گروه ديگر «هنوز پيش تو نيامدهاند» و به مجلست حاضر نشدهاند. آنها طايفهاي از يهوديان بودند كه به انگيزه تكبر و تمرد، خودشان به مجلس رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم حاضر نميشدند اما از ميان خود جاسوساني را به مجلس آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرستاده و آنها را با تعليمات خود توجيه ميكردند «اينان كلمات» كتاب آسماني «را از جاهاي خود بعد از ثبوت آنها در مواضع آنها تحريف ميكنند» يعني: از جمله اوصاف گروه يادشده اين است كه: كلمات خدا جلّ جلاله را از مواضع آن كه حق تعالي در آن نهادهاست، از حيث لفظ يا از حيث معني تغيير ميدهند. شايد مراد اين باشد كه: آنها تورات را تحريف ميكنند و از جمله اين تحريفاتشان، حكم رجم (سنگساركردن) مرد و زن زناكار بود كه بجاي آن، حكم سياه كردن روي و رسواكردن زناكاران را نهادند.«ميگويند» اين تحريفگران به پيروان خود «اگر اين» حكم تحريف شده «به شما داده شد، آن را بپذيريد» و بدانيد كه آن حق است «و اگر اين به شما داده نشد پس دوري كنيد» يعني: اگر محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم اين سخن تحريف شده ما را به شما تحويل داد، آن را بگيريد و بدان عمل كنيد اما اگر غير آن را به شما گفت، از پذيرفتن آن و عمل به آن بپرهيزيد «و هركه الله فتنه او را» يعني: گمراهي او را «اراده كند، هرگز براي او در برابر خداوند ازدست تو چيزي برنميآيد» يعني: تو هرگز نميتواني آن فتنه و گمراهي را از او دفع كني و قادر نيستي كه به او نفعي رسانده و او را به راه راست هدايت كني. اين عبارت، قطع كننده اميد آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم از ايمان آوردن آنهاست «اينان كساني هستند كه خداوند نخواسته است دلهايشان را پاك كند» از پليديهاي كفر و نفاق چنان كه دلهاي مؤمنان را پاك ساخت زيرا آنها خود كفر و نفاق را برگزيدهاند «در دنيا براي آنان رسوايياي است» از سوي خداوند متعال، باآشكار كردن نفاق منافقان، تحميل جزيه بر كافران يهود و برملا كردن تحريفها وپنهانكاريهاي آنان در مورد احكام منزله الهي در تورات «و براي آنان در آخرت عذاب بزرگي است» كه همانا جاودانگي در دوزخ ميباشد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(🔟) از آیه شریفه(34تا41)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس نهم تا اینجا بود که در بيان سبب نزول آيه «حرابه» از انسبن مالك رضی الله عنه روايت شده است كه فرمود: گروهي هشت نفره از قبيله «عكل» به مدينه نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده و بر اسلام بيعت كردند اما آبوهواي مدينه بر آنان سازگار نيفتاد و بيمار شدند پس از اينحالت نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شكايت كردند، آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «آيا با ساربان به صحرا بيرون نميرويد تا از شير و ادرار شتران وي بنوشيد (و بهبود يابيد)؟» گفتند: چرا! بيرون ميرويم. پس بيرون رفتند و از شير و ادرار شتران نوشيدند و بهبود يافتند، آنگاه ساربان را به قتل رسانده و شتران را ربودند. خبر به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم رسيد، آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم به تعقيب آنان فرستادند. سرانجام مأموران گماشته تعقيب، دستگيرشان كرده نزد آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم آوردند. آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم دستور دادند تا دستها و پاهايشان را بريده و بر چشمهايشان ميخ آهنين بكوبند، سپس آنان را در آفتاب افگنند تا به ذلت بميرند. و چنان كردند.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(9⃣) از آیه شریفه(29تا33)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس هشتم تا اینجا بود که (هابيل به برادرش قابیل گفت:) اگر دست به سوي من دراز كني تا مرا بكشي» يعني: اگر قصد قتلم را بكني «من دستم را بهسوي تو دراز نميكنم تا تو را بكشم، چراكه من از خداوند، پروردگار جهانيان ميترسم» يعني: من عمل تبهكارانه تو را با عملي همانند آن، پاسخ نميدهم زيرا در آن صورت من و تو هر دو در ارتكاب گناه باهم برابر ميشويم و بدان كه علت اقدام نكردن من به قتل، همانا ترس از ربالعالمين است.اين سخن هابيل بهمعني تسليمشدن وي به قتل است. در حديث شريف آمدهاست: «آنگاه كه فتنه برخاست، مانند بهترين دو فرزند آدم باش». ايوب سختيانيميگويد: «درحقيقت اولين كسي كه به اين آيه عمل كرد، عثمانبن عفان رضی الله عنه بود». چنان كه سعدبنابيوقاص رضی الله عنه به هنگام فتنه زمان عثمان رضی الله عنه گفت: گواهي ميدهم كه اين حديث شريف را از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شنيدهام كه فرمودند: «همانا بهزودي فتنهاي روي خواهدداد كه در آن شخص نشسته بهتر از شخص ايستاده، شخص ايستاده بهتر از شخص رونده و شخص رونده بهتر از شخص شتابنده است». گفتم: يارسول الله! اگر كار چنان بود كه شخص مهاجم بر من در خانهام وارد شد و خواست تا مرا به قتل رساند؟ فرمودند: «در آن صورت همانند فرزندآدم (هابيل) باش».هر چند در شريعت ما دفاع از نفس ـ اجماعا ـ جايز است و كسي كه به ناحق مورد هجوم قرار ميگيرد، مأمور به دفاع از خود ميباشد اما در اين كه اين دفاع بروي واجب است يا خير؟ ميان علما اختلاف نظر وجود دارد اما قول صحيحتر، وجوب دفاع از نفس است زيرا در آن معناي نهي از منكر وجود دارد و نيز به دليل اين فرموده خداوند متعال: (وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ) : (واگر خداوند بعضي از مردم را به وسيله بعضي ديگر دفع نميكرد، همانا فساد زمين را فرا ميگرفت) «بقره/251». گفتني است كه ارجحيت دفاع از نفس، در شرايطي است كه فتنه و شبههاي در ميان نباشد ولي آنگاه كه فتنه بهپا خاسته بود و هريك از طرفين چنين ميپنداشت كه در راه خدا جلّ جلاله ميجنگد پس از نظر برخي؛ در چنين شرايطي، ترك دفاع از نفس ـ بهدليل همين آيات ـ اولي و ارجح است.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ......
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(8⃣) از آیه شریفه(22تا28)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس هفتم تا اینجا بود که آنگاه موسي علیه السلام بر يادكرد نعمت، يك امر و يك نهي را بنيان نهاد، امر اينبود: «اي قوم من! به سرزمين مقدس» فلسطين «درآييد» مقدس: يعني پاكشده، يا مبارك «كه خداوند براي شما مقرر داشته است» يعني: خداوند جلّ جلاله آن سرزمين را در علم ازلي خويش قسمت و تقدير شما كرده و مسكن و مأواي شما گردانيده است. اما بايد دانست كه اين قسمت و تقدير مربوط به زماني بود كه بنياسرائيل نيكوكار بودند و چون فاسد شدند و به فسادگري روي آوردند، خداوند جلّ جلاله به وسيله بندگان شايستهاش آنها را از آن سرزمين اخراج كرد و امروز نيز كه يهوديان تبهكارترين قوم روي زمين هستند، هرگز شايستگي حضور در آن را ندارند.و نهي موسي به آنان اين بود: «و بر پشت خود روگردان نشويد» يعني: از فرمان من رونگردانيد و به عقب باز نگرديد و دستور من در مورد جنگ با ستمگران را بهسبب ترسويي و ضعف، بر زمين نگذاريد «كه» در آن صورت «زيانكار ميشويد» و خير دنيا و آخرت را از دست ميدهيد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(7⃣) از آیه شریفه(17تا21)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس ششم تا اینجا بود که از عكرمه در بيان سبب نزول روايت شده است كه گفت: يهوديان نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده و حكم «رجم» را از ايشان پرسيدند. رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به آنان فرمودند: داناترين شما كيست؟ آنها بهسوي «ابنصوريا» اشاره كردند. رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم ابنصوريا را به خداوندي كه تورات را بر موسي علیه السلام نازل كرد و طور را بر بالاي سرشان برافراشت و پيمانهايي از آنان گرفت، سوگند دادند كه: حقيقت را پنهان نكند و بگويد كه آيا ادعاي پيامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم در بودن آيه رجم در تورات، با واقع امر منطبق نيست؟ ابنصوريا از سوگندهاي جدي رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به لرزه درآمد و از بيم عذاب، حقيقت را افشا نمود و گفت: واقعيت اين است كهچون عمل زنا در ميان ما رايج شد، آيه رجم را كنار نهاديم و مرتكبان زنا را صد تازيانه زده و بهجاي رجم، سر مجرم را تراشيديم. همان بود كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بهرجم زناكار يهودي حكم كردند و اين آيه كريمه نازل شد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ......
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(6⃣) از آیه شریفه(13تا16)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس پنجم تا اینجا بود که همانا خداوند از بنياسرائيل پيمان گرفت» بهطور مؤكد و محكم، در رابطه با آنچه كه در آخر همين آيه ميآيد «و از ميان آنان دوازده نقيب برانگيختيم» نقيب: سالار و سركرده قوم است ـ چون به ساماندهي و تدبير امورشان برگزيده شود. به قولي: مراد از برانگيختن اين سركردگان اين است كه هريك از آنها به نمايندگياز يك «سبط» و در مجموع دوازده نقيب از دوازده سبط، بهعنوان پيشاهنگ برگزيده شدند تا اخبار و اوضاع سرزمين شام و فلسطين و مردم ستمگر آن را به بررسي و تحقيق گرفته و نيرو و توان جنگيشان را مورد سنجش قراردهند؛ نقباي ياد شده پس از مطالعه اوضاع دريافتند كه ستمگران آن ديار از نيرويي بس عظيم برخوردارند لذا اين تصور برآنان چيره شد كه بنياسرائيل توان رويارويي با فلسطينيان را ندارند. ولي آنان در ميان خود عهد بستند كه اين راز را از بنياسرائيل مخفي نگهداشته و آن را فقط با موسي علیه السلام در ميان گذارند. اما پس از برگشت از آن سفر مطالعاتي، دهتن از آنان خيانت كردند و كسان و نزديكان خويش را از اوضاع مطلع ساختند. همان بود كه اين خبر شايع شد تا بدانجا كه حمله بنياسرائيل به فلسطين كلا خنثي گرديد و بنياسرائيل به موسي علیه السلام گفتند: تو و پروردگارت برويد بجنگيد، ما همينجا نظارهگريم! به قولي ديگر: آن نقبا و سركردگان، مأموريت ديگري داشتند و آن اين بود كه: هر نقيبي كفيل و ضامن سبط خويش بوده و از سبط خويش بر ايمان و خداترسي بيعت بگيرد و اين است معناي برانگيختنشان.«و خداوند گفت» به بنياسرائيل. و اين همان مضمون پيماني است كه از آنان گرفت: «من با شما هستم» با نصرت و ياري و حمايت خود «اگر نماز را برپا داشتيد» به شيوه درست آن، همانگونه كه آن را مشروع ساختهايم «و اگر زكات را داديد» مراد صدقاتي است كه حق تعالي بر ايشان فرض گردانيده بود «واگر به پيامبران من ايمان آورديد» بدون فرق نهادن ميان احدي از آنان «و ايشان را تقويت كرديد» يعني: اگر ايشان را گرامي داشتيد، يا دشمنانشان را از ايشان دفع كرديد و نصرت و ياريشان داديد «و اگر الله را وام داديد وامي نيك» يعني: اگر در راههاي خير بي هيچ منت و آزاري انفاق كرديد؛ آري! اگر اين كارها را كرديد: «البته از شما گناهان شما را نابود سازم و البته شما را به باغهايي كه جويباران از فرودست آنها جاري است درآورم اما اگر پس از اين» ميثاق «كسي از شما كفر ورزد، قطعا راه راست را گم كرده است» يعني: از راهي كه مقصد نهايي آن رسيدن به خشنودي خدا جلّ جلاله است، خارج گرديده است.همچنين رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در شب عقبه ـ در آستانه هجرت به مدينه ـ كه قبايل اوس و خزرج به دعوت ايشان لبيك گفته بودند، دوازده تن نقيب از آنان برگزيدند، سه تن از اوس و نه تن از خزرج و از آنان پيمان گرفتند كه: به خداي عزوجل چيزي را شريك نياورند، شرايع و قوانين اسلام را برپادارند و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را حمايت كنند و ياري دهند و در قبال وفا به اين پيمان، پاداش ايشان بهشت است لذا آن دوازدهتن نمايندگان اوس و خزرج، به نمايندگي از قوم خود با رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بيعت كردند و پيمان بستند. چنانكه تفصيل اين واقعه در كتب سيرت آمده است.ملاحظه ميكنيم كه از بنياسرائيل در پنج چيز ميثاق گرفته شد ولي آنها پيمان را شكستند و به كيفر اين پيمانشكني به قسوت قلب و لعنت دچار شدند چنانكه در آيه بعدي ميخوانيم. پس هر كس در دل خويش قسوت و سختياي يافت، بايد بنگرد كه در كداميك از اين امور يا ساير اوامر الهي كوتاهي نموده است.در عصر ما دلهاي مردم بسيار سخت شده است پس بايد به دنبال راهي باشيم كه دلهايمان را نرم گرداند و اين راه چيزي جز برگشت به دين خدا جلّ جلاله نيست.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(5⃣) از آیه شریفه(8تا12)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس چهارم تا اینجا بود که خداي عزوجل اين پيمان را به اين دليل به خود منسوب ساخت كه عقد آن در «عقبه»،به امر و اذن او بود چنانكه ميفرمايد: (إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ) : (اي پيامبر! همانا كسانيكه با تو بيعت ميكنند، جز اين نيست كه با خدا بيعتميكنند...) «فتح/10». بايسته يادآوري است كه اين آيه با آيه اول اين سوره: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ) در معني بههم پيوسته است. در كتب حديث آمده است كه صيغه بيعت مؤمنان با رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم چنين بود: «بايعنا رسول الله علي السمع و الطاعه، في منشطنا و مكرهنا، و أثره علينا، و أن لا ننازع الامر أهله: بارسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بر شنيدن و فرمان بردن در همه اوامر و در آساني و سختي بيعت كرديم، بهعنوان يك انتخاب و گزينشي كه ما براي خود برگزيدهايم و بر اين كه در كار (حكومت) با اهل آن كشمكش نكنيم». به قولي ديگر: مراد از ميثاق الهي در اين آيه، عهدي است كه حق تعالي در روز (الست) از بنيآدم گرفت، عهدي كه آيه كريمه: (وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ...) «اعراف/172»، از آن خبر داده است. مجاهد ميگويد: «هرچند كه ما آن پيمان را به ياد نميآوريم اما همين كه خداي عزوجل از آن به ما خبر داده، كافياست». «و از خدا پروا داريد» در شكستن پيمان «كه خداوند به راز دلها» يعني: به آنچه كه دلها از خير و شر پنهان ميدارند «آگاه است» اين جمله، هم وعده و هم وعيد است.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(4⃣) از آیه شریفه(6تا7)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سوم تا اینجا بود. ملاحظه ميكنيم كه خداي عزوجل؛ عفتجويي، عدم روآوردن به زناي آشكار و عدم گرفتن دوستان پنهاني را در ازدواج مردان مسلمان با زنان كتابي شرط قرار داد چنانكه در زنان اهل كتاب نيز، عفيفه بودن آنها را شرط قرارداد «وهر كس به ايمان كفر ورزد» يعني: هر كس مرتد گرديده و به شرايع و قوانين اسلام كفر ورزد «قطعا عمل» نيك سابق «وي تباه شده و او در آخرت از زيانكاران است» زيرا بهشت را باخته و بهجاي آن جاودانگي ابدي در دوزخ را خريده استپس چه زياني از اين بزرگتر ميباشد؟!.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(3⃣) از آیه شریفه(4تا5)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس دوم تا اینجا بود که ابنكثير ميگويد: «فقها برآنند كه تناول گوشت مردار ـ بر حسب حالات مختلف ـ گاهي واجب، گاهي مستحب و گاهي مباح است؛ و وجوب تناول آن در زماني است كه شخص بيم هلاك داشته و چيز ديگري غيراز آن را برايخوردن نيابد». همچنان ابنكثير ميگويد: «در جواز تناول گوشت مردار، اين امرشرط نيست كه بر شخص سه روز بگذرد و او غذاي حلالي براي خوردن نيابد ـ چنانكه بسياري از مردم عوام و غيرآنان چنين ميپندارند ـ بلكه هرگاه كه ناچار شد، خوردن آن برايش جايز است». در حديث شريف به روايت ابنعمر رضی الله عنه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «قطعا خداي عزوجل دوست دارد كه رخصتهايش عملي گردد، همانگونه كه از انجام معصيت خود بد ميبرد».اين آيه بنابر قول محققان، آخرين آيه نازل شده قرآن نيست بلكه آخرين آيه؛ آيه كريمه: (وَاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ) «بقره/281» ميباشد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(2⃣) از مابقی تفسیر آیه شریفه(2تا3)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس اول تا اینجا بود که صاحب تفسير «معارف القرآن» ميگويد: «در اين جمله اخير از اين آيه، قرآنكريم در باره يك مسئله اصولي و اساسي كه روح كل نظام عالم بوده و صلاح و فلاح و زندگي و بقاي انسان به آن بستگي دارد كه همان مسأله تعاون و همياري با يكديگر است، قضاوت حكيمانهاي فرموده است زيرا هر انسان هوشيارو دانايي به اين مسأله واقف است كه انتظام كامل جهان بر تعاون و همكاري استوارگرديده و هيچ فرد دانشمند، يا ثروتمند و يا قدرتمندي به تنهايي قادر به تهيه لوازمزندگي خويش نميباشد مثلا انسان قادر نيست جهت تهيه نان خود از كشت گندم گرفته تا بهرهگيري از آن و يا جهت آماده كردن لباس از كشت پنبه تا درست شدن پارچههاي مورد نظر تمام مراحل را به تنهايي طي نمايد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره مائده قسمت(1⃣) از آیه شریفه(1تا2)*💐✅
*📌سوره مائده مدنی است،ودارای120آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آغاز سخن درس اول، وجه تسميه: اين سوره را بهسبب آن كه دربرگيرنده داستان مائده است، سوره «مائده» ناميدند. بهنام سوره «عقود» و سوره «منقذه» نيز ناميده ميشود.*
*🌴↩سوره مائده دربرگيرنده احكام تشريعي و سه داستان است. از عائشهرضيالله عنها روايت شدهاست كه فرمود: «مائده آخرين سورهاي است كه نازلشد پس آنچه كه در آن از حلال مييابيد؛ حلال بشماريد و آنچه كه در آن ازحرام مييابيد؛ حرام بشناسيد». بعضي گفتهاند: مراد عائشه رضيالله عنها از سخنفوق اين است كه: هيچ آيه منسوخهاي در اين سوره وجود ندارد. اما ابنعباس رضی الله عنهما برآن است كه دو آيه در آن منسوخ ميباشد ـ كه در جاي خود بيانخواهيم كرد.*
*🌺✒صاحب تفسير «فيظلالالقرآن» ميگويد: «در اين سوره با موضوعات مختلفي روبرو ميشويم اما آنچه كه همه آنها را به هم مربوط ميسازد، هدف يگانهاي است كه قرآن كريم براي به ثمر رساندن آن آمده است، اين هدف عبارت است از: به وجودآوردن امت، برپاساختن دولت و شيرازه ساختن جامعهاي ويژه، بر اساس عقيده، جهانبيني و ساختاري مخصوص كه در آنيگانگي خداي عزوجل درالوهيت، ربوبيت و حاكميت، اصل و اساس امور است، خداوندي كه انسان مؤمن، راه و رسم زندگي، نظامنامهها، معيارها و ملاكهاي ارزشي خود را فقط از او ميگيرد...».🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(7⃣3⃣(از آیه شریفه (173تا176)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*↩پایان تفسیر سوره نساء (ادامه درس تفسیر سوره مائده خواهد بود. ان شاءالله)↪*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و ششم تا اینجا بود که علما در باب افضليت بشر بر فرشتگان گفتهاند: خواص بشر ـ يعنيانبيايشان ـ بهتر از خواص فرشتگان، يعني رسولان ايشان علیهم السلام چون جبرئيل و ميكائيل و عزرائيل... هستند اما خواص فرشتگان از عوام مؤمنان بشر بهترند و عوام مؤمنان بشر ـ كه مراد صالحان ايشانند ـ بهتر از عوام فرشتگاناند. «و هر كس از پرستش حق تعالي ابا داشته باشد و كبر بورزد» يعني: هر كس به انگيزه تكبر و بزرگشماري خويش، از عبادت خداوند متعال سرباز زند «پس به زودي خداوند همگي آنان را» اعم از اباآورندگان و غير آنان را «نزد خويش گرد ميآورد» و با حسابرسي عادلانه خويش، هر كس را در برابر عملش، جزاي مناسب ميدهد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(6⃣3⃣(از آیه شریفه (167تا172)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و پنجم تا اینجا بود که ابناسحاق در بيان سبب نزول آيه كريمه از ابنعباس رضی الله عنهما روايت كرده است كه فرمود: گروهي از يهوديان نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمدند، رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم به آنان فرمودند: بهخدا سوگند من خوب ميدانم كه شما به خوبي ميدانيد كه من فرستاده خدا هستم! ولي آنان در جواب آن حضرت «گفتند: خير! ما به چنين چيزي علم و آگاهي نداريم! اين بود كه خداي عزوجل نازل فرمود: «ليكن خدا به» حقانيت «آنچه بر تو نازل كرده است، گواهي ميدهد و آن را به علم خويش نازل كرده است» يعني: چون حق تعالي به شايسته بودنت براي رسالت، عالم وداناست، از اينرو قرآن را بر تو فرودآورده، علمي كه ديگران از آن بيبهره اند. يا كتاب را به سبب علمي كه به مصالح بندگان داشت، فرودآورد. دليل اين كه حق تعالي قرآن را به علم خويش فروفرستاد اين است كه: قرآن دربرگيرنده اموري است كه علم انسان مطلقا از آنها قاصر است و هرگز ممكن نيست كه علم وي به آنها برسد ـ مانند دانستن امور غيبي ـ يا مخصوصا در زمان نزول قرآن ممكن نبود كه علم انسان به آنها برسد ـ چون بسياري از رازهاي اين كائنات «و فرشتگان نيز گواهي ميدهند» به نبوت و رسالت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم «و كافي است كه خدا گواه باشد» بر معجزاتت كه دليل صحت نبوت توست، هرچند ديگران گواهي ندهند پس بر تكذيب كفار اندوهگين نباش زيرا گواهي خداي عزوجل برايت كافي است و معجزاتي كه به تو داده است دلايل روشن و قاطعي بر صحت نبوت توست.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
امر به پیروى از جماعت به هنگام ظهور کفر و الحاد و بىدینى و برحذر داشتن کسانى که تبلیغ کفر و بىدینى مىکنند🌹✅*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: احادیث الولوولمرجان
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(5⃣3⃣(از آیه شریفه (160تا166)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و چهارم تا اینجا بود که در حديث شريف به روايت ابوهريره رضی الله عنه آمده است كه رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «فرزند مريم به عنوان حاكمي عادل در ميان شما فرود ميآيد، صليب راميشكند، خوك (دجال) را ميكشد، جزيه را وضع ميكند، مردم را به سوي اسلام فراميخواند و خداي عزوجل در زمان وي تمام ملل ـ بجز ملت اسلام ـ را هلاك ميگرداند... سپس در روي زمين امنيت عام و تام برپا ميشود... و عيسيچهل سال زندگي ميكند، آنگاه ميميرد و مسلمانان بر وي نماز جنازه ميگزارند...». «و روز قيامت او» يعني: عيسي علیه السلام «بر آنان» يعني: بر اهل كتاب «گواه است» عليه يهود شهادت ميدهد كه او را تكذيب كردهاند و عليه نصاري شهادت ميدهد كه در وي غلو و افراط كردهاند تا بدانجا كه گفتند: او فرزند خداست. همچنين عيسي علیه السلام در حق كساني كه حقيقتا به او ايمان آوردهاند، گواهي ميدهد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(4⃣3⃣(از آیه شریفه (154تا159)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و سه تا اینجا بود که اهل كتاب از تو ميخواهند كه يكباره كتابي از آسمان برايشان نازل كني». در بيانسبب نزول آمده است: يهوديان از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم خواستند تا در برابر ديدگانشان بهآسمان بالا رفته و بر صحت ادعاي خود كتاب نوشته شدهاي را كه دليل راستگويي ايشان باشد، يكباره بر آنان فرود آورند چنانكه موسي يكباره تورات را به ميان آنان آورد. گفتني است كه اين درخواستشان به انگيزه عناد و سرسختي و لجاجت بود، نه از روي حقيقتجويي، بهدليل اين كه آن ملعونان: «از موسي بزرگتر از اينرا خواستند و گفتند: خدا را آشكارا به ما نشان بده پس صاعقه آنان را فروگرفت» يعني: آتشي از آسمان برآنان فرود آمد و هلاكشانساخت «به سزاي ظلمشان» كه ازروي عناد ولجبازي چنين درخواستي را مطرح كردند و گرنه موسي علیه السلام خود نيز از خداوند جلّ جلاله همين درخواست را كرد ولي درخواست وي از روي ايمان و شوق بود اما آنان ايمان آوردن خود را به تحقق اين درخواست مشروط و معلق ساختند درحالي كه رؤيت عيني پروردگار در دنيا ممتنع است. البته اين امر، مستلزم امتناع رؤيت پروردگار در آخرت نيست، بهدليل اين كه در باره وقوع حتمي اين رؤيت احاديث متواتري آمده است پس هركه با اين آيه بر امتناع رؤيت پروردگار در روزقيامت استدلال كرده، مرتكب اشتباه آشكاري شدهاست. و از احاديث وارده درباره رؤيت پروردگار متعال در آخرت، اين حديث شريف رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم است: «بيگمان شما در آخرت پروردگارتان را خواهيد ديد چنان كه اين ماه را ميبينيد، در رؤيت پروردگار بر يكديگر ازدحام نميكنيد و در جاي بر يكديگر تنگ نميگيريد پس اگر ميتوانستيد كه نمازي قبل از طلوع خورشيد و نمازي قبل از غروب آن از شما فوت نشود، حتما اين كار را بكنيد».«سپس گوساله را به پرستش گرفتند»بجز خدا جلّ جلاله «بعد از آن كه بينات براي آنان آمد» يعني: بعد از آن كه معجزات نهگانه موسي علیه السلام را نيز ديدند، گوساله را بهپرستش گرفتند. بينات: معجزات روشن ـ چون يد بيضا، عصا و شكافته شدن درياست «و از آن هم درگذشتيم» يعني: از آن لجبازي و عناد و گوسالهپرستيشان هم ـ از روي فضل و بخشايش خويش ـ درگذشتيم و آنان را پاك برنينداختيم «و به موسي سلطاني روشن» يعني: حجتي آشكار «عطا كرديم» كه عبارت ازمعجزات و نشانههاي ديگر بود. اما آنان با وجود همه اين معجزات، باز هم بهانحراف و عناد خويش ادامه دادند.حق تعالي «حجت» را «سلطان» ناميد زيرا هر كس داراي حجت باشد، خصمش را مقهور و منكوب ميگرداند.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: فهرست موضوعی آیات قرآن
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(3⃣3⃣(از آیه شریفه (148تا153)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و دوم تا اینجا بود که اگر شكر كنيد و ايمان آوريد، خدا ميخواهد با عذاب شما چه كند؟» بدون ترديدعذاب نمودن شما چيزي بر ملك و اقتدار حق تعالي نميافزايد، چنانكه عذاب نكردن شما چيزي از قدرت و ملك وي نميكاهد، پس اگر شكرگزار و مؤمنباشيد، خدا جلّ جلاله از عذاب نمودن شما چه منفعتي ميبرد؟
ملاحظه ميكنيم كه در اين عبارت، دعوتي لطفآميز به منافقان پيشكش شدهاست تا خود را اصلاح نمايند. حق تعالي شكر را بر ايمان مقدم گردانيد زيرا شخص عاقل در آغاز به نعمتهاي بزرگي كه در وجود وي و دنياي هستي قراردارد، مينگرد آنگاه شكر و سپاس مبهمي را تقديم منعم خود مينمايد و چون نگرشهايش به شناخت منعم انجاميد، در اينجاست كه به منعم ايمان ميآورد، آنگاه ديگر پيوسته شكرگزار وي است «و خدا همواره شكرپذير داناست» يعني: قدردان بندگانش در برابر طاعت آنهاست و در قبال شكرگزاريشان به ايشان اجر عظيمي ميدهد و آن را از ايشان ميپذيرد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(2⃣3⃣(از آیه شریفه (142تا147)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی و یکم تا اینجا بود که صاحب تفسيرالمنير و حضرت شاهوليالله دهلوي ميگويند: «مراد آيه كريمه(نساء141) اين است كه خداوند جلّ جلاله كافران را بر مؤمنان چنان مسلط نميسازد كه اهل اسلام را به كلي مستأصل و ريشهكن ساخته و شوكت و دولت آنها را تماما از بين ببرند بنابراين، آيه كريمه پاسخي است به منافقاني كه به انتظار زوال و نابودي كامل دولت مؤمنان بودند و با كفار از آنرو سازش و همكاري ميكردند كه ـ به پندارخام خود ـ در هنگام ريشهكن شدن مؤمنان، از پايمال شدن بيمناك بودند»🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(1⃣3⃣(از آیه شریفه (137تا141)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس سی تا اینجا بود که اي كساني كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر او و كتابي كه بر پيامبرش فروفرستاده ايمان بياوريد» يعني: بر ايمانتان ثابتقدم بوده و بر آن مداومت ورزيد و آن راپيوسته تجديد نماييد. پس اين دستور، از باب تحصيل حاصل نيست، بلكه از باب افزودن بر كمال كامل است، چنانكه مؤمن در هر نمازي ميگويد: (اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ ) : (ما را به راه راست هدايت كن). يعني: بر هدايتمان بيفزاي و ما را بر آن بر راه راست ثابتقدم نگهدار «و» ايمان آوريد «به كتابهايي كه قبلا نازل كرده است» اين دستور، شامل ايمان به همه كتابهاي آسماني ميشود. ملاحظه ميكنيم كه حق تعالي در اينجا پنج ركن از اركان ايمان را ذكر كرد زيرا ركن ششم كه ايمان به قدر حق تعالي است، بخشي از مضمون ايمان به خداوند جلّ جلاله ميباشد «و هركه به الله و به فرشتگان او و كتابهايش و پيامبرانش و روز آخرت كفر ورزد، درحقيقت گمراه شده است» از راه راست «به گمراهي دور و درازي» زيرا كفر به هر ركني از اركان ايمان، كفر به كل آن ميباشد، پس چنين كسي هرچه زودتر بايد به راه هدايت برگردد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(0⃣3⃣(از آیه شریفه (129تا136)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس بیست و نهم تا اینجا بود که ابنجريرطبري از عائشه رضيالله عنها روايت كرده است كه گفت: «(نساء 128)اين آيهناظر بر مردي است كه دو زن دارد و يكي از آنها بدشكل يا بزرگسال است، و او بهوي چندان مايل نيست، پس اين زن به شوهرش ميگويد: طلاقم نده و در مقابل آن تو درباره من مخير هستي (كه حقم را در نوبت شب رعايت نكني). چنان كهسوده بنت زمعه همسر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نيز كه پا به سن گذاشته بود، از بيم آن كه مبادا رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم طلاقش دهند، به آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم گفت: يا رسولالله! نوبتمن از آن عائشه باشد». آري! او ترجيح داد كه افتخار همسري رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را از دست ندهد و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم هم درخواست وي را پذيرفتند تا امتشان درمشروعيت و جواز اين امر به ايشان تأسي و اقتدا كنند «و بخل در نفوس حضوردارد» حق تعالي خبر ميدهد كه بخل در نفس هريك از زن و شوهر، بلكه در تمامنفسها لانه دارد، بهطوري كهگويي هميشه در نفسها حضور و غلبه داشته و به حكم سرشت و طبيعت، در هيچ حالي از آنها غايب نميشود، لذا اين بخل است كه مرد را وامي دارد تا از حسن معاشرت، تأمين نفقه زن بهطور پسنديده و مانند آن از حقوقي كه برعهده وي است امتناع كند، همچنين اين بخل است كه زن را وامي دارد تا وجايبي را كه در قبال شوهرش دارد، به ايفا نگرفته و حاضر نباشد تا از چيزي از حقوقش دربرابر وي درگذرد «و اگر نيكوكاري و پرهيزگاري كنيد» يعني: اگر شما مردان با زنان خويش معاشرت نيكو داشته و از آنچه كه جايز نيست؛ چون ناسازگاري و رويگرداني، بپرهيزيد «قطعا خدا به آنچه انجام ميدهيد آگاه است» وشما را در قبال آن به زودي پاداش ميدهد.🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. .........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(9⃣2⃣(از آیه شریفه (114تا128)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس بیست و هشتم تا اینجا بود که در حديث شريف آمده است كه چون اين آيه فرود آمد، مفاد آن بر بسياري از اصحاب سخت تمام شد تا بدانجا كه برخي از آنها ـ از جمله ابوبكر صديق رضی الله عنه ـ گفتند: يا رسولالله! چگونه ما بعد از نزول اين آيه رستگار ميشويم، آخر در برابر هر عمل بدي كيفر مييابيم؟! رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «خدا بر تو بيامرزد اي ابوبكر! آيا تو بيمار نميشوي؟ آيا در رنج و تعب نميافتي؟ آيا به تو اندوه و دردي نميرسد؟» ابوبكر صديق رضی الله عنه گفت: چرا يا رسولالله! فرمودند: پس اينها ازجمله آن چيزهايي است كه با آن كيفر داده ميشويد».بنابراين روايت و روايات متعدد ديگر، هر درد و مصيبتي كه به انسان مسلمان ميرسد و حتي خاري كه بر بدنش ميخلد، كفاره گناهانش ميباشد. چنانكه درحديث شريف ديگري به روايت ابوهريره رضی الله عنه و ابيسعيد از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «هيچ درد و رنج و بيماري و آفت و حزن و حتي نگرانياي بهمسلمان نميرسد، مگر اين كه خداي عزوجل با آن، گناهانش را كفاره ميكند». همچنين در حديث شريف آمده است: «چون گناهان بنده بسيار شود و او داراي چنان اعمال نيكي نباشد كه كفاره گناهانش گردد، خداي عزوجل او را به غم واندوهي مبتلا ميگرداند تا اين امر گناهان وي را كفاره نمايد». همچنين درحديث شريف به روايت ابنعباس رضی الله عنهما آمده است كه فرمود: «از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم پرسيدند: يا رسولالله! هركسي كه مرتكب بدياي شود، در برابر آن جزا داده ميشود؟ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: آري! اما هر كس كه كار نيكي انجام دهد دربرابر آن ده پاداش داده ميشود، پس نابود شد كسي كه يگانهاي وي دهگانهايش را مغلوب گردانيد».🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(8⃣2️⃣(از آیه شریفه (116تا123)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس بیست و هفتم تا اینجا بود که در تفسير «كشفالاسرار» خواجه عبدالله انصاري رحمه الله آمدهاست: «مراد از (سبيل مؤمنين) كه در اين آيه بر لزوم پيروي از آن تأكيد شدهاست، اجماع اهل حق در هر عصري است». شافعي رحمه الله نيز اين آيه را بر صحت اجماع دليل گرفته است زيرا عصمت مؤمنان از اين كه بر خطا اجماع و اتفاق كنند، تضمين شده است. چنانكه رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در اين حديث شريف فرمودند: «لا يجتمع امتي علي الضلاله: امت من بر گمراهي جمع نميشود».🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ..........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(7⃣2⃣) از آیه شریفه (111تا115)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس بیست وششم تا اینجا بود که ابنعباس رضی الله عنهما ميگويد: «خداي مهربان در اين آيه بندگانش را از بردباري، عفو، كرم، رحمت و مغفرت گسترده خويش آگاه ميسازد و اگر گناهان بنده از آسمانها و زمين و كوهها هم بزرگتر باشد، بيگمان خداي عزوجل آن را بر كساني كه توبه واستغفار كنند، ميآمرزد». همچنين در اين آيه، آن شخص دزد از قوم بنيابيرق، مورد ترغيب قرار ميگيرد كه بهسوي توبه شتافته و از خدا جلّ جلاله آمرزش بخواهد وبداند كه او را آمرزنده و مهربان خواهد يافت. اما حكم آيه كريمه عام است درباره همه بندگاني كه مرتكب گناه شده و سپس از خداي سبحان آمرزش ميطلبند. در حديث شريف به روايت ابوبكر صديق رضی الله عنه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است كه فرمودند: «هيچ مسلماني نيست كه مرتكب گناهي از گناهان بشود، سپس وضو ساخته و دو ركعت نماز بگزارد و آنگاه از خداوند جلّ جلاله براي آن گناهش آمرزشطلبد، مگر اين كه بر وي آمرزيده ميشود»🔁🔎*
روی ادامه مطلب.کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
*🌹✍🏻تفسیر سوره نساء قسمت(6⃣2⃣) از آیه شریفه (104تا110)💐✅*
*📌سوره نساء مدنی است،ودارای176آیه میباشد*
*🌱✍🏻أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ*
*✒از شيطان رانده شده به الله پناه میبرم.🏳🌷*
*🌿✍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ*
*↩🖊به نام الله بسیار بخشنده و بسیار مهربان ↪✅*
*🔄🔍آخرین سخن درس بیست وپنچم تا اینجا بود که در بيان سبب نزول روايت شده است: رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با يارانشان در «عسفان» بودند كه مشركان به فرماندهي خالدبن وليد در رسيده و در ميان مسلمانان و قبله مستقر شدند، آنها با خود گفتند: هم اكنون وقت نمازي بر آنان فراميرسد كه ازخود و فرزندانشان برايشان محبوبتر است، پس مترصد آن فرصت باشيد! همان بود كه جبرئيل علیه السلام اين آيات را در ميان ظهر و عصر فرود آورد.(103نساء)🔁🔎*
روی ادامه مطلب کلیک کنید. ...........
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم با تنظیم و نشر مسافر
ادامه مطلب
آداب قاضی
کسى که براى پیروزى فرمان خدا بجنگد مجاهد فى سبیل الله مىباشد
اجر و ثواب کمک به مجاهدینى که در راه خدا جهاد مىکنند،
عید سعید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.1402/4/8
پیام تبریکی مناسبت عید سعید قربان مدیریت بیاناتی فرهنگ اسلامی
تفسیر سورة الروم قسمت 3 از آیه شریفه 14تا19
تفسیر سورة الروم قسمت 2 از آیه شریفه 8تا13
تفسیر سورة الروم قسمت 1 از آیه شریفه 1تا7
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 17 از آیه شریفه 67تا69
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 16 از آیه شریفه 62تا66
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 15 از آیه شریفه 56تا61
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 14 از آیه شریفه 51تا55
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 13 از آیه شریفه 48تا50
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 12 از آیه شریفه 46تا47
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 11 از آیه شریفه 43تا45
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 10 از آیه شریفه 40تا42
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 9 از آیه شریفه 34تا39
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 8 از آیه شریفه 29تا33
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 7 از آیه شریفه 24تا28
تفسیر سورة العنكبوت قسمت 6 از آیه شریفه 20تا21







